Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2020 10:37
Nog för att Tesla snålar med adapters till sin UMC men att inte skicka med en Schuko-kluns är att be om negativ feedback. Nu går man ju sannolikt vidare till något mer åt typen early majority-köpare som kanske inte är lika nördiga med vad som behövs och inte i olika situationer.markuswesterberg skrev:För den som är intresserad av hemmaladdning utan laddbox till ID.3:
Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)
Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.