Ligger du i mer än 250km/h så finns nog ingen produktionsbil som tar sig längre än 30-40 mil utan stopp. Verkningsgraden är verkligen inte den samma i högre hastighet utan mycket sämre och det beror inte på typ av energikälla till motorn. Effekten eller antal hästkrafter är identiskt mellan en elbil och en bil med förbränningsmotor. Det är inte så att en elbil med X HP har mer eller mindre effekt än en bensinbil med X HP. Bägge bilar har samma effekt. Sedan är frågan om det är maxeffekt och hur effektkurvan ser ut men elbilar vinner solklart vid start.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som jag ser det så har tesla 'offrat' dom extrema hastigheterna och skippat växellådan för att få ner drivlineförlusterna. Så har som skapat en riktigt bra bil (inte bara en bra elbil) som funkar till allt utom det Gustav efterfrågar.
Vi får väl vänta på nästa Roadster som tesla lär kunna skrämma upp ytterligare då det ändå inte är en familjebil. Kanske en låda med två växlar som Rimac, som verkar hantera högre hastigheter bra.
Ligger du i mer än 250km/h så finns nog ingen produktionsbil som tar sig längre än 30-40 mil utan stopp. Verkningsgraden är verkligen inte den samma i högre hastighet utan mycket sämre och det beror inte på typ av energikälla till motorn. Effekten eller antal hästkrafter är identiskt mellan en elbil och en bil med förbränningsmotor. Det är inte så att en elbil med X HP har mer eller mindre effekt än en bensinbil med X HP. Bägge bilar har samma effekt. Sedan är frågan om det är maxeffekt och hur effektkurvan ser ut men elbilar vinner solklart vid start.
Lustigt att en BMW M5 drog 1,2 liter i 120 km/h och 2,4 liter milen i 240 km/h då? Käörde 240+ km/h hela natten genom hela Tyskland, det var udnerbart. Lastbilsfritt också den dagen.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Spännande. Onsdag kl 14 lämande ha nSthlm. När var han i Antibes?
Ligger du i mer än 250km/h så finns nog ingen produktionsbil som tar sig längre än 30-40 mil utan stopp. Verkningsgraden är verkligen inte den samma i högre hastighet utan mycket sämre och det beror inte på typ av energikälla till motorn. Effekten eller antal hästkrafter är identiskt mellan en elbil och en bil med förbränningsmotor. Det är inte så att en elbil med X HP har mer eller mindre effekt än en bensinbil med X HP. Bägge bilar har samma effekt. Sedan är frågan om det är maxeffekt och hur effektkurvan ser ut men elbilar vinner solklart vid start.
Tyvärr då sopslut jämflrt med en het vanlig RS7 vilket är en skandal för priset nör man marknadsför en 700 hk prestandabil. Som bilintresserad var det onekligen en besvikelse som itne alls kommunicerats. Man trodde 250 km/h var i princip en spärr och den itne var sjukt seg till 250.
Jojje167 skrev:
Som jag ser det så har tesla 'offrat' dom extrema hastigheterna och skippat växellådan för att få ner drivlineförlusterna. Så har som skapat en riktigt bra bil (inte bara en bra elbil) som funkar till allt utom det Gustav efterfrågar.
Vi får väl vänta på nästa Roadster som tesla lär kunna skrämma upp ytterligare då det ändå inte är en familjebil. Kanske en låda med två växlar som Rimac, som verkar hantera högre hastigheter bra.
Jag begriper mig inte på den här tråden... Varför är det över huvud taget intressant att jämföra en elektrisk familjebil mot några gamla fossilbrännare? De har ju helt olika egenskaper..
Det hade varit lika intressant att jämföra en Lamborghini Aventador mot en pennvässare och se vem som väger mest. Tippar att Lamborghinin vinner hur lätt som helst.. en pennvässare är ju ingen match för en Lamborghini! Kanske jag skulle starta en tråd om det...!
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Lika naturligt dom att jämföra hybridbilen 918 Spyder mot en Koenigsegg på etanol eller bensin.
Herr X skrev:
Jag begriper mig inte på den här tråden... Varför är det över huvud taget intressant att jämföra en elektrisk familjebil mot några gamla fossilbrännare? De har ju helt olika egenskaper..
Det hade varit lika intressant att jämföra en Lamborghini Aventador mot en pennvässare och se vem som väger mest. Tippar att Lamborghinin vinner hur lätt som helst.. en pennvässare är ju ingen match för en Lamborghini! Kanske jag skulle starta en tråd om det...!
Senast redigerad av GustavT, redigerad totalt 1 gånger.
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Lika naturligt dom att jämföra hybridbilen 918 Spyder mot en Koenigsegg på etanol eller bensin.
Herr X skrev:
Jag begriper mig inte på den här tråden... Varför är det över huvud taget intressant att jämföra en elektrisk familjebil mot några gamla fossilbrännare? De har ju helt olika egenskaper..
Det hade varit lika intressant att jämföra en Lamborghini Aventador mot en pennvässare och se vem som väger mest. Tippar att Lamborghinin vinner hur lätt som helst.. en pennvässare är ju ingen match för en Lamborghini! Kanske jag skulle starta en tråd om det...!
Fullständigt uppenbart varför den startades, jag skrattar fortfarande
Ungefär som om jag skulle skapa en användare på en entusiastsida för biodlare och ägna en hel dag eller två till att "debattera" hur otroligt
mkt bättre ekoxar är i ngt avseende osv osv osv
Haha. Njae. Ville bara få ett resonemang om hur Tesla levererar sin prestanda jmfrt med marknadsföringen och som bonus se hur den är att leva med i vardagen.
Bjelke skrev:
Fullständigt uppenbart varför den startades, jag skrattar fortfarande
Ungefär som om jag skulle skapa en användare på en entusiastsida för biodlare och ägna en hel dag eller två till att "debattera" hur otroligt
mkt bättre ekoxar är i ngt avseende osv osv osv
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Vi som är Teslaägare här har valt bilen och i de allra flesta fallen betalar vi den även direkt (eller indirekt) med egna pengar. Baserat på vad jag har läst och googlat lite fort blir jag inte klar på vilken bil du själv kör och betalar direkt eller indirekt idag och nu? Jag hittar bara 9 och 16 år gamla Audi och BMW samt en relativt ny BMW X3 XDRIVE20D. Jag gissar att ingen av dessa bilar når de krav vi har diskuterat här, eller?
Näe men från noll går ju Tesla bra men dör sen som sagt.
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Bästa vore en lyxbil för långa A o B resor samt en rejäl sportbil som 911 Turbo. Sportbil har jag hellre än en Tesla i stan.
kangru skrev:
Vi som är Teslaägare här har valt bilen och i de allra flesta fallen betalar vi den även direkt (eller indirekt) med egna pengar. Baserat på vad jag har läst och googlat lite fort blir jag inte klar på vilken bil du själv kör och betalar direkt eller indirekt idag och nu? Jag hittar bara 9 och 16 år gamla Audi och BMW samt en relativt ny BMW X3 XDRIVE20D. Jag gissar att ingen av dessa bilar når de krav vi har diskuterat här, eller?
Okej.. så för att kunna möta min vanliga familjebil som jag kör barnen till dagiset med på morgonen, så behöver oljebrännarentusiaster ställa upp med en av de absolut vassaste supersportbilarna som någonsin producerats. Det känns ju som att fossilbilen är död redan där.
Skriver för övrigt detta på min mobil medan Teslan kör mig på autopilot. Har 918 Spyder också autopilot?
Näe men från noll går ju Tesla bra men dör sen som sagt.
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Vilken bil menar du att P100D inte slår 0-100?
Haha, du är fan underbar!
Har du råd med en 918 Spyder kan du nog ha råd med en privatjet till rivieran för 150 papp också om du nu vill ha det bästa av världar, om det inte handlar om att trolla på ett forum.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Lustigt att en BMW M5 drog 1,2 liter i 120 km/h och 2,4 liter milen i 240 km/h då? Käörde 240+ km/h hela natten genom hela Tyskland, det var udnerbart. Lastbilsfritt också den dagen.
Vill att du läser artikel för att du ska se att man kan njuta på riktigt när man kör ner till södra Europa. Han var framme på långfredagen och hade jag själv kört så hade jag inte varit framme tidigare oavsett bil. Att ligga i 200+ i längre sträckor är inget trevligt.
När du skriver att M5 snittade på 2,4 liter milen när snitthastigheten var 240 km/h menar du då att den bilen har +100l i bränsletank så att den tar sig längre än 40 mil i +250 km/h?
Vad jag har hört så har M5 70 liters tank vilket betyder att du inte tar dig ens 30 mil i snittfarten 240 km/h, än mindre i +250 km/h. Du måste alltså stanna och tanka efter lite drygt en timme om du kör 240 km/h. Ska du hålla en snitthastighet på 240 km/h i längre sträcka än 30 mil måste du alltså köra snabbare än 240 km/h och därmed ta dig ännu kortare sträcka innan du måste stanna och tanka igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har aldrig sagt att den ör slö 0-100. Men erfarenhetsmässigt säger mig det mest realistiska är rejs från rullande oftast på motorväg och där är Teslan sjukt seg, särskilt med tanke på priset. Det och räckvidden är min främsta kritik mot bilen. Samt låg toppfart kan vi ju lägga till
Herr X skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne
Okej.. så för att kunna möta min vanliga familjebil som jag kör barnen till dagiset med på morgonen, så behöver oljebrännarentusiaster ställa upp med en av de absolut vassaste supersportbilarna som någonsin producerats. Det känns ju som att fossilbilen är död redan där.
Skriver för övrigt detta på min mobil medan Teslan kör mig på autopilot. Har 918 Spyder också autopilot?
Näe men från noll går ju Tesla bra men dör sen som sagt.
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Vilken bil menar du att P100D inte slår 0-100?
Och vad är det för ods att du får rödljusrejsa med en 918 eller en La Ferrari? Då är ju odsen högre att du hamnar bredvid Tesla ....
och jämnt skägg. Resten hänger du av... Räcker inte det? Sen spelar ju inte 918 och La Ferrari i samma liga förmånsvärde mässigt ....
Segt o läsa hela Onsdag till freag är ju en evighet för att köra till Frankrike :O
200+ km/h längre sträckor är underbart, det är ju därför Autobahn är byggda som dom är och toppfartena heal tiden ökas eller kan tas bort från fabrik.
Ang. hastigheten med M5 vägs ju allt det du söger upp av att man tar sig fram så öerhört snabbt. Bilen hade en toppfart på 296 km/h.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Lustigt att en BMW M5 drog 1,2 liter i 120 km/h och 2,4 liter milen i 240 km/h då? Käörde 240+ km/h hela natten genom hela Tyskland, det var udnerbart. Lastbilsfritt också den dagen.
Vill att du läser artikel för att du ska se att man kan njuta på riktigt när man kör ner till södra Europa. Han var framme på långfredagen och hade jag själv kört så hade jag inte varit framme tidigare oavsett bil. Att ligga i 200+ i längre sträckor är inget trevligt.
När du skriver att M5 snittade på 2,4 liter milen när snitthastigheten var 240 km/h menar du då att den bilen har +100l i bränsletank så att den tar sig längre än 40 mil i +250 km/h?
Vad jag har hört så har M5 70 liters tank vilket betyder att du inte tar dig ens 30 mil i snittfarten 240 km/h, än mindre i +250 km/h. Du måste alltså stanna och tanka efter lite drygt en timme om du kör 240 km/h. Ska du hålla en snitthastighet på 240 km/h i längre sträcka än 30 mil måste du alltså köra snabbare än 240 km/h och därmed ta dig ännu kortare sträcka innan du måste stanna och tanka igen.
Bästa vore en lyxbil för långa A o B resor samt en rejäl sportbil som 911 Turbo.
Bästa vore att sluta producera fossilbilar som förstör folks luftvägar. De som inte finner sig i omställningen till renare bilar, kan gå eller cykla - det är dessutom bra för kroppen att få lite motion.
Förmpnsvördet är ju rätt scettigt på en LaFerrari haha. Näe visst, 0-100 är Teslan grym. Men det är också allt. Som väldigt sällan händer.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne
Näe men från noll går ju Tesla bra men dör sen som sagt.
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Vilken bil menar du att P100D inte slår 0-100?
Och vad är det för ods att du får rödljusrejsa med en 918 eller en La Ferrari? Då är ju odsen högre att du hamnar bredvid Tesla ....
och jämnt skägg. Resten hänger du av... Räcker inte det? Sen spelar ju inte 918 och La Ferrari i samma liga förmånsvärde mässigt ....
Segt o läsa hela Onsdag till freag är ju en evighet för att köra till Frankrike :O
200+ km/h längre sträckor är underbart, det är ju därför Autobahn är byggda som dom är och toppfartena heal tiden ökas eller kan tas bort från fabrik.
Ang. hastigheten med M5 vägs ju allt det du söger upp av att man tar sig fram så öerhört snabbt. Bilen hade en toppfart på 296 km/h.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Lustigt att en BMW M5 drog 1,2 liter i 120 km/h och 2,4 liter milen i 240 km/h då? Käörde 240+ km/h hela natten genom hela Tyskland, det var udnerbart. Lastbilsfritt också den dagen.
Vill att du läser artikel för att du ska se att man kan njuta på riktigt när man kör ner till södra Europa. Han var framme på långfredagen och hade jag själv kört så hade jag inte varit framme tidigare oavsett bil. Att ligga i 200+ i längre sträckor är inget trevligt.
När du skriver att M5 snittade på 2,4 liter milen när snitthastigheten var 240 km/h menar du då att den bilen har +100l i bränsletank så att den tar sig längre än 40 mil i +250 km/h?
Vad jag har hört så har M5 70 liters tank vilket betyder att du inte tar dig ens 30 mil i snittfarten 240 km/h, än mindre i +250 km/h. Du måste alltså stanna och tanka efter lite drygt en timme om du kör 240 km/h. Ska du hålla en snitthastighet på 240 km/h i längre sträcka än 30 mil måste du alltså köra snabbare än 240 km/h och därmed ta dig ännu kortare sträcka innan du måste stanna och tanka igen.
Metafor kanske du vet vad det är
Du vet att det går snabbare att klippa gräsmattan med en gräsklippare än med en sådan där ny robot.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Förresten: blanda inte ihop 0-60 mph med 0-100 km/h. Det är 0-96 km/h så vad är Teslas officiella 0-100 km/h tid?
Herr X skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne
Okej.. så för att kunna möta min vanliga familjebil som jag kör barnen till dagiset med på morgonen, så behöver oljebrännarentusiaster ställa upp med en av de absolut vassaste supersportbilarna som någonsin producerats. Det känns ju som att fossilbilen är död redan där.
Skriver för övrigt detta på min mobil medan Teslan kör mig på autopilot. Har 918 Spyder också autopilot?
finns några att köpa till priset 10-20 tesla styck, då kan jag ha en tesla i sthlm och en i kapstaden, slå det den som kan.. restid 17 timmar
och en i cannes, måste ju tröttan på utsikten från autobahn efter några resor,
och 18 av 918 tillverkade är till salu, 2% missnöjda kunder..
zyax skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne ;)
Näe men från noll går ju Tesla bra men dör sen som sagt
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Om man är bilintresserad så ska ju självklarts en 700 hk familjebil som matknadsföras som en veritabel raket jämföras med andra prestandabilar, sedaner som sportbilr.
Den är en veritabel raket och spöar en oändlig mängd bilar 0-100. Folk i supersportbilar har helt slutat att försöka rejsa mot mig i min förhållandevis enkla P85D när jag möter dem vid rödljusen - de vet att det är hopplöst.
Vilken bil menar du att P100D inte slår 0-100?
Haha, du är fan underbar!
Har du råd med en 918 Spyder kan du nog ha råd med en privatjet till rivieran för 150 papp också om du nu vill ha det bästa av världar, om det inte handlar om att trolla på ett forum.