Jag förstår mig inte på er som säger att man ska "dynamiskt stänga" en laddplats. Hur skulle det gå till?
Antingen är den öppen och förblir så, eller stängs den ner och förblir så. Hur ska man kunna stänga en station en timme?
Ex: Det kommer en icke-tesla till en SuC. Det finns en plats kvar så denne parkerar där. Just nu så var ju SuC stängd för icke-tesla, så denne kopplar i sladden och bilen säger laddfel. Hmm, ägaren går ur och kopplar ur och i sladden. Laddfel. Ägaren ringer då till tesla-supporten för att kolla, "jaha? stationen är stängd? Men jag har inte laddning för att ta mig till en Ionity. Kan du inte släppa in mig ändå?" Detta tar kanske 5-10 minuter innan icke-teslan flyttar sig.
Nu är det kö till SuC och det råkar vara en icke-tesla som plats 1 i kön, samma sak igen.
Hur ska man veta att stationen är stängd? Ska det stå en skylt vid vägen? Jag ser inte att man kan lösa en sån sak praktiskt. Man har väl inte ens någon lösning på hur man köar?
Lidl i Motala har ”dynamisk” laddning, funkar enbart när affären är öppen. Men visas på kartor hela dygnet. Gick på det en sen kväll
Jag kallar inte de dynamiskt, de har helt enkelt öppet tider som är fasta.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 06:50
av roffe_s
Jag tror nog Tesla har mer merkantil förståelse och kommersiell klarsyn än vissa ägare i denna tråden, och det ska vi nog vara glada för:) Handen på hjärtat - vem av oss, oaktat vad vi kör, skulle acceptera att planera och hänga upp vår resa på en laddstation som ibland är öppen, ibland stängd?
Jag tror att det vi ser i NL och Norge är nog vad vi kan förvänta oss även här i Sverige och det är väl bra så? Det är en modell som helt enkelt ökar Teslas inkomster och SuC kundstock vilket underlättar fortsatta investeringar i ny- och utbyggnad. Att sitsen inte ska försämras för befintliga ägare handlar sannolikt om att erbjuda fler laddare.
Det finns i alla fall inte mycket som talar för motsatsen eller någon särbehandling för svenska förhållanden. Det blir nog bra även här
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 07:06
av LarsL
OfarligTesla skrev:
Jag hoppas de menar 15 minuters kö på resdagarna när de kollar på hög belastning. Om jag måste börja köa 15 minuter vid varje laddstopp på fjällresor mm är elbil omöjligt. Kommer skada elbilens image när resorna tar mycket längre tid än fossilbilarna för att man måste köa.
Hittills har ju Tesla åtminstone på v2 markerat som högbelastning när hälften av uttagen varit upptagna.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 07:30
av Nect
fth skrev:
Nect skrev:
Nja, de där extrema köerna var för att det inte fanns tillräckliga bränsle leveranser pga hackad pipeline. Typ som när pandemin slog till och folk bunkra toapapper trots att det inte fanns behov. Hade bränsle funnits som normalt skulle det inte vara någon längre kö att tala om.
Det är exakt min poäng, man kan förstås inte basera sina beslut på dom mest extrema händelser man kan hitta globalt och historiskt, "Kettleman-incidenten" är fullt jämförbar med "pipeline-incidenten" i det avseendet.
Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.
Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former. Skulle jag mot förmodan få vänta någon halvtimme vid något enstaka tillfälle, om jag t.ex. mot bättre vetande gett mig ut vid den absolut värsta tidpunbkten i sportlovstrafiken el dyl så överlever jag det med, det är heller inget som på något sätt skulle kunna få mig att gå tillbaka till ett fossil-lok.
Att den där typen av köer däremot skulle bli någon form av normalbild på SuC i framtiden är ju bara löjligt, det kommer förstås helt enkelt inte hända.
/fth
Visst det var extremt på SuC i exemplet ovan men det var knappast samma långa kö på en bensinmack vid samma tillfälle…Det var min mening med mitt inlägg. Men visst kan man visa upp exempel på långa köer om man väljer rätt tidpunkt för varje jämförelse. Men att jämföra ett när man har bränslebrist mot ett när den fungerar som tänkt är väl inte riktigt jämförbart sinsemellan.
Nu tror jag inte direkt det är någon som tror att det blir sånna köer på SuC i framtiden, mer ett konstaterade att sånna köer skulle få många att byta bil om det så skulle inträffa en gång per år.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 08:32
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Hittills har ju Tesla åtminstone på v2 markerat som högbelastning när hälften av uttagen varit upptagna.
Ja, hittills har de varit väldigt tidiga med när de tycker en station används flitigt. Jag tror inte de kommer öppna stationer där öppnandet genererar 15 minuters kö även om det bara är på resdagarna. Att irritera ägare som de tjänar hundratusentals kronor på för att få kränga el till fler hade varit korkat.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 12:16
av martinot
fth skrev:
Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.
Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former.
Har iofs. bara åkt i Sverige, Norge och Danmark, men än så länge har jag också aldrig behövt stå på kö hos Tesla SuC.
Däremot har det hänt flera gånger att det varit köer för mig när jag åkt för att ladda på öppna laddnät som CK och andra.
Om det fortsätter lika bra när SuC öppnas upp är det ju alldeles utmärkt. Hoppas att du har rätt med din positivism där. Då kommer jag fortsätta att ha minst en elbil även i fortsättningen.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 12:21
av martinot
roffe_s skrev:
Jag tror nog Tesla har mer merkantil förståelse och kommersiell klarsyn än vissa ägare i denna tråden, och det ska vi nog vara glada för:) Handen på hjärtat - vem av oss, oaktat vad vi kör, skulle acceptera att planera och hänga upp vår resa på en laddstation som ibland är öppen, ibland stängd?
Handen på hjärtat; på precis samma sätt skulle jag inte acceptera att planera och hänga upp vår resa på en laddstation som ibland är ledig, ibland fullbelagd.
Då blir det att vi tar dieseln på alla resor och låter elbilen stå hemma.
Blir det ofta förekommande byter jag även ut vår nuvarande Tesla mot en fossilbil när det passar leasingperioden.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 12:21
av chaffis75
martinot skrev:
fth skrev:
Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.
Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former.
Har iofs. bara åkt i Sverige, Norge och Danmark, men än så länge har jag också aldrig behövt stå på kö hos Tesla SuC.
Däremot har det hänt flera gånger att det varit köer för mig när jag åkt för att ladda på öppna laddnät som CK och andra.
Om det fortsätter lika bra när SuC öppnas upp är det ju alldeles utmärkt. Hoppas att du har rätt med din positivism där. Då kommer jag fortsätta att ha minst en elbil även i fortsättningen.
Härligt martinot du är lite posetiv till detta. Jag tror ochså tesla kommer lösa de bra. Sen kanske de blir kö ibland på någon site men då kommer tesla bygga ut eller bygga fler siter nära så snabbt de kan för att lösa problemet.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 12:25
av martinot
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.
Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former.
Har iofs. bara åkt i Sverige, Norge och Danmark, men än så länge har jag också aldrig behövt stå på kö hos Tesla SuC.
Däremot har det hänt flera gånger att det varit köer för mig när jag åkt för att ladda på öppna laddnät som CK och andra.
Om det fortsätter lika bra när SuC öppnas upp är det ju alldeles utmärkt. Hoppas att du har rätt med din positivism där. Då kommer jag fortsätta att ha minst en elbil även i fortsättningen.
Härligt martinot du är lite posetiv till detta. Jag tror ochså tesla kommer lösa de bra. Sen kanske de blir kö ibland på någon site men då kommer tesla bygga ut eller bygga fler siter nära så snabbt de kan för att lösa problemet.
Jag är normalt en positiv person och optimist i grunden, men här vet jag inte om jag delar er optimism. Jag bara refererade till att jag hoppas att "fth" har rätt i sin optimism.
Själv är jag betydligt mer skeptisk när jag ser på fakta, och hur mycket elbilar som säljs, och hur lite laddpunkter som byggs ut i förhållande till det.
Men som sagt; jag hoppas att ni har rätt, och att jag har fel. Vi får se helt enkelt. Ingen vet hur det kommer gå. Holland är rätt olikt Norge och Sverige. Blir därmed mer intressant att följa experimentet i Norge än det i Holland.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 15:01
av OfarligTesla
martinot skrev:
Har iofs. bara åkt i Sverige, Norge och Danmark, men än så länge har jag också aldrig behövt stå på kö hos Tesla SuC.
Däremot har det hänt flera gånger att det varit köer för mig när jag åkt för att ladda på öppna laddnät som CK och andra.
Om det fortsätter lika bra när SuC öppnas upp är det ju alldeles utmärkt. Hoppas att du har rätt med din positivism där. Då kommer jag fortsätta att ha minst en elbil även i fortsättningen.
Det är ju egentligen bara att kolla på lite köteori och räkna lite för att se vad som händer med genomsnittlig väntetid av att tillsätta en drös nya kunder i sådana system. Så givet att det faktiskt finns folk med andra bilar än Tesla som vill använda SuC så kommer något läger bli besvikna som det ser ut nu, antingen de som tror att hela Sverige öppnar upp i närtid innan de hunnit bygga ut eller Teslaägarna som inte vill behöva köa.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 15:43
av Matte
OfarligTesla skrev:
Det är ju egentligen bara att kolla på lite köteori och räkna lite för att se vad som händer med genomsnittlig väntetid av att tillsätta en drös nya kunder i sådana system. Så givet att det faktiskt finns folk med andra bilar än Tesla som vill använda SuC så kommer något läger bli besvikna som det ser ut nu, antingen de som tror att hela Sverige öppnar upp i närtid innan de hunnit bygga ut eller Teslaägarna som inte vill behöva köa.
Och skulle man summera det tror jag att det blir mest lycka av att öppna. Många blir glada o några blir det dåligt för. Jag vill ju inte det då jag har Tesla (eller så vill jag så jag kan testa annat, har inte funderat så mycket). Undrar vad folk är beredd att betala för att vara garanterad plats vid ankomst, och om det finns något business case i det
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 15:52
av Datzun
Jag har Tesla och ID.4. Ser med spänning fram emot ett eventuellt öppnande, som ett stort experiment Däremot är jag inte säker på att jag kommer ladda ID.4n på SuC, det blir mer av en monetär fråga.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 16:04
av Maw
OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
Har iofs. bara åkt i Sverige, Norge och Danmark, men än så länge har jag också aldrig behövt stå på kö hos Tesla SuC.
Däremot har det hänt flera gånger att det varit köer för mig när jag åkt för att ladda på öppna laddnät som CK och andra.
Om det fortsätter lika bra när SuC öppnas upp är det ju alldeles utmärkt. Hoppas att du har rätt med din positivism där. Då kommer jag fortsätta att ha minst en elbil även i fortsättningen.
Det är ju egentligen bara att kolla på lite köteori och räkna lite för att se vad som händer med genomsnittlig väntetid av att tillsätta en drös nya kunder i sådana system. Så givet att det faktiskt finns folk med andra bilar än Tesla som vill använda SuC så kommer något läger bli besvikna som det ser ut nu, antingen de som tror att hela Sverige öppnar upp i närtid innan de hunnit bygga ut eller Teslaägarna som inte vill behöva köa.
Jag killgissar att de flesta Teslaägare inte har ett stort problem med att någon enstaka gång köa 10-15 min för att ladda. Det handlar trots allt troligtvis om ett fåtal stationer ett fåtal gånger per år under några få timmar som är lätta att förutse.. och stationerna där det inträffar kommer antagligen snart att byggas ut eller kompletteras med närliggande stationer.
På plussidan finns trots allt ett bättre utbyggt SuC-nätverk som möjligörs genom ett större kundunderlag.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 17:04
av OfarligTesla
Matte skrev:
Och skulle man summera det tror jag att det blir mest lycka av att öppna. Många blir glada o några blir det dåligt för. Jag vill ju inte det då jag har Tesla (eller så vill jag så jag kan testa annat, har inte funderat så mycket). Undrar vad folk är beredd att betala för att vara garanterad plats vid ankomst, och om det finns något business case i det
Ja visst, men Tesla finns inte för att skapa lycka, de finns för att skapa avkastning till ägarna. Och för vinsten är det garanterat viktigare att bilköparna har fortsatt förtroende för att det är enkelt att ladda på långresan.
Maw skrev:
Jag killgissar att de flesta Teslaägare inte har ett stort problem med att någon enstaka gång köa 10-15 min för att ladda. Det handlar trots allt troligtvis om ett fåtal stationer ett fåtal gånger per år under några få timmar som är lätta att förutse.. och stationerna där det inträffar kommer antagligen snart att byggas ut eller kompletteras med närliggande stationer.
På plussidan finns trots allt ett bättre utbyggt SuC-nätverk som möjligörs genom ett större kundunderlag.
Ja om det nu handlar om enstaka gånger per år, så som nätverket ser ut nu hade jag gissningsvis fått köa 30-40 minuter i varje riktning när jag åkte till Åre för några helger sedan baserat på belastningen som rådde på stationerna då med bara Teslor. Om vi nu antar att alla stationer hade varit öppna för alla utan att byggas ut innan ett öppnande sker. Det tror jag inte många hade tyckt varit speciellt roligt faktiskt, det var inte ens sportlovsvecka.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 17:25
av martinot
Matte skrev:
OfarligTesla skrev:
Det är ju egentligen bara att kolla på lite köteori och räkna lite för att se vad som händer med genomsnittlig väntetid av att tillsätta en drös nya kunder i sådana system. Så givet att det faktiskt finns folk med andra bilar än Tesla som vill använda SuC så kommer något läger bli besvikna som det ser ut nu, antingen de som tror att hela Sverige öppnar upp i närtid innan de hunnit bygga ut eller Teslaägarna som inte vill behöva köa.
Och skulle man summera det tror jag att det blir mest lycka av att öppna. Många blir glada o några blir det dåligt för. Jag vill ju inte det då jag har Tesla (eller så vill jag så jag kan testa annat, har inte funderat så mycket). Undrar vad folk är beredd att betala för att vara garanterad plats vid ankomst, och om det finns något business case i det
Det är väl just det som jag känner, att jag som Tesla-ägare, redan betalat för när jag köpt deras bilar.
Kommer ju bli klart besviken om det jag betalat för försvinner.
Skyller då inte på andra elbilster, utan skyller då på Elon och Tesla som sålt in deras elbilar med löftet om den problemfria (= köfria) laddningen på SuC.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 17:31
av martinot
[quote="Maw"
Jag killgissar att de flesta Teslaägare inte har ett stort problem med att någon enstaka gång köa 10-15 min för att ladda. [/quote]
Handlar det om en gång vart annat år så har jag inga större problem med det. Det kan ju även hända med fossilmackar. Men blir det ofta så kommer jag inte ha tålamod med det. Hatar att köa.
Är just en orsak att jag betalat mer för elbilen år specifikt för att få tillgång till snabbladdning utan just köer. Utan den förusättning hade jag inte skaffat elbil. Har inget problem med om andra får det "gratis", men om den förutsättningen som bilarna sålts med till mig, med löfte om problemfri laddning, försvinner så blir jag riktigt sur på Tesla.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 18:04
av Holve
Ser att man nu även har öppnat lite laddare i Frankrike
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 19:01
av Matte
Jag är helt med på det. För ett år sedan hade jag aldrig i livet trott att Tesla skulle våga chansa på detta. När dom väl sa det trodde det var samma sak som alla andra tomma löften, och eventuellt att det skulle bli i extremt liten skala.
Om man nu igår från att dom gör det för att tjäna pengar så förstår jag inget hur jag än vrider o vänder på det, men det som jag tycker det talar mest för är att dom ser sig som besegrade i elbilsracet inom några år (andra märken kommer, pressade marginaler etc etc)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 20:06
av Mats E
Att Tesla öppnar upp är bra för elbilismen i stort. Själv skulle jag som icke-Teslaägare inte använda SC i någon större utsträckning. Vid en snabb överblick på Chargefinder ser jag att det finns 4 SC-stationer i Västerbotten, medan det finns ca 17-18 stationer för sk snabbladdare (>=50 kW). De senare är bättre utspridda, medan SC förstås har fler laddplatser per station.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 20:39
av LarsL
Mats E skrev:
Att Tesla öppnar upp är bra för elbilismen i stort. Själv skulle jag som icke-Teslaägare inte använda SC i någon större utsträckning. Vid en snabb överblick på Chargefinder ser jag att det finns 4 SC-stationer i Västerbotten, medan det finns ca 17-18 stationer för sk snabbladdare (>=50 kW). De senare är bättre utspridda, medan SC förstås har fler laddplatser per station.
Ensamma 50 kW laddare är inte mycket att hänga i hjulgranen. Risken är alldeles för stor att de inte fungerar så jag skulle inte frivilligt förlita mig på dem om jag inte var absolut tvungen. Storheten med Supercharger är att de är tillgängliga, de är inte sönder och det finns nästan alltid ett ledigt uttag.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 23:03
av Mats E
LarsL skrev:
Mats E skrev:
Att Tesla öppnar upp är bra för elbilismen i stort. Själv skulle jag som icke-Teslaägare inte använda SC i någon större utsträckning. Vid en snabb överblick på Chargefinder ser jag att det finns 4 SC-stationer i Västerbotten, medan det finns ca 17-18 stationer för sk snabbladdare (>=50 kW). De senare är bättre utspridda, medan SC förstås har fler laddplatser per station.
Ensamma 50 kW laddare är inte mycket att hänga i hjulgranen. Risken är alldeles för stor att de inte fungerar så jag skulle inte frivilligt förlita mig på dem om jag inte var absolut tvungen. Storheten med Supercharger är att de är tillgängliga, de är inte sönder och det finns nästan alltid ett ledigt uttag.
Visst finns en risk att de är ur funktion och jag förstår förträffligheten med Teslas stationer. Men på de inlandsvägar jag ofta åker finns inga SC. Däremot finns ensamma 50kW laddare ca var 10:e mil. Man får helt enkelt ladda så att man klarar sig till nästnästa laddare ifall någon inte skulle fungera. Hittills har de oftast fungerat och faktiskt mycket sällan varit upptagna.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 23:32
av iAkita
Jag tror och hoppas att de Teslaägare som oroar sig gör det i onödan. Det är inte längre någon laddöken utanför SuC, iallafall inte längs de större vägarna. I stort sett varje gång jag öppnar Chargefinder har det dykt upp nya 150 kW+ laddare. Nu senast var det OKQ8 som invigde 6 st 150 kW laddare i Ödeshög. Även om Tesla öppnar upp SuC så kommer nog många som inte kör Tesla ha andra laddare som förstahandsval. Jag kommer till exempel inte kunna ta emot mer än 150 kW ens på en v3, så jag kommer i första hand hålla mig till laddare som kan ge 800V även om Tesla öppnar upp. Dessutom blir det billigare för mig. I andra hand kommer jag välja laddare som ligger strategiskt till vad det gäller kombinationen räckvidd och matställen, m.m. Det är längre mellan SuC än vad det är mellan andra laddare som kan ge 150 kW eller mer, iallafall i södra Sverige. I norra Sverige skulle det göra en enorm skillnad att ha tillgång till SuC, men det är väl å andra sidan inte de stationer som är högst belastade. Så förhoppningsvis kommer det inte göra så stor skillnad för er Teslaägare.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 18 feb 2022 00:00
av martinot
Norge är ju lite före oss svenskar med genomslag av elbilar, så vill man förstå hur det strax kommer bli i Sverige så skall man ju kika på Norge. Där är det redan idag kaos med laddköer på både helger, men speciellt på lov och semestrar.
30-45-min kö på Mer:
30-45-min kö på Ionity:
Själv anser jag inte att jag är pessimistisk, utan mer realist. Har kört elbil sedan 2019 och märkt hur mycket sämre tillgången blivit på laddpunkter under dessa tre åren.
Laddpunkter har ökat lite, men inte alls i närheten så mycket som antalet elbilar ökat. Detta gäller såväl Lidl som alla andra laddmöjligheter. Själv så skulle jag personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda enkelt hemma där bilen är parkerad över natten.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 18 feb 2022 06:12
av Esterox
martinot skrev:
Norge är ju lite före oss svenskar med genomslag av elbilar, så vill man förstå hur det strax kommer bli i Sverige så skall man ju kika på Norge. Där är det redan idag kaos med laddköer på både helger, men speciellt på lov och semestrar.
30-45-min kö på Mer:
30-45-min kö på Ionity:
Själv anser jag inte att jag är pessimistisk, utan mer realist. Har kört elbil sedan 2019 och märkt hur mycket sämre tillgången blivit på laddpunkter under dessa tre åren.
Laddpunkter har ökat lite, men inte alls i närheten så mycket som antalet elbilar ökat. Detta gäller såväl Lidl som alla andra laddmöjligheter. Själv så skulle jag personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda enkelt hemma där bilen är parkerad över natten.
Nu är min kunskap om Norge begränsad men befolkningen i norge är väll ändå inte lika utspridd som i Sverige. Finns det någon info om laddarna i Norge som är upptagna enbart ligger runt Oslo eller är det överallt ?
Upplever som att Sverige har en bättre fördelning på befolkningen sett över hela landet.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 18 feb 2022 07:33
av LarsL
Mats E skrev:
Visst finns en risk att de är ur funktion och jag förstår förträffligheten med Teslas stationer. Men på de inlandsvägar jag ofta åker finns inga SC. Däremot finns ensamma 50kW laddare ca var 10:e mil. Man får helt enkelt ladda så att man klarar sig till nästnästa laddare ifall någon inte skulle fungera. Hittills har de oftast fungerat och faktiskt mycket sällan varit upptagna.
Precis! Du måste ha laddning för att nå nästa laddare för att kunna känna dig trygg. När jag körde Leaf siktade jag därför alltid på områden där det fanns flera laddare nära varandra. Med Tesla är det ju bara att ösa på ner mot noll för man vet att det finns laddning. Det blir lite som att åka hemåt, jag vet att jag har laddning hemma.