Sida 104 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 08 jul 2019 09:52
av Jerker
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 07:22
av Stevvee
Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.

Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.

Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.
Att den drar 16 ton säger jag inte emot. Den drar som sagt bara ett släp som rullar extremt lätt som väger 16 ton. Dom där släpen är gjorda för att rulla lätt för att sedan bromsas ner när vikterna åker framåt och det är därför man oftast ser traktorerna stegra i slutändan.

Finns mängder av bilar och människor som drar ett stort pax flygplan också men vet man hur lätt ett flygplan på ca 30 k ton tomvikt ja då är det bara människan jag blir impad över.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 08:00
av Mickep
eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 09:16
av Stevvee
Mickep skrev:
eftersom tracktor pulling är vad skall vi kalla en sport, med tävling där man drar tills det inte går längre borde man kunna få ett resultat. att säga att man drar ett lass som rullar extremt lätt är därmed felaktigt. det är bara att försöka nedvärdera.
vad blev resultatet och har en model x ställt upp (eller andra elbilar?)
Läs på lite om sporten och ex hur släpet fungerar. Det släp är satt ”ur funktion” och är bara tungt. Jorden är skrapad och allt är perfekt. Klart som fan den kan dra 16 ton. Släpen rullar jättelätt på underlaget.


Traktorpulling körs 60-100 meter (beroende på klass) där du skall komma över den sträckan för att gå vidare och på så sätt få mer tyngder som skjuts fram och bromsar släpet.
Släpet väger alltså säg 16 ton från början för att sedan bromsas så man får en vikt närmare 18-20 ton mot slutet.

Åter till E-tron

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2019 09:30
av dd88
Oavsett så är det väl en passande målgrupp på plats som får se en elbil dra ett släp på 16 ton, är ju garanterat en snackis ute i byarna.

Att den inte har samma krav och förutsättningar som en tävlingsmaskin med 5000hp är nog underförstått för de flesta.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 08:45
av Mr S
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:21
av Laban
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Trevlig läsning. Siktar på bilsemester till veckan, eventuellt med start imorgon, bra med inspiration. Tyvärr då från Luleå så det går någon dag bara för att ta sig ner till Stockholm.

Fortfarande lite knöligt med laddning, stationer med en laddare som kan vara upptagen osv vad det verkar. Räknar iofs med att det blir lite bättre med 3:an då vi har både Teslas och Ionitys nätverk tillgängliga. Men det blir spännande att se hur det fungerar. Siktar på Danmark, Holland. Sen får vi se hur vägen tillbaka tas. Eller om vi kommer så långt.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:44
av Muhlegg
Kan någon med eTron förklara hur man ställer in laddeffekt på den medföljande laddaren? Jag laddar via trefas och den står på 50%. I instruktionerna står det att man ska kunna växla mellan 50 och 100 men jag hittar inget sätt att göra det. Är det någon dold knapp som jag missar?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 09:46
av Muhlegg
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Kul att se att det funkade så bra!

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 10:49
av Off Grid Byggaren
För att ställa om mellan 50% och 100% laddning så håller du knappen mellan 50 och 100 intryckt tills den växlar läge. Tar 5-10 sekunder.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 18:32
av fth
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Kul läsning, det är kul att se att det äntligen börjar bli möjligt att göra bekymmersfria långresor med andra bilar än Tesla!

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 18:59
av fth
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 19:34
av Mr S
fth skrev:
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Låter som en bra idé. Vet du vad artikeln heter i Aftonbladet som du pratar om? Den när de försökte ta sig till Höllviken?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 19:40
av Laban
fth skrev:
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Det minsta man gör är väl att lägga in rutten i navigatorn när man sätter sig i bilen och där få fram laddstationer mm. Eller i telefonen/google, kolla bensinstationer om man kör fossilbil. Det gjorde då vi när vi körde Luleå-Oslo-Göteborg och tillbaka för några somrar sen med Outlandern vi hade då. Känns extremt krystat.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2019 21:43
av bonath
Mr S skrev:
fth skrev:
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
En bra motvikt dessutom till tomtarna i Aftonbladet som knappt tog sig från Stockholm till Höllviken, ni kanske skulle skicka er reseberättelse till Aftonbladet och se om dom vill publicera den?

/fth
Låter som en bra idé. Vet du vad artikeln heter i Aftonbladet som du pratar om? Den när de försökte ta sig till Höllviken?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p347564

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2019 00:20
av hed
Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Intressant läsning. Tack!

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2019 17:59
av Gustafsson
Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2019 22:21
av HelectriC
Hur mycket kostade laddningen på hela resan?

Audi e-tron

Postat: 12 jul 2019 23:54
av taliz
Gustafsson skrev:
Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Ja det verkar inte direkt bekymmerslöst.
Men om några år får man hoppas det blivit bättre.
Förövrigt kan man ju tycka dom omgående borde stoppa in ionity i navigatorn på etron. Förstår inte varför dom inte lyckats med det.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 08:32
av Mr S
HelectriC skrev:
Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
800 kr

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 09:48
av mati
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 09:58
av Stevvee
mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.

Kul läsning om E-tron och jämförelsen mot tidigare resor. Antar att du kommer få ordentliga påhopp nu om att den ej kan gå så snålt osv. Men E-tron hoppade upp i intressselistan nu.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 10:03
av MangeT
Tror att det kan vara en fördel om föraren tidigare kört elbil. Sedan kan det vara så att skillnaden blir stor mot vinter då batteriet ska hållas varmt för att klara hålla laddhastigheten men samtidigt är det någonting som audi kanske filar på och optimerar bättre med tiden. Hoppas det kommer en motsvarande A6 avant eller A5 eldriven utvecklad för eldrift från grunden.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 10:06
av Tars
Kul att höra!

Re: Audi e-tron

Postat: 13 jul 2019 10:19
av fth
mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]
Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth