”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända.
Så det troliga just nu är att det blir en längre provkörning/test av en ID7, för den verkar vara mer som bilen jag vill ha, en variant som liknar en model s men lite billigare och modernare.
Så det troliga just nu är att det blir en längre provkörning/test av en ID7, för den verkar vara mer som bilen jag vill ha, en variant som liknar en model s men lite billigare och modernare.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jo, det är Volvo och Polestar som jag känner till, samt Peugeot (Stellantis).mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Var synd att Tesla inte förlängde kablarna innan de öppnade upp, eller startade med att öppna upp endast för bilar med laddintag vänster bak (kanske fler biltillverkare som hade anammat det som en konkurrensfördel då, precis som med NACS i USA).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tycker ID7 är snygg, men i mina ögon känns den orimligt dyr sett till den klena prestandan. I grunden säkert en sund utveckling att bilar för den stora massan inte behöver Tesla-prestanda men synd att inte priserna följer med ned.frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:52För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända.
Så det troliga just nu är att det blir en längre provkörning/test av en ID7, för den verkar vara mer som bilen jag vill ha, en variant som liknar en model s men lite billigare och modernare.
Tycker VW har en märklig positionering gällande elbilar. Tycker Skoda känns lyxigare och Cupra snyggare invändigt. Ett steg åt rätt håll med ID7 dock!
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Instämmer. Håller med om att MY är den minst SUV:iga SUV som jag kört, men ändå för mycket SUV-känsla kvar som gör att jag inte gillar att köra bilen.frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:52För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja, det kan jag hålla med om, det finns en viss överprisning inom elbilssektorn som jag inte riktigt är säker på är givet av att elbilar är dyrare att producera utan till viss del beror på en tradition och en tro att kunder har tvingats acceptera att elbilar är dyrare än vad de borde.Legato skrev: ↑27 dec 2023 10:58Tycker ID7 är snygg, men i mina ögon känns den orimligt dyr sett till den klena prestandan. I grunden säkert en sund utveckling att bilar för den stora massan inte behöver Tesla-prestanda men synd att inte priserna följer med ned.frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:52För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända.
Så det troliga just nu är att det blir en längre provkörning/test av en ID7, för den verkar vara mer som bilen jag vill ha, en variant som liknar en model s men lite billigare och modernare.
Om det blir en ID7 är det möjligt först när de presenterar en 4wd i april någon gång. Men då lär priset hoppa upp lite till tyvärr.
En model 2 från 20-21 är ganska ok i pris nu, så kanske ett bättre alternativ men utan drgakrok då sedan de ändrat sig om möjligheten att efter montera dem.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Antar att du menar model 3? Kan man eftermontera drag även på äldre bilar menar du?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Testade den nya 2024 och den är klart trevligare nu, men högt väg/vindljud fortfarande.OfarligTesla skrev: ↑27 dec 2023 10:43Kan säga att jag hyrt lite XC40 Recharge (som varit helt nya) under julhelgen och blev positivt överraskad av den, mycket bättre än när jag provkörde en tidigare så de kanske har förbättrat saker till 2024 årsmodell. Så har man testat den för ett tag sen kanske man borde göra det igen om det nu inte var fel på den jag testade förut hos en handlare.
Den stora nackdelen var väl att Pilot Assist inte funkade speciellt bra i snön men den höll iaf avstånd till bilarna framför bra, förbrukningen blev också lite hög. Men i allmänhet en rätt trevlig bil som iaf kommer finnas på min lista ifall det blir bilägande igen.
Vinglig som alla SUV men jag är biased mot låga bilar.
Kanonstolar om man köper de bättre paketen!
Demoexet lät i elmotorn…märkligt
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja vi tyckte inte den var i närheten av tidigare i4:a i ljudnivå men inte galet högljudd heller, lät en del när man kom upp över 120 km/h men det var iaf acceptabelt. Men det är såklart ingen sportbil och lite SUVig i karaktären men sittställningen jag kunde få till tyckte iaf jag var bättre än mycket annat jag prövat som varit SUV.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:58Testade den nya 2024 och den är klart trevligare nu, men högt väg/vindljud fortfarande.
Vinglig som alla SUV men jag är biased mot låga bilar.
Kanonstolar om man köper de bättre paketen!
Demoexet lät i elmotorn…märkligt
Inget ljud från elmotorn i de jag testade iaf.
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Sedan Model S återlanserades i Europa/Sverige med den nya uppdaterade interiören så går den att beställa med dragkrok. Tror till och med att det är precis som med Y, dvs att alla de här Model S kan ha dragkrok, men det får du dubbelkolla. (Orkar inte göra det själv just nu. Någon annan kanske vet...)frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:52För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Man kan inte eftermontera drag på Model 3 ifall den inte har drag monterat från fabrik. Är i och för sig osäker på vad som gäller för Highland. Någon annan kanske vet ang. Highland?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nej, menade model s. Model 3 med sin brevlåda till bagageöppning skulle jag aldrig kunna leva med.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Om id7 är lite överprisad är nya model s ännu mer överprisad. På en statlig lön får man nog hålla igen lite med bilköpen tyvärr.SwedishAdvocate skrev: ↑27 dec 2023 12:10Sedan Model S återlanserades i Europa/Sverige med den nya uppdaterade interiören så går den att beställa med dragkrok. Tror till och med att det är precis som med Y, dvs att alla de här Model S kan ha dragkrok, men det får du dubbelkolla. (Orkar inte göra det själv just nu. Någon annan kanske vet...)frippe skrev: ↑27 dec 2023 10:52För en som egentligen inte gillar SUV så är en model y en kompromiss. Den är tillräckligt icka-SUVig för att vara ok men ändå inte alls som önskat. Hade hellre sett en model s med samma moderna teknik som en model y men till model y:s pris, lägg till möjlighet till dragkrok också. Men det lär aldrig hända. [...
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Model 3? Det finns väl rätt många Model 3 som har drag monterat i fabriken i samband med produktion. Alla dessa kan man dra lagligt med. EDIT: Det var visst Model S som avsågs...
Model S? Menar du att bilprovningen ändrade sig ang. eftermontering av drag som man kan dra lagligt med?... Det finns kanske 1-5(?) Unicorn Model S 20-21 där någon lyckades få bilprovningen att godkänna eftermonterat drag som man kan dra lagligt med innan bilprovningen tvärvände i den här frågan. Men ja – det är sannolikt knepigt att få tag i en av dem... Kanske går att göra någon slags registersökning för att få fram vilka ägarna är och sedan komma med ett 'riktig bra erbjudande'...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Förstår inte varför du inte bytt till en XC40. Du verkade ju gilla din Volvo, och du är ju väldigt onöjd med din Tesla.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 13:09AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Laddport i fronten funkar också.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Menade model s. Ett tag godkände de eftermonterat drag som de godkänt i Tyskland, sedan ändrade de sig. Surt tycker jag.SwedishAdvocate skrev: ↑27 dec 2023 12:18Model 3? Det finns väl rätt många Model 3 som har drag monterat i fabriken i samband med produktion. Alla dessa kan man dra lagligt med. EDIT: Det var visst Model S som avsågs...
Model S? Menar du att bilprovningen ändrade sig ang. eftermontering av drag som man kan dra lagligt med?... Det finns kanske 1-5(?) Unicorn Model S 20-21 där någon lyckades få bilprovningen att godkänna eftermonterat drag som man kan dra lagligt med innan bilprovningen tvärvände i den här frågan. Men ja – det är sannolikt knepigt att få tag i en av dem... Kanske går att göra någon slags registersökning för att få fram vilka ägarna är och sedan komma med ett 'riktig bra erbjudande'...
Men undrar om de som fick godkänt fått någon kommunikation eller om de är godkända, någon som vet?
Model Y LR.
Model S70D
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kollat, höger fram är snabbladdare. Det är smart då kan man parkera åt andra hållet i en Tesla-charger och inte stå utanför rutan.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 13:09AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.electrobob skrev: ↑06 dec 2023 02:31Kanske off topic. Men om det inte blir tesla igen, vad skulle ni välja för elbil?
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Ser ni hur jag förbrilt letar skäl till att köpa en Taycan
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kanske framgår i den här tråden:frippe skrev: ↑27 dec 2023 13:57Menade model s. Ett tag godkände de eftermonterat drag som de godkänt i Tyskland, sedan ändrade de sig. Surt tycker jag.SwedishAdvocate skrev: ↑27 dec 2023 12:18Model 3? Det finns väl rätt många Model 3 som har drag monterat i fabriken i samband med produktion. Alla dessa kan man dra lagligt med. EDIT: Det var visst Model S som avsågs...
Model S? Menar du att bilprovningen ändrade sig ang. eftermontering av drag som man kan dra lagligt med?... Det finns kanske 1-5(?) Unicorn Model S 20-21 där någon lyckades få bilprovningen att godkänna eftermonterat drag som man kan dra lagligt med innan bilprovningen tvärvände i den här frågan. Men ja – det är sannolikt knepigt att få tag i en av dem... Kanske går att göra någon slags registersökning för att få fram vilka ägarna är och sedan komma med ett 'riktig bra erbjudande'...
Men undrar om de som fick godkänt fått någon kommunikation eller om de är godkända, någon som vet?
viewtopic.php?p=721369#p721369
Det var i den tråden som det skrevs om det här när det begav sig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag väntar fortfarande på beslutet från ARN.taliz skrev: ↑27 dec 2023 13:57Förstår inte varför du inte bytt till en XC40. Du verkade ju gilla din Volvo, och du är ju väldigt onöjd med din Tesla.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 13:09AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)mikebike skrev: ↑27 dec 2023 10:36Håller med om PS2, men efter en helg med hög beläggning på SuC så känns det som att laddport vänster bak är en förutsättning för att använda SuC.martinot skrev: ↑26 dec 2023 23:24
Lite OT (då den handlar om varför inte en Tesla igen), men själv så tycker jag det är svårt att hitta ett vettigt alternativ till M3LR/M3P.
PS2 så gillar jag inte den breda mittkonsolen som jag slår i högerknät i, och på Taycan så tycker jag den har laddintaget knäpp placerat, samt saknar one-pedal-driving.
Skulle kanske kika på BMW i4 eller i5 gissar jag.
Återstår då XC40/C40 och?
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Värdeminskningen på min Model Y blev ju rätt brutal efter Teslas radikala prissänkning och ju längre jag behåller desto mindre värdeminskning per mil och år.
Dessutom tycker jag fortfarande att XC40 är ful, C40 är mindre ful.
Jag gillar Enyaq, men efter att ha sett en Enyaq och en iD.4 försöka ladda på SuC är jag tveksam till att köpa en bil med laddport på höger bak.
Efter att ha kryssat mellan olika SuC för att utnyttja de med lediga platser är jag inte främmande för att köpa en XC60 laddhybrid heller, trots att jag inte vill tanka igen.
Elon kan ju få för sig att stänga SuC för alla andra bilmärken också, han är ju helt oförutsägbar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
XC40 gör ju en häpnadsväckande svanesång.
Redan när den kom 2017 var jag och provkörde och tyckte den var ett rejält steg ner jämfört med 90-bilarna. Jag har sedan dess haft den som lånebil vid service ett par gånger och har upplevt den som plastig och lite bullrig.
Nu plötsligt vallfärdar köparna. Tydligt att det fortfarande saknas alternativ när en modifierad fossilbil säljer så bra.
Redan när den kom 2017 var jag och provkörde och tyckte den var ett rejält steg ner jämfört med 90-bilarna. Jag har sedan dess haft den som lånebil vid service ett par gånger och har upplevt den som plastig och lite bullrig.
Nu plötsligt vallfärdar köparna. Tydligt att det fortfarande saknas alternativ när en modifierad fossilbil säljer så bra.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ingen brist på Volvo-kramare i Sverige(eller detta forum ).Fredrik j skrev: ↑27 dec 2023 17:48XC40 gör ju en häpnadsväckande svanesång.
Redan när den kom 2017 var jag och provkörde och tyckte den var ett rejält steg ner jämfört med 90-bilarna. Jag har sedan dess haft den som lånebil vid service ett par gånger och har upplevt den som plastig och lite bullrig.
Nu plötsligt vallfärdar köparna. Tydligt att det fortfarande saknas alternativ när en modifierad fossilbil säljer så bra.
I Kina som är en viktigt marknad för Volvo säljer den ju uselt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag tror många uppskattar att service finns i ett tätt nätverk över hela landet. Personligen har jag 200 meter till Bilia.taliz skrev: ↑27 dec 2023 17:59Ingen brist på Volvo-kramare i Sverige(eller detta forum ).Fredrik j skrev: ↑27 dec 2023 17:48XC40 gör ju en häpnadsväckande svanesång.
Redan när den kom 2017 var jag och provkörde och tyckte den var ett rejält steg ner jämfört med 90-bilarna. Jag har sedan dess haft den som lånebil vid service ett par gånger och har upplevt den som plastig och lite bullrig.
Nu plötsligt vallfärdar köparna. Tydligt att det fortfarande saknas alternativ när en modifierad fossilbil säljer så bra.
I Kina som är en viktigt marknad för Volvo säljer den ju uselt.
Jag har servicetid på SC den 11/1. Fjärde gången för samma "åkomma".
Det är bara 16 km dit, men ändå en del bök med att lämna och hämta bil.
Sedan är SC duktigt klantiga, jag hade Mobilservice bokat, och först när jag två gånger frågat varför de aldrig kom svarade de att bilen måste in på SC. Det är inte första gången det händer heller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det gör han inte.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 16:06Jag väntar fortfarande på beslutet från ARN.taliz skrev: ↑27 dec 2023 13:57Förstår inte varför du inte bytt till en XC40. Du verkade ju gilla din Volvo, och du är ju väldigt onöjd med din Tesla.mikebike skrev: ↑27 dec 2023 13:09AC på båda sidor, men DC endast på den ena har jag för mig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 11:48Har för mig att Taycan kan laddas från båda sidor vid a-stolpen (där en klassisk 911 tankades)
Taycan är dock rejält över budget i alla fall.
Värdeminskningen på min Model Y blev ju rätt brutal efter Teslas radikala prissänkning och ju längre jag behåller desto mindre värdeminskning per mil och år.
Dessutom tycker jag fortfarande att XC40 är ful, C40 är mindre ful.
Jag gillar Enyaq, men efter att ha sett en Enyaq och en iD.4 försöka ladda på SuC är jag tveksam till att köpa en bil med laddport på höger bak.
Efter att ha kryssat mellan olika SuC för att utnyttja de med lediga platser är jag inte främmande för att köpa en XC60 laddhybrid heller, trots att jag inte vill tanka igen.
Elon kan ju få för sig att stänga SuC för alla andra bilmärken också, han är ju helt oförutsägbar.
Skitstor inkomstkälla som delfinansierar sin dröm = elektrifiering och rymdfarter
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp