Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Daoops skrev:
bylund skrev:
Ner 8 %/19 USD nu. Allmänna börsoron, eller var leveranssiffrorna så mycket sämre än väntat?
Svårt att säga givetvis, tror det är börsdarr mer än bränder eller leveranser. Skulle kunna vara lite köpläge.
Tänk dock på att man aldrig skall fånga en fallande kniv!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:
bylund skrev:
Ner 8 %/19 USD nu. Allmänna börsoron, eller var leveranssiffrorna så mycket sämre än väntat?
Svårt att säga givetvis, tror det är börsdarr mer än bränder eller leveranser. Skulle kunna vara lite köpläge.
I know
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

$200. Jag förstår inte riktigt logiken bakom den långsamt dalande kursen just nu. Jag trodde att om folk var oroliga över Q4 leveranser så hade de sålt direkt efter siffrorna visades?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

bjelkeman skrev:
$200. Jag förstår inte riktigt logiken bakom den långsamt dalande kursen just nu. Jag trodde att om folk var oroliga över Q4 leveranser så hade de sålt direkt efter siffrorna visades?
Fallande oljepriser sänker aktierna i allmänhet och påverkar Tesla extra mycket. Om det är befogat kan man ju så klart diskutera.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vågar man gå in med lite nu när den ligger på 204 dollar?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Beror på din riskkänslighet. Billigare än när jag köpte är det. Men jag tror det går upp igen. Ska du köpa så köp innan model 3 visas. Tycker jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Den och mycket annat faller fortfarande skulle vilja se en avmattning i det innan jag går in. Fast under 200 borde vara ok... Hmm
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Den och mycket annat faller fortfarande skulle vilja se en avmattning i det innan jag går in. Fast under 200 borde vara ok... Hmm
Varför ok under 200? Bara för att det är en jämn och fin siffra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Saker som kan sänka den långt lägre är väl Kina, oljan eller något oförutsätt (bränder, jordbävningar, stopp på leveranser etc).
Saker som kan höja den med start typ nästa vecka är positiva vibbar för Q4 resultatet. sedan är det ju Model 3 showdown och gig 1 invigning som kan påverka åt båda håll givetvis, men man får väl hoppas att det är bra saker (dvs inga förseningar eller prisjusteringar åt fel håll). Q1 skall ju absolut vara svarta siffror.

Sammantaget ser väl våren spännande ut för TSLA men det ser inte så ljust ut för marknaden i stort.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
Daoops skrev:
bylund skrev:
En fallande kniv ska man fånga innan den slår i backen och studsar upp igen!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:
En fallande kniv ska man fånga innan den slår i backen och studsar upp igen!
Du vet aldrig hur långt det är till backen. Bättre att fånga den på uppvägen igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jänkarna tycker väl att oljepriset och priset vid pumpen i USA kommer påverka försäljningen på amerikanska marknaden rejält.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

AGCF skrev:
Jänkarna tycker väl att oljepriset och priset vid pumpen i USA kommer påverka försäljningen på amerikanska marknaden rejält.
Nja jag tror inte det, inte så länge som dom har fulla orderböcker men inte levererar tillräckligt.Däremot så blir det nog mer aktuellt för 3-400kkr elbilarna som kommer inom ett par år inklusive model 3, men den allmäna uppfattningen verkar väl vara att oljan gått upp mot sådär $60/fatet då. Givetvis osäkert.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Har aldrig fattat varför oljepriset skulle påverka?

Även om bensin var lika billig som el skulle jag föredra el - men sånt kan man aldrig fatta förrän man haft en elbil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Har aldrig fattat varför oljepriset skulle påverka?

Även om bensin var lika billig som el skulle jag föredra el - men sånt kan man aldrig fatta förrän man haft en elbil.
Jag skulle också köra på el även ifall bensin var lika billigt. Dock så är priset på olja ett tecken på att allt inte står rätt till i världsekonomin. Lågkonjunktur är något som påverkar bilförsäljningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Precis för att det är en rund fin siffra att hänga upp sig på. Kollar lite på historiken och det verkar som att vi är inne i ett läge där det går att köpa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Psykiskt.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

apkungen skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Psykiskt.
Mitt råd är att gå in o köpa vid olika tidpunkter, såklart inte när det peakar som högst och det är alltför svårt att pricka in lägsta kursen. Köp isf mindre poster som är spridda. I onsdags köpte jag vid 194,5 men jag har även köpt som högst på 235.
/Mattias
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Prickade in ett par för 192 so far so good.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

I nya AMS så påstår Ternström att Tesla har märkt en avmattning i efterfrågan och att Model X inte säljer så bra som förväntat. Var har han fått detta ifrån? X går ju inte att köpa ännu så?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
I nya AMS så påstår Ternström att Tesla har märkt en avmattning i efterfrågan och att Model X inte säljer så bra som förväntat. Var har han fått detta ifrån? X går ju inte att köpa ännu så?
Det reservationer som finns kommer räcka för mer än hela detta år. I Australien lär de få vänta till sent 2017 innan de första Model X levereras eftersom de avvaktar med den högerstyrda versionen plus att det är en hyfsat ny marknad för Tesla. De fokuserar på de mest lönsamma först.

Founders USA
Signature USA
Signature Kanada
P90DL USA
P90D USA
90D USA
Signature Europa/Kina (vänsterstyrd)
Och så vidare med högerstyrda och 70D sist misstänker jag.

Hittills har endast alla i USA samt Signature i Kanada fått lägga beställningar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man kan ju filosofera om hur oljepriset kommer att se ut framöver. Nu kommer Iran att få sälja olja igen så då kommer mer olja ut på marknaden. Om det blir en riktig elbilsboom kommer efterfrågan på olja att minska och priset gå ner. Det kommer att bli otroligt billigt att köra fossilt. Kampen mellan fossil och el kommer att pågå länge eftersom många väljer att fortsätta köra och tillverka fossilbilar så länge det finns billigt bränsle.

Men eftersom oljepriset påverkar börser världen över så påverkas antagligen elbilsaktier också. Helt absurd, men så funkar det. När oljan förlorar sitt grepp över världsekonomin kommer stora omvälvningar att ske och frågan är vad som kommer att hända i praktiken. Ett lågt oljepris kommer antagligen att ruinera stater, störta regimer, säkert att starta krig. Elbilsvärlden har starka och farliga motståndare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, diesel och bensinpriset kommer så klart sjunka när elbilarna slår igenom brett. Länder som försörjer sig på olja kommer då få problem om de inte har investerat klokt, se bara vad som händer nu med det här fallet för oljan. Däremot tror jag att priset i Sverige vid pumpen kommer bestå eftersom skatten kommer höjas. Det är nämligen ganska naturligt för stater som inte har egen olja att stödja elbilar ju går att tanka med inhemskt bränsle.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jo, diesel och bensinpriset kommer så klart sjunka när elbilarna slår igenom brett. Länder som försörjer sig på olja kommer då få problem om de inte har investerat klokt, se bara vad som händer nu med det här fallet för oljan. Däremot tror jag att priset i Sverige vid pumpen kommer bestå eftersom skatten kommer höjas. Det är nämligen ganska naturligt för stater som inte har egen olja att stödja elbilar ju går att tanka med inhemskt bränsle.
Ja, Sverige har ingen egen olja så de hårbeskattar fossilt bränsle. Däremot har Sverige inhemsk tillverkning av bilar och de beskattas inte alls så mycket som i grannländerna utan bilproduktion. Pragmatisk politik! Bensin/diesel kommer att kosta ungefär lika mycket här i Sverige oavsett priset på råolja, kanske t.o.m. gå upp trots fallande råoljepriser. Det kommer politikerna att se till. Så i Sverige kommer elbilarna att segra snabbare än på andra ställen i världen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att bensin eller dieselpriset egentligen har så stor påverkan. För att diesel ska vara billigare än el så måste den ner under 4 kr per liter och det kommer aldrig att hända. En chockhöjning till 30 kr per liter skulle inte heller ha så stor påverkan i början. Folk går inte och köper en ny bil direkt bara för att det blivit dubbelt så dyrt att köra den gamla.
Skriv svar