Sida 11 av 13

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 14:31
av fth
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
Jag betvivlar inte att det finns bilar som kommer väldigt långt med låg förbrukning, jag undrade mer hur vanliga dessa bilar faktiskt är, och hur väl dom representerar snittbilen som elbilen ersätter?

/fth

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 14:45
av fth
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.

Volvon hade en "real world" förbrukning på 1.1 l/mil, motsvarande en räckvidd på c:a 65 mil om man inte vill köra på ångor.

Motsvarande siffror för MB-dieseln som jag hittade var en "real world" förbrukning på 0.6 l/mil, motsvarande en räckvidd på 110-120 mil med samma förutsättningar.

Fortfarande långt över motsvarande elbilar, men några 100 respektive 170 mil kommer man väl inte under realistiska förhållanden?

För att komma 170 mil med Mercan så skall du t.ex. köra från helt full tank till helt tom, med en snittförbrukning på 0.47 l/mil, då snackar vi väl "hypermiling" i 70 km/h? :D

/fth

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 15:47
av Holve
Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 15:52
av taliz
fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.

Volvon hade en "real world" förbrukning på 1.1 l/mil, motsvarande en räckvidd på c:a 65 mil om man inte vill köra på ångor.

Motsvarande siffror för MB-dieseln som jag hittade var en "real world" förbrukning på 0.6 l/mil, motsvarande en räckvidd på 110-120 mil med samma förutsättningar.

Fortfarande långt över motsvarande elbilar, men några 100 respektive 170 mil kommer man väl inte under realistiska förhållanden?

För att komma 170 mil med Mercan så skall du t.ex. köra från helt full tank till helt tom, med en snittförbrukning på 0.47 l/mil, då snackar vi väl "hypermiling" i 70 km/h? :D

/fth
Jag körde 130 mil, mestadels motorväg, på en tank med min V60 D4. Tror den hade en tank på 60-nått liter.
Det är ju just på motorväg diesel är som mest effektivt.
Kör man runt i stan blir det väl lite mer än hälften typ...

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 15:53
av taliz
Holve skrev:
Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)
Om det är billigare är det väl bara att göra? ;)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 15:56
av MWall
Holve skrev:
Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)

Efter 3 år är skatten inte så farligt dyr. Är bra för oss som inte MÅSTE ha en ny bil och även en anledning till att fossilbilar har så bra andrahandsvärde.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 16:06
av martinot
fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
Jag betvivlar inte att det finns bilar som kommer väldigt långt med låg förbrukning, jag undrade mer hur vanliga dessa bilar faktiskt är, och hur väl dom representerar snittbilen som elbilen ersätter?

/fth
Själva så har vi mer eller mindre alltid haft två stora sådana här kombi i familjen, och när jag byter en av de till BEV så är det ju våra personliga tidigare bilar, och våra personliga behov, som är enda referensen (hur andra gör är då för mig totalt ointressant).

Ingen aning hur det annars ser ut exakt. Har ingen detaljerad statistik. Vet dock att på den tiden så var V70 Sveriges absolut mest sålda bil, och att kombi är ett populärt fordon hos svenskar.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 16:12
av martinot
fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.
Inte alls. Volvon var ett eget exakt foto från dess GOM, som kan givetvis ifrågasättas, men körde alltid lätt hela sträckan på 85 mil utan problem. Så den var högst verklig.

Gällande Mercan så kopplade jag upp med appen (frun är ute och kör med den), och det var live data från dess GOM som jag sparade skärmklipp ifrån, som brukar stämma någorlunda väl vid landsvägskörning (men därav att jag reserverade mig för "upp till").

Fossilbilar är oerhört ineffektiva vid statskörning, men oerhört (relativt) effektiva vid jämn körning i långa sträckor på landsväg och motorväg.

Elbilar är normalt precis tvärt om.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 16:26
av MWall
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 17:13
av mati
MWall skrev:
Efter 3 år är skatten inte så farligt dyr. Är bra för oss som inte MÅSTE ha en ny bil och även en anledning till att fossilbilar har så bra andrahandsvärde.
Min VW-säljare har just skaffat en Multivan med jättedieselmotor. Ha sa vad den kostar i skatt, jag kommer inte ihåg hur mycket det var extakt, men runt 18.000kr tror jag det var. Jag fick lite halvfnatt när jag hörde det, men han sa att det inte alls är så farligt som det låter. De räknar iskallt med att man kommer få tillbaka pengarna motsvarande skatten efter tre år eftersom andrahandsvärdet kommer vara så mycket högre än vad det har varit hittills. Om bonus-malus har haft en effekt på bilmarknaden så är det att andrahandsvärdet på fossilbilar har gått genom taket.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 18:20
av martinot
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 19:39
av MWall
martinot skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.

Jag köper hellre en 911:a än en Taycan men jag kör hellre på el än på diesel i vardagen. Dock tillkommer en mängd andra faktorer som kan göra att en avgasbil blir aktuell. Utrymme, utrustning, närhet till verkstad och service osv osv.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:00
av GreenMachine
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:04
av taliz
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:06
av martinot
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.

Jag köper hellre en 911:a än en Taycan men jag kör hellre på el än på diesel i vardagen. Dock tillkommer en mängd andra faktorer som kan göra att en avgasbil blir aktuell. Utrymme, utrustning, närhet till verkstad och service osv osv.
Skrev du inte i ett annat inlägg för ett par veckor sedan, om jag minns rätt, att du var intresserad av en e-tron GT?

En e-tron GT är ju i princip en Taycan.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:12
av GreenMachine
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:15
av martinot
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Riktigt. Dessutom, om allt var klart som korvspad, så hade TS troligen inte heller ställt frågan till att börja med (hade ju varit rätt onödigt då).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:50
av taliz
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 01 jun 2021 23:54
av taliz
martinot skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Riktigt. Dessutom, om allt var klart som korvspad, så hade TS troligen inte heller ställt frågan till att börja med (hade ju varit rätt onödigt då).
Vilken "fråga" ställde TS exakt, och var? Det jag citerade ovan är från första inlägget, dvs TS verkar redan där se "Superchargande som äventyr och inte krångel".

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 08:00
av GreenMachine
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:
Så kan det vara, men tack och lov fortfarande mycket ovanligare än din tråkiga attityd Taliz. Den ligger ju på en konstant hög nivå vilket trådskaparen såklart också kommer att lära sig med tiden, precis som vi alla andra gjort här i forumet.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 08:41
av taliz
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:

Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:
Så kan det vara, men tack och lov fortfarande mycket ovanligare än din tråkiga attityd Taliz. Den ligger ju på en konstant hög nivå vilket trådskaparen såklart också kommer att lära sig med tiden, precis som vi alla andra gjort här i forumet.
Det som är tråkigt är din stil, där du försöker flytta fokus när jag visar att du har fel.
Istället för att acceptera det försöker du nu vända det till att jag har ”tråkigt attityd”.
Skärp dig.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 08:49
av MWall
martinot skrev:

Skrev du inte i ett annat inlägg för ett par veckor sedan, om jag minns rätt, att du var intresserad av en e-tron GT?

En e-tron GT är ju i princip en Taycan.

Jag skriver allt möjligt men nån GT har nog aldrig varit aktuell. Finns ingen plats för hunden. Däremot har jag funderat på SUV E-Tron.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 09:34
av Tobbelibobbe
TS här, såg att det käbblades lite kring min ursprungliga frågeställning. Ser numera tråden som ett kul exempel på hur en diskussion kan leva sitt eget liv.

Men mina ursprungliga funderingar kretsade främst kring upplevd och faktiskt kvalitet. För oss så fanns ingen tveksamhet att överge ICE/Diesel ur ett räckviddsperspektiv men andra som läser tråden kan ju tveka kring detta. Att det trots allt blev en LR handlade inte bara om räckvidd.

Går nu och väntar på SMS med specifik tid för upphämtning. Har fått VIN och har ett upphämtningsfönster 7-21/6. Laddboxen sitter i carporten och BMW:n har en ny ägare.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 13:11
av Bjelke
Lite ”slutet gott allting gott” då typ :)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 02 jun 2021 16:57
av martinot
Tobbelibobbe skrev:
TS här, såg att det käbblades lite kring min ursprungliga frågeställning. Ser numera tråden som ett kul exempel på hur en diskussion kan leva sitt eget liv.

Men mina ursprungliga funderingar kretsade främst kring upplevd och faktiskt kvalitet. För oss så fanns ingen tveksamhet att överge ICE/Diesel ur ett räckviddsperspektiv men andra som läser tråden kan ju tveka kring detta. Att det trots allt blev en LR handlade inte bara om räckvidd.

Går nu och väntar på SMS med specifik tid för upphämtning. Har fått VIN och har ett upphämtningsfönster 7-21/6. Laddboxen sitter i carporten och BMW:n har en ny ägare.
Gott! :D

Grattis till en fantastiskt fin bil, och ett mycket bra val (även om ingen bil, även Tesla, är perfekt)! :)