Re: Jaguar I-Pace
Postat: 23 maj 2017 16:18
Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
En mindre tillverkare som Jaguar tror jag måste hitta en allians för detta om de är seriösa på elbilssidan och I-pace satsningen tyder ju faktiskt på det.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tror när Tesla drog igång och behövde pengar till sitt laddnätverk tyckte alla dom var galnaHelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Ja har man inte friheten att kunna disponera sin egen tid så är det svårare.LarsL skrev:Så länge jag måste vara hemma och ta emot transporterna dag tid så är det inget alternativ. Min timpeng är så pass hög att en dragkrok blir billig nästan direkt.
Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Ja att de skulle bygga för enbart Jaguar/Land Rover känns inte rimligt. Dock tycker jag det finns ett par andra potentiella alternativ:HelectriC skrev:Vad jag menar är att man får nog ha en mycket positiv framtidssyn inom Jaguar om man tror att Jaguar ska bygga ett eget laddnätverk för de elbilar som koncernen kommer att ha inom några år. Jaguar och Land Rover är ju inte direkt storsäljarna i Europa. Självklart kan det vända, men det känns betydligt mer säkert att hänga på nåt befintligt. VW tex har en helt annan kundbasis i Europa för ett eget nätverk.Legato skrev:Jag håller helt med om att Jaguar behöver ett laddnätverk, men angående storlek på märke samt framtidsutsikter så beror det ju helt på hur man ser det...HelectriC skrev:Det tror jag inte. Jaguar är ett såpass litet märke (visserligen Tesla också, men ganska olika framtidsutsikter för dessa två bolag) att dom måste ingå allianser. Tesla har dessutom sagt att dom välkomnar andra samt att dom för konkreta diskussioner med en europeisk tillverkare som inte är tysk. Återstår i stort sett franska (yeah right att franskmän skulle erkänna att ett amerikanskt bolag har gjort nåt bra) och Volvo. Skulle kunna vara Volvo eller Jaguar. Hoppas i detta skede på Jaguar.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Tata Group är ju sett till antalet anställda större än alla andra bilföretag. Deras ca 700.000 anställda motsvarar två Toyota, tre General Motors och kanske 20 Tesla? Dock är givetvis biltillverkningen en liten del av detta. Samtidigt får man nog förmoda att de på sikt har ambitionen att elektrifiera Land Rover och kanske framförallt Tata. Givetvis inget behov av laddstolpar för Tata-bilar i Sverige, men det känns ju långt ifrån omöjligt att de inom koncernen börjar tillverka laddstolpar.
Ska alla biltillverkare ha egna kontakter och egna laddstationer tycker du? Det tror jag inte är Elons vision om att rädda planeten.Smutt skrev:Jag tror ingen vill in i Teslas laddnät det är ju som att säga vi är så dåliga så vi behöver Teslas hjälp att få våra bilar laddade
Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Nej, men som min Zoe.Verdi skrev:Jerker skrev:Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.Verdi skrev:Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Verdi skrev:Jerker skrev:Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.mati skrev:Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar).
För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...Jerker skrev:Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar).
Och det var ditt sista inlägg ikvällgellerstam skrev:För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...Jerker skrev:Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.tias skrev:Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar).