Sida 11 av 28

Re: Polestar 3

Postat: 17 okt 2022 21:05
av HelectriC
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?

Re: Polestar 3

Postat: 17 okt 2022 21:13
av LarsOJ
HelectriC skrev:
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?

Re: Polestar 3

Postat: 17 okt 2022 22:37
av HelectriC
LarsOJ skrev:
HelectriC skrev:
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?
Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 07:30
av backe
HelectriC skrev:
LarsOJ skrev:
HelectriC skrev:
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?
Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.
Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 09:55
av improwise
Sladden skrev:
improwise skrev:
Jag lyckas inte hitta Polestars allmänna villkor där dom reglerar ev. ångerrätt med mera utöver vad lagen kräver, någon som vet var dom finns? Vill helst inte behöva beställa en bil för att få tag på det :)
Jag har bifogat relevant avsnitt på i ett inlägg på sida 7 i den här tråden.
Tack!

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 10:37
av HelectriC
backe skrev:
HelectriC skrev:
LarsOJ skrev:
HelectriC skrev:
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?
Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.
Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.
har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissa bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 10:56
av OfarligTesla
HelectriC skrev:

har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissa bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)
Funkar väl okej i XC60 som jag testat, jag är inte mycket för massage i någon form men vänner som har den kör det ofta och jag kan väl inte säga att den är dålig direkt.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 11:13
av Wolf78
Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 11:38
av Fredrik j
Wolf78 skrev:
Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...
Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 11:51
av Wolf78
Fredrik j skrev:
Wolf78 skrev:
Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...
Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.
Förstår hur du tänker, jag fick intrycket att Polestar just låtit designen av PS3 utformats för att göra luftmotståndet så lågt som möjligt.
Formen är betydligt slankare än t.ex XC90 som kanske mer är ett exempel på att designen dikterats mer för utrymme än luftmotstånd.
Personligen gillar jag designen, mer än tvålkopps-estetiken (läs MB EQE suv) men blev lite häpen att PS3 hade sämre Cd värde än ID Buzz, hade jag inte kunnat tro vid en första anblick.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 13:36
av Maw
Wolf78 skrev:
Fredrik j skrev:
Wolf78 skrev:
Tycker Polestar har lyckats väl med PS3, betydligt snyggare än PS2, hyfsat rätt pris, bra räckvidd och dragvikt.
Dock är bagageutrymmet lite i minsta laget (484/1411) sen är det lite märkligt att trots de lagt stor vikt vid aerodynamiken (b.la. främre aero-vinge) så har den ett Cd värde om 0,29.
VW ID Buzz som i jämförelse mer ser ut som formen av en tegelsten ligger på Cd värde om 0,285 hade men inte kunnat tro...
Det är väl därför man tar till knep som främre aero-vingen? För att kompensera för att man inte låtit designen dikteras av luftmotståndet.
Förstår hur du tänker, jag fick intrycket att Polestar just låtit designen av PS3 utformats för att göra luftmotståndet så lågt som möjligt.
Formen är betydligt slankare än t.ex XC90 som kanske mer är ett exempel på att designen dikterats mer för utrymme än luftmotstånd.
Personligen gillar jag designen, mer än tvålkopps-estetiken (läs MB EQE suv) men blev lite häpen att PS3 hade sämre Cd värde än ID Buzz, hade jag inte kunnat tro vid en första anblick.
Cd är inte allt, luftmotståmdet för PS3 blir naturligtvis ändå betydligt lägre än för ID Buzz.

Re: Polestar 3

Postat: 18 okt 2022 21:08
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Geelys alternativ till Polestar 3 är ju Zeekr 001.
Vilken är billigare, rymligare, längre räckvidd och kanske kommer snabbare till Sverige än Polestar 3.
Unika spaningen: Elbilen Zeekr 001 på besök i Sverige.

Under de senaste dagarna har nyheterna kring Zeekr 001 haglat tätt. Ny batteriteknik från CATL ska ge den 1000 kilometer i räckvidd nästa år. Den satte också nyligen två galna världsrekord, bland annat snabbaste driften för en elbil.

Men det som många väntar på är när Zeekr och kanske möjligtvis 001 kommer till Sverige. Att Zeekr ska komma till Europa är bara en tidsfråga, företaget har talat om globala ambitioner där Europa ingår.
https://alltomelbil.se/unika-spaningen- ... i-sverige/

Oerhört relevant inlägg i denna tråd… :? :lol:
The Zeekr 001 can scoot to 60 mph in under 4 seconds and reach a top speed of 124 miles per hour. Using a high power DC fast charger, it can replenish the battery from 10% SOC to 80% SOC in just 30 minutes, says Top Gear. All this goodness comes at a starting price (in China) of around $46,000. The top level dual motor car sells for just around $56,000 and offers over 436 miles (700 km) of range.

Cargo Volume 2,144 liters

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 18:10
av taliz
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:00
av HelectriC
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:04
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Men vilken är egentligen den 'rimliga' effektsiffran här?...

Och vad är egentligen den riktiga anledningen till Teslas effektsiffror (som sen alla andra tvingas följa efter)?

Tycker det verkar vara något som Tesla var tvungna att ta till eftersom det till synes inte gick att sälja bilarna i tillräcklig utsträckning med koldioxidreduktionsargumentet...

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:13
av backe
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.

X Plaid lite dyrare? 50-60% mer är ganska stor skillnad.
EQE 53 AMG kostar nog 20-30% mer och är en helt annan typ av bil.
Model 3 och i4 M50 blir bara löjligt att jämföra med.

Gissar att alla som beställer en PS3 är ok med prestanda/effekt och inte vill ha en Model 3, speciellt då alla dessa fakta står på hemsidan.

Uppfriskande med ett bolag som helt transparent skriver ut hela sin spec, finns vissa bolag där man mer eller mindre inte har någon aning vad som kommer när bilen väl kommer.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:17
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?
Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.
Kanske kommer det en vildare variant senare.
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:19
av Dafro
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?
Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.
Kanske kommer det en vildare variant senare.
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.
Får lov att hålla med, nästan ingen skillnad och dom säger väl att dom ska konkurrera med Porsche. Undrar vad det blir för effekt på EX90, borde bli mindre.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:22
av Maw
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?
Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.
Kanske kommer det en vildare variant senare.
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.
Jag håller med om att Performancemodellen gott kunde haft lite mer pulver. Samtidigt har jag förstått det som att prestanda inte i första hand handlar om 0-100 för Polestar utan snarar om väghållning, bromsar, thermal management, förmåga att leverera kraften effektivt, med mera

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:56
av chaffis75
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Allt blir dyrare.. Man måste ju anpassa drivaxlar, växellåda mm efter mer effekt.. Man anser väl att detta är bra nog för den kundgrupp man riktar sig mot..
Sen vet man ju inte om de kommer en peformace senare..

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 19:59
av macky
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Varför har dom varit så snåla med effekten egentligen?
517hk i "performance" är inte mkt att hurra för idag.
Mercedes EQE 53 AMG ger ju 671hk som jämförelse, och X Plaid 1020hk.
Visst kostar dom lite mer, men även billigare och mindre bilar som tex BMW i4 M50 och Model 3 Performance klår ju PS3.
Ja, det är konstigt. Kan ju inte vara nåt problem att få in 50-100hk extra mot idag. Nästan så man funderar på om de helt enkelt inte vill ha de kunder som önskar så vild prestanda. Varför vet jag inte, men kanske de får en annan typ krävande kunder som då kräver sportbilsegenskaper på alla plan och att detta inte ska ses som någon prestandabil, utan en komfortabel cruiser med förbättrad väghållning?
Volvo-emblemet passar väl bättre för en komfortabel cruiser? Polestar handlar ju om design och prestanda.
Kanske kommer det en vildare variant senare.
Men att lansera en grundmodell med 360kw och en "performance" med bara 20kw till känns väldigt udda oavsett.
Jag kan hålla med om att performancevarianten kunde haft en del mer effekt för att differentiera sig från den vanliga. Själv valde jag den vanliga. Behöver inte mer effekt än så och 22-tummarna kommer inte göra under för förbrukningen. 21-tum hade samma däcksida som på min e-tron med 21-tum så det kommer nog se bra ut. Personligen tycker jag att det är lite smått obehagligt med 2.5 ton med för mycket effekt. Är liksom för mycker massa att sätta stopp på märker man efter snabbare acceleration. E-tron är förvisso långt från sportig men ändå svårt att dölja så mycket vikt oavsett. Särskilt om man vill hs komfort i grunden. Men visst kan man göra snabba omkörningar.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 20:22
av Maw
När Polestar 2 kom hade ifs både LR och Performance samma effekt men sedan en tid tillbaka har nylevererade P fått ytterligare 50 kW vilket även går att köpa till för LR och äldre P-bilar för en ganska överkomlig summa. Kanske kommer något liknande för PS3 också så småningom.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 20:58
av Fredrik j
Man sparar väl lite så man kan förbättra bilarna OTA senare…

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 21:37
av HelectriC
Polestar 2 performance har andra fälgar, bälten, bromsar, fjädrar och dämpare, men 3 har "bara" andra fälgar, gula bälten och några extra hästar. Känns som för liten skillnad mot vanliga.

Re: Polestar 3

Postat: 20 okt 2022 21:56
av LarsOJ
[quote :) ="HelectriC"]
backe skrev:
HelectriC skrev:
LarsOJ skrev:
HelectriC skrev:
Om man väljer nappa så ska det ju ingå massage. Finns det hos Volvo idag eller är det första bilen i familjen som får den möjligheten?
Det har dom väl haft som tillval sen ca 2008 när dom skulle börja bli ett lyxmärke. Tror alla modeller har det nu. Kanske inte xc40?
Jaha, så även V60/90 kan få det? Jag tänkte att möjligen XC90 var enda modell med massage.
Ganska säker på att det inte fanns till V90 för ett par år sedan, jag hade en V90 T8 Inscription med så gott som alla tillval. Däremot ser jag att det finns som tillval i dag på samma bil, dock väldigt dyrt för den funktionen.
har du testat funktionen? är den nåt att ha? i vissa :) bilar funkar massage riktigt bra (Mercedes tex), men i vissa känns det mer som en gimmick (har för mig jag testade en VW en gång och det kunde man vara utan)[/quote]

Har inte ägt en Volvo sen 1994 så det kan jag inte svara på :) Däremot så har jag haft några bilar med massage (Amerikanska) och det kan ju va jäkligt skönt om man är trött i ryggen efter träning eller jobb och få upp blodflödet. Skönt på långresa också om man blir trött i ryggen. Inte samma problem med elbilar på långresa dock då man ändå måste stanna ofta.

Du kommer garantera ”sakna” massage om du inte beställer d :)