Sida 102 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 15:46
av HelectriC
larsw skrev:
Körde om en Polestar 2 idag.
Vad löjligt!

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 15:48
av larsw
HelectriC skrev:
larsw skrev:
Körde om en Polestar 2 idag.
Vad löjligt!
Eller hur! Ve den dag man blir seriös.

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 15:51
av HelectriC
larsw skrev:
HelectriC skrev:
larsw skrev:
Körde om en Polestar 2 idag.
Vad löjligt!
Eller hur! Ve den dag man blir seriös.
Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 16:24
av larsw
HelectriC skrev:
larsw skrev:
HelectriC skrev:
larsw skrev:
Körde om en Polestar 2 idag.
Vad löjligt!
Eller hur! Ve den dag man blir seriös.
Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.
Det var bara för fotots skull.

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 16:39
av HelectriC
larsw skrev:
HelectriC skrev:
larsw skrev:
HelectriC skrev:
larsw skrev:
Körde om en Polestar 2 idag.
Vad löjligt!
Eller hur! Ve den dag man blir seriös.
Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.
Det var bara för fotots skull.
Jaha, jag trodde du hade klistrat det på bilen :shock:

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 18:21
av Anderzzon
Var förbi och kikade på bilen i deras showroom idag och blev mer tilltalad av den nu än när jag såg den för ca ett år sedan.

Provade att lägga in en destination i navigatorn och tycker väl kanske inte att hanteringen för att välja laddstopp är helt optimal. Fick dessutom bara välja ett stopp trots att jag vet att sträckan kräver fler än så, men säljaren sa att det berodde på att bilen var i demoläge. Men om Polestar menar allvar med att de kommer uppdatera bilen kontinuerligt så lär ju detta fixas framöver.

Jag tyckte kvalitén överlag kändes väldigt bra. Lyckades dock få stora skärmen att hänga sig på en av bilarna och personalen fick inte igång den igen under den halvtimmen som jag var där.

Min största invändning är att de tar hutlöst betalt för läderklädsel. Visst den är äkta och ventilerad men 50 papp!?

Re: Polestar 2

Postat: 24 jul 2020 21:18
av OlleBack
Fully charged verkar galet impad. Kul!


Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 12:03
av Edward123
Tyska kanalen 163 Grad hade ett mkt positivt test häromveckan och har nu följt upp med ett test där de kör 600 km. Lite laddkurvor, decibelmätningar, förbrukning och annat (dock på tyska).


Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 12:56
av Mickep
Mer tyska tester:



med kapitel så man kan se när de laddar och kör på autobahn. (fräscha upp deutsch förståelsen och försök gissa vad som är hyllningar resp kritik)
kan man printa ut laddkurvan någonstans?
såg 135 kw (ca 7%) till 30 kw (ca 80%). 58.8 kWh/36 min = 1.625 kWh/min = 97 kWh/h. inte fy skam.

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 17:56
av HelectriC
Mickep skrev:
Mer tyska tester:



med kapitel så man kan se när de laddar och kör på autobahn. (fräscha upp deutsch förståelsen och försök gissa vad som är hyllningar resp kritik)
kan man printa ut laddkurvan någonstans?
såg 135 kw (ca 7%) till 30 kw (ca 80%). 58.8 kWh/36 min = 1.625 kWh/min = 97 kWh/h. inte fy skam.
kWh/h även känt som kW 8-)

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 20:36
av Mickep
hehe, visste att någon skulle kommentera det.

iallafall:

om man drar ut siffror från ladd-testerna ser man följande;
Soc
16% : 133 kW
26% : 135 kW (ser tydligen laddhastigheten i bilen - 544km/h, hmm var har vi sett det tidigare ;))
47% : ca 86 kW (?)
72%: 71 kW (?)
62% : 66 kW (?)
82% : 31 kW

enligt trippmätare åkte de 424 km (medelhastighet 100 km/h)

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 21:50
av Elof
Provkörde idag. Komfortabel och fin på de flesta vis. Välfungerande röststyrning med Googlekraft. Den traditionella inredningen tilltalar nog många, men jag föredrar M3-stilen.
Kändes mer som en ”vanlig bil” än M3, eller MS för den delen. Tyckte den kändes mycket sävligare i såväl styrning som ”gasrespons” än M3. M3 känns mycket mer ”på” och roligare att köra helt enkelt. Skulle inte alls vilja byta.

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 22:04
av Issa
Provkörde p2 idag i nacka, den utan p-paketet men med skinn/ventilerade sätena.
Grabbarna där ute var pålästa vilket var kul!
Körde bilen med en polare och vi blev båda väldigt förtjusta i bilen. Bra drag, väldigt lätt körd, bra ljud från högtalarna, touchen och grafiken på skärmen är kanon. Vi satt bra fram men som dem flesta vet mindre bra bak. Vi hamnade i ett villa område och när vägen vart lite smalare så kom samtliga kameror upp på skärmen, snyggt! Sett detta tidigare på en Merca.
Kul med röststyrningen, funkade bra och gav bra feedback. Jag är en Apple kille men vart helnöjd med infotainmentsystemet. Ganska så tyst i bilen. Gick bra över vägen, inte för hård och inte Merca mjuk heller. Häftigt ljud när man står utanför och någon backar. Ja ljudet finns på deras sida. Skönt med ventilationen i sätena och snyggt med skinnet. Men jag skulle nog inte säga att det är 50 tusen kr snyggt och skönt! Jämför bilen med tesla m3 snabbaste som jag provkörde i Täby. M3 är snabbare och har bättre drivlina men jag skulle säga p2 alla dagar i veckan. Den känns som en riktigt bil jämfört med m3. Mindre bra kvalitet på m3, inte lika tyst och kändes
Inte lika gedigen som p2. Volvo är i rygg på polestar vilket innebär 90 års erfarenhet. Det märks!
Blev nästan besviken att den var så härlig! Nu måste jag sälja huset för att köp bilen

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 22:10
av HelectriC
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 22:21
av jpetters
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 22:51
av Fredrik j
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 23:08
av Elof
Fredrik j skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 23:18
av filippb
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat på Bild

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 23:21
av Fredrik j
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Vad jag menar är att många av kunderna troligtvis kommer från en fossilvolvo.

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 23:30
av Elof
filippb skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat på Bild
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit!

Re: Polestar 2

Postat: 25 jul 2020 23:34
av Elof
Fredrik j skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.

Välbyggd bil är givetvis nice.
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Vad jag menar är att många av kunderna troligtvis kommer från en fossilvolvo.
Då blir de sannerligen inte besvikna.

Re: Polestar 2

Postat: 26 jul 2020 08:38
av HelectriC
Elof skrev:
filippb skrev:
Elof skrev:
[quote="Fredrik j"
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat på Bild
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit![/quote]

Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.

Re: Polestar 2

Postat: 26 jul 2020 14:22
av Nilp
HelectriC skrev:
Elof skrev:
filippb skrev:
Elof skrev:
[quote="Fredrik j"
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat på Bild
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit!
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.[/quote]

Gissar då,att BMW IX3 inte lockar då med dryga 7 sek? :D

Re: Polestar 2

Postat: 26 jul 2020 16:26
av Laban
Nilp skrev:
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3.
ID.3 har 385l bagage, PS2 405l. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Sen är väl då kanske volym inte allt, längd kan ex spela roll med barnvagnar och dylikt. Nästa grej är att ID.3 har relativt långt axelavstånd, 2.77m vs 2.73 för Polestar 2. Så det är nog inget problem med stabiliteten på vägen även i lite högre hastigheter.

Re: Polestar 2

Postat: 26 jul 2020 16:39
av HelectriC
Laban skrev:
Nilp skrev:
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3.
ID.3 har 385l bagage, PS2 405l. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Sen är väl då kanske volym inte allt, längd kan ex spela roll med barnvagnar och dylikt. Nästa grej är att ID.3 har relativt långt axelavstånd, 2.77m vs 2.73 för Polestar 2. Så det är nog inget problem med stabiliteten på vägen även i lite högre hastigheter.
Nja, PS2 har ca 450 inkl frunk och under bagagerumsgolvet, så det är betydligt större.