Märkligt att svenska ÅF och Hyundai Sverige inte kan svara på sådana enkla frågor. Har de ingen utbildning på bilmodellerna eller några datablad att tillgå?icreate skrev:Min åf verkar iaf ganska okunnig, så jag litar inte på ett ord han säger.
För att få veta hur saker funkar kollar jag i manualen och sen vilka funktioner som finns i vilken modell är det bäst att få höra direkt från en ägare.
Kanske är det smart att ställa frågor här i forumet men låta bli att spekulera eller sprida vidare saker man hört. De som fått bilar kan väl få svara istället?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
…eller internetuppkoppling?martinot skrev:Märkligt att svenska ÅF och Hyundai Sverige inte kan svara på sådana enkla frågor. Har de ingen utbildning på bilmodellerna eller några datablad att tillgå?icreate skrev:Min åf verkar iaf ganska okunnig, så jag litar inte på ett ord han säger.
För att få veta hur saker funkar kollar jag i manualen och sen vilka funktioner som finns i vilken modell är det bäst att få höra direkt från en ägare.
Kanske är det smart att ställa frågor här i forumet men låta bli att spekulera eller sprida vidare saker man hört. De som fått bilar kan väl få svara istället?
Jag är över genomsnittet intresserat i mitt jobb, så det händer att jag googlar jobbgrejer även på fritiden.
Många ÅF verkar inte ens vara intresserade av att söka upp info på arbetstid.
Fast dragkrok har dykt upp nu i konfiguratorn för 13 349 kr. Vem tusan vill ha en sån? Är ju i vägen vid varje lastning av bagaget. (Nu kommer 1000 personer som inte har barn men har båt och husvagn och superstor trädgård direkt söga att det är skitbra eftersom det efter tio år inte begat igen som en avtagbar samt inte slutat att fungera pga klena plastkugghjul i elektriskt infällbara
)

-
- elbilist
Det är superpraktisk med fast dragkrok, inte får du problem med besiktningen som man får med avtagbar, och inte får man problem med dålig kvalité på den infällbara.Aida skrev:Fast dragkrok har dykt upp nu i konfiguratorn för 13 349 kr. Vem tusan vill ha en sån? Är ju i vägen vid varje lastning av bagaget. (Nu kommer 1000 personer som inte har barn men har båt och husvagn och superstor trädgård direkt söga att det är skitbra eftersom det efter tio år inte begat igen som en avtagbar samt inte slutat att fungera pga klena plastkugghjul i elektriskt infällbara![]()
![]()
![]()
)
Dessutom agerar den buffert när grannen på 90 bast ska parkera bakom.
Det synes ju vara en bransch som håller på att avskaffa sig själv. Allt föer märken följer efter Tesla med onlineförsäljning. I många delstater i USA är det förbjudet med direktförsäljning av bilar från tillverkare. Kommunism och marknadsstyrning… Så var det i Sverige länge också. Bilförsäljare hade ju ett särskilt gruppundantag i EU i mångar. Kommer ni ihåg medias spekulationer om att köpa bil på ICA när det avskaffadesheldiggrisen skrev:…eller internetuppkoppling?martinot skrev:Märkligt att svenska ÅF och Hyundai Sverige inte kan svara på sådana enkla frågor. Har de ingen utbildning på bilmodellerna eller några datablad att tillgå?icreate skrev:Min åf verkar iaf ganska okunnig, så jag litar inte på ett ord han säger.
Jag är över genomsnittet intresserat i mitt jobb, så det händer att jag googlar jobbgrejer även på fritiden.
Många ÅF verkar inte ens vara intresserade av att söka upp info på arbetstid.

Men det är illustrerat med en löstagbar krok?Aida skrev:Fast dragkrok har dykt upp nu i konfiguratorn för 13 349 kr. Vem tusan vill ha en sån? Är ju i vägen vid varje lastning av bagaget. (Nu kommer 1000 personer som inte har barn men har båt och husvagn och superstor trädgård direkt söga att det är skitbra eftersom det efter tio år inte begat igen som en avtagbar samt inte slutat att fungera pga klena plastkugghjul i elektriskt infällbara![]()
![]()
![]()
)

Elbilist sedan 2014
Klintan skrev:Men det är illustrerat med en löstagbar krok?Aida skrev:Fast dragkrok har dykt upp nu i konfiguratorn för 13 349 kr. Vem tusan vill ha en sån? Är ju i vägen vid varje lastning av bagaget. (Nu kommer 1000 personer som inte har barn men har båt och husvagn och superstor trädgård direkt söga att det är skitbra eftersom det efter tio år inte begat igen som en avtagbar samt inte slutat att fungera pga klena plastkugghjul i elektriskt infällbara![]()
![]()
![]()
)
Mystiken fortsätter…
Spännande jag fick info att den var avtagbar och kostar 13.995kr enligt säljaren
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Ja min säljare sa också att den var manuellt avtagbar men skulle bli dyrt eftersom det krävdes att halva inredningen demonterades för sladdragning. Var rätt så omfattande sa han.jurand skrev:Spännande jag fick info att den var avtagbar och kostar 13.995kr enligt säljaren
Är inte så värst insatt i krokar men det står att bilen är förberedd för dragkrok och då låter konstigt att riva upp halvs bilen för det? Eller vad innebär det att bilen är förberedd?Aida skrev:Ja min säljare sa också att den var manuellt avtagbar men skulle bli dyrt eftersom det krävdes att halva inredningen demonterades för sladdragning. Var rätt så omfattande sa han.jurand skrev:Spännande jag fick info att den var avtagbar och kostar 13.995kr enligt säljaren
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
De bilarna som enligt branschfolk är bäst förberedda för dragkrok är Volvo. De flesta biltillverkar har endera montering direkt i produktionslinan (tex mercedes) eller låter återförsäljaren montera in tredjepartslösning. Volvo har originallösning men den monteras av bilsäljaren. De löste det på en dag till mig men jösses vilken operation trots att den var flrberedd flr det. Kolla på den här länken för monteringsanvisning. Hyundai har nog det då ännu värre eller liknande…jurand skrev:Är inte så värst insatt i krokar men det står att bilen är förberedd för dragkrok och då låter konstigt att riva upp halvs bilen för det? Eller vad innebär det att bilen är förberedd?Aida skrev:Ja min säljare sa också att den var manuellt avtagbar men skulle bli dyrt eftersom det krävdes att halva inredningen demonterades för sladdragning. Var rätt så omfattande sa han.jurand skrev:Spännande jag fick info att den var avtagbar och kostar 13.995kr enligt säljaren
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (17-)/2017
Redigerad: hmmm länken vill inte. Gå in på denna och klicka där nere på Monteringsanvisning
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15998/2017
Jag har fått pris 13190kr för avtagbar.
Är inga problem med avtagbar, gäller bara att sköta om den lite (rengöra och fetta in) en gång om året.
Angående "riva upp halva bilen" så var det ju någon här i tråden som beställt dragkrok från Tyskland och enligt manualen verkade det inte så svårmonterat.
Är inga problem med avtagbar, gäller bara att sköta om den lite (rengöra och fetta in) en gång om året.
Angående "riva upp halva bilen" så var det ju någon här i tråden som beställt dragkrok från Tyskland och enligt manualen verkade det inte så svårmonterat.
Ioniq 5 FE AWD
Synd att både Tesla (M3/MY) och Hyundai inte har elektriska krokar. Är ju så extremt mycket enklare och mindre smutsigt att hantera. Var en orsak till att jag inte beställt krok till våra M3:or (varken tidigare eller nuvarande).
Är ju så mycket smidigare när det är så här enkelt och praktiskt:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är en klassisk dragkroksmontering, beräknas en timme för elsatsen och nittio minuter för att montera kroken. Inkoppling till baklyktorna, ej till canbus. Ingen kodning i bilen, ingen tow mode, manuell avstängning av PDC vad jag förstår.
Instruktioner:
https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/ ... rmodel=225
https://www.mobisparts.eu/de_de/custom/ ... bb8ee7.jpg[/img]
Instruktioner:
Elbilist sedan 2014
Finns semielektrisk krok till Ioniq 5. Måste fällas ut sista biten manuellt.martinot skrev:Synd att både Tesla (M3/MY) och Hyundai inte har elektriska krokar. Är ju så extremt mycket enklare och mindre smutsigt att hantera. Var en orsak till att jag inte beställt krok till våra M3:or (varken tidigare eller nuvarande).
Elbilist sedan 2014
Hmmmm undra varför min handlare sa att halva bilens inredning behövde dras ut för eldragning då?? Jag ifrågasatte inte pga att det var så med volvon…Klintan skrev:Det är en klassisk dragkroksmontering, beräknas en timme för elsatsen och nittio minuter för att montera kroken. Inkoppling till baklyktorna, ej till canbus. Ingen kodning i bilen, ingen tow mode, manuell avstängning av PDC vad jag förstår.
Instruktioner:
Enligt manualen är det inredningen i bakluckan som måste demonteras, men det brukar ju inte vara krångligt.Aida skrev:Hmmmm undra varför min handlare sa att halva bilens inredning behövde dras ut för eldragning då?? Jag ifrågasatte inte pga att det var så med volvon…Klintan skrev:Det är en klassisk dragkroksmontering, beräknas en timme för elsatsen och nittio minuter för att montera kroken. Inkoppling till baklyktorna, ej till canbus. Ingen kodning i bilen, ingen tow mode, manuell avstängning av PDC vad jag förstår.
Instruktioner:
Elbilist sedan 2014
Ja sa inte ngn tidigare i denna tråd att det fanns sån elektrisk dragkrok i Norge men kostade typ 25 000 kr…
Jepp, billigt och braAida skrev:Ja sa inte ngn tidigare i denna tråd att det fanns sån elektrisk dragkrok i Norge men kostade typ 25 000 kr…

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förboka din Ioniq 5
Förutom avtagbar dragkrok (Trekhaak afneembaar € 1118) finns Semi-elektrisk (trekhaak wegklapbaar) som tillval (accessoar) i Nederländerna för €2268 (~23000kr).

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Sådär, nu har vi också fått provköra bilen ikväll. Tog en tur på ca 10 mil med regnet i luften.
Vad snygg den är var första intrycket. Kändes roligare att köra än ID.4 (som också är skojig att köra). Kändes mer direkt i styrning och gasrespons. Skärmarna som sett så dominerande ut på YT kändes som de smälte in utan problem. Autostyrningen var bekväm på motorvägen. Bilen kändes tystare än ID.4 inne i stan men när man kom ut på landsväg 70+ så är den högljuddare. Grov svensk asfalt låter en del. Hoppas akustikrutorna i min FE dämpar ljudet något.
Stolen var ok och det var inget problem för mig (184 cm) att hitta en sittställning där ratt och hastighetsmätare passade ihop.
Förväntningarna var nog lite för höga men på det hela taget är det en bra bil. Jag kommer inte att avbeställa. Tyvärr är status fortfarande bara ’confirmed’ men jag håller tummarna.
Vad snygg den är var första intrycket. Kändes roligare att köra än ID.4 (som också är skojig att köra). Kändes mer direkt i styrning och gasrespons. Skärmarna som sett så dominerande ut på YT kändes som de smälte in utan problem. Autostyrningen var bekväm på motorvägen. Bilen kändes tystare än ID.4 inne i stan men när man kom ut på landsväg 70+ så är den högljuddare. Grov svensk asfalt låter en del. Hoppas akustikrutorna i min FE dämpar ljudet något.
Stolen var ok och det var inget problem för mig (184 cm) att hitta en sittställning där ratt och hastighetsmätare passade ihop.
Förväntningarna var nog lite för höga men på det hela taget är det en bra bil. Jag kommer inte att avbeställa. Tyvärr är status fortfarande bara ’confirmed’ men jag håller tummarna.
Är det bara FE som har akustikrutor? Jag antog att även Advanced versionen hade detta. Detta tillval hade jag annars utan tvekan betalat en bra slant för.
En First Edition är väl "bara" en Advanced med alla extra tillval och ett sol(cells)tak på toppen fast med ett finare namn?
Såvitt jag förstått så är FE detsamma som en Advanced med Komfortpaketet. Inget solcellstak.
Nu när jag dubbelkollar på svenska hemsidan så hittar jag ingen info alls om akustikrutor. Inte heller på den danska. Men i Tyskland och England så har de med den infon på värstingmodellerna.Fuji skrev:Är det bara FE som har akustikrutor? Jag antog att även Advanced versionen hade detta. Detta tillval hade jag annars utan tvekan betalat en bra slant för.
Det har nämnts vid provkörningarna nere i Spanien så jag hoppas det är med (och att det inte var det på den jag provkörde).