Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 15 nov 2023 15:44
Elon har rätt, världen är ond.
https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar-foretaget-tesla/
https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar-foretaget-tesla/
Hur fungerar detta nu då? De 50 från Hydro som arbetar med komponenten till Tesla, och nu blir av med sin arbetsuppgift, får de också 130% av lönen från IF Metall nu då? Eller blir det Hydro som ska fortsätta betala lön till dessa 50, utan att de kan utföra någon arbetsuppgift?BAG skrev: ↑15 nov 2023 15:38Nytt varsel – målet är kollektivavtal
Förbundet
15 november 2023
Idag varslar IF Metall ytterligare ett företag, Hydro Extrusions i Vetlanda. Deras arbete med att tillverka en komponent till Teslabilar sätts i blockad. ”Målet med detta sympativarsel är detsamma som tidigare, att få Tesla att teckna kollektivavtal för våra medlemmar”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
Hydro Extrusions har 650 anställda och cirka 50 av dem arbetar med att tillverka denna detalj. Företaget är det enda i Europa som tillverkar dessa komponenter.
Detta varsel innebär en ytterligare utvidgning av konflikten.
- Huvudsaken är att vi vill ha kollektivavtal för våra medlemmar på Tesla i Sverige, så att de kan få schyssta villkor. Alla våra konfliktåtgärder har som mål att få Tesla att skriva kollektivavtal med oss.
Varslet träder i kraft fredag den 24 november klockan 13.00.
Då får dom väl betala till pension. Tesla kommer säga upp avtalet gissar jag på.slugger75 skrev: ↑15 nov 2023 15:45Hur fungerar detta nu då? De 50 från Hydro som arbetar med komponenten till Tesla, och nu blir av med sin arbetsuppgift, får de också 130% av lönen från IF Metall nu då? Eller blir det Hydro som ska fortsätta betala lön till dessa 50, utan att de kan utföra någon arbetsuppgift?BAG skrev: ↑15 nov 2023 15:38Nytt varsel – målet är kollektivavtal
Förbundet
15 november 2023
Idag varslar IF Metall ytterligare ett företag, Hydro Extrusions i Vetlanda. Deras arbete med att tillverka en komponent till Teslabilar sätts i blockad. ”Målet med detta sympativarsel är detsamma som tidigare, att få Tesla att teckna kollektivavtal för våra medlemmar”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
Hydro Extrusions har 650 anställda och cirka 50 av dem arbetar med att tillverka denna detalj. Företaget är det enda i Europa som tillverkar dessa komponenter.
Detta varsel innebär en ytterligare utvidgning av konflikten.
- Huvudsaken är att vi vill ha kollektivavtal för våra medlemmar på Tesla i Sverige, så att de kan få schyssta villkor. Alla våra konfliktåtgärder har som mål att få Tesla att skriva kollektivavtal med oss.
Varslet träder i kraft fredag den 24 november klockan 13.00.
Skulle tro att Tesla snabbt kommer styra om och beställa dessa delar från sina leverantörer i Kina och leverera dem till Berlin.loftux skrev: ↑15 nov 2023 15:35Nu varslas det mot Hydro Extrusions I Vetlanda som levererar till Berlin
https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... om-blockad
Två möjliga utfall
* Tesla har inga andra leverantörer i världen som kan leverera denna del, Tesla kryper till korset och tecknar kollektivavtal
* Hydro Extrusions åker ut ögon böj, och tappar omsättning och arbetstillfällen.
Men detta varsel är i varje fall inte mot oss som bara råkar äga en bil :/
Det är nog högst sannolikt vad som kommer att ske, åtgärden kommer i så fall inte drabba Tesla Motors i särskilt hög grad, TM Sverige AB inte alls, och Hydro Extrusions med anställda hårt.OfarligTesla skrev: ↑15 nov 2023 15:47Skulle tro att Tesla snabbt kommer styra om och beställa dessa delar från sina leverantörer i Kina och leverera dem till Berlin.
Det IF Metall gör nu börjar bli riktigt illa. Direkta konsekvenser är att ungefär 50 arbetstillfällen kommer försvinna från Hydro Extrusion, indirekt kommer företag tveka att teckna avtal med svenska företag då de kan råka ut för blockader. Vi får anta att Hydro Extrusions har kollektivavtal, men vad f-n är det värt då det inte garanterar någon som helst arbetsfred?OfarligTesla skrev: ↑15 nov 2023 15:47Skulle tro att Tesla snabbt kommer styra om och beställa dessa delar från sina leverantörer i Kina och leverera dem till Berlin.loftux skrev: ↑15 nov 2023 15:35Nu varslas det mot Hydro Extrusions I Vetlanda som levererar till Berlin
https://sverigesradio.se/artikel/if-met ... om-blockad
Två möjliga utfall
* Tesla har inga andra leverantörer i världen som kan leverera denna del, Tesla kryper till korset och tecknar kollektivavtal
* Hydro Extrusions åker ut ögon böj, och tappar omsättning och arbetstillfällen.
Men detta varsel är i varje fall inte mot oss som bara råkar äga en bil :/
Det märks att du är yngre. Fråga dina föräldrar eller deras föräldrar om deras erfarenheter på 1900- talet.Love_O skrev: ↑15 nov 2023 14:48Problemet är följande.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:58Ja, precis som jag skrev så har facket självklart kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Till skillnad från de I tråden som gissar sig till detta utifrån några anonyma anekdoter, och sen gör antagandet att facket ljuger.Sparren skrev: ↑15 nov 2023 12:53Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:45Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
IF-metall drar igång strejk på Tesla. Något som det int verkar ha medhåll från medlemmar då extremt få medlemmar strejkar.
Metall frångår sin 80% standard modell och erbjuder 100% direkt utan karens för att folk skall börja strejka. Det luktar illa. Ökar sen till 130%.
Något vi ska ha i åtanke är att metall har erbjudit alla på Tesla (varför inga andra företag?) GRATIS medlemskap innan strejken drar igång.
Låter det som att medlemmarna är det som vill ha kollektivavtal eller är det facket ?
Eftersom nu facket hävdar att det är så dåligt för folket på tesla ligger ju bevisbördan på metall att visa vad som är så dåligt. Speciellt när nu teslaägare dels får ställa sina bilar för vinterdäck som är betalda ur egen ficka, hos en extern leverantör inte monteras på deras bilar. Eller där reparationer betalade ur egen ficka eller via försäkringsbolag som finansieras utav kunderna inte blir av.
Strejka hur mycket ni vill. Få till kollektivavtal där det är önskvärt. Men låt inte oskyldiga människor bli drabbade. Och om man nu MÅSTE agera på detta vis. Ja då får man presentera fakta som visar alla i Sverige hur dåligt det verkligen är på tesla. Då kanske vi alla förstår och hejar på. Men fram tills dess är IF-metall enbart en maffiaboss som visar sin makt och hävdar stöd från lagen att det gör rätt.
Med arbete eller utan?
Att Metall går på mig som Tesla-ägare är så knepigt. Jag får inte ihop logiken. Jag har inte gjort något fel. Köpte min Tesla för över 5 år sen och hade inte en aning om något kollektivavtal. Varför ska jag lida?
Ja de flesta åtgärderna hittills är mer eller mindre tandlösa hade IF metall haft något att komma med så skulle de fått med sig de tyska fackförbundet och blockera fabriken i Berlin men det lär knappast hända.
Mobbar-beteenden bygger ingen som helst trygg framtid.
Men om ej kollektivavtals anslutna företag förhåller sig till riktlinjerna i kollektivavtalen och därmed följer den svenska modellen?
En trygg framtid… men det var väldigt stora ord för detta, herregud.
Det finns personer som inte kan, rent fysiskt byta däck själva. Det går tydligen att förminska problem för dig när det passar din agendaerfaren bilmek skrev: ↑15 nov 2023 16:03Det märks att du är yngre. Fråga dina föräldrar eller deras föräldrar om deras erfarenheter på 1900- talet.Love_O skrev: ↑15 nov 2023 14:48Problemet är följande.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:58Ja, precis som jag skrev så har facket självklart kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Till skillnad från de I tråden som gissar sig till detta utifrån några anonyma anekdoter, och sen gör antagandet att facket ljuger.Sparren skrev: ↑15 nov 2023 12:53Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:45
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
IF-metall drar igång strejk på Tesla. Något som det int verkar ha medhåll från medlemmar då extremt få medlemmar strejkar.
Metall frångår sin 80% standard modell och erbjuder 100% direkt utan karens för att folk skall börja strejka. Det luktar illa. Ökar sen till 130%.
Något vi ska ha i åtanke är att metall har erbjudit alla på Tesla (varför inga andra företag?) GRATIS medlemskap innan strejken drar igång.
Låter det som att medlemmarna är det som vill ha kollektivavtal eller är det facket ?
Eftersom nu facket hävdar att det är så dåligt för folket på tesla ligger ju bevisbördan på metall att visa vad som är så dåligt. Speciellt när nu teslaägare dels får ställa sina bilar för vinterdäck som är betalda ur egen ficka, hos en extern leverantör inte monteras på deras bilar. Eller där reparationer betalade ur egen ficka eller via försäkringsbolag som finansieras utav kunderna inte blir av.
Strejka hur mycket ni vill. Få till kollektivavtal där det är önskvärt. Men låt inte oskyldiga människor bli drabbade. Och om man nu MÅSTE agera på detta vis. Ja då får man presentera fakta som visar alla i Sverige hur dåligt det verkligen är på tesla. Då kanske vi alla förstår och hejar på. Men fram tills dess är IF-metall enbart en maffiaboss som visar sin makt och hävdar stöd från lagen att det gör rätt.
Den tryggheten vi har idag beror på de generationernas slit. Tesla och andra får inte förstöra det för oss.
Vill vi att Sverige skall vara ett mini-USA?
Känner en i Schweiz. Där blir modern uppsagd när hon får barn. Inga Pappadagar. Inga 10 dagar för pappan vid födsel. Tror knappt det fanns föräldradagar ens.
Vill vi ha det så till slut? Försvinner kollektivavtalen så vad försvinner senare?
Det blir en konsekvens att tredje och fjärde part drabbas.
Så är det tyvärr, men det blir i förlängningen mer press på Tesla.
Idag satte jag på vinterdäcken själv på min Y. Vet inte om däckverkstan tar emot Tesla. Men likväl gjorde jag det själv.
Det är väl iofs kanske inte så många andra tillverkande företag etablerade i Sverige som saknar kollektivavtal och därför riskerar utsättas för liknande åtgärder, men jag mistänker att iaf Tesla ganska omedelbart kommer att säga upp alla eventuella avtal med svenska underleverantörer man har idag.loftux skrev: ↑15 nov 2023 15:57Det IF Metall gör nu börjar bli riktigt illa. Direkta konsekvenser är att ungefär 50 arbetstillfällen kommer försvinna från Hydro Extrusion, indirekt kommer företag tveka att teckna avtal med svenska företag då de kan råka ut för blockader. Vi får anta att Hydro Extrusions har kollektivavtal, men vad f-n är det värt då det inte garanterar någon som helst arbetsfred?
Men det du drar upp är noll och inget som beror på kollektivavtal, föräldraförsäkringen och rätten till föräldraledighet har exakt inget med facken att göra. FL, där L står för -lagen…erfaren bilmek skrev: ↑15 nov 2023 16:03Det märks att du är yngre. Fråga dina föräldrar eller deras föräldrar om deras erfarenheter på 1900- talet.
Den tryggheten vi har idag beror på de generationernas slit. Tesla och andra får inte förstöra det för oss.
Vill vi att Sverige skall vara ett mini-USA?
Känner en i Schweiz. Där blir modern uppsagd när hon får barn. Inga Pappadagar. Inga 10 dagar för pappan vid födsel. Tror knappt det fanns föräldradagar ens.
Vill vi ha det så till slut? Försvinner kollektivavtalen så vad försvinner senare?
Det blir en konsekvens att tredje och fjärde part drabbas.
Så är det tyvärr, men det blir i förlängningen mer press på Tesla.
Idag satte jag på vinterdäcken själv på min Y. Vet inte om däckverkstan tar emot Tesla. Men likväl gjorde jag det själv.
Inget av det du nämner har nåt med if metall eller fackförbund att göra.erfaren bilmek skrev: ↑15 nov 2023 16:03Det märks att du är yngre. Fråga dina föräldrar eller deras föräldrar om deras erfarenheter på 1900- talet.Love_O skrev: ↑15 nov 2023 14:48Problemet är följande.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:58Ja, precis som jag skrev så har facket självklart kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Till skillnad från de I tråden som gissar sig till detta utifrån några anonyma anekdoter, och sen gör antagandet att facket ljuger.Sparren skrev: ↑15 nov 2023 12:53Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:45
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
IF-metall drar igång strejk på Tesla. Något som det int verkar ha medhåll från medlemmar då extremt få medlemmar strejkar.
Metall frångår sin 80% standard modell och erbjuder 100% direkt utan karens för att folk skall börja strejka. Det luktar illa. Ökar sen till 130%.
Något vi ska ha i åtanke är att metall har erbjudit alla på Tesla (varför inga andra företag?) GRATIS medlemskap innan strejken drar igång.
Låter det som att medlemmarna är det som vill ha kollektivavtal eller är det facket ?
Eftersom nu facket hävdar att det är så dåligt för folket på tesla ligger ju bevisbördan på metall att visa vad som är så dåligt. Speciellt när nu teslaägare dels får ställa sina bilar för vinterdäck som är betalda ur egen ficka, hos en extern leverantör inte monteras på deras bilar. Eller där reparationer betalade ur egen ficka eller via försäkringsbolag som finansieras utav kunderna inte blir av.
Strejka hur mycket ni vill. Få till kollektivavtal där det är önskvärt. Men låt inte oskyldiga människor bli drabbade. Och om man nu MÅSTE agera på detta vis. Ja då får man presentera fakta som visar alla i Sverige hur dåligt det verkligen är på tesla. Då kanske vi alla förstår och hejar på. Men fram tills dess är IF-metall enbart en maffiaboss som visar sin makt och hävdar stöd från lagen att det gör rätt.
Den tryggheten vi har idag beror på de generationernas slit. Tesla och andra får inte förstöra det för oss.
Vill vi att Sverige skall vara ett mini-USA?
Känner en i Schweiz. Där blir modern uppsagd när hon får barn. Inga Pappadagar. Inga 10 dagar för pappan vid födsel. Tror knappt det fanns föräldradagar ens.
Vill vi ha det så till slut? Försvinner kollektivavtalen så vad försvinner senare?
Det blir en konsekvens att tredje och fjärde part drabbas.
Så är det tyvärr, men det blir i förlängningen mer press på Tesla.
Idag satte jag på vinterdäcken själv på min Y. Vet inte om däckverkstan tar emot Tesla. Men likväl gjorde jag det själv.
En "trygg" framtid utan arbete verkar det ju bli för fler och fler ju mer IF Metall får hålla på. Vilka sopor alltså.
Har du tänkt på att hela uppgången för Tesla är till stor del efter den förra finanskrisen 2008.Norrlands skrev: ↑15 nov 2023 16:21En trygg framtid… men det var väldigt stora ord för detta, herregud.
Sverige har fungerat under alla år Tesla verkat i Sverige innan och kommer så att göra efter.
Sluta upp med dessa överdrifter ang denna ”konflikt”.
Facken har mer eller mindre spelat ut sin roll för länge sedan. Det är inte 1930 nu. Du verkar leva kvar i tron att arbetsgivaren är den onde mannen.
Företag som är seriösa sköter sig även fast de inte har kollektivavtal.
Jag skulle nog säga att det märks att du är äldre och inte attraktiv på arbetsmarknaden.erfaren bilmek skrev: ↑15 nov 2023 16:03Det märks att du är yngre. Fråga dina föräldrar eller deras föräldrar om deras erfarenheter på 1900- talet.Love_O skrev: ↑15 nov 2023 14:48Problemet är följande.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:58Ja, precis som jag skrev så har facket självklart kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Till skillnad från de I tråden som gissar sig till detta utifrån några anonyma anekdoter, och sen gör antagandet att facket ljuger.Sparren skrev: ↑15 nov 2023 12:53Det är väl självklart upp till IF Metall att ta fram fakta på hur deras medlemmar har det? De har all möjlighet att prata med dom och tala om hur många som tycker det skulle vara bättre med kollektivavtal.iAkita skrev: ↑15 nov 2023 12:45
Det kan jag inte, eftersom Tesla inte vill dela med sig av på vilket sätt ett kollektivavtal skulle vara sämre för dem själva eller sina anställda. Precis som du inte kan veta hur det ligger till, utan enbart gör ett antagande att facket ljuger.
Facket har medlemmar vid Tesla som strejkar. Självklart har de kännedom om vilka villkor dessa medlemmar har. Om det inte blir fördyrande för Tesla att skriva på, på grund av att de skulle behöva ge de anställda bättre villkor, så förstår jag inte varför de vägrar att ens sätta sig vid förhandlingsbordet..
IF-metall drar igång strejk på Tesla. Något som det int verkar ha medhåll från medlemmar då extremt få medlemmar strejkar.
Metall frångår sin 80% standard modell och erbjuder 100% direkt utan karens för att folk skall börja strejka. Det luktar illa. Ökar sen till 130%.
Något vi ska ha i åtanke är att metall har erbjudit alla på Tesla (varför inga andra företag?) GRATIS medlemskap innan strejken drar igång.
Låter det som att medlemmarna är det som vill ha kollektivavtal eller är det facket ?
Eftersom nu facket hävdar att det är så dåligt för folket på tesla ligger ju bevisbördan på metall att visa vad som är så dåligt. Speciellt när nu teslaägare dels får ställa sina bilar för vinterdäck som är betalda ur egen ficka, hos en extern leverantör inte monteras på deras bilar. Eller där reparationer betalade ur egen ficka eller via försäkringsbolag som finansieras utav kunderna inte blir av.
Strejka hur mycket ni vill. Få till kollektivavtal där det är önskvärt. Men låt inte oskyldiga människor bli drabbade. Och om man nu MÅSTE agera på detta vis. Ja då får man presentera fakta som visar alla i Sverige hur dåligt det verkligen är på tesla. Då kanske vi alla förstår och hejar på. Men fram tills dess är IF-metall enbart en maffiaboss som visar sin makt och hävdar stöd från lagen att det gör rätt.
Den tryggheten vi har idag beror på de generationernas slit. Tesla och andra får inte förstöra det för oss.
Vill vi att Sverige skall vara ett mini-USA?
Känner en i Schweiz. Där blir modern uppsagd när hon får barn. Inga Pappadagar. Inga 10 dagar för pappan vid födsel. Tror knappt det fanns föräldradagar ens.
Vill vi ha det så till slut? Försvinner kollektivavtalen så vad försvinner senare?
Det blir en konsekvens att tredje och fjärde part drabbas.
Så är det tyvärr, men det blir i förlängningen mer press på Tesla.
Idag satte jag på vinterdäcken själv på min Y. Vet inte om däckverkstan tar emot Tesla. Men likväl gjorde jag det själv.
Med det resonemanget så kan man säga, vad händer om en meteorit slår ned och förintar delar av vår befolkning. Hur ska den delen då överleva?AktivEffekt skrev: ↑15 nov 2023 16:56Har du tänkt på att hela uppgången för Tesla är till stor del efter den förra finanskrisen 2008.Norrlands skrev: ↑15 nov 2023 16:21En trygg framtid… men det var väldigt stora ord för detta, herregud.
Sverige har fungerat under alla år Tesla verkat i Sverige innan och kommer så att göra efter.
Sluta upp med dessa överdrifter ang denna ”konflikt”.
Facken har mer eller mindre spelat ut sin roll för länge sedan. Det är inte 1930 nu. Du verkar leva kvar i tron att arbetsgivaren är den onde mannen.
Företag som är seriösa sköter sig även fast de inte har kollektivavtal.
Efter det har det bara varit glada dagar med extremt låga räntor och stigande börser.
Har du tänkt på att det kanske kommer gå sämre för Tesla en dag? Kanske inte var så dumt med ett kollektivavtal då när det börjar bli dags att sparka folk och Tesla optionerna man fått är värdelösa.