jurand skrev:Jag vet inte, vart kanske lite för hastig och besviken får prata med säljaren mera imorgon, men just rutorna främst var en de sakerna som tippade över att jag valde just denna bil - då de flesta bilar saknar det och jag gillar inte när det är för brusigt i bilar(den enda anledningen till att jag inte tog en Model 3 istället till exempel och är tveksam till Model Y).
Lite OT för denna tråden, men var själv lite irriterad över högre vindbrus och vägljud i vår M3 (2019) jämfört med vår diesel (E-klass). Tom. så mycket att jag ibland fördrog dieselbilen på långresor, trots att man tycker en elbil skall vara tystare än en fossilbil. Så med den tog vi sällan vår M3 på semesterresor eller turer med familjen.
Bytte i början av sommaren (första/andra veckan i juni) in vår gamla 2019 M3 mot en en ny 2021 M3. Blev extremt överraskad, på ett enbart positivt sätt, över alla förbättringar de gjort med både vindbrus och vägljud. Nu är det dubbellaminerat glas med ljudisolering fram (inte vid baksätet dock), bättre ljudisolering mellan glastaken, och minskat vägljud från stommen bak.
Tyvärr har stolarna blivit sämre (de i 2019 M3 var underbara), och är nu ungefär som vanliga bilar (men tyvärr lite kortare) som vår Merca, men den nya tysta kupén har gjort att vi redan tagit den på en massa semesterresor i sommar (i princip alla). Nu har vi enbart kört vår M3, och allt från resor inom landet, och ner till Danmark. Helt underbar förbättring jämfört med vår gamla 2019 M3. Nu är det riktigt skönt och härligt att ta elbilen på långresor! Vår Merca (diesel) har nästan stått helt oanvänd under hela semestern/sommaren.
Har inte provkört (eller ens sett) MY, men skulle vara förvånad om dessa stora ljudförbättringar inte följt med till den. Kan vara värt att checka och provköra (för de som tidigare tvekat pga. kupéljudet).
Sedan är det ju inte säkert att Ioniq 5 är så dålig. Vänta med att avbeställa tills att du haft en chans att testköra den modellen du beställt. Kan ju hända att även de fått ordning på detta. Utvecklingen går ju framåt hela tiden (förutom lackfel på Tesla Fremont-bilar).