Sida 11 av 12

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 15:58
av loftux
Fick just prisjusteringen för MYP beställningen, de snodde tillbaka prisjusteringen för Midnight Cherry Redd på -11.000, så 43.000 billigare totalpris än ursprungsbeställningen där jag hade grundpriset 783.990.
Nåja, det har ju totalt sett blivit billigare....

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:05
av flamman
loftux skrev: 16 jan 2023 15:58
Fick just prisjusteringen för MYP beställningen, de snodde tillbaka prisjusteringen för Midnight Cherry Redd på -11.000, så 43.000 billigare totalpris än ursprungsbeställningen där jag hade grundpriset 783.990.
Nåja, det har ju totalt sett blivit billigare....
Samma här fast för Quicksilver, där var prisjusteringen 8500kr som de tog bort nu med pris-sänkningen.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:08
av lloydfabege
Ska bli intressant att se vad backlogen är 31 januari efter prissänkningarna. Om den inte ökar rejält lär det ju komma fler prissänkningar då årsförsäljningstakten baserat på senaste halvåret är ca 7-800k bilar mot en produktion på 1 700-2 000k bilar.

Inlägg:
Hi everybody. Based on my calculation, Tesla's global order backlog was 74K on 31 Dec, down from 190K on 30 Nov. The backlog was zero in the US & Canada and it was close to zero in China.

Svar på inlägg angående försäljning och leverans Q3 och Q4 2022:
So Tesla erased roughly 400k cars in backlog the last two quarters while delivering 748k vehicles in those two quarters. That’s an order rate of 350k cars for those 6 months or 700k cars annualized?


Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:16
av loftux
flamman skrev: 16 jan 2023 16:05
loftux skrev: 16 jan 2023 15:58
Fick just prisjusteringen för MYP beställningen, de snodde tillbaka prisjusteringen för Midnight Cherry Redd på -11.000, så 43.000 billigare totalpris än ursprungsbeställningen där jag hade grundpriset 783.990.
Nåja, det har ju totalt sett blivit billigare....
Samma här fast för Quicksilver, där var prisjusteringen 8500kr som de tog bort nu med pris-sänkningen.
Får se om jag skall börja omvärdera beställningen. För runt 35.000 som Cherry Red kostar kan man ju beställa en vit och istället foliera och få en helt "unik" bil.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:23
av Elof
holden skrev: 16 jan 2023 14:31


Lika underhållande som folk som tror att de sänker den globala uppvärmningen genom att köpa en elbil i Täby.
Vad menar du? Är det inte bättre att välja elbil istället för fossilbil? Eller laddar de med fulbrunkolsel just i Täby?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:28
av spacecoin
Elof skrev: 16 jan 2023 16:23
holden skrev: 16 jan 2023 14:31
Lika underhållande som folk som tror att de sänker den globala uppvärmningen genom att köpa en elbil i Täby.
Vad menar du? Är det inte bättre att välja elbil istället för fossilbil? Eller laddar de med fulbrunkolsel just i Täby?
Det beror på hur långt du kör och hur stort batteri det är i elbilen och hur länge batteriet i den, och resten av bilen, håller. Det är inte självklart om man tittar på hela livscykeln.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:41
av Fredrik j
lloydfabege skrev: 16 jan 2023 16:08
Ska bli intressant att se vad backlogen är 31 januari efter prissänkningarna. Om den inte ökar rejält lär det ju komma fler prissänkningar då årsförsäljningstakten baserat på senaste halvåret är ca 7-800k bilar mot en produktion på 1 700-2 000k bilar.

Inlägg:
Hi everybody. Based on my calculation, Tesla's global order backlog was 74K on 31 Dec, down from 190K on 30 Nov. The backlog was zero in the US & Canada and it was close to zero in China.

Svar på inlägg angående försäljning och leverans Q3 och Q4 2022:
So Tesla erased roughly 400k cars in backlog the last two quarters while delivering 748k vehicles in those two quarters. That’s an order rate of 350k cars for those 6 months or 700k cars annualized?

Jag tycker det är grymt imponerande att man har en backlog på noll i både US, Canada och Kina.
Man levererar samtliga bilar till alla kunder på dessa marknader och skeppar resten till europa då? Hur gör man med Freemount? Där producerar man väl endast för USA?
Det är ju som en butik med helt tomma hyllor vid stängningsdags.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:46
av spacecoin
Fredrik j skrev: 16 jan 2023 16:41
Jag tycker det är grymt imponerande att man har en backlog på noll i både US, Canada och Kina.
Man levererar samtliga bilar till alla kunder på dessa marknader och skeppar resten till europa då? Hur gör man med Freemount? Där producerar man väl endast för USA?
Det är ju som en butik med helt tomma hyllor vid stängningsdags.
Nej, lager ("inventory") och orderbok ("backlog") är inte samma sak. I det här fallet var lagret stort och växande samtidigt som orderboken var noll. För Teslas två största marknader. Dvs produktionen översteg efterfrågan. Därav den radikala prissänkningen.

Freemont producerar S/X för hela världen. M3/MY för USA.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 16:54
av Brutte
Ni som fick leverans 30 december och formellt använde er av ångerrätten som ju skall gälla för den leveransdagen...
Är det någon som fått återkoppling från Tesla ?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 17:04
av Fredrik j
spacecoin skrev: 16 jan 2023 16:46
Fredrik j skrev: 16 jan 2023 16:41
Jag tycker det är grymt imponerande att man har en backlog på noll i både US, Canada och Kina.
Man levererar samtliga bilar till alla kunder på dessa marknader och skeppar resten till europa då? Hur gör man med Freemount? Där producerar man väl endast för USA?
Det är ju som en butik med helt tomma hyllor vid stängningsdags.
Nej, lager ("inventory") och orderbok ("backlog") är inte samma sak. I det här fallet var lagret stort och växande samtidigt som orderboken var noll. För Teslas två största marknader. Dvs produktionen översteg efterfrågan. Därav den radikala prissänkningen.

Freemont producerar S/X för hela världen. M3/MY för USA.
Så man har inventory kvar i kina och usa även om man har efterfrågan någon annanstans?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 17:15
av spacecoin
Fredrik j skrev: 16 jan 2023 17:04
Så man har inventory kvar i kina och usa även om man har efterfrågan någon annanstans?
Det var så att produktionen översteg efterfrågan globalt. Dvs Tesla kunde inte sälja alla bilar man tillverkade under hela Q4. Lagren växte. Och orderboken sjönk i storlek i alla regioner. Det var därför man hade extra nedstängningar av Shanghai och drog ned på ett skift och hade julrabatten i USA.

Det finns en sajt som trackar inventory i USA:
https://tesladata.mattjung.net/new-mode ... ry-levels/

Siffrorna visar hur många bilar som Tesla annonserar ut på tesla.com i USA och inte exakt lager.

Som man ser är trenden ökande lager från november, sedan rabatter kring jul, sedan prissänkningen i jan.
Screenshot 2023-01-16 at 17.20.03.png
Lite senare för S/X pga EU-backloggen;
Screenshot 2023-01-16 at 17.22.47.png

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 17:24
av Dafro
spacecoin skrev: 16 jan 2023 17:15
Fredrik j skrev: 16 jan 2023 17:04
Så man har inventory kvar i kina och usa även om man har efterfrågan någon annanstans?
Det var så att produktionen översteg efterfrågan globalt. Dvs Tesla kunde inte sälja alla bilar man tillverkade under hela Q4. Lagren växte. Och orderboken sjönk i storlek i alla regioner. Det var därför man hade extra nedstängningar av Shanghai och drog ned på ett skift och hade julrabatten i USA.

Det finns en sajt som trackar inventory i USA:
https://tesladata.mattjung.net/new-mode ... ry-levels/

Siffrorna visar hur många bilar som Tesla annonserar ut på tesla.com i USA och inte exakt lager.

Som man ser är trenden ökande lager från november, sedan rabatter kring jul, sedan prissänkningen i jan.
Screenshot 2023-01-16 at 17.20.03.png

Lite senare för S/X pga EU-backloggen;
Screenshot 2023-01-16 at 17.22.47.png
Är det då så klokt att fortsätta expandera, ör det inte risk att man expanderar ihjäl sig?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 17:26
av spacecoin
Dafro skrev: 16 jan 2023 17:24
Är det då så klokt att fortsätta expandera, ör det inte risk att man expanderar ihjäl sig?
Risken är ju att man inte kan sänka priserna tillräckligt mycket, att man har en produkt som inte kunderna vill ha och så vidare. Nu är det ju lågkonjunktur, vilket påverkar efterfrågan kraftigt pga höga räntor och ökade utgifter så 2023 blir nog tufft för Tesla att växa radikalt från dessa nivåer på kort sikt om du frågar mig.

Vänder ekonomin vill man ju ha kapacitet för att maximera intäkterna så klart. Nu valde Tesla att sänka marginalerna eftersom man inte tror att efterfrågan kommer igång annars.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 18:36
av Anonym
Jag som säkert flera här hämtade ut bilen väldigt nära innan prisdumpningen gjordes.

Vet inte om ni sett men Tesla har lagt till enhanced autopilot på alla begagnade bilar för att hålla uppe priserna så mycket som möjligt. Så uppenbarligen så gillar dom själva inte prisdumpningen för deras egna begagnade bilar :?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 18:52
av jonasl
Så gjorde de även tidigare.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 16 jan 2023 20:21
av mikebike
flamman skrev: 16 jan 2023 16:05
loftux skrev: 16 jan 2023 15:58
Fick just prisjusteringen för MYP beställningen, de snodde tillbaka prisjusteringen för Midnight Cherry Redd på -11.000, så 43.000 billigare totalpris än ursprungsbeställningen där jag hade grundpriset 783.990.
Nåja, det har ju totalt sett blivit billigare....
Samma här fast för Quicksilver, där var prisjusteringen 8500kr som de tog bort nu med pris-sänkningen.
Lika för mig. Kombinerat med att jag beställde före prishöjningen så blev det nya priset bara 45.000 lägre.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 04:28
av taliz
spacecoin skrev: 16 jan 2023 16:28
Elof skrev: 16 jan 2023 16:23
holden skrev: 16 jan 2023 14:31
Lika underhållande som folk som tror att de sänker den globala uppvärmningen genom att köpa en elbil i Täby.
Vad menar du? Är det inte bättre att välja elbil istället för fossilbil? Eller laddar de med fulbrunkolsel just i Täby?
Det beror på hur långt du kör och hur stort batteri det är i elbilen och hur länge batteriet i den, och resten av bilen, håller. Det är inte självklart om man tittar på hela livscykeln.
Att argumentera sådär är ungefär som att argumentera för att tobaksrökning inte nödvändigtvis är dåligt.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 07:16
av Blipblop
spacecoin skrev: 16 jan 2023 17:26
Dafro skrev: 16 jan 2023 17:24
Är det då så klokt att fortsätta expandera, ör det inte risk att man expanderar ihjäl sig?
Risken är ju att man inte kan sänka priserna tillräckligt mycket, att man har en produkt som inte kunderna vill ha och så vidare. Nu är det ju lågkonjunktur, vilket påverkar efterfrågan kraftigt pga höga räntor och ökade utgifter så 2023 blir nog tufft för Tesla att växa radikalt från dessa nivåer på kort sikt om du frågar mig.

Vänder ekonomin vill man ju ha kapacitet för att maximera intäkterna så klart. Nu valde Tesla att sänka marginalerna eftersom man inte tror att efterfrågan kommer igång annars.
Det här blir ju en nöt så att säga, för bevisligen vill folk inte betala för en tesla, som nu inte ens har ensamrätt på sitt laddnätverk som var en stor märkesfördel tills 2022.
Jag säger att folk inte vill betala när det tillverkad för många bilar, det hänger väl ihop lite. Skulle vara kul att se hur många bilar tex Berlin måste spotta ur sig för att gå break even (en fabrik är en stor investering).

Sen kommer ju växtvärkproblemen… långa tider för att få sin bil reparerad, halvdålig service och liknande. Den lär inte bli bättre med X tusen fler sålda bilar liksom.

Jag tyckte att det var bra med en prissänkning. Ska bli kul att se hur dom andra tillverkarna förhåller sig…

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 19:00
av Aida
Gjorde inte Henry Ford samma sak med T-Forden? Den började på typ $ 1 200 men sen förbättrade han tillverkningsprocessen mm (löpande bandet) och sänkte priset allteftersom tills den till slut var nere på under $ 500. Tesla gör ju samma sak med gigacasting mm och har varit uttalat fr Musk att så ska göras. Kan väl ingen bli arg på eller förvånas av?

Problemet är ju bara att Ford halkade efter till slut eftersom folk inte ville ha en T-Ford 1921 då den ansågs gammal och omodern. Då släppte Ford Model A men den blev ingen hit eftersom folk inte ville betala så mycket för en Ford (statusen hade sjunkit rejält för varumärket). Risk också för Tesla?

Kuriosa: Ford hämtade hem det först 1929 med Ford V8 då man fick sportbilsprestanda i sin familjebil för en billig peng (ytterligare en gemensam nämnare med Tesla?). Bara lite funderingar så här på kvällskvisten…
(Fler jämförelser: både Henry och Elon hatade/hatar fackförbund och var väldigt krävande chefer)

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 19:13
av Nogo
Någon annan som beställt bil efter prissänkningen? Det är omgående leverans på Y.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 20:25
av mikebike
Nogo skrev: 17 jan 2023 19:13
Någon annan som beställt bil efter prissänkningen? Det är omgående leverans på Y.
"omgående leverans"?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 20:36
av Bjelke
Aida skrev: 17 jan 2023 19:00
Gjorde inte Henry Ford samma sak med T-Forden? Den började på typ $ 1 200 men sen förbättrade han tillverkningsprocessen mm (löpande bandet) och sänkte priset allteftersom tills den till slut var nere på under $ 500. Tesla gör ju samma sak med gigacasting mm och har varit uttalat fr Musk att så ska göras. Kan väl ingen bli arg på eller förvånas av?

Problemet är ju bara att Ford halkade efter till slut eftersom folk inte ville ha en T-Ford 1921 då den ansågs gammal och omodern. Då släppte Ford Model A men den blev ingen hit eftersom folk inte ville betala så mycket för en Ford (statusen hade sjunkit rejält för varumärket). Risk också för Tesla?

Kuriosa: Ford hämtade hem det först 1929 med Ford V8 då man fick sportbilsprestanda i sin familjebil för en billig peng (ytterligare en gemensam nämnare med Tesla?). Bara lite funderingar så här på kvällskvisten…
(Fler jämförelser: både Henry och Elon hatade/hatar fackförbund och var väldigt krävande chefer)
Och att dom hade bara ett fåtal modeller under ganska lång tid i början? Fast det kanske
alla hade på den tiden?

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 20:44
av Nogo
mikebike skrev: 17 jan 2023 20:25
Nogo skrev: 17 jan 2023 19:13
Någon annan som beställt bil efter prissänkningen? Det är omgående leverans på Y.
"omgående leverans"?
Beställd bil i måndags, betald kontantinsats idag och leverans på fredag.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 20:53
av mikebike
Nogo skrev: 17 jan 2023 20:44
mikebike skrev: 17 jan 2023 20:25
Nogo skrev: 17 jan 2023 19:13
Någon annan som beställt bil efter prissänkningen? Det är omgående leverans på Y.
"omgående leverans"?
Beställd bil i måndags, betald kontantinsats idag och leverans på fredag.
Märkligt, det finns ju inga lagerbilar. Det måste vara en avbokning.

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Postat: 17 jan 2023 20:56
av Nogo
mikebike skrev: 17 jan 2023 20:53
Nogo skrev: 17 jan 2023 20:44
mikebike skrev: 17 jan 2023 20:25
Nogo skrev: 17 jan 2023 19:13
Någon annan som beställt bil efter prissänkningen? Det är omgående leverans på Y.
"omgående leverans"?
Beställd bil i måndags, betald kontantinsats idag och leverans på fredag.
Märkligt, det finns ju inga lagerbilar. Det måste vara en avbokning.
Två bilar helt vanliga RWD vit/svarta. Frågan är hur många de har.