Det verkar ju konstigt att de inte backportar en sådan sak till bilar före 2022.
Jag tycker inte det är konstigt. Teslas affärsmodell bygger på att folk ska köpa nya bilar.
Det är nog lite naivt att tro annat. Alla bilar blir för gamla för uppdateringar. Både av tekniska och affärsmässig skäl.
Det jag tyckte var konstigt med S/X var att 24 månader efter Raven-lanseringen (en relativt stor uppdatering) så var den legacy.
Ja, det var just att det skedde på en så pass ny bil. Om vi tar ett exempel från Apple så kom min iPhone 13 2021 och den får fortfarande uppdateringar. Jag hade inte förväntat mig att Tesla skulle vara sämre. Det är ju en del av grejen med OTA uppfattar nog många.
Har det skett stora kliv i hårdvaran så att det blir orimligt dyrt att släppa uppdateringar på gammal hårdvara så är det en sak. Kanske var det så här?
Det var främst MCU3 och liggande skärm som gjorde det tror jag.
Det är relativt få S/X-kunder så det är väl lätt att kasta dem under bussen? Generellt har Tesla inte varit särskilt brydda över att sura ur early adopters.
Då fanns det i varje fall några skillnader som möjligtvis kan motivera att det blev legacy. Men tråkigt likt väl.
Än så länge har jag fått riktigt mycket uppdateringar till min bil. Där tycker jag att Tesla har varit generösa jämfört med andra bilmodeller som jag har ägt där jag har fått noll nya funktioner över tid.
Precis! Hela Teslas serviceupplägg är unikt. Ingen annan erbjuder detaljerad servicebokning via en app och dessutom få det mesta lösta på plats där bilen står via en Ranger. Du behöver ens inte vara hemma när bilen fixas.
Jag har bokat detaljerad servicebokning via app hos volvo tidigare och nu polestar. Jag brukar sen byta till mail eftersom jag föredrar det men hela förloppet går att lösa via appen. Under covid var det helt utan personkontakt. Betalning via carpay och nyckeln i bagaget vid återlämning. Man kan nog få det så nu också om man tycker det är viktigt. Jag har inget emot att gå in i verkstan.
Det som är unikt för tesla är ju relativt få verkstäder.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Det verkar ju konstigt att de inte backportar en sådan sak till bilar före 2022.
Jag tycker inte det är konstigt. Teslas affärsmodell bygger på att folk ska köpa nya bilar.
Det är nog lite naivt att tro annat. Alla bilar blir för gamla för uppdateringar. Både av tekniska och affärsmässig skäl.
Det jag tyckte var konstigt med S/X var att 24 månader efter Raven-lanseringen (en relativt stor uppdatering) så var den legacy.
Ja, det var just att det skedde på en så pass ny bil. Om vi tar ett exempel från Apple så kom min iPhone 13 2021 och den får fortfarande uppdateringar. Jag hade inte förväntat mig att Tesla skulle vara sämre. Det är ju en del av grejen med OTA uppfattar nog många.
Har det skett stora kliv i hårdvaran så att det blir orimligt dyrt att släppa uppdateringar på gammal hårdvara så är det en sak. Kanske var det så här?
Det var främst MCU3 och liggande skärm som gjorde det tror jag.
Det är relativt få S/X-kunder så det är väl lätt att kasta dem under bussen? Generellt har Tesla inte varit särskilt brydda över att sura ur early adopters.
Då fanns det i varje fall några skillnader som möjligtvis kan motivera att det blev legacy. Men tråkigt likt väl.
Än så länge har jag fått riktigt mycket uppdateringar till min bil. Där tycker jag att Tesla har varit generösa jämfört med andra bilmodeller som jag har ägt där jag har fått noll nya funktioner över tid.
Vi får väl se hur länge det varar.
Ja nej det flesta bilmodeller har ju alla funktioner från start. Så det behövs inte skickas ut i efterhand direkt.
Jag har bokat detaljerad servicebokning via app hos volvo tidigare och nu polestar. Jag brukar sen byta till mail eftersom jag föredrar det men hela förloppet går att lösa via appen. Under covid var det helt utan personkontakt. Betalning via carpay och nyckeln i bagaget vid återlämning. Man kan nog få det så nu också om man tycker det är viktigt. Jag har inget emot att gå in i verkstan.
Det som är unikt för tesla är ju relativt få verkstäder.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Ja, det går fortfarande bra om man vill. Man kan också maila eller dyka upp spontant. Eller använda appen som är teslas enda möjlighet efter vad jag förstår.