Vad löjligt!larsw skrev:Körde om en Polestar 2 idag.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Eller hur! Ve den dag man blir seriös.HelectriC skrev:Vad löjligt!larsw skrev:Körde om en Polestar 2 idag.
Författare och bloggare. Model S 2023
Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.larsw skrev:Eller hur! Ve den dag man blir seriös.HelectriC skrev:Vad löjligt!larsw skrev:Körde om en Polestar 2 idag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det var bara för fotots skull.HelectriC skrev:Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.larsw skrev:Eller hur! Ve den dag man blir seriös.HelectriC skrev:Vad löjligt!larsw skrev:Körde om en Polestar 2 idag.
Författare och bloggare. Model S 2023
Jaha, jag trodde du hade klistrat det på bilenlarsw skrev:Det var bara för fotots skull.HelectriC skrev:Jo, men det ser ju så ”B” ut. Hade det iaf sett proffsigt ut, så kanske det hade varit lite kul.larsw skrev:Eller hur! Ve den dag man blir seriös.HelectriC skrev:Vad löjligt!larsw skrev:Körde om en Polestar 2 idag.

Model 3-24/Polestar 3-24
Var förbi och kikade på bilen i deras showroom idag och blev mer tilltalad av den nu än när jag såg den för ca ett år sedan.
Provade att lägga in en destination i navigatorn och tycker väl kanske inte att hanteringen för att välja laddstopp är helt optimal. Fick dessutom bara välja ett stopp trots att jag vet att sträckan kräver fler än så, men säljaren sa att det berodde på att bilen var i demoläge. Men om Polestar menar allvar med att de kommer uppdatera bilen kontinuerligt så lär ju detta fixas framöver.
Jag tyckte kvalitén överlag kändes väldigt bra. Lyckades dock få stora skärmen att hänga sig på en av bilarna och personalen fick inte igång den igen under den halvtimmen som jag var där.
Min största invändning är att de tar hutlöst betalt för läderklädsel. Visst den är äkta och ventilerad men 50 papp!?
Provade att lägga in en destination i navigatorn och tycker väl kanske inte att hanteringen för att välja laddstopp är helt optimal. Fick dessutom bara välja ett stopp trots att jag vet att sträckan kräver fler än så, men säljaren sa att det berodde på att bilen var i demoläge. Men om Polestar menar allvar med att de kommer uppdatera bilen kontinuerligt så lär ju detta fixas framöver.
Jag tyckte kvalitén överlag kändes väldigt bra. Lyckades dock få stora skärmen att hänga sig på en av bilarna och personalen fick inte igång den igen under den halvtimmen som jag var där.
Min största invändning är att de tar hutlöst betalt för läderklädsel. Visst den är äkta och ventilerad men 50 papp!?
Tyska kanalen 163 Grad hade ett mkt positivt test häromveckan och har nu följt upp med ett test där de kör 600 km. Lite laddkurvor, decibelmätningar, förbrukning och annat (dock på tyska).
Mer tyska tester:
med kapitel så man kan se när de laddar och kör på autobahn. (fräscha upp deutsch förståelsen och försök gissa vad som är hyllningar resp kritik)
kan man printa ut laddkurvan någonstans?
såg 135 kw (ca 7%) till 30 kw (ca 80%). 58.8 kWh/36 min = 1.625 kWh/min = 97 kWh/h. inte fy skam.
med kapitel så man kan se när de laddar och kör på autobahn. (fräscha upp deutsch förståelsen och försök gissa vad som är hyllningar resp kritik)
såg 135 kw (ca 7%) till 30 kw (ca 80%). 58.8 kWh/36 min = 1.625 kWh/min = 97 kWh/h. inte fy skam.
kWh/h även känt som kWMickep skrev:Mer tyska tester:

Model 3-24/Polestar 3-24
hehe, visste att någon skulle kommentera det.
iallafall:
om man drar ut siffror från ladd-testerna ser man följande;
Soc
16% : 133 kW
26% : 135 kW (ser tydligen laddhastigheten i bilen - 544km/h, hmm var har vi sett det tidigare
)
47% : ca 86 kW (?)
72%: 71 kW (?)
62% : 66 kW (?)
82% : 31 kW
enligt trippmätare åkte de 424 km (medelhastighet 100 km/h)
iallafall:
om man drar ut siffror från ladd-testerna ser man följande;
Soc
16% : 133 kW
26% : 135 kW (ser tydligen laddhastigheten i bilen - 544km/h, hmm var har vi sett det tidigare

47% : ca 86 kW (?)
72%: 71 kW (?)
62% : 66 kW (?)
82% : 31 kW
enligt trippmätare åkte de 424 km (medelhastighet 100 km/h)
Provkörde idag. Komfortabel och fin på de flesta vis. Välfungerande röststyrning med Googlekraft. Den traditionella inredningen tilltalar nog många, men jag föredrar M3-stilen.
Kändes mer som en ”vanlig bil” än M3, eller MS för den delen. Tyckte den kändes mycket sävligare i såväl styrning som ”gasrespons” än M3. M3 känns mycket mer ”på” och roligare att köra helt enkelt. Skulle inte alls vilja byta.
Kändes mer som en ”vanlig bil” än M3, eller MS för den delen. Tyckte den kändes mycket sävligare i såväl styrning som ”gasrespons” än M3. M3 känns mycket mer ”på” och roligare att köra helt enkelt. Skulle inte alls vilja byta.
Provkörde p2 idag i nacka, den utan p-paketet men med skinn/ventilerade sätena.
Grabbarna där ute var pålästa vilket var kul!
Körde bilen med en polare och vi blev båda väldigt förtjusta i bilen. Bra drag, väldigt lätt körd, bra ljud från högtalarna, touchen och grafiken på skärmen är kanon. Vi satt bra fram men som dem flesta vet mindre bra bak. Vi hamnade i ett villa område och när vägen vart lite smalare så kom samtliga kameror upp på skärmen, snyggt! Sett detta tidigare på en Merca.
Kul med röststyrningen, funkade bra och gav bra feedback. Jag är en Apple kille men vart helnöjd med infotainmentsystemet. Ganska så tyst i bilen. Gick bra över vägen, inte för hård och inte Merca mjuk heller. Häftigt ljud när man står utanför och någon backar. Ja ljudet finns på deras sida. Skönt med ventilationen i sätena och snyggt med skinnet. Men jag skulle nog inte säga att det är 50 tusen kr snyggt och skönt! Jämför bilen med tesla m3 snabbaste som jag provkörde i Täby. M3 är snabbare och har bättre drivlina men jag skulle säga p2 alla dagar i veckan. Den känns som en riktigt bil jämfört med m3. Mindre bra kvalitet på m3, inte lika tyst och kändes
Inte lika gedigen som p2. Volvo är i rygg på polestar vilket innebär 90 års erfarenhet. Det märks!
Blev nästan besviken att den var så härlig! Nu måste jag sälja huset för att köp bilen
Grabbarna där ute var pålästa vilket var kul!
Körde bilen med en polare och vi blev båda väldigt förtjusta i bilen. Bra drag, väldigt lätt körd, bra ljud från högtalarna, touchen och grafiken på skärmen är kanon. Vi satt bra fram men som dem flesta vet mindre bra bak. Vi hamnade i ett villa område och när vägen vart lite smalare så kom samtliga kameror upp på skärmen, snyggt! Sett detta tidigare på en Merca.
Kul med röststyrningen, funkade bra och gav bra feedback. Jag är en Apple kille men vart helnöjd med infotainmentsystemet. Ganska så tyst i bilen. Gick bra över vägen, inte för hård och inte Merca mjuk heller. Häftigt ljud när man står utanför och någon backar. Ja ljudet finns på deras sida. Skönt med ventilationen i sätena och snyggt med skinnet. Men jag skulle nog inte säga att det är 50 tusen kr snyggt och skönt! Jämför bilen med tesla m3 snabbaste som jag provkörde i Täby. M3 är snabbare och har bättre drivlina men jag skulle säga p2 alla dagar i veckan. Den känns som en riktigt bil jämfört med m3. Mindre bra kvalitet på m3, inte lika tyst och kändes
Inte lika gedigen som p2. Volvo är i rygg på polestar vilket innebär 90 års erfarenhet. Det märks!
Blev nästan besviken att den var så härlig! Nu måste jag sälja huset för att köp bilen
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Välbyggd bil är givetvis nice.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.
Det beror på vilken sträcka man mäterFredrik j skrev:Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel.

Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina

Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat påElof skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterFredrik j skrev:Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Det låter ju ibland som P2 skulle vara trött som min D3 diesel..
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina).

Vad jag menar är att många av kunderna troligtvis kommer från en fossilvolvo.Elof skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterFredrik j skrev:Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina).
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit!filippb skrev:Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat påElof skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterFredrik j skrev:Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Då blir de sannerligen inte besvikna.Fredrik j skrev:Vad jag menar är att många av kunderna troligtvis kommer från en fossilvolvo.Elof skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterFredrik j skrev:Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?jpetters skrev:Vansinnig acceleration (direkt respons vs gummisnodd) är fortfarande lika kul, även om en viss tillvänjning infunnit sig, tycker iaf jag.HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit![/quote]Elof skrev:Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat påfilippb skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterElof skrev:[quote="Fredrik j"Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.[/quote]HelectriC skrev:Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit!Elof skrev:Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat påfilippb skrev:Det beror på vilken sträcka man mäterElof skrev:[quote="Fredrik j"Men nu pratar vi väl ändå om tiondelar?HelectriC skrev:Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!
Gissar då,att BMW IX3 inte lockar då med dryga 7 sek?

ID.3 har 385l bagage, PS2 405l. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Sen är väl då kanske volym inte allt, längd kan ex spela roll med barnvagnar och dylikt. Nästa grej är att ID.3 har relativt långt axelavstånd, 2.77m vs 2.73 för Polestar 2. Så det är nog inget problem med stabiliteten på vägen även i lite högre hastigheter.Nilp skrev:Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja, PS2 har ca 450 inkl frunk och under bagagerumsgolvet, så det är betydligt större.Laban skrev:ID.3 har 385l bagage, PS2 405l. Så det skiljer inte så mycket som man kan tro. Sen är väl då kanske volym inte allt, längd kan ex spela roll med barnvagnar och dylikt. Nästa grej är att ID.3 har relativt långt axelavstånd, 2.77m vs 2.73 för Polestar 2. Så det är nog inget problem med stabiliteten på vägen även i lite högre hastigheter.Nilp skrev:Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3.
Model 3-24/Polestar 3-24