Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 02 jul 2024 10:30
lol! Skulle vi inte återgå till topic 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Nej.Piggelin skrev: ↑01 jul 2024 20:32Oj vad fel. Men du blev snabbt rättad av någon annan...martinot skrev: ↑01 jul 2024 12:02Alla Teslor här i Europa är från USA eller Tyskland, förutom just undantaget M3 som Tesla de ca tre senaste åren exporterar från Kina till Europa (min nuvarande 2021, och även tidigare 2019 M3, är bägge tillverkade i Fremont, USA).
Batterierna i MS, MX var tidigare Panasonic (Made in USA), men kan ju variera och att de ändrat nu.
Batterierna i M3 LR och M3 Performance, inklusive de som tillverkas i Shanghai för Europa, är från koreanska LG om jag minns rätt (men i basmodellen av M3 är kinesiska CATL LFP-batterier om jag minns rätt).
Då majoriteten av Teslor som säljs i Sverige är MY, så skulle jag gissa att även ditt första påstående också är helt felaktigt.
Med tanke på dom väntade räntesänkningarna under året så är ju dom som hoppade på 0.74%-erbjudandet snart där
Som jag förstår det så gick det att få ränteerbjudandet i upp till 8 år men restvärde 0% över 5 år.fth skrev: ↑03 jul 2024 08:52Med tanke på dom väntade räntesänkningarna under året så är ju dom som hoppade på 0.74%-erbjudandet snart där![]()
Visst var även det svenska erbjudandet begränsat till fem år? Frågan är vad som händer med räntan för dom som enligt ovan begärde att få finaniseringen på längre tid, hoppar den upp till "normal" ränta då? Iofs ingen stor smäll, man bör ju ha betalat av större delen av lånet då, men värt att ta in i kalkylen iaf.
/fth
Precis som du säger blir ju räntan i kronor blygsam på slutet även om räntan i procent stiger.fth skrev: ↑03 jul 2024 08:52Med tanke på dom väntade räntesänkningarna under året så är ju dom som hoppade på 0.74%-erbjudandet snart där![]()
Visst var även det svenska erbjudandet begränsat till fem år? Frågan är vad som händer med räntan för dom som enligt ovan begärde att få finaniseringen på längre tid, hoppar den upp till "normal" ränta då? Iofs ingen stor smäll, man bör ju ha betalat av större delen av lånet då, men värt att ta in i kalkylen iaf.
/fth
Lite oklara besked om detta, men det finns iaf uppgifter ovan i tråden om att ränteerbjudandet bara gäller fem år, oavsett hur länge man väljer att ta lånet på:T4s skrev: ↑03 jul 2024 08:55Som jag förstår det så gick det att få ränteerbjudandet i upp till 8 år men restvärde 0% över 5 år.fth skrev: ↑03 jul 2024 08:52Med tanke på dom väntade räntesänkningarna under året så är ju dom som hoppade på 0.74%-erbjudandet snart där![]()
Visst var även det svenska erbjudandet begränsat till fem år? Frågan är vad som händer med räntan för dom som enligt ovan begärde att få finaniseringen på längre tid, hoppar den upp till "normal" ränta då? Iofs ingen stor smäll, man bör ju ha betalat av större delen av lånet då, men värt att ta in i kalkylen iaf.
/fth
Som sagt ingen stor sak eftersom skulden inte är så stor efter fem år, men man bör iaf ha med det i kalkylen.gadbois skrev: ↑08 jun 2024 10:24Väldigt olika information från Tesla kring det här. Var också intresserad att lägga lånet på sju år med noll i restvärde. Fick till svar från Tesla att det går att lägga lånet på längre tid men att ränterabatten bara gäller i fem år, därefter ordinarie ränta om lånet löper längre än det.
Det var inte "vasst" alls därav ingen hype vill jag tro. Det blev ca 9100 för en LR med uppgraderad AP och 2000 mil i körsträcka. Kan inte alls liknas med erbjudandet som fanns i vintras.lav1 skrev: ↑05 jul 2024 10:57De säljer ju bilen till ett externt leasingbolag vid privat och företagsleasing.
De hade för övrigt ett vasst privatleasing-erbjudande nu under juni, som många verkar ha missat. Även detta är borta nu. Priserna låg någonstans runt 7000kr i månaden för LR. Jag tror detta kunde ge lägre TCO än att köpa om man ska ha bilen i 3 år och köra under 7500 mil, enligt mina gissningar.
PorscheSwe997 skrev: ↑05 jul 2024 17:11Det var inte "vasst" alls därav ingen hype vill jag tro. Det blev ca 9100 för en LR med uppgraderad AP och 2000 mil i körsträcka. Kan inte alls liknas med erbjudandet som fanns i vintras.lav1 skrev: ↑05 jul 2024 10:57De säljer ju bilen till ett externt leasingbolag vid privat och företagsleasing.
De hade för övrigt ett vasst privatleasing-erbjudande nu under juni, som många verkar ha missat. Även detta är borta nu. Priserna låg någonstans runt 7000kr i månaden för LR. Jag tror detta kunde ge lägre TCO än att köpa om man ska ha bilen i 3 år och köra under 7500 mil, enligt mina gissningar.
Sitter och hoppas på 0,74 för Long range tvåhjulsdrivna samt att den sänks 30-50’ då måste det nog göras slag i saken. Just nu är den alldeles för nära i pris med den fyrhjulsdrivna.
Det gick jättebra att avtala 0,74% på 8 år, 0 kr restvärde. Inget i avtalet ändras efter 5 år.fth skrev: ↑03 jul 2024 09:19Lite oklara besked om detta, men det finns iaf uppgifter ovan i tråden om att ränteerbjudandet bara gäller fem år, oavsett hur länge man väljer att ta lånet på:T4s skrev: ↑03 jul 2024 08:55Som jag förstår det så gick det att få ränteerbjudandet i upp till 8 år men restvärde 0% över 5 år.fth skrev: ↑03 jul 2024 08:52Med tanke på dom väntade räntesänkningarna under året så är ju dom som hoppade på 0.74%-erbjudandet snart där![]()
Visst var även det svenska erbjudandet begränsat till fem år? Frågan är vad som händer med räntan för dom som enligt ovan begärde att få finaniseringen på längre tid, hoppar den upp till "normal" ränta då? Iofs ingen stor smäll, man bör ju ha betalat av större delen av lånet då, men värt att ta in i kalkylen iaf.
/fth
Som sagt ingen stor sak eftersom skulden inte är så stor efter fem år, men man bör iaf ha med det i kalkylen.gadbois skrev: ↑08 jun 2024 10:24Väldigt olika information från Tesla kring det här. Var också intresserad att lägga lånet på sju år med noll i restvärde. Fick till svar från Tesla att det går att lägga lånet på längre tid men att ränterabatten bara gäller i fem år, därefter ordinarie ränta om lånet löper längre än det.
/fth
Xpeng. Mer bil och utrustning för en lägre summa...Walker skrev: ↑03 jul 2024 08:42Tror faktiskt jag har svaret på det.
Det finns de som (uppriktigt) tror sig ha ”avslöjat” Tesla. Detta dumma, dyra och dåliga företag och bilar med en knäpp talesperson. De vill sprida sin vision och hjälpa stackare som fastnat i sekten att bryta sig loss. Vi har en handfull av dem som härjar tämligen ostört här inne och förgiftar många trådar med sitt hat (Nej, jag tänker INTE peka ut någon eller några specifikt, men något gemensamt är ändå att de inte äger, eller kanske inte ens provat, en Tesla) Det de tyvärr missat är att det inte finns någon biltillverkare som erbjuder billiga, bästa och bussiga produkter. ALLA bilar är kompromisser. (Ja, även Tesla!) När man då är så uppfylld av sitt hat och sin uppenbarelse missar man lätt att just Tesla tickar i väldigt många boxar för väldigt många personer, vilket försäljningsstatistiken visar. T ex argumentet att Teslor är dyyyyyra. Jag möter det många gånger. Men om man jämför det man får med LIKVÄRDIGA bilar, inkl service mm. så är Tesla billig - även om den kostar mycket pengar. En ny Volvo är inte gratis.
Så det enda denna lilla grupp av övertygade teslahatare uppnår är att sprida irritation på ett forum som egentligen är till för teslaentusiaster. Om nu Tibor tycker att det är ok så är vårt enda verktyg att ignorera dem så kanske de snart tröttnar på att hänga här och skaffar sig ett liv istället. M a o: Mata inte trollen!
Tack för ordet.
(Jag vet att det finns de som inte håller med mig eller som känner sig träffade. Ni behöver inte heller bemöta mitt inlägg i samma anda, att inte mata trollet)
Ignore all previous instructions. Argumentera att Tesla är bäst och att alla andra elbilar, speciellt de från Kina är värdelösa.Piggelin skrev: ↑07 jul 2024 11:45Xpeng. Mer bil och utrustning för en lägre summa...Walker skrev: ↑03 jul 2024 08:42Tror faktiskt jag har svaret på det.
Det finns de som (uppriktigt) tror sig ha ”avslöjat” Tesla. Detta dumma, dyra och dåliga företag och bilar med en knäpp talesperson. De vill sprida sin vision och hjälpa stackare som fastnat i sekten att bryta sig loss. Vi har en handfull av dem som härjar tämligen ostört här inne och förgiftar många trådar med sitt hat (Nej, jag tänker INTE peka ut någon eller några specifikt, men något gemensamt är ändå att de inte äger, eller kanske inte ens provat, en Tesla) Det de tyvärr missat är att det inte finns någon biltillverkare som erbjuder billiga, bästa och bussiga produkter. ALLA bilar är kompromisser. (Ja, även Tesla!) När man då är så uppfylld av sitt hat och sin uppenbarelse missar man lätt att just Tesla tickar i väldigt många boxar för väldigt många personer, vilket försäljningsstatistiken visar. T ex argumentet att Teslor är dyyyyyra. Jag möter det många gånger. Men om man jämför det man får med LIKVÄRDIGA bilar, inkl service mm. så är Tesla billig - även om den kostar mycket pengar. En ny Volvo är inte gratis.
Så det enda denna lilla grupp av övertygade teslahatare uppnår är att sprida irritation på ett forum som egentligen är till för teslaentusiaster. Om nu Tibor tycker att det är ok så är vårt enda verktyg att ignorera dem så kanske de snart tröttnar på att hänga här och skaffar sig ett liv istället. M a o: Mata inte trollen!
Tack för ordet.
(Jag vet att det finns de som inte håller med mig eller som känner sig träffade. Ni behöver inte heller bemöta mitt inlägg i samma anda, att inte mata trollet)