Sida 101 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 08:34
av mati
Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 08:36
av Jerker
mati skrev:Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?
Hummersåseffekten?
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 08:37
av Smutt
mati skrev:Kulingen skrev:VW ger inte upp sina fosilare
Är inte det precis samma teknik som fanns i Toyota Prius redan för 20 år sedan? Eller missar jag nånting? Vad är det som är så revolutionerande nytt att det är värt en tidningsrubrik?
Att den här generator motor grejen är så liten att den inte går att köra med ska bara sänka förbrukningen
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 08:45
av mati
Smutt skrev:
Att den här generator motor grejen är så liten att den inte går att köra med ska bara sänka förbrukningen
Aha, just det, det har du rätt i. Den är alltså till och med
sämre än en Prius. En kraftfullare startmotor. Dåså. Smart tänkt. En sån vill jag ha.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 08:58
av jpetters
Låter som Volvos "mild hybrid", jippi!
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 10:15
av Verdi
chaffis75 skrev:
Känns som ett projekt som startade innan diesel gate och som man borde lagt ner men troligen trodde man att vi vill fortsätta köra på fossila bränslen.
Ja hade de haft tekniken för 10 år sedan hade de nog uppskattats men nu känns de försent, se till att fixa rena elbilar istället.
Nu tar vi och lugnar ner oss. VAG bygger väl i storleksordningen 10 miljoner bilar per år. Klart som fan att de inte kan ställa om till enbart elbilar på en gång. Det kommer ta minst 10-15 år att fasa ut.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 11:33
av ovelundkvist
Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 11:56
av Verdi
ovelundkvist skrev:Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!
Ja det är klart. Jag vet inte vad du förväntar dig av biltillverkarna. Att de ska vara ideologiska och kasta bort pengar? Är du typ miljöpartist eller?
För övrigt så släpper diesel fortfarande ut mindre växthusgaser än motsvarande bensinbil så jag vet inte om bensinbilar är så mycket bättre för miljön.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 12:11
av Svenssons
Verdi skrev:ovelundkvist skrev:Nej inte på en gång, men jag tror nog de skulle kunna göra det betydligt fortare än de gör om de bestämde sig för det. Men varför skulle de göra det när fuldiesel fortfarande får säljas, det finns ju fortfarande pengar att tjäna på gjorda investeringar!
Ja det är klart. Jag vet inte vad du förväntar dig av biltillverkarna. Att de ska vara ideologiska och kasta bort pengar? Är du typ miljöpartist eller?
För övrigt så släpper diesel fortfarande ut mindre växthusgaser än motsvarande bensinbil så jag vet inte om bensinbilar är så mycket bättre för miljön.
Det beror på vilken aspekt av miljö man kollar på. Ur klimatförändringssynpunkt så är u diesel bättre än bensin men ur lokal miljö och luftkvalitet så är bensin bättre än diesel. Bägge slås ju med hästlängder av el.
Självklart bör alla biltillverkare göra så sunda investeringar som möjligt. Skulle VAG idag skrota all tillverkning av avgasbilar och enbart bygga elbilar så skulle de troligen gå i konkurs och det skulle inte bli något alls med elbilssatsningen. Sätter politiker upp långsiktiga mål som alla måste rätta sig efter så kan utvecklingen gå snabbare men annars är det kunderna som styr hur snabbt omställningen går. Tror att fler och fler biltillverkare inser vad kunderna nu vill ha och var de ska satsa sina resurser för nyutveckling. Finns nog några som vill försöka bromsa utvecklingen men tror att det nu är för sent för dessa. Nu när tekniken är på plats, infrastrukturen redan är mycket god på många platser och ekonomin talar för eldrift så finns det inte så mycket som kan stoppa konsumenttrycket.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 14:13
av Smutt
Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 18:23
av nek0
Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 19:47
av Laban
nek0 skrev:Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
Överge kommer de inte att göra men kan man inte sälja bilar i Tyskland, USA och Kina så lär det bli svårt. Speciellt för tillverkare i premium segmentet.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 19:48
av LarsL
nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
Inte för att jag tror att 99,99% av Svenskarna bryr sig om i fall det går att åka till Kiruna från Trelleborg, men det går även en Leaf 30kWh.
Jag tror däremot att 90% av befolkningen skulle bry sig om i fall de inte fick köra in i centrala Stockholm, Göteborg eller annan större stad.

Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 19:59
av nek0
LarsL skrev:nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
Inte för att jag tror att 99,99% av Svenskarna bryr sig om i fall det går att åka till Kiruna från Trelleborg, men det går även en Leaf 30kWh.
Jag tror däremot att 90% av befolkningen skulle bry sig om i fall de inte fick köra in i centrala Stockholm, Göteborg eller annan större stad.

Jag skrev ju att det kanske går men till vilket pris. 20 timmar bara laddning? Det finns ännu sämre elbilar än Leaf 30kWh .Och var i Stockholm är det förbjudet för min Skoda att komma?
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 19:59
av Foluke
nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:04
av nek0
Foluke skrev:nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!
Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:07
av Laban
På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:12
av Foluke
nek0 skrev:Foluke skrev:nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!
Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.
Jag tolkade det Smutt skrev. Vill man inte förstå, eller ännu värre, kan inte, är det inte lönt att försöka förklara. Smutt menar nog att bilköparna i allmänhet är smarta.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:13
av bylund
Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:19
av Laban
Denna typ av förbud lär bara bli vanligare. Ta bara:
http://teslaclubsweden.se/elbussarna-i-shenzen/
14000 bussar utbytta mot elbussar, alla fossilbussar utbytta till slutet av detta år. Alla taxibilar eldrivna till 2020. Oddsen är väl rätt låga för att man slutar där.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:22
av nek0
Foluke skrev:nek0 skrev:Foluke skrev:nek0 skrev:Smutt skrev:Bilköpare är väldigt känsliga vill kunna ta sin bil över allt så när städerna börjar med avgasförbud går det fort, vem vill ha en bil man inte får köra över allt?
Du menar att man idag kan ta elbil vart man vill? Det är inte bara Tesla som är elbil. Det finns många elbilar som man inte kan ta överallt eller jo det kanske går men dill vilket pris.När kommer från Trelleborg till Kiruna med en Leaf? Är det värt ens försöka ta en sån resa? Europa är inte bara Sverige Norge England och Tyskland . Det finns andra länder som inte är redo för elbilar och biltillverkarna är inte dumma att överge marknader där de kan sälja fossilare.
" När städerna börjar med avgasförbud"! Det handlar inte om att köra 150 mil! Det handlar om att du inte få köra 3 mil från Södertälje till Stockholm! Det klarar vilken elbil som helst!
Ok då tycker du att VW,BMW, Mercedes och resten ska sluta med fossilare och producera bara elbilar och alla vi som har annat en elbil ska skrota våra bilar för att man inte kan köra från Södertälje till Stockholm. Världen är faktiskt lite store en Stockholm.
Jag tolkade det Smutt skrev. Vill man inte förstå, eller ännu värre, kan inte, är det inte lönt att försöka förklara. Smutt menar nog att bilköparna i allmänhet är smarta.
Är detta beviset?
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:26
av nek0
bylund skrev:Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.
Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:35
av Nicke Nyfiken
nek0 skrev:bylund skrev:Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.
Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.
Är det inte smartare och billigare att skaffa EN elbil än TVÅ avgasbilar?
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 20:57
av Nicke Nyfiken
Walker skrev:Nicke Nyfiken skrev:nek0 skrev:bylund skrev:Laban skrev:På tal om förbud:
https://www.nyteknik.se/miljo/biltrafik ... -122831618
Restriktionerna för privatbilar i Delhi träder i kraft på måndag. Bilar får då, beroende på registreringsnummer, köras varannan dag. Det gäller bara bensin- och dieselfordon, inte bilar som går på el eller gas.
Man försökte väl detta i Paris för ett antal åt sedan. De som hade råd skaffade två bilar.
Man försökte detta i förna Jugoslavien för ca 35 år sedan. Inte för miljön utan bristen på bränslen och som du skrev man skaffade två bilar.
Är det inte smartare och billigare att skaffa EN elbil än TVÅ avgasbilar?
För 35 år sedan fanns inga elbilar.

Elbilen uppfanns innan avgasbilen.
Jag tänkte närmast på ursprungsposten.
Re: Artikel i media
Postat: 28 nov 2017 21:29
av nek0
Det fanns minst en elbil får 34 år sedan
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... av-chefen/
80km/h och 10 mil räckvidd