Så ja, en ID7 blir det ganska säkert framåt vintern/våren, om inte priset sticker iväg något enormt jämfört med ID4/ID5.
Blev en i4 istället va? Kändes ID7 inte tillräckligt premium?
Nackdelen med i4, även om jag gillar BMW, är att för att vara en elbil så utnyttjar den inte sin storlek väldigt väl. Den är stor utanpå, men rätt liten inuti.
Ser inte riktigt i4 som en konkurrent till en större kombi som ID7. Två helt olika bilar IMO. Den ena mer en körglad bil, och den andra en mer praktisk kombi att kunna få plats med saker för hela familjen.
I4 är ju en del av BMW gamla 3 serie, en mellanklass, är det något ID7 ska jämföras mot är det väl I5 som är mer likt BMW 5 serie då ID7 är VW el passat, synd att dom inte släpper en ID7 kombi utan att nästa A6 e-tron blir första Kombin från ett "stort" märke, hatar alla dessa jävla skit mellan suvar ala q4, Model Y, Id4/5 och skit
I4 är ju en del av BMW gamla 3 serie, en mellanklass, är det något ID7 ska jämföras mot är det väl I5 som är mer likt BMW 5 serie då ID7 är VW el passat, synd att dom inte släpper en ID7 kombi utan att nästa A6 e-tron blir första Kombin från ett "stort" märke, hatar alla dessa jävla skit mellan suvar ala q4, Model Y, Id4/5 och skit
De kommer visst släppa en ID.7 kombi. Se t.ex. sidan 5 i den här tråden. Däremot vet jag inte vilken som kommer släppas först – ID.7 kombi eller A6 e-tron Avant...
I4 är ju en del av BMW gamla 3 serie, en mellanklass, är det något ID7 ska jämföras mot är det väl I5 som är mer likt BMW 5 serie då ID7 är VW el passat, synd att dom inte släpper en ID7 kombi utan att nästa A6 e-tron blir första Kombin från ett "stort" märke, hatar alla dessa jävla skit mellan suvar ala q4, Model Y, Id4/5 och skit
De kommer visst släppa en ID.7 kombi. Se t.ex. sidan 5 i den här tråden. Däremot vet jag inte vilken som kommer släppas först – ID.7 kombi eller A6 e-tron Avant...
Helt klart kommer ID7 kombi före en A6 E-tron då den senare inte har en lanserad plattform ännu.
Redan till våren skall ID7 som kombi gå att beställa.
Re: VW ID.7
Postat: 13 sep 2023 06:15
av Ramagon
Någon som har koll vart man kan klämma på en sån här?
Handlaren säger här i Västerås att de först får in sina visningsbilar v45…
Så ja, en ID7 blir det ganska säkert framåt vintern/våren, om inte priset sticker iväg något enormt jämfört med ID4/ID5.
Blev en i4 istället va? Kändes ID7 inte tillräckligt premium?
Nackdelen med i4, även om jag gillar BMW, är att för att vara en elbil så utnyttjar den inte sin storlek väldigt väl. Den är stor utanpå, men rätt liten inuti.
Ser inte riktigt i4 som en konkurrent till en större kombi som ID7. Två helt olika bilar IMO. Den ena mer en körglad bil, och den andra en mer praktisk kombi att kunna få plats med saker för hela familjen.
I4 är ju en del av BMW gamla 3 serie, en mellanklass, är det något ID7 ska jämföras mot är det väl I5 som är mer likt BMW 5 serie då ID7 är VW el passat, synd att dom inte släpper en ID7 kombi utan att nästa A6 e-tron blir första Kombin från ett "stort" märke, hatar alla dessa jävla skit mellan suvar ala q4, Model Y, Id4/5 och skit
Det har du helt rätt i. Väldigt olika bilar.
Blir som du nämner mer korrekt att jämföra VW ID7 med kommande BMW i5. Kör själv BMW 5-seriens kombihybrid i dag, och det är ju väldigt bra rymliga bilar (nästan lika rymliga som våra gamla E-klass kombi).
En BMW i4 skulle aldrig fungera som ersättare för vår nuvarande 5-serie kombi. Allt för trång och liten med dålig lastkapacitet, men en helelektrisk i5 kombi ser jag verkligen fram emot.
Kul att det äntligen kommer lite fler BEV-kombi på marknaden!
Re: VW ID.7
Postat: 12 nov 2023 18:41
av Datzun
Re: VW ID.7
Postat: 12 nov 2023 23:20
av taliz
Just nu erbjuder vi ID.7 Pro Edition med Interiörpaket och Exteriörpaket utan extra kostnad – värde 65.600 kronor.*
Just nu erbjuder vi ID.7 Pro Edition med Interiörpaket och Exteriörpaket utan extra kostnad – värde 65.600 kronor.*
Rätt okej pris nu då.
Nja, kanske om den haft 4wd och 400hk.
Nu är den ju betydligt tröttare och dyrare än en Highland LR. Lite mer lastutrymme dock.
Allt beror väl på vad man är ute efter.
ID.7 är 241 mm längre, har ordentlig bagagelucka.
För många är ju inte ens M3 ett alternativ pga brevinkastet.
M3 har väl fortfarande bara 1000kg dragvikt också.
Men smaken är som baken och detsamma gäller var och ens preferenser.
Med matrix och komfortsäten som ingår tror jag den kommer sälja okej faktiskt.
Nja, kanske om den haft 4wd och 400hk.
Nu är den ju betydligt tröttare och dyrare än en Highland LR. Lite mer lastutrymme dock.
Ganska mycket större bil dock med mer bagage, mer plats i baksäte, mer utrustning och väldigt komfortabel.
Jo, mer plats i baksätet är väl rätt standard på MEB bilarna. Lite för stort i många fall. Tyvärr äter det på bagageutrymmet i t.ex ID.4.
Jojo, men här var jämförelsen med Model 3
Re: VW ID.7
Postat: 13 nov 2023 12:18
av taliz
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Med den logiken så är en Passat jämförbar med en Audi S7(RS7 om vi pratar hk då en MS LR har närmare 700hk numera..).
Väldigt prisvärd jämfört med Audin.
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Med den logiken så är en Passat jämförbar med en Audi S7.
Väldigt prisvärd jämfört med Audin.
En id7 är just en id7 inte en passar, glöm inte det!
Vad bilar borde kosta och vad dom kostar är knappast samma sak.
Sen går ju Audi sönder minst lika ofta som vw så vettetusan vad man väljer.
Re: VW ID.7
Postat: 13 nov 2023 12:49
av cgullin
ID.7 ligger mer i mitten av Model 3 och Model S. Det finns fler än bara dom segment Tesla är med i med sina bilar. Börjar man jämföra ID.7 mot Model 3 så märker man rätt snabbt varför den inte borde kosta mindre än en Model 3 som någon ovan påstod.
Bilen tävlar mer mot Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE och kanske även BMW i5. Mot dom två första vinner ID.7an rätt enkelt, man får väldigt mycket bil för under 700K.
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Med den logiken så är en Passat jämförbar med en Audi S7.
Väldigt prisvärd jämfört med Audin.
En id7 är just en id7 inte en passar, glöm inte det!
Vad bilar borde kosta och vad dom kostar är knappast samma sak.
Sen går ju Audi sönder minst lika ofta som vw så vettetusan vad man väljer.
Och en ID3 är just en ID3, inte en Golf.
Av en händelse säljer ID3 också uselt.
Precis som ID7 är den väldigt dyr för vad man får. En tråkig bil från ett tråkigt märke, men till premiumpris.
Re: VW ID.7
Postat: 13 nov 2023 15:15
av D-E
Får intrycket av överlag positiva omdömen efter ett antal plöjda tester. Kul för VW! Den ser betydligt mer premium ut på insidan jämfört med min ID.4.
Lite synd på dragvikten som är oförändrad med 1000kg.
Ger man närmare 700k vill man väl inte ha en tråkig VW?
Man får ju tex en Mercedes EQE för samma summa. Större batteri, mer premium.
Visst, också där "brevinkast" men ändå.
VWn borde kosta 4-500k IMO. Som en Passat, vilket det ju rent krasst är.
Inte konstigt VW har svårt att sälja.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Med den logiken så är en Passat jämförbar med en Audi S7.
Väldigt prisvärd jämfört med Audin.
En id7 är just en id7 inte en passar, glöm inte det!
Vad bilar borde kosta och vad dom kostar är knappast samma sak.
Sen går ju Audi sönder minst lika ofta som vw så vettetusan vad man väljer.
Och en ID3 är just en ID3, inte en Golf.
Av en händelse säljer ID3 också uselt.
Precis som ID7 är den väldigt dyr för vad man får. En tråkig bil från ett tråkigt märke, men till premiumpris.
Har du missat hela Volkswagens historia.
Deras bilar är sällan exotiska eller är kanske rent av som du säger lite tråkiga.
Men att ID7 är ljusår mer premium än en MY eller 3 kan knappast vara något du missat?
Hästkrafter och en pruttkudde är inte allt här i livet, vilket de flesta trådar om MEB bilarna är ganska uppenbara bevis på.
Re: VW ID.7
Postat: 13 nov 2023 15:49
av lawe
Oavsett om man tycker att en M3/S eller en ID7 är bättre än den andra så tror jag den här kommer att sälja finfint. Särskilt i Tourer-utförandet. Jag tror inte jag kommer falla för den personligen, men den kommer säkert bli en vanlig syn på vägarna. Verkar lyckad. Synd bara att de inte hann ändra till de fysiska rattkontrollerna och värmereglagen. Det lär nog komma i en facelift vad det lider.
ID7 är väl jämförbar med Tesla Model S snarare än Highland och då framstår ID7 som oerhört prisvärd. Uppfyller Model 3 ens kravbild så är den däremot förstås ett bra val.
Med den logiken så är en Passat jämförbar med en Audi S7.
Väldigt prisvärd jämfört med Audin.
En id7 är just en id7 inte en passar, glöm inte det!
Vad bilar borde kosta och vad dom kostar är knappast samma sak.
Sen går ju Audi sönder minst lika ofta som vw så vettetusan vad man väljer.
Och en ID3 är just en ID3, inte en Golf.
Av en händelse säljer ID3 också uselt.
Precis som ID7 är den väldigt dyr för vad man får. En tråkig bil från ett tråkigt märke, men till premiumpris.
Har du missat hela Volkswagens historia.
Deras bilar är sällan exotiska eller är kanske rent av som du säger lite tråkiga.
Men att ID7 är ljusår mer premium än en MY eller 3 kan knappast vara något du missat?
Hästkrafter och en pruttkudde är inte allt här i livet, vilket de flesta trådar om MEB bilarna är ganska uppenbara bevis på.
Min ID4 var rejält mkt mer plastig och budget än MY och M3.
ID7 verkar vara ett kliv uppåt, men nu med Highland(som jag kikat på) tar Tesla ytterligare ett steg.
Så jag skulle nog säga det är dött lopp ur det hänseendet.
Re: VW ID.7
Postat: 13 nov 2023 16:25
av lloydfabege
Förbrukning
I det korta testet hos Autogefuel så verkar inte förbrukningen särskilt mycket bättre än en ID4 med samma batteri trots att man lovar runt 20% mer räckvidd på samma batteri med ID7 jämfört med ID4 RWD. Random körning i snitthastighet på 54 km/h i 63 km resulterade i en förbrukning på 1,9, motsvarande för M3 RWD Highland var runt 1,6 har jag för mig men det var ju inte samma vägar och inte riktigt samma förhållanden. Men 1,9 är högt för lätt sommarväder på 15 grader. Det blir intressant att se ett riktigt räckviddstest men det bådar inte gott.
Pris
Personligen var jag inställd på en ID7 ända tills jag såg prislappen. Den är alldeles för dyr. Det har blivit lite bättre med kampanjen men ändå för dyr. För att få samma garantier (2 år är snålt och standard på VW) som M3 så kostar det 17 tkr samt två stycken service-tillfällen på totalt ca 12 tkr = 29 tkr. Utan några tillval förutom garanti på ID7 så blir jämförelsepriset:
Högst PERSONLIGA preferenser
ID7 har dock förmodligen bättre stolar med massage, HUD, dock inget panoramatak i grundutförande om man vill ha det. Teslas ljudsystem är kanske något bättre än HK-systemet som ingår i ID7-kampanjen. Kamerorna på ID7 verkar rätt dåliga i jämförelse, det hackade på Autogefuels video medan Teslas verkar fungera riktigt bra.
ID7 är 24 cm längre vilket i princip verkar innebära 24 cm mer utrymme i baksätet vilket ändå är helt OK i M3 när jag var kollade på en. Annars är måtten nästan samma i bagageutrymmet förutom höjden. Totalt har faktiskt M3 större bagageutrymme än ID7, 561 liter mot 532 liter och då saknar också ID7 en frunk som är ganska stor på M3 på 88 liter. ID7 har ju dock mycket mer praktisk lastning men för lastning av väskor, och matkassar ser jag inga problem med M3.
Jag köper mycket hellre en M3LR i dagsläget för motsvarande 609 tkr (jag skulle dock precis som på ID7 välja en annan färg och dragkrok). Då får jag sannolikt betydligt bättre räckvidd än ID7 OCH AWD samt mycket snabbare acceleration (vilket iofs inte är jätteviktigt för mig). Och då kostar den motsvarande ändå 90 tkr mindre än ID7 RWD.
En annan högst personlig åsikt är att jag är rätt trött på VW:s sjabblande med mjukvara där de verkar strunta i äldre bilar eller i alla fall har stora problem att fixa grejer (har en ID4 idag), där den största missen är förvärmning och därmed laddningshastighet. Jag sa till mig själv att har de inte fixat detta under de år jag tänker ha ID4an så köper jag inte en VW nästa gång.
Förbrukning
I det korta testet hos Autogefuel så verkar inte förbrukningen särskilt mycket bättre än en ID4 med samma batteri trots att man lovar runt 20% mer räckvidd på samma batteri med ID7 jämfört med ID4 RWD. Random körning i snitthastighet på 54 km/h i 63 km resulterade i en förbrukning på 1,9, motsvarande för M3 RWD Highland var runt 1,6 har jag för mig men det var ju inte samma vägar och inte riktigt samma förhållanden. Men 1,9 är högt för lätt sommarväder på 15 grader. Det blir intressant att se ett riktigt räckviddstest men det bådar inte gott.
Pris
Personligen var jag inställd på en ID7 ända tills jag såg prislappen. Den är alldeles för dyr. Det har blivit lite bättre med kampanjen men ändå för dyr. För att få samma garantier (2 år är snålt och standard på VW) som M3 så kostar det 17 tkr samt två stycken service-tillfällen på totalt ca 12 tkr = 29 tkr. Utan några tillval förutom garanti på ID7 så blir jämförelsepriset:
Högst PERSONLIGA preferenser
ID7 har dock förmodligen bättre stolar med massage, HUD, dock inget panoramatak i grundutförande om man vill ha det. Teslas ljudsystem är kanske något bättre än HK-systemet som ingår i ID7-kampanjen. Kamerorna på ID7 verkar rätt dåliga i jämförelse, det hackade på Autogefuels video medan Teslas verkar fungera riktigt bra.
ID7 är 24 cm längre vilket i princip verkar innebära 24 cm mer utrymme i baksätet vilket ändå är helt OK i M3 när jag var kollade på en. Annars är måtten nästan samma i bagageutrymmet förutom höjden. Totalt har faktiskt M3 större bagageutrymme än ID7, 561 liter mot 532 liter och då saknar också ID7 en frunk som är ganska stor på M3 på 88 liter. ID7 har ju dock mycket mer praktisk lastning men för lastning av väskor, och matkassar ser jag inga problem med M3.
Jag köper mycket hellre en M3LR i dagsläget för motsvarande 609 tkr (jag skulle dock precis som på ID7 välja en annan färg och dragkrok). Då får jag sannolikt betydligt bättre räckvidd än ID7 OCH AWD samt mycket snabbare acceleration (vilket iofs inte är jätteviktigt för mig). Och då kostar den motsvarande ändå 90 tkr mindre än ID7 RWD.
En annan högst personlig åsikt är att jag är rätt trött på VW:s sjabblande med mjukvara där de verkar strunta i äldre bilar eller i alla fall har stora problem att fixa grejer (har en ID4 idag), där den största missen är förvärmning och därmed laddningshastighet. Jag sa till mig själv att har de inte fixat detta under de år jag tänker ha ID4an så köper jag inte en VW nästa gång.
Tyckte någon av alla testare sa att samtliga id 4/5 samt Id7 modellår 24 har förvärmning, dock inte 3an eller äldre modellerna