Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
Jag betvivlar inte att det finns bilar som kommer väldigt långt med låg förbrukning, jag undrade mer hur vanliga dessa bilar faktiskt är, och hur väl dom representerar snittbilen som elbilen ersätter?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.

Volvon hade en "real world" förbrukning på 1.1 l/mil, motsvarande en räckvidd på c:a 65 mil om man inte vill köra på ångor.

Motsvarande siffror för MB-dieseln som jag hittade var en "real world" förbrukning på 0.6 l/mil, motsvarande en räckvidd på 110-120 mil med samma förutsättningar.

Fortfarande långt över motsvarande elbilar, men några 100 respektive 170 mil kommer man väl inte under realistiska förhållanden?

För att komma 170 mil med Mercan så skall du t.ex. köra från helt full tank till helt tom, med en snittförbrukning på 0.47 l/mil, då snackar vi väl "hypermiling" i 70 km/h? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 392
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.

Volvon hade en "real world" förbrukning på 1.1 l/mil, motsvarande en räckvidd på c:a 65 mil om man inte vill köra på ångor.

Motsvarande siffror för MB-dieseln som jag hittade var en "real world" förbrukning på 0.6 l/mil, motsvarande en räckvidd på 110-120 mil med samma förutsättningar.

Fortfarande långt över motsvarande elbilar, men några 100 respektive 170 mil kommer man väl inte under realistiska förhållanden?

För att komma 170 mil med Mercan så skall du t.ex. köra från helt full tank till helt tom, med en snittförbrukning på 0.47 l/mil, då snackar vi väl "hypermiling" i 70 km/h? :D

/fth
Jag körde 130 mil, mestadels motorväg, på en tank med min V60 D4. Tror den hade en tank på 60-nått liter.
Det är ju just på motorväg diesel är som mest effektivt.
Kör man runt i stan blir det väl lite mer än hälften typ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

Holve skrev:
Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)
Om det är billigare är det väl bara att göra? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
Men förbrukning är ju inte allt.
Skatten är väl rätt dyr på diesel bilar nu förtiden. På mitt nya jobb så kan man inte välja en bil som släpper ut mer än 120g.
Inte många roliga diesel bilar som ligger under det.

På dieselbilar så kommer det även ett bruttolöneavdrag på 300kr.
Det är elbil eller hybrid som gäller.

Om jag nu köper en M3 så kommer den ersätta v60in som har ett förmånsvärde på 5900kr.

Övertala mig :-)

Efter 3 år är skatten inte så farligt dyr. Är bra för oss som inte MÅSTE ha en ny bil och även en anledning till att fossilbilar har så bra andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
Jag betvivlar inte att det finns bilar som kommer väldigt långt med låg förbrukning, jag undrade mer hur vanliga dessa bilar faktiskt är, och hur väl dom representerar snittbilen som elbilen ersätter?

/fth
Själva så har vi mer eller mindre alltid haft två stora sådana här kombi i familjen, och när jag byter en av de till BEV så är det ju våra personliga tidigare bilar, och våra personliga behov, som är enda referensen (hur andra gör är då för mig totalt ointressant).

Ingen aning hur det annars ser ut exakt. Har ingen detaljerad statistik. Vet dock att på den tiden så var V70 Sveriges absolut mest sålda bil, och att kombi är ett populärt fordon hos svenskar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Min gamla V70N 2,5T från 2004, som jag pendlade med från Sverige till Norge under en lång tid. En 2,5 liters stor 5-cylindrig bensinare som drog rätt mycket mer än den tidens D5 dieslar (som hade mycket bättre range):

Med vår moderna effektiva turbomatade (tidigare så hade vi kompressormatade) diesel E-klass så kommer vi en bra bit längre (upp till ca 170 mil), och kan lätt köra till fjällstugan i Norge och tillbaka hem igen utan att tanka.
P.S. var inte det där dessutom väldigt mycket glädjesiffror som du visade? ;)

Enligt vad jag kunde googla så har båda dessa bilar 80 liters tank.
Inte alls. Volvon var ett eget exakt foto från dess GOM, som kan givetvis ifrågasättas, men körde alltid lätt hela sträckan på 85 mil utan problem. Så den var högst verklig.

Gällande Mercan så kopplade jag upp med appen (frun är ute och kör med den), och det var live data från dess GOM som jag sparade skärmklipp ifrån, som brukar stämma någorlunda väl vid landsvägskörning (men därav att jag reserverade mig för "upp till").

Fossilbilar är oerhört ineffektiva vid statskörning, men oerhört (relativt) effektiva vid jämn körning i långa sträckor på landsväg och motorväg.

Elbilar är normalt precis tvärt om.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Efter 3 år är skatten inte så farligt dyr. Är bra för oss som inte MÅSTE ha en ny bil och även en anledning till att fossilbilar har så bra andrahandsvärde.
Min VW-säljare har just skaffat en Multivan med jättedieselmotor. Ha sa vad den kostar i skatt, jag kommer inte ihåg hur mycket det var extakt, men runt 18.000kr tror jag det var. Jag fick lite halvfnatt när jag hörde det, men han sa att det inte alls är så farligt som det låter. De räknar iskallt med att man kommer få tillbaka pengarna motsvarande skatten efter tre år eftersom andrahandsvärdet kommer vara så mycket högre än vad det har varit hittills. Om bonus-malus har haft en effekt på bilmarknaden så är det att andrahandsvärdet på fossilbilar har gått genom taket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.

Jag köper hellre en 911:a än en Taycan men jag kör hellre på el än på diesel i vardagen. Dock tillkommer en mängd andra faktorer som kan göra att en avgasbil blir aktuell. Utrymme, utrustning, närhet till verkstad och service osv osv.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det är upp till var och en.

Kan bara svara för mig/oss. I vårt fall så älskar jag att kör elbilen till vardags, medans dieselbilen är perfekt för långa turer. Perfekt val av bilar för oss, och passar respektive användningsområde gällande de krav och behov som just vi har. Vi är helnöjda med denna kombinationen! :)

PS. I förra veckan, i ett annat inlägg av dig i denna tråden, så tyckte du det var körupplevelsen i elbilar som var tråkiga i karaktären. ;)
MWall skrev:
Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.

Jag köper hellre en 911:a än en Taycan men jag kör hellre på el än på diesel i vardagen. Dock tillkommer en mängd andra faktorer som kan göra att en avgasbil blir aktuell. Utrymme, utrustning, närhet till verkstad och service osv osv.
Skrev du inte i ett annat inlägg för ett par veckor sedan, om jag minns rätt, att du var intresserad av en e-tron GT?

En e-tron GT är ju i princip en Taycan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Riktigt. Dessutom, om allt var klart som korvspad, så hade TS troligen inte heller ställt frågan till att börja med (hade ju varit rätt onödigt då).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Riktigt. Dessutom, om allt var klart som korvspad, så hade TS troligen inte heller ställt frågan till att börja med (hade ju varit rätt onödigt då).
Vilken "fråga" ställde TS exakt, och var? Det jag citerade ovan är från första inlägget, dvs TS verkar redan där se "Superchargande som äventyr och inte krångel".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:
En Model S Raven lär väl klara åtminstone 45 mil motorväg? Hur kan det liksom inte räcka?

Hur effektiv en diesel ändå är så är den ju ganska hemsk till vardags. Är det värt uppoffringen för de få dagar man kör längre än räckvidden?
Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:
Så kan det vara, men tack och lov fortfarande mycket ovanligare än din tråkiga attityd Taliz. Den ligger ju på en konstant hög nivå vilket trådskaparen såklart också kommer att lära sig med tiden, precis som vi alla andra gjort här i forumet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:
taliz skrev:
GreenMachine skrev:

Det fungerar såklart för dom flesta men eftersom tråden nu heter ”byte från tysk premium diesel” så måste vi kanske ändå vara ärliga mot trådskaparen med att det inte finns någon elbil idag som kan mäta sig med tyska autobahn-lok när det kommer till att ”äta motorväg”.
Hen skriver ju dock bokstavligen "Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel. " ;)
Visst, men det är likväl en skillnad (kan ju vara fler som läser tråden tänker jag).
Du skrev ovan "vara ärliga mot trådskaparen". Men nu är det alltså "fler som läser tråden"? :roll:

För min del verkar det mest som en OT-diskussion mellan två andra. Men det är ju standard på detta forum. :lol:
Så kan det vara, men tack och lov fortfarande mycket ovanligare än din tråkiga attityd Taliz. Den ligger ju på en konstant hög nivå vilket trådskaparen såklart också kommer att lära sig med tiden, precis som vi alla andra gjort här i forumet.
Det som är tråkigt är din stil, där du försöker flytta fokus när jag visar att du har fel.
Istället för att acceptera det försöker du nu vända det till att jag har ”tråkigt attityd”.
Skärp dig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Skrev du inte i ett annat inlägg för ett par veckor sedan, om jag minns rätt, att du var intresserad av en e-tron GT?

En e-tron GT är ju i princip en Taycan.

Jag skriver allt möjligt men nån GT har nog aldrig varit aktuell. Finns ingen plats för hunden. Däremot har jag funderat på SUV E-Tron.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg
Referralkod: ts.la/tobias73650

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tobbelibobbe »

TS här, såg att det käbblades lite kring min ursprungliga frågeställning. Ser numera tråden som ett kul exempel på hur en diskussion kan leva sitt eget liv.

Men mina ursprungliga funderingar kretsade främst kring upplevd och faktiskt kvalitet. För oss så fanns ingen tveksamhet att överge ICE/Diesel ur ett räckviddsperspektiv men andra som läser tråden kan ju tveka kring detta. Att det trots allt blev en LR handlade inte bara om räckvidd.

Går nu och väntar på SMS med specifik tid för upphämtning. Har fått VIN och har ett upphämtningsfönster 7-21/6. Laddboxen sitter i carporten och BMW:n har en ny ägare.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Lite ”slutet gott allting gott” då typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tobbelibobbe skrev:
TS här, såg att det käbblades lite kring min ursprungliga frågeställning. Ser numera tråden som ett kul exempel på hur en diskussion kan leva sitt eget liv.

Men mina ursprungliga funderingar kretsade främst kring upplevd och faktiskt kvalitet. För oss så fanns ingen tveksamhet att överge ICE/Diesel ur ett räckviddsperspektiv men andra som läser tråden kan ju tveka kring detta. Att det trots allt blev en LR handlade inte bara om räckvidd.

Går nu och väntar på SMS med specifik tid för upphämtning. Har fått VIN och har ett upphämtningsfönster 7-21/6. Laddboxen sitter i carporten och BMW:n har en ny ägare.
Gott! :D

Grattis till en fantastiskt fin bil, och ett mycket bra val (även om ingen bil, även Tesla, är perfekt)! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar