http://www.allehanda.se/motor/test-supe ... ntningarna
Läste denna recension (tyvärr bakom paywall).
Recensenten verkar över lag ganska kritisk mot Tesla av någon anledning och anser att företaget är överhypat m.m.
Jag skrev följande mail till recensenten:
-------------------------------------------------
1. Du borde testat en Tesla med prestandapaketet, jag har provkört Model S P90D och det är stor skillnad mot 90D!
2. Du skriver att Model X är två meter bred men den är faktiskt 245cm bred!
3. Nu går det också att fälla ner sätena i den mittersta raden, vilket ger 2494 liter lastutrymme, inte 2180 som du skrev.
4. Mer detaljer om måsvingsdörrarna hade kunnat presenteras. Dörrarna liknar inte särskilt mycket Mercedes 300 SL eftersom att Model X har två vridpunkter istället för en. Du kan med andra ord parkera mycket nära en annan bil utan problem.
5. Dina åsikter om att bilen känns svajig har jag aldrig hört någon annan stans. Den låga tyngdpunkten med batteriet ska ge god väghållning. Givetvis har den inte sportbilsegenskaper, det är en SUV familjebil.
6. Model 3 säger du förväntas kosta en halv miljon kronor. 35000 dollar i USA är det enda priset som är annonserat. Det borde i bästa fall motsvara cirka 340 000kr i Sverige efter supermiljöbilspremien.
7. Antalet sålda Teslor i Sverige totalt är inte 1700 som du skriver, utan 2032st i september 2016. I enbart september månad såldes det 292st Teslor. Det vill säga en hastighet av 3500 bilar per år.
http://teslaclubsweden.se/information/a ... lda-bilar/
8. Du skriver att dörrarna stängs på cirka 6 sekunder. Rätt svar är 5,1 sekunder.
9. Snyggt att försöka stänga dörren samtidigt som du kliver in i bilen i filmklippet. Gör du ofta så med din egen bil? Känns lite som ett billigt knep att få bilens dörrar att se opraktiska ut.
10. Ett tips är också att ha backkameran påslagen när du kör om du tycker att backspegeln är liten och begränsar synfältet bakåt. Backkameran kan använda halva skärmen, resten kan du ha till gps eller annat.
11. Du skriver också att det säljs 2 Teslabilar per dag i Sverige. Enligt september 2016 är siffran 9,73.
Håller annars med om att bland annat interiören inte känns lika lyxig som andra bilar i samma prisklass, en trolig orsak är som du också nämner att elbilar gärna får vara så lätta som möjligt.
Tack för en i övrigt bra recension! Hoppas du testar Tesla fler gånger.
-------------------------------------------
Jag kan tycka att det känns som lite väl många uppenbara missar. Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.