Renault Zoe 41 kWh
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 41 kWh
Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Nog påverkar det räckvidden. Mindre energi från batteri till värmepumpen för att värma upp kupén gör att det kan gå till räckvidden istället, men det kanske är försumbart i sammanhanget?
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag tror inte att det påverkar så värst.apkungen skrev:Nog påverkar det räckvidden. Mindre energi från batteri till värmepumpen för att värma upp kupén gör att det kan gå till räckvidden istället, men det kanske är försumbart i sammanhanget?
Re: Renault Zoe 41 kWh
apkungen skrev:Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.
Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.
Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.apkungen skrev:Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.
Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.
Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.
Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare(finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Jag kan förklara din upplevelse. Du körde en gammal bil och jag kan garantera att den inte fått sin hårdvara uppdaterad. Då råkar du ut för två fenomen: 1. Procent laddning i batteriet stiger för snabbt när du laddar. 2. Procent laddning i batteriet sjunker med mer än hur mycket som faktiskt förbrukats. Om du parkerat och låst bilen när den visade att du hade 40% kvar och kommit tillbaka 15-20 minuter senare så hade bilen visat att du hade bortåt 55% kvar. Bilen var helt enkelt kass på att rapportera hur mycket energi som gick åt och hur mycket den hade kvar, och behövde en paus för att tänka på det. Det var ett välkänt och mycket irriterande fenomen som gjorde att man kunde slänga både laddningsprocent och beräknad räckvidd i papperskorgen. Den reella räckvidden påverkades dock inte, men det är inte lätt för en sådan som du, som bara kör Zoe vid enstaka tillfällen, att veta. Därför ska du också låta bli att tjafsa emot och komma med tvärsäkra påståenden mot de som kör bilen dagligen. Precis som du ska låta bli att tvärsäkert uttala dig om Ionic’s förbrukning och räckvidd på sommaren utifrån en kort provkörning vintertid, i synnerhet när massor av andra människor som provkört eller till och med äger bilen samstämmigt rapporterar en helt annan förbrukning än den du gör. Du lurar helt enkelt människor när du beter dig på det sättet, och det är det som gör mig irriterad.
Till sist en kommentar om räckviddsberäkningen på Renaults och Teslas hemsida. Jag har reflekterat över detta tidigare. Vad är det för mening att ha en räckviddskalkylator om den är överoptimistisk och inte stämmer med verkligheten? För inte tror du väl på allvar att 100D kommer drygt 86 mil? Samma överdrivet låga konsumtion visas för övrigt för de andra Model S. Men visst, om någon kan visa mig att de kommer så långt i den hastigheten så backar jag såklart. Renaults räckviddskalkylator är tvärt om överdrivet negativ, vilket Jerkers och min egen erfarenhet visar. Men de lurar eller gör iallafall ingen besviken, och det är meningen med att ha en räckviddskalkylator på hemsidan?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det var väl ungefär på samma vetenskapliga sätt som Tyska AMS kom fram till att en Tesla Model S med 85kWh batteri hade en verklig räckvidd på 18 mil. Det var deras sanning baserat på "riktig körning i trafik".iAkita skrev:Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Renault Zoe 41 kWh
Hur det är med 100D är svårt att säga men det finns flera här som säger att de på motorväg med en Model S 85D kommer runt 350 km i 120 km/h och om du sätter på AC i beräkningen så ska 90D ha en räckvidd på 385 km vilket då låter rimligt. Att 100D ska ha en räckvidd som är 16% längre låter lite underligt men samtidigt så vet vi att de Tesla anger för batterierna inte stämmer med verkligheten så det kan vara mer än 11% större batteri. Vi vet också att räckvidden kan öka kraftigt vid lägre hastighet vilket har bevisats när en Model S 85 körde typ 80 mil på en laddning, om en 100D lyckas med 86 mil i 70 km/h har jag ingen aning om men de låter lite väl långt.iAkita skrev:apkungen skrev:Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.
Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.apkungen skrev:Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.
Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.
Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.
Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare(finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Jag kan förklara din upplevelse. Du körde en gammal bil och jag kan garantera att den inte fått sin hårdvara uppdaterad. Då råkar du ut för två fenomen: 1. Procent laddning i batteriet stiger för snabbt när du laddar. 2. Procent laddning i batteriet sjunker med mer än hur mycket som faktiskt förbrukats. Om du parkerat och låst bilen när den visade att du hade 40% kvar och kommit tillbaka 15-20 minuter senare så hade bilen visat att du hade bortåt 55% kvar. Bilen var helt enkelt kass på att rapportera hur mycket energi som gick åt och hur mycket den hade kvar, och behövde en paus för att tänka på det. Det var ett välkänt och mycket irriterande fenomen som gjorde att man kunde slänga både laddningsprocent och beräknad räckvidd i papperskorgen. Den reella räckvidden påverkades dock inte, men det är inte lätt för en sådan som du, som bara kör Zoe vid enstaka tillfällen, att veta. Därför ska du också låta bli att tjafsa emot och komma med tvärsäkra påståenden mot de som kör bilen dagligen. Precis som du ska låta bli att tvärsäkert uttala dig om Ionic’s förbrukning och räckvidd på sommaren utifrån en kort provkörning vintertid, i synnerhet när massor av andra människor som provkört eller till och med äger bilen samstämmigt rapporterar en helt annan förbrukning än den du gör. Du lurar helt enkelt människor när du beter dig på det sättet, och det är det som gör mig irriterad.
Till sist en kommentar om räckviddsberäkningen på Renaults och Teslas hemsida. Jag har reflekterat över detta tidigare. Vad är det för mening att ha en räckviddskalkylator om den är överoptimistisk och inte stämmer med verkligheten? För inte tror du väl på allvar att 100D kommer drygt 86 mil? Samma överdrivet låga konsumtion visas för övrigt för de andra Model S. Men visst, om någon kan visa mig att de kommer så långt i den hastigheten så backar jag såklart. Renaults räckviddskalkylator är tvärt om överdrivet negativ, vilket Jerkers och min egen erfarenhet visar. Men de lurar eller gör iallafall ingen besviken, och det är meningen med att ha en räckviddskalkylator på hemsidan?
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 2 gång.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jerker, har du sett den här potentiella tillfälliga lösningen på värmeproblemet som publicerats på ett utländskt forum?Jerker skrev:Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
1. Lås bilen och lämna den tills den har ”somnat” (15-20 minuter)
2. Värm bilens temperatursensor (finns på backspegeln) till minst 15 grader, gärna varmare, med till exempel en hårfön.
3. Starta bilen, sätt AC:n på Auto och lägsta möjliga temperatur.
4. Sluta värma temperatursensorn och ställ in AC på önskad temperatur (till exempel 22 grader).
5. När temperaturen bilens temperatursensor sjunkit till utomhustemperaturen börjar pumpen gå och värmen fungera.
Någon på forumet har testat det och fått värmen att fungera igen. Det löser antagligen inte grundproblemet permanent, det måste Renault fixa, men det är iallafall en ”workaround” som kanske kan göra livet drägligare i väntan på det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 41 kWh
iAkita skrev:Jerker, har du sett den här potentiella tillfälliga lösningen på värmeproblemet som publicerats på ett utländskt forum?Jerker skrev:Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
1. Lås bilen och lämna den tills den har ”somnat” (15-20 minuter)
2. Värm bilens temperatursensor (finns på backspegeln) till minst 15 grader, gärna varmare, med till exempel en hårfön.
3. Starta bilen, sätt AC:n på Auto och lägsta möjliga temperatur.
4. Sluta värma temperatursensorn när AC:n gått igång för att kyla bilen.
5. När bilen rapporterar en utetemperatur på 15 grader eller kallare kan du sätt på värmen (till exempel 22 grader, Auto-läget). Om allt funkar ska pumpen nu dra igång och värmen fungera.
Någon på forumet har testat det och fått värmen att fungera igen. Det löser antagligen inte grundproblemet permanent, det måste Renault fixa, men det är iallafall en ”workaround” som kanske kan göra livet drägligare i väntan på det.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det låter även lite väl snabbt också?vigge50 skrev:Hur det är med 100D är svårt att säga men det finns flera här som säger att de på motorväg med en Model S 85D kommer runt 350 km i 120 km/h och om du sätter på AC i beräkningen så ska 90D ha en räckvidd på 385 km vilket då låter rimligt. Att 100D ska ha en räckvidd som är 16% längre låter lite underligt men samtidigt så vet vi att de Tesla anger för batterierna inte stämmer med verkligheten så det kan vara mer än 11% större batteri. Vi vet också att räckvidden kan öka kraftigt vid ökad hastighet vilket har bevisats när en Model S 85 körde typ 80 mil på en laddning, om en 100D lyckas med 86 mil i 709 km/h har jag ingen aning om men de låter lite väl långt.iAkita skrev:apkungen skrev:Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.
Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.apkungen skrev:Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.
Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.
Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.
Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare(finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Jag kan förklara din upplevelse. Du körde en gammal bil och jag kan garantera att den inte fått sin hårdvara uppdaterad. Då råkar du ut för två fenomen: 1. Procent laddning i batteriet stiger för snabbt när du laddar. 2. Procent laddning i batteriet sjunker med mer än hur mycket som faktiskt förbrukats. Om du parkerat och låst bilen när den visade att du hade 40% kvar och kommit tillbaka 15-20 minuter senare så hade bilen visat att du hade bortåt 55% kvar. Bilen var helt enkelt kass på att rapportera hur mycket energi som gick åt och hur mycket den hade kvar, och behövde en paus för att tänka på det. Det var ett välkänt och mycket irriterande fenomen som gjorde att man kunde slänga både laddningsprocent och beräknad räckvidd i papperskorgen. Den reella räckvidden påverkades dock inte, men det är inte lätt för en sådan som du, som bara kör Zoe vid enstaka tillfällen, att veta. Därför ska du också låta bli att tjafsa emot och komma med tvärsäkra påståenden mot de som kör bilen dagligen. Precis som du ska låta bli att tvärsäkert uttala dig om Ionic’s förbrukning och räckvidd på sommaren utifrån en kort provkörning vintertid, i synnerhet när massor av andra människor som provkört eller till och med äger bilen samstämmigt rapporterar en helt annan förbrukning än den du gör. Du lurar helt enkelt människor när du beter dig på det sättet, och det är det som gör mig irriterad.
Till sist en kommentar om räckviddsberäkningen på Renaults och Teslas hemsida. Jag har reflekterat över detta tidigare. Vad är det för mening att ha en räckviddskalkylator om den är överoptimistisk och inte stämmer med verkligheten? För inte tror du väl på allvar att 100D kommer drygt 86 mil? Samma överdrivet låga konsumtion visas för övrigt för de andra Model S. Men visst, om någon kan visa mig att de kommer så långt i den hastigheten så backar jag såklart. Renaults räckviddskalkylator är tvärt om överdrivet negativ, vilket Jerkers och min egen erfarenhet visar. Men de lurar eller gör iallafall ingen besviken, och det är meningen med att ha en räckviddskalkylator på hemsidan?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Renault Zoe 41 kWh
Snubblade visst på tangentbordetNicke Nyfiken skrev:Det låter även lite väl snabbt också?vigge50 skrev:Hur det är med 100D är svårt att säga men det finns flera här som säger att de på motorväg med en Model S 85D kommer runt 350 km i 120 km/h och om du sätter på AC i beräkningen så ska 90D ha en räckvidd på 385 km vilket då låter rimligt. Att 100D ska ha en räckvidd som är 16% längre låter lite underligt men samtidigt så vet vi att de Tesla anger för batterierna inte stämmer med verkligheten så det kan vara mer än 11% större batteri. Vi vet också att räckvidden kan öka kraftigt vid ökad hastighet vilket har bevisats när en Model S 85 körde typ 80 mil på en laddning, om en 100D lyckas med 86 mil i 709 km/h har jag ingen aning om men de låter lite väl långt.iAkita skrev:apkungen skrev:Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.
Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.apkungen skrev:Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.
Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.
Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.
Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare(finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Jag kan förklara din upplevelse. Du körde en gammal bil och jag kan garantera att den inte fått sin hårdvara uppdaterad. Då råkar du ut för två fenomen: 1. Procent laddning i batteriet stiger för snabbt när du laddar. 2. Procent laddning i batteriet sjunker med mer än hur mycket som faktiskt förbrukats. Om du parkerat och låst bilen när den visade att du hade 40% kvar och kommit tillbaka 15-20 minuter senare så hade bilen visat att du hade bortåt 55% kvar. Bilen var helt enkelt kass på att rapportera hur mycket energi som gick åt och hur mycket den hade kvar, och behövde en paus för att tänka på det. Det var ett välkänt och mycket irriterande fenomen som gjorde att man kunde slänga både laddningsprocent och beräknad räckvidd i papperskorgen. Den reella räckvidden påverkades dock inte, men det är inte lätt för en sådan som du, som bara kör Zoe vid enstaka tillfällen, att veta. Därför ska du också låta bli att tjafsa emot och komma med tvärsäkra påståenden mot de som kör bilen dagligen. Precis som du ska låta bli att tvärsäkert uttala dig om Ionic’s förbrukning och räckvidd på sommaren utifrån en kort provkörning vintertid, i synnerhet när massor av andra människor som provkört eller till och med äger bilen samstämmigt rapporterar en helt annan förbrukning än den du gör. Du lurar helt enkelt människor när du beter dig på det sättet, och det är det som gör mig irriterad.
Till sist en kommentar om räckviddsberäkningen på Renaults och Teslas hemsida. Jag har reflekterat över detta tidigare. Vad är det för mening att ha en räckviddskalkylator om den är överoptimistisk och inte stämmer med verkligheten? För inte tror du väl på allvar att 100D kommer drygt 86 mil? Samma överdrivet låga konsumtion visas för övrigt för de andra Model S. Men visst, om någon kan visa mig att de kommer så långt i den hastigheten så backar jag såklart. Renaults räckviddskalkylator är tvärt om överdrivet negativ, vilket Jerkers och min egen erfarenhet visar. Men de lurar eller gör iallafall ingen besviken, och det är meningen med att ha en räckviddskalkylator på hemsidan?

Re: Renault Zoe 41 kWh
"Tesla don't make slow cars"Nicke Nyfiken skrev:Det låter även lite väl snabbt också?vigge50 skrev:Hur det är med 100D är svårt att säga men det finns flera här som säger att de på motorväg med en Model S 85D kommer runt 350 km i 120 km/h och om du sätter på AC i beräkningen så ska 90D ha en räckvidd på 385 km vilket då låter rimligt. Att 100D ska ha en räckvidd som är 16% längre låter lite underligt men samtidigt så vet vi att de Tesla anger för batterierna inte stämmer med verkligheten så det kan vara mer än 11% större batteri. Vi vet också att räckvidden kan öka kraftigt vid ökad hastighet vilket har bevisats när en Model S 85 körde typ 80 mil på en laddning, om en 100D lyckas med 86 mil i 709 km/h har jag ingen aning om men de låter lite väl långt.iAkita skrev:apkungen skrev:Det händer då och då att folk blir upprörda, vet inte exakt vad det är som gör det. Du måste förstå att jag blir förvånad när jag har kommit 65km på en full laddning i 90 en gång och nån berättar att de kan köra tre gånger längre än det. Då måste man väl få ifrågasätta det. Och jag fick ett bra svar också på inlägget efter. Precis lika förvånad att han kommer 18 mil verkar ju du bli av att jag kom 65km. 65km är precis lika sant det.
Jag har åkt på kanske 50 långresor i olika bilar och zoe är en av dem jag kört mest genom sunfleet elbilspool. Visserligen är det en tidig q210 modell men det är nog inte så stor skillnad på dem. Det finns de som äger elbil som bara kör hemma och aldrig har kört långt eller snabbladdat, kanske speciellt de som har en zoe som bara laddar 22kW. Därför tänkte jag att det kan vara så att en person kört några mil i väldigt lugn hastighet och fått ett projicerad räckvidd på 15 mil kvar eller likande, något som inte brukar stämma särskilt bra. Så verkade inte vara fallet utan han hade verkligen åkt långt och mätt den faktiska sträckan han tillryggalagt.Ja, jag ska erkänna. Jag blir både irriterad och provocerad när okritiska människor drar allt för långtgående slutsatser och sprider direkta felaktigheter utifrån sin egna högst begränsade erfarenhet. Kommentaren jag citerar ovan är ett utmärkt exempel. Du påstår att du kom 65 km, men det är helt enkelt en lögn. I själva verket körde du 31 km, och du baserar ditt påstående att du kom 65 km på dessa 31 km körning, kombinerat med vilken procent kvarvarande laddning som fanns och vad bilens guess-o-meter visade. Det är inte seriöst att påstå att man kom 65 km när man bara kört 31 km.apkungen skrev:Hur ser din situation ut förresten? Du äger en Zoe alltså? Kört många långresor? Det är intressant hur man kan ha så olika uppfattning om saker :p. Att man ibland under tuffa förhållanden kommer väldigt kort på en laddning är inte så konstigt.
Anledningen till att jag bara kom 65 km på en laddning kan ha varit, som jag var inne på, att jag snabbladdade och kom upp i 88% men nån gång har jag hört att 88% snabbladdning skulle kunna motsvara 88% av 80% fsktiskt SoX. Att snabbladdning bara går till 80%.
Jag körde iaf 31km från Hålla i Västerås med 88% SoC till Enköping och kom fram med 40% laddning kvar. Uträknat blir det 65 km på 100 %. Men bilen kan ju ha visat lite fel osv eller så är det just så att det var 88% av 80% och det innebär isf 70% egentlig SoC och att jag använde cirka 30% SoC på 30km och hade egentligen en räckvidd på 10mil. Det är det jag brukar få när jag kör Zoe.
Den här räckviddsberäknaren har nog länkats till förut men där kan man se att om man kör i 70km/h i 25 grader utan AC på så kan man komma 18 mil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
Med samma körsätt med en 100D så kommer man 865km på en laddning enligt teslas räckviddsberäknare(finns nog bara om man går in via desktop-version)
https://www.tesla.com/sv_SE/models
Jag kan förklara din upplevelse. Du körde en gammal bil och jag kan garantera att den inte fått sin hårdvara uppdaterad. Då råkar du ut för två fenomen: 1. Procent laddning i batteriet stiger för snabbt när du laddar. 2. Procent laddning i batteriet sjunker med mer än hur mycket som faktiskt förbrukats. Om du parkerat och låst bilen när den visade att du hade 40% kvar och kommit tillbaka 15-20 minuter senare så hade bilen visat att du hade bortåt 55% kvar. Bilen var helt enkelt kass på att rapportera hur mycket energi som gick åt och hur mycket den hade kvar, och behövde en paus för att tänka på det. Det var ett välkänt och mycket irriterande fenomen som gjorde att man kunde slänga både laddningsprocent och beräknad räckvidd i papperskorgen. Den reella räckvidden påverkades dock inte, men det är inte lätt för en sådan som du, som bara kör Zoe vid enstaka tillfällen, att veta. Därför ska du också låta bli att tjafsa emot och komma med tvärsäkra påståenden mot de som kör bilen dagligen. Precis som du ska låta bli att tvärsäkert uttala dig om Ionic’s förbrukning och räckvidd på sommaren utifrån en kort provkörning vintertid, i synnerhet när massor av andra människor som provkört eller till och med äger bilen samstämmigt rapporterar en helt annan förbrukning än den du gör. Du lurar helt enkelt människor när du beter dig på det sättet, och det är det som gör mig irriterad.
Till sist en kommentar om räckviddsberäkningen på Renaults och Teslas hemsida. Jag har reflekterat över detta tidigare. Vad är det för mening att ha en räckviddskalkylator om den är överoptimistisk och inte stämmer med verkligheten? För inte tror du väl på allvar att 100D kommer drygt 86 mil? Samma överdrivet låga konsumtion visas för övrigt för de andra Model S. Men visst, om någon kan visa mig att de kommer så långt i den hastigheten så backar jag såklart. Renaults räckviddskalkylator är tvärt om överdrivet negativ, vilket Jerkers och min egen erfarenhet visar. Men de lurar eller gör iallafall ingen besviken, och det är meningen med att ha en räckviddskalkylator på hemsidan?

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag har nog testat alla varianter jag har läst om. Ibland har nån av dem funkat, men oftast inte. Det enda som verkar funka är att värma upp hela bilen i ett garage, eller genom att köra bilen i en automattvätt. Då kommer värmen tillbaka. Nu i helgen, när det var runt -5 slutade värmen att funka, men idag, när det var +5 funkade den igen.iAkita skrev:Jerker, har du sett den här potentiella tillfälliga lösningen på värmeproblemet som publicerats på ett utländskt forum?Jerker skrev:Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
1. Lås bilen och lämna den tills den har ”somnat” (15-20 minuter)
2. Värm bilens temperatursensor (finns på backspegeln) till minst 15 grader, gärna varmare, med till exempel en hårfön.
3. Starta bilen, sätt AC:n på Auto och lägsta möjliga temperatur.
4. Sluta värma temperatursensorn och ställ in AC på önskad temperatur (till exempel 22 grader).
5. När temperaturen bilens temperatursensor sjunkit till utomhustemperaturen börjar pumpen gå och värmen fungera.
Någon på forumet har testat det och fått värmen att fungera igen. Det löser antagligen inte grundproblemet permanent, det måste Renault fixa, men det är iallafall en ”workaround” som kanske kan göra livet drägligare i väntan på det.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Renault Zoe 41 kWh
"Popcorntime"
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Renault Zoe 41 kWh
Har du snubblat på tangentbordet igen eller är det ny banbrytande fakta som jag missat?vigge50 skrev:Vi vet också att räckvidden kan öka kraftigt vid ökad hastighet vilket har bevisats när en Model S 85 körde typ 80 mil på en laddning, om en 100D lyckas med 86 mil i 70 km/h har jag ingen aning om men de låter lite väl långt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Renault Zoe 41 kWh
He he, du hann precis före!Nicke Nyfiken skrev:Det låter även lite väl snabbt också?

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ok, vad synd. Just den här versionen när man först ställer in lägsta temperatur samtidigt som man värmer temperatursensorn var ny för mig. Hoppas det löser sig snart.Jerker skrev:Jag har nog testat alla varianter jag har läst om. Ibland har nån av dem funkat, men oftast inte. Det enda som verkar funka är att värma upp hela bilen i ett garage, eller genom att köra bilen i en automattvätt. Då kommer värmen tillbaka. Nu i helgen, när det var runt -5 slutade värmen att funka, men idag, när det var +5 funkade den igen.iAkita skrev:Jerker, har du sett den här potentiella tillfälliga lösningen på värmeproblemet som publicerats på ett utländskt forum?Jerker skrev:Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
1. Lås bilen och lämna den tills den har ”somnat” (15-20 minuter)
2. Värm bilens temperatursensor (finns på backspegeln) till minst 15 grader, gärna varmare, med till exempel en hårfön.
3. Starta bilen, sätt AC:n på Auto och lägsta möjliga temperatur.
4. Sluta värma temperatursensorn och ställ in AC på önskad temperatur (till exempel 22 grader).
5. När temperaturen bilens temperatursensor sjunkit till utomhustemperaturen börjar pumpen gå och värmen fungera.
Någon på forumet har testat det och fått värmen att fungera igen. Det löser antagligen inte grundproblemet permanent, det måste Renault fixa, men det är iallafall en ”workaround” som kanske kan göra livet drägligare i väntan på det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 41 kWh
Exakt den varianten har jag kanske inte testat, men en liknande som, faktiskt Renault själva rekommenderar, har jag testat utan att det fungerar. Får se om jag får chansen senare i vinter.iAkita skrev:Ok, vad synd. Just den här versionen när man först ställer in lägsta temperatur samtidigt som man värmer temperatursensorn var ny för mig. Hoppas det löser sig snart.Jerker skrev:Jag har nog testat alla varianter jag har läst om. Ibland har nån av dem funkat, men oftast inte. Det enda som verkar funka är att värma upp hela bilen i ett garage, eller genom att köra bilen i en automattvätt. Då kommer värmen tillbaka. Nu i helgen, när det var runt -5 slutade värmen att funka, men idag, när det var +5 funkade den igen.iAkita skrev:Jerker, har du sett den här potentiella tillfälliga lösningen på värmeproblemet som publicerats på ett utländskt forum?Jerker skrev:Har inget garage. Och förvärmning av kupén påverkar ju inte räckvidden. Nu har jag (tillsammans med ett antal andra) ett problem med värmepumpen som gör att den inte alltid startar när det är kallt. Men om den startar så använder jag förvärmningen, självklart!apkungen skrev:Menade förvärmning av Kupén eller om du står i garage.
1. Lås bilen och lämna den tills den har ”somnat” (15-20 minuter)
2. Värm bilens temperatursensor (finns på backspegeln) till minst 15 grader, gärna varmare, med till exempel en hårfön.
3. Starta bilen, sätt AC:n på Auto och lägsta möjliga temperatur.
4. Sluta värma temperatursensorn och ställ in AC på önskad temperatur (till exempel 22 grader).
5. När temperaturen bilens temperatursensor sjunkit till utomhustemperaturen börjar pumpen gå och värmen fungera.
Någon på forumet har testat det och fått värmen att fungera igen. Det löser antagligen inte grundproblemet permanent, det måste Renault fixa, men det är iallafall en ”workaround” som kanske kan göra livet drägligare i väntan på det.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Oavsett om det är bilen som råkar laddas upp för fort eller laddningen som jag har kvar som visas fel så är det lika tokigt det. Jag hade aldrig kunnat köra förbi Enköping i tron om att det nog finns mer räckvidd kvar. Jag har upplevt det för problemet med zoe flera gånger men oftast har jag fått stav under 10 mil i räckvidd (vilket jag redan skrivit in den här tråden)
Hur ams lyckades få en model s att gå 18 mil på det sättet är för mig obegripligt men jag tror inte att de lyckades göra slut på 40 procent laddningen på 72 km iaf (vilket skulle motsvara mitt test)
Hur ams lyckades få en model s att gå 18 mil på det sättet är för mig obegripligt men jag tror inte att de lyckades göra slut på 40 procent laddningen på 72 km iaf (vilket skulle motsvara mitt test)
Re: Renault Zoe 41 kWh
Alltid kul när det hettar till här på forumetTars skrev:"Popcorntime"


Re: Renault Zoe 41 kWh
Det här kanske pekar på ett problem med elhyrbilar, att om de inte sköts om av nån som begriper sig på dem och då kan det bli väldigt fel med räckviddsmätaren.apkungen skrev:Oavsett om det är bilen som råkar laddas upp för fort eller laddningen som jag har kvar som visas fel så är det lika tokigt det. Jag hade aldrig kunnat köra förbi Enköping i tron om att det nog finns mer räckvidd kvar. Jag har upplevt det för problemet med zoe flera gånger men oftast har jag fått stav under 10 mil i räckvidd (vilket jag redan skrivit in den här tråden)
Hur ams lyckades få en model s att gå 18 mil på det sättet är för mig obegripligt men jag tror inte att de lyckades göra slut på 40 procent laddningen på 72 km iaf (vilket skulle motsvara mitt test)
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag kunde ju ha sagt att jag fick 31km räckvidd också, eftersom det var det jag praktiskt fick vid det tillfället. laddade tills laddning gick långsamt och åkte så långt jag kunde utan att få stopp, så jag var alltså tvungen att stanna i Enköping och kunde inte åka till Jakobsberg en gång. Men jag var lite snällare än så iaf 

Re: Renault Zoe 41 kWh
Letade upp mitt gamla inlägg om resan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &hilit=Zoe
1,3% per km skriver jag, så det motsvarar snarare 77km räckvidd. Ber om ursäkt för att jag spridit felinformation.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &hilit=Zoe
1,3% per km skriver jag, så det motsvarar snarare 77km räckvidd. Ber om ursäkt för att jag spridit felinformation.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Latest News regarding RenaultZoeGate.....
[/quote]
Nu verkar priset vara sänkt eftersom nu igång inte batteriet helt plötsligt!!
Så nu kostar bilen 267.100kr med batterihyra.
Då skriver dom så här..
"Bilen har normalt en batterihyra som måste betalas varje månad. Dock kan ett företag köpa loss batteriet. Detta har inte varit möjligt tidigare. Kostnaden är 80.000 kr för ett rent batteriköp."
1. Man kan alltså köpa det nya 41kW batteriet för ca 35.000kr och sen fortsätta hyra om man har en gammal Zoe (Så långt är nog alla överens)
2. Man kan för 80.000kr köpa loss batteriet om man köper en nya Zoe som företagare.
3. Kan man då också köpa loss det nya batteriet till en beg Zoe för 80.000kr om man är privatperson? hmm...
Hmm....När ska denna RenaultZoeGate ta slut!!
Kan man köpa bilen utan batterihyra eller ej?


Nu verkar priset vara sänkt eftersom nu igång inte batteriet helt plötsligt!!
Så nu kostar bilen 267.100kr med batterihyra.
Då skriver dom så här..
"Bilen har normalt en batterihyra som måste betalas varje månad. Dock kan ett företag köpa loss batteriet. Detta har inte varit möjligt tidigare. Kostnaden är 80.000 kr för ett rent batteriköp."
1. Man kan alltså köpa det nya 41kW batteriet för ca 35.000kr och sen fortsätta hyra om man har en gammal Zoe (Så långt är nog alla överens)
2. Man kan för 80.000kr köpa loss batteriet om man köper en nya Zoe som företagare.
3. Kan man då också köpa loss det nya batteriet till en beg Zoe för 80.000kr om man är privatperson? hmm...

Hmm....När ska denna RenaultZoeGate ta slut!!
Kan man köpa bilen utan batterihyra eller ej?

Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Oavsett vilket så blev Zoe den bäst säljande elbilen i Europa i år igen, även om plug-in hybrider inkluderas. Detta trots att 41 kWh versionen lanserades men inte började levereras på det flesta marknader. Det ska bli spännande att se om år 2017 blir året då även svenska elbilsköpare tar till sig nya Zoe i och med att det numera (förutom Teslor) är den enda bil med minst 20 mil räckvidd även vintertid, eller om Ionic och Leaf kommer sälja mest trots många mils lägre räckvidd.
http://ev-sales.blogspot.se/2017/01/eur ... -2016.html
http://ev-sales.blogspot.se/2017/01/eur ... -2016.html
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)