Sida 11 av 12

Re: Andrabil för 250k

Postat: 19 aug 2024 09:09
av Daven
fth skrev: 19 aug 2024 09:08
Tellus skrev: 19 aug 2024 07:25
gjohansson skrev: 18 aug 2024 23:53
Andrabil för 250k känns ju lite som ett hån. Dyraste förstabil jag köpt kostade 120k och den har jag kvar nu 10 år senare.
Skulle gärna vilja köpa en elbil som andrabil men blir väl i så fall en Zoe om några år när de blivit lite billigare, gör inget om batteriet är lite trött då den bara kommer gå några mil åt gången in till byn o tillbaka.
https://www.blocket.se/annons/1401169426
Kan se ut som ett bra pris, men det är sannolikt batterihyra (framgår inte av annonsen) som höjer TCO rejält.

/fth
Bilen i den länkade annonsen är en leaf 24, de har så vitt jag vet aldrig sålts med batterihyra. Det är väl bara Renault som hållt på med det?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 19 aug 2024 10:01
av fth
Daven skrev: 19 aug 2024 09:09
fth skrev: 19 aug 2024 09:08
Tellus skrev: 19 aug 2024 07:25
gjohansson skrev: 18 aug 2024 23:53
Andrabil för 250k känns ju lite som ett hån. Dyraste förstabil jag köpt kostade 120k och den har jag kvar nu 10 år senare.
Skulle gärna vilja köpa en elbil som andrabil men blir väl i så fall en Zoe om några år när de blivit lite billigare, gör inget om batteriet är lite trött då den bara kommer gå några mil åt gången in till byn o tillbaka.
https://www.blocket.se/annons/1401169426
Kan se ut som ett bra pris, men det är sannolikt batterihyra (framgår inte av annonsen) som höjer TCO rejält.

/fth
Bilen i den länkade annonsen är en leaf 24, de har så vitt jag vet aldrig sålts med batterihyra. Det är väl bara Renault som hållt på med det?
Leaf har absolut sålts med batterihyra, jag vet dock inte om det bara gäller vissa modeller, men det finns det säkert medlemmar här som vet.

/fth

Re: Andrabil för 250k

Postat: 19 aug 2024 11:00
av fth
fth skrev: 19 aug 2024 10:01
Daven skrev: 19 aug 2024 09:09
fth skrev: 19 aug 2024 09:08
Tellus skrev: 19 aug 2024 07:25
gjohansson skrev: 18 aug 2024 23:53
Andrabil för 250k känns ju lite som ett hån. Dyraste förstabil jag köpt kostade 120k och den har jag kvar nu 10 år senare.
Skulle gärna vilja köpa en elbil som andrabil men blir väl i så fall en Zoe om några år när de blivit lite billigare, gör inget om batteriet är lite trött då den bara kommer gå några mil åt gången in till byn o tillbaka.
https://www.blocket.se/annons/1401169426
Kan se ut som ett bra pris, men det är sannolikt batterihyra (framgår inte av annonsen) som höjer TCO rejält.

/fth
Bilen i den länkade annonsen är en leaf 24, de har så vitt jag vet aldrig sålts med batterihyra. Det är väl bara Renault som hållt på med det?
Leaf har absolut sålts med batterihyra, jag vet dock inte om det bara gäller vissa modeller, men det finns det säkert medlemmar här som vet.

/fth
Jag blev nyfiken och frågade säljaren, det är inte batterihyra, bra pris alltså! :)

/fth

Re: Andrabil för 250k

Postat: 19 aug 2024 21:12
av tor-ake
24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 20 aug 2024 15:57
av Tellus
tor-ake skrev: 19 aug 2024 21:12
24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?
Tror inte batteriet är bytt, det blev en bättre batterikemi 2014 samtidigt som lite andra uppdateringar, bland annat större bagage då laddaren flyttades till framtill i bilen och värmepump! Made in England som enda aber.

10 staplar kvar betyder 72,5-78,75% batterikapacitet (SOH) återstår. 21x0,75= 15,75kWh.
Går att komma 15 mil vid snålkörning i låg fart, men spannet 7-11mil mer realistiskt.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 20 aug 2024 18:45
av tor-ake
Tellus skrev: 20 aug 2024 15:57
tor-ake skrev: 19 aug 2024 21:12


24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?
Tror inte batteriet är bytt, det blev en bättre batterikemi 2014 samtidigt som lite andra uppdateringar, bland annat större bagage då laddaren flyttades till framtill i bilen och värmepump! Made in England som enda aber.

10 staplar kvar betyder 72,5-78,75% batterikapacitet (SOH) återstår. 21x0,75= 15,75kWh.
Går att komma 15 mil vid snålkörning i låg fart, men spannet 7-11mil mer realistiskt.
Ah jag kollade slarvigt trodde det var elva staplar. Men ändå lite för bra för att vara 24tmil - vill minnas att vi jämförde på elbil.forum24-tiden och att tappa 1a stapeln vid 10-12k var extremt bra även för en euroleaf, och sedan brukade de andra staplarna ryka ganska fort iom att det är färre procentenheter per stapel.

Saknar många aspekter av min gamla leaf (Tekna 2014) men räckvidden på motor- och landsväg var verkligen inte en av dem :lol: Milkostnaden var dock extremt bra eftersom bilen var prisvärd och helt problemfri.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 20 aug 2024 22:41
av Tellus
tor-ake skrev: 20 aug 2024 18:45
Tellus skrev: 20 aug 2024 15:57
tor-ake skrev: 19 aug 2024 21:12


24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?
Tror inte batteriet är bytt, det blev en bättre batterikemi 2014 samtidigt som lite andra uppdateringar, bland annat större bagage då laddaren flyttades till framtill i bilen och värmepump! Made in England som enda aber.

10 staplar kvar betyder 72,5-78,75% batterikapacitet (SOH) återstår. 21x0,75= 15,75kWh.
Går att komma 15 mil vid snålkörning i låg fart, men spannet 7-11mil mer realistiskt.
Ah jag kollade slarvigt trodde det var elva staplar. Men ändå lite för bra för att vara 24tmil - vill minnas att vi jämförde på elbil.forum24-tiden och att tappa 1a stapeln vid 10-12k var extremt bra även för en euroleaf, och sedan brukade de andra staplarna ryka ganska fort iom att det är färre procentenheter per stapel.

Saknar många aspekter av min gamla leaf (Tekna 2014) men räckvidden på motor- och landsväg var verkligen inte en av dem :lol: Milkostnaden var dock extremt bra eftersom bilen var prisvärd och helt problemfri.
elbil.forum24
Det var tider det :)

Verkar skilja rätt mycket mellan olika exemplar på batterierna tycker jag, men jag vet ej om det är bytt. Har haft några långmilare och tycker inte milen konstigt nog påverkat alls mycket. Finns många lågmilare med samma kapacitet som högmilare av samma årsmodell

https://web.archive.org/web/20161230173 ... orum24.se/

Re: Andrabil för 250k

Postat: 21 aug 2024 08:10
av Dreas89
Enligt Bilia när jag hade in min Zoe på service förra året så låg batterihälsan på 96%. Då 7000 mil, 2018 laddad till 100% flera gånger i veckan.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 21 aug 2024 08:42
av Pontus
Har inte läst igenom hela tråden.
Fiat 500e finns ju för dryga 200 tkr. Jag tycker det är en bra andrabil. Ska man använda baksätet lite då och då så bör man väl leta efter en 3-dörrars.

Ett tips också, jag skulle i varje fall göra rätt mycket för att slippa ha med Hedin bil att göra så hittar man en bra bil på annat håll är det bättre skulle jag säga.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 21 aug 2024 08:58
av martinot
Pontus skrev: 21 aug 2024 08:42
Har inte läst igenom hela tråden.
Fiat 500e finns ju för dryga 200 tkr. Jag tycker det är en bra andrabil. Ska man använda baksätet lite då och då så bör man väl leta efter en 3-dörrars.
Ja, en Fiat 500e, Mazda MX30, eller liknande hade jag nog satsat på (eller en Mini Cooper SE eller Honda E om man kan tänka sig strax över 250). Bra förslag. Snåla och roliga små körglada bilar. Perfekta som andra - eller (som i vårt fall) tredjebilar.

Vill man tillfälligt lasta lite mer så är det ju bara att fälla baksätena på dessa (som ändå inte är så användbara som baksäten). Blir ju perfekt lastutrymme för mycket då.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 21 aug 2024 10:06
av wheels
Tellus skrev: 20 aug 2024 15:57
tor-ake skrev: 19 aug 2024 21:12
24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?
Tror inte batteriet är bytt, det blev en bättre batterikemi 2014 samtidigt som lite andra uppdateringar, bland annat större bagage då laddaren flyttades till framtill i bilen och värmepump! Made in England som enda aber.

10 staplar kvar betyder 72,5-78,75% batterikapacitet (SOH) återstår. 21x0,75= 15,75kWh.
Går att komma 15 mil vid snålkörning i låg fart, men spannet 7-11mil mer realistiskt.
En sådan bil blir ju väldigt begränsade, man måste ladda så fort man kan och då kan man inte använda bilen. Behöver alltid ha hög soc och det degraderar väl batteriet ytterligare. Som en mobil med dåligt batteri, man stoppar i sladden varhelst man kan.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 21 aug 2024 13:35
av Tellus
wheels skrev: 21 aug 2024 10:06
Tellus skrev: 20 aug 2024 15:57
tor-ake skrev: 19 aug 2024 21:12
24 tusen mil på en leaf 24, och 18 tusen av dem på de första sex åren. Det är någon som verkligen legat i!

Men batteriet är sannolikt bytt för några år sedan, det verkar bara vara 15% degradering vad man kan se på batterimätaren... Kan vara ett fynd! Men 24 tusen är 24 tusen och är säkert en del småreparationer man får budgetera för. Och kanske rost?
Tror inte batteriet är bytt, det blev en bättre batterikemi 2014 samtidigt som lite andra uppdateringar, bland annat större bagage då laddaren flyttades till framtill i bilen och värmepump! Made in England som enda aber.

10 staplar kvar betyder 72,5-78,75% batterikapacitet (SOH) återstår. 21x0,75= 15,75kWh.
Går att komma 15 mil vid snålkörning i låg fart, men spannet 7-11mil mer realistiskt.
En sådan bil blir ju väldigt begränsade, man måste ladda så fort man kan och då kan man inte använda bilen. Behöver alltid ha hög soc och det degraderar väl batteriet ytterligare. Som en mobil med dåligt batteri, man stoppar i sladden varhelst man kan.
Kör man under 5 mil per dag (vilket de flesta gör) så är det en riktig sparbössa och perfekt andrabil för många, eller förstabil. Dom har varit extremt driftsäkra och underhållsfria. Jag vet flera exemplar som aldrig varit på service eller reparation trots drygt 10 år gamla, inte ens bytt glödlampa :shock: (LED)

https://teslaclubsweden.se/leif-ska-saljas/

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 10:28
av WoomC
Vi tittar på andrabil och tycker det finns bra erbjudanden på den enklare ID3 nu på privatleasing. Dock tar det emot att låsa sig på 3 år ifall något ändras.

Den kommer i snitt rulla ca 700 mil om året.Hur många mil kan man leva med att en begagnad elbil gått om vi tänker ha den i 5 år och köra 3500 mil sammantaget?

Hur hade ni gjort givet ovan och om man samtidigt hade velat ha något hyfsat vettigt?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 11:32
av tor-ake
Beror ju som vanligt på var man ska köra, vad man behöver ha med sig och var man kan ladda, vilken bil som är ett bra val.

Men för e-golf, leaf och bmw i3 är ju 10.000 mil inget problem på en beg. 20.000 är nog inte toppen m.t.p. degradering och allmänna slitagedelar.

På BMW kan motorfästen och lite annat paja. Degradering är dock mindre än de två andra pga bättre batterier och fungerande batterikylning/värmning.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 12:47
av martinot
Jo, BMW i3, och dess systerbil med samma drivlina, Mini Cooper SE, har ju erkänt både enormt effektiv drivlina och även väldigt god hållbarhet gällande batteripacken.

Vill man äga en elbil länge så skulle jag absolut valt en av dessa, eller någon annan elbil med aktiv kylning av batteripaketet.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 13:02
av enoch85
Dexter86 skrev: 11 aug 2024 15:06
Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.

Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500

Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas

Brassa av all input!!! :)
Ingen av de du listat, men är själv sjukt nöjd med VW e-UP. Uppfyller dina krav. :)

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 15:03
av manneson
Citroen eC4 skulle jag säga är #1 just nu.
Bilar sålda efter april 2022 har 5 års garanti(samt 8 år drivlina förstås).
Väldigt tyst och komfortabel med hydraulisk fjädring.
Laddar med 100kw effekt.
Med "Shine Exklusive" får man "highway driver assist", läderklädsel, öppningsbart glastak, hifi, headup, keyless, psensor fram&bak, 360-kamera etc.
Kan ropa hem en i nyskick för runt 200k på kvd, och där går drösvis varje vecka.
Nypris på dessa var 560k...

Dock ska man notera att de innan årsm 2024(?) har mindre batteri och slöare motor.
Sen är de ju inte direkt snygga IMO...

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 15:39
av tor-ake
Ja, jäklar vad prisvärda stellantisbilarna är som begagnade! Peugeot e-2008, e-C4. Men de fåtal jag tittade på var alla väldigt dåligt omskötta. Osedvanligt dåligt även för att vara Kvd.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 15:43
av manneson
tor-ake skrev: 12 okt 2024 15:39
Ja, jäklar vad prisvärda stellantisbilarna är som begagnade! Peugeot e-2008, e-C4. Men de fåtal jag tittade på var alla väldigt dåligt omskötta. Osedvanligt dåligt även för att vara Kvd.
Peugeot skulle jag inte köpa då garantin är mkt sämre än Citroën.
Dessutom mindre bekväm fjädring.
Vet inte vilka du tittat på men tycker iaf typ alla eC4 jag kikat på verkar vara i väldigt bra skick. Verkar vara fd 24 mån leasingbilar allihop. Gubb/tantkörda. :D

Exempel: https://www.kvd.se/auktioner/citroen-e- ... 6hk-227404

Här kan man se vad som ingår i dom olika utrustningspaketen:
https://dokument.citroen.se/prislistor/ ... lar/c4.pdf

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 17:02
av tor-ake
manneson skrev: 12 okt 2024 15:43
tor-ake skrev: 12 okt 2024 15:39
Ja, jäklar vad prisvärda stellantisbilarna är som begagnade! Peugeot e-2008, e-C4. Men de fåtal jag tittade på var alla väldigt dåligt omskötta. Osedvanligt dåligt även för att vara Kvd.
Peugeot skulle jag inte köpa då garantin är mkt sämre än Citroën.
Dessutom mindre bekväm fjädring.
Vet inte vilka du tittat på men tycker iaf typ alla eC4 jag kikat på verkar vara i väldigt bra skick.
Jag kollade på stängda auktioner. En var bucklig, en hade missljud i framvagnen trots bara få tusen mil, en hade "dåligt omlackerad" dörr...

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 17:03
av tor-ake
Felpost.

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 20:20
av nek0
martinot skrev: 12 okt 2024 12:47
Jo, BMW i3, och dess systerbil med samma drivlina, Mini Cooper SE, har ju erkänt både enormt effektiv drivlina och även väldigt god hållbarhet gällande batteripacken.

Vill man äga en elbil länge så skulle jag absolut valt en av dessa, eller någon annan elbil med aktiv kylning av batteripaketet.
Hmm är du säker på det där?
Hur är det med de andra om det här är god hållbarhet gällande batteripacken?
https://www.energinyheter.se/20240903/3 ... eriproblem

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 21:19
av nicklas11
tor-ake skrev: 12 okt 2024 15:39
Ja, jäklar vad prisvärda stellantisbilarna är som begagnade! Peugeot e-2008, e-C4. Men de fåtal jag tittade på var alla väldigt dåligt omskötta. Osedvanligt dåligt även för att vara Kvd.
Att tänka på med Stellantis-bilarna är att de har 3G-uppkoppling (fram till förra året i alla fall), så tycker man det är viktigt med en fungerande app bör man ha det i åtanke... Nu funkar ju appen inget vidare ens innan nedsläckningen, men... Åtminstone för Opel-varianterna så finns ingen information rörande om det kommer att vara möjligt att uppdatera det eller inte. Vi leasar en Opel Mokka-e sedan 2,5 år och är väl i stort nöjda. Den är oväntat tyst, låg förbrukning på sommaren (men förvånansvärt kort räckvidd på vintern). Vi har inte haft några problem med bilen över huvudtaget, men allt i den känns otroligt billigt, inte som en bil med nypris på över halvmiljonen...

Re: Andrabil för 250k

Postat: 12 okt 2024 21:53
av SwedishAdvocate
Ngn som vet om man fortf. måste ladda alla Stellantis-bilar till 100%, eller om det finns modeller som har funktionen som möjliggör att man kan välja själv vilken batterinivå man vill ladda till?

Re: Andrabil för 250k

Postat: 13 okt 2024 10:11
av martinot
nek0 skrev: 12 okt 2024 20:20
Hmm är du säker på det där?
Hur är det med de andra om det här är god hållbarhet gällande batteripacken?
https://www.energinyheter.se/20240903/3 ... eriproblem
Jo, brand och att det brinner i elbilar är ju sällan bra för kvaliteten och funktionen hos en bil. Kände faktiskt inte till denna nyhet. Men jag tror inte man behöver vara orolig som köpare av en beg. Mini, då en sådan här recall kommer gälla bilar även där garantitiden gått ut om det skulle visa sig bli ett problem. Blir ju snarare en fördel att man kan komma att få ett helt splitter nytt batteripack helt gratis på en äldre beg. bil som man köpt om ett sådant här fel skulle drabba en som framtida bilägare.

Nu talade jag dock oavsett generellt om att jag sett undersökningar (även om jag inte har länken just nu) att nivån på degradering av batteripacken har varit väldigt liten hos både Mini och Tesla jämfört med många elbilar som just saknat aktiv batterikylning. Med stöd av sådan data så kvarstår mitt råd att försöka välja en elbil, även om det absolut inte måste vara en vare sig Tesla eller Mini (som jag redan påpekade i min förra post), med just aktiv temperaturreglering av batteriet.