Sida 102 av 231

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 08:00
av _TonyV
Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.

Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 08:16
av Zalman3
_TonyV skrev:
Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.

Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland.
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.

VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 08:30
av _TonyV
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.

Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland.
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.

VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Om nån VW handlare i Sverige sänker priset med 19% eller 30%? (21017/29995=0,7) på annons så ska jag ha 2 stycken.
Men okej, det finns många markander som kan svälja massor av bilar. Laddinfra får skynda på då.

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 09:12
av thnis
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Angående siffror och mål på antalet sålda bilar.
Är det enbart beroende på antalet fabriker och tillgång till råvaror.

Dvs tror någoa att om VW, Tesla eller någon annan skulle kunna tillverka säg tre-fyra gånger antalet BEV idag .
Skulle marknaden svälja dessa med dagens prisnivå?
Helt klart att marknaden sväljer 4ggr flera elbilar när en VW ID3 går att beställa idag för ca 21.000 euro i Tyskland.
Den enda begränsningen är tillgången på batterier.

VW ID.3 Pure 45kWh
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Om nån VW handlare i Sverige sänker priset med 19% eller 30%? (21017/29995=0,7) på annons så ska jag ha 2 stycken.
Men okej, det finns många markander som kan svälja massor av bilar. Laddinfra får skynda på då.
Imponerande med det låga priset givet att den versionen inte är lanserad ännu o ingen på VW Tyskland eller Sverige har presenterat något pris på 45 kWh-versionen. Killgissar de kanske?

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 09:47
av Zalman3
ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.


Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 10:09
av vigge50
Zalman3 skrev:
ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.


Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Varför?
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 10:18
av Zalman3
Många vill ha stora utrymmen och ett lågt pris.
Därför kom MG ZS EV på topp 3 i Nederländerna i augusti.
Top-20-Electric-Vehicles-in-Netherlands-August-2020-CleanTechnica.png

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 10:50
av kikat
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.


Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Varför?
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?
Samma frågeställning om ett halvår, Vem skulle vara dum nog att köpa en Model Y LR när du kan få en Skoda Enyaq eller VW ID4 till lägre pris, nästan samma räckvidd och bättre utrustade? Om inte Model Y säljer, hur ska då Model 3, S och X kunna göra det?
DZurrX-U0AAUthg.jpg

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 11:11
av Zalman3
kikat skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
ID3 måste ner i pris då exempelvis Opel Corsa-e redan säljs
för € 16.590 ute i Europa.


Opel Corsa-e 50kWh
€ 16.590
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Varför?
Opel Corsa kostar 159 900 kr och Volkswagen Golf kostar 236 900, ändå är Golf en av de bäst säljande bilarna i världen. Köpare kollar på mer än bara räckvidd, annars så skulle bagageutrymme vara det ända man går efter på en fossilbil. Förståligt att Tesla inte har lanserat Model Y SR. Jag menar, vem skulle vara dum nog att köpa den när både Kona och eNiro har liknande räckvidd och betydligt lägre pris. Det är väll möjligtvis det lite större bagageutrymmet och att den kan ha sju säten som ger den fördel.
Eller är det helt okej att ta med en lista på andra aspekter när man jämför Tesla mot konkurrenterna men inte om man jämför alla andra tillverkare mot varandra?
Samma frågeställning om ett halvår, Vem skulle vara dum nog att köpa en Model Y LR när du kan få en Skoda Enyaq eller VW ID4 till lägre pris, nästan samma räckvidd och bättre utrustade? Om inte Model Y säljer, hur ska då Model 3, S och X kunna göra det?
DZurrX-U0AAUthg.jpg

Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.

Tesla MY konkurrerar ju som du säger med Skoda Enyaq eller VW ID4, och jag utgår ifrån att Tesla kommer ha konkurrenskraftiga priser.

Dessutom surras det ju om att Tesla kommer en mindre billigare 2 modell som ska konkurrera med ID3.

Skulle inte förvåna mig om man kan köpa en Tesla 2 för ca 300.000kr om ett år.
Blir netto ca 240.000kr efter elbilsstöd i Sverige.

Gissar att Tesla kommer sälja ca 1 miljon elbilar 2021.
Och de kommer tjäna väldigt mycket pengar eftersom för varje gång man fördubblar volymen så sjunker styckpriset med ca 25%.

Hyperchange tror på att Tesla fördubblar vinsten redan Q4 i år.


Konkurrenterna vill komma ikapp.
Man det är svårt eftersom Tesla har dammsugit marknaden på batterier, de har köpt allt de kommer över från Panasonic, CATL, Samsung och LG Chem.

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 16:28
av Svenssons
Zalman3 skrev:

Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.
Jag tror också på sänkta priser men de kommer först när bidragen för elbilar börjar minska...

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 19:27
av HenrikC
Tittade på (och i) en ID 3 i verkligheten. Bortsett från de distinkta strålkastarna som leder tankarna till grodögon så ger hela bilen ett väldigt neutralt intryck. Inuti såg jag inget som stack ut förutom instrumentpanelen och mittskärmen som blir väldigt iögonfallande när allt annat är så nedtonat.

Bilen känns på något sätt mindre än en Golf utvändigt. Det kan vara de mjuka formerna som gör att den inte "tar plats". Lite samma fenomen som på Renault Zoe.

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 19:29
av dfa
Zalman3 skrev:
Jag tror på dramatisk sänkta priser för alla, inklusive Tesla inom ett år.
Tesla har ju tidigare sänkt priset på MS med ca 40% i ett slag.
Finns ju andra sätt för Tesla att skaffa sig fördelar mot konkurenterna. Ex bättre batteriteknologi och därmed längre räckvidd, bättre funktionalitet i SW.
Sedan skapas det säkerligen upp nya segment också, Tesla kommer säkert forsätta vara premium/innovativa och sätta pris därefter.
Globala andelen BEV är fortfarande liten om man ser på all bilförsäljning så tror det finns utrymme för fler spelare.

900 tusen för en Model S gör den ju inte direkt till en svenssonbil, även om priset varit 40% högre

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 22:28
av ChristerSjo
Tesla har sitt SuC nätverk med humana priser. Vilken annan tillverkare har det. Bra infrastruktur -> du kan ta mer betalt för bilen allt annat lika.

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 23:21
av nek0
Bra test :)

Re: VW I.D

Postat: 08 sep 2020 23:44
av Zalman3
Bra räckvidd på Sydkoreanerna.
Screenshot_20200908-233402_Samsung Internet.jpg

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 05:59
av Zalman3

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 07:31
av _TonyV
Zalman3 skrev:
Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 07:35
av nek0
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?
Kaross - Sedans
Transmissionsbil - front
Ready 2 Discover
Tror inte det är en ID3
Edit:
Auch id3. 1st 2020er lieferung 2020 auch bestellbar.

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 07:40
av Zalman3
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?
ID3 med mindre batteriet kostar ca 21.000 Euro.
VW ID.3 Pure 45kWh 
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 07:42
av nek0
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
Nyss fanns den för 21' EUR. Och förresten står det ens ID3 på denna nya annonsen?
ID3 med mindre batteriet kostar ca 21.000 Euro.
VW ID.3 Pure 45kWh 
21.015,00 €
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/
Räknas ID3 som sedan?
Under beskrivningen står det att även ID3 kan beställas
"Auch id3. 1st 2020er lieferung 2020 auch bestellbar."

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 07:52
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Bra räckvidd på Sydkoreanerna.
Screenshot_20200908-233402_Samsung Internet.jpg
De är väl ganska bra räckvidd eller hur stort är batteriet på en m3 sr+? Jag jämför gärna med den då den har satt standarden kan man väl säga.

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 09:57
av markuswesterberg
För den som är intresserad av hemmaladdning utan laddbox till ID.3:

Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)

Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 10:20
av StefL
markuswesterberg skrev:
Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Antar att du menar att UMC inte medföljer? Ombordladdaren är väl det som är inbyggt i bilen och som omvandlar AC till DC som matas till batteriet?

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 10:22
av Zalman3
VW 11kW 3-fas laddbox gick väl på ca 4.350kr?

Re: VW I.D

Postat: 09 sep 2020 10:33
av PapaD
Stämmer. De var litet fula dock, anslutningsplintar för lastbalansering saknas och ingen info om märke på dessa. De hänvisade till Defa som installerar så om man har egen elektriker är man rökt.
Jag jobbar med elektronikutveckling, så jag löste det själv, men det är ju inte alla som kan.

Men, som jag uppfattar diskussionen är det mobilladdare och VW Elli laddbox är för fast installation