Sida 11 av 57
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 28 dec 2017 22:27
av Remuz
Vid 1% så laddar den drygt 50kW. Sedan är den uppe i max 110kW) vid 8% ungefär. Vid 55% börjar det sakta dala.
Jag har skickat in statistik hela mellandagarna
Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 08:37
av blincoln
Tack för data, jag ska rätta till laddningsmodellerna lite för riktigt låga SoC. Nästan ingen av användarna vågar köra så lågt - spänning i vardagen för välanpassade medborgare

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 09:03
av Remuz
Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 09:18
av blincoln
Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 11:04
av blincoln
Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 11:08
av Kulingen
blincoln skrev:Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Jag har en S75D med 85 batteri, räcker det att jag varmkör batteriet och plottar en laddkurva själv eller måste jag skaffa ett konto vet inte hur man gör.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 11:15
av Remuz
Show settings -> Register
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 11:41
av blincoln
Du går in på
https://abetterrouteplanner.com i bilens browser (eller mobilen). Tryck på "Settings" och "MyTesla login". Logga in med ditt MyTesla-konto, se till att "Share data" förblir ibockad, välj bil och that's it.
Den loggar bara data när du har den sidan igång i browsern, så för att logga laddkurvor sitt gärna kvar i bilen (eller ha mobilbrowsern igång) när du har tillfälle.
(Man behöver inte ha ABRP-konto, det är bara för att kunna synkronisera planer mellan t.ex. bil och dator)
Edit: Det har sagts förr men förtjänar att repeteras: MyTesla-inloggningen sparas i form av en "token" som är giltig i tre månader. Inloggning och lösenord sparas aldrig. Token ligger bara i just den browsern och sparas aldrig på ABRPs server. Det är givetvis fortfarande inte supersäkert eftersom ni måste lita på att jag gör som jag säger, men det finns ingen data som kan läcka från ABRPs server i alla fall.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 11:45
av Bjelke
blincoln skrev:Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner

Räckviddsångest = ha för mycket räckvidd kvar när man kommer till ett laddställe

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 12:03
av Monark1954
Höjde vår arrivel charge till 10% när Björn Nyland uppdagade Teslas nya laddkurvor.
Fick nu infall att räkna tidsvinsten. Mindre än 5 minuter skiljer på att starta vid noll vid 50 kW och mot starta vid 10% och 110 kW. Då räknat på att effekten ligger kvar på 50 kW till man når 110 kW. Dvs i praktiken skiljer det några minuter.
Kul att fler kör mot 0% laddnivå, i går började jag leta var man ställde in att bli bogserad funktionen då vi nådde 0% innan Storuman. Vi gick ner lite i fart och allt gick bra.
Fick 32 kW Chademo kraft vid 1 % laddnivå. Vid 27% var i uppe i 43 kW för att nå 46 kW vid 64% laddning.
Tack Umeå Energi och ABB att ni bytte styrkort i laddaren så den gav vad som utlovats.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 13:00
av Remuz
50kW stiger för att nå runt 62kW vid 8% soc, sedan dunkar Den upp i 110kW som i ett trollslag.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 13:09
av Legato
Remuz skrev:Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
Gjorde så också tidigare, men med min bil har jag kommit fram till att jag förlorar tid på det, åtminstone vintertid. Har jag riktigt låg SOC så tar det lång tid att starta laddningen vid SUCen.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 13:11
av blincoln
Ja, den verkar väldigt olinjär under 10% om man kollar på data - långsamt ökande upp till 8% och sedan fullt flås.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 13:28
av Remuz
Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 14:15
av blincoln
Remuz skrev:Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
Ja, det
är väl till viss del din bils kurva

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 16:24
av Remuz
Gissar att många av prickarna är från min bil ja

kör alltid med abrp på mobilen, förutom enstaka nödfall då en lite måste kolla på youtube lite snabbt för att inte somna
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 20:14
av Kulingen
Jag har en Tesla S75D med 85kWh batteri.
Jag provade att varmköra batteriet så inga gula sträck fanns, körde ner batteriet till endast 1% återstod och laddade sedan vid 0 gradig utetemperatur i Tindered (Max 120kWh).
Så här blev min kurva, vet ej hur den ska visas dock.
Var också inloggad i ABRP men jag veta inte om det blev insamlat.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 21:02
av Gustafsson
Tydlig vinst med 85 batteri uppenbarligen! Både det och de gamla 70 batterierna laddar ju med full effekt redan vid 0 % soc. Ska försöka logga min..
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 21:23
av helix
Apropå laddkurva så är jag riktigt imponerad av laddhastigheten på 100-packet. Tidigare idag när jag laddade låg jag på 115kW+ upp till 28 mil typical och precis innan jag drog ur pluggen vid 400km typical laddade den på cirka 65kW
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 23:01
av blincoln
Kulingen skrev:Jag har en Tesla S75D med 85kWh batteri.
Jag provade att varmköra batteriet så inga gula sträck fanns, körde ner batteriet till endast 1% återstod och laddade sedan vid 0 gradig utetemperatur i Tindered (Max 120kWh).
Så här blev min kurva, vet ej hur den ska visas dock.
Var också inloggad i ABRP men jag veta inte om det blev insamlat.
Tack Kulingen, datan är insamlad i ABRP och jag kommer använda den för att anpassa modellen (och publicera resultaten i ABRP-tråden på TMC
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ner.79153/) Mycket bra genomförd mätning!
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 29 dec 2017 23:18
av Kulingen
blincoln skrev:Kulingen skrev:Jag har en Tesla S75D med 85kWh batteri.
Jag provade att varmköra batteriet så inga gula sträck fanns, körde ner batteriet till endast 1% återstod och laddade sedan vid 0 gradig utetemperatur i Tindered (Max 120kWh).
Så här blev min kurva, vet ej hur den ska visas dock.
Var också inloggad i ABRP men jag veta inte om det blev insamlat.
Tack Kulingen, datan är insamlad i ABRP och jag kommer använda den för att anpassa modellen (och publicera resultaten i ABRP-tråden på TMC
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ner.79153/) Mycket bra genomförd mätning!
Roligt att jag kunde hjälpa till, kändes lite konstigt att köra ner bilen till 1% har som lägst innan varit vid 7-8%.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 30 dec 2017 10:20
av blincoln
Kulingen skrev:
Roligt att jag kunde hjälpa till, kändes lite konstigt att köra ner bilen till 1% har som lägst innan varit vid 7-8%.
Ja, det känns skönt att veta att det är en Tesla och därmed ingen risk att den hoppar från 5% till 0 helt plötsligt.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 04 jan 2018 22:02
av Remuz
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 04 jan 2018 23:56
av Simon
Fniss, nope.

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 05 jan 2018 09:09
av blincoln
Ah, så det var
därifrån all trafik kom igår till ABRP.
Som sagt i en annan tråd, det var på tiden att Tesla släppte detta för presumtiva köpare. En viss del av tanken med ABRP har varit att låta icke-Tesla-ägare få en försmak av hur deras resor kommer se ut, men visst är ABRP lite för detaljerad för att slänga på en nybörjare.