mickeisol skrev:
Jag tror att det är dags för volvo att steppa upp lite.
Ja, det är många även inom Volvo som tycker så och som vill ha elbussarna klara hellre igår än imorgon. Men det är inte så enkelt, det är en stor och ineffektiv organisation, något som faktiskt skrämmer skiten ur mig. Jag som nästan hela mitt yrkesverksamma liv har jobbat hos relativt små bolag, eller till och med på start-ups, med korta beslutsvägar, och med ibland riktigt hårda nötter att knäcka. Jag är van vid att man löser problem i den takt de dyker upp, snabbt och direkt. Och framförallt så är jag van vid att man måste ha breda och djupa kunskaper inom en massa områden så man kan ta alla uppgifter man ställs inför.
Företag som Volvo (och framförallt de anställda som jobbar där) har ett helt annat tänk. Det svåra är inte att lösa arbetsuppgifterna man får, de är i regel ganska tråkiga och inte på något sätt lika utmanande som jag gärna hade velat och som jag är van vid, nej, det svåra är att begripa sig på organisationen, och att anpassa sig till dess otroliga ineffektivitet. Framförallt när ingen inser detta. De är ju inte vana vid nåt annat.
Samtidigt förstår jag nu varför det är så svårt för dessa företag att ställa om till eldrift.