Sida 11 av 75
Re: VW ID.4
Postat: 08 apr 2021 21:50
av iAkita
Jonatand skrev:iAkita skrev:Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på:
https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.
Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.
Re: VW ID.4
Postat: 08 apr 2021 22:22
av Nect
Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras?

Re: VW ID.4
Postat: 08 apr 2021 22:51
av Jonatand
iAkita skrev:Jonatand skrev:iAkita skrev:Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på:
https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.
Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.
Tack! Hittade inget chassinummer ännu.
Har du fått besked om produktion?
Re: VW ID.4
Postat: 08 apr 2021 23:21
av iAkita
Jonatand skrev:iAkita skrev:Jonatand skrev:iAkita skrev:Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på:
https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.
Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.
Tack! Hittade inget chassinummer ännu.
Har du fått besked om produktion?
Den skulle egentligen ha byggts vecka 13 men flyttades till vecka 12. Jag måste bara en av väldigt få som fått produktionen tidigarelagd snarare än framflyttad vad det verkar.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 07:11
av Vulgarsonic
Nect skrev:Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras?

Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 07:55
av Jonatand
Vulgarsonic skrev:Nect skrev:Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras?

Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.
provkörde du max eller basic 1st? Vet att max har förstärkt glas.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 08:44
av Perpendicular
martinot skrev:jonasl skrev:Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?
Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.
Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/
Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 09:04
av pingflood
Perpendicular skrev:martinot skrev:jonasl skrev:Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?
Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.
Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/
Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Hur är det med utrymmet i Konan tycker du som haft en ett tag? Tyckte den var jäkligt rolig att köra men Niron kostar ju inte mycket mer och har större baksäte och bagage.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 10:00
av Bjelke
Vulgarsonic skrev:Nect skrev:Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras?

Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.
Vilket också taliz skrev om tidigare i tråden

typ på sidan 15 eller nåt...
Han borde vara en bra referens eftersom han ägt model 3 och nu ID.4
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 10:28
av Perpendicular
pingflood skrev:Perpendicular skrev:martinot skrev:jonasl skrev:Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?
Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.
Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/
Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Hur är det med utrymmet i Konan tycker du som haft en ett tag? Tyckte den var jäkligt rolig att köra men Niron kostar ju inte mycket mer och har större baksäte och bagage.
Vår referens är den BMW i3 REX som vi haft sedan 2016.
Utrymme, säten, ladduttag för mobiler, värmeblås i baksätet. Det mesta talar för eNiro om man bortser från utsidan, men skönheten ligger ju i betraktarens öga.
När vi åker hela familjen med två vuxna och två mellanstadiebarn så räcker den till, men så mycket packning får man inte med.
Hade definitivt valt eNiro om de haft 12 månaders privatleasing, planen är att skaffa en riktig familjebil
t.ex en VW ID4 (on topic)under året men använda Konan som ”testbänk” för räckvidd och våra behov. Valde därför högsta utrustningsnivån och dragkrok (300 kg dragvikt för lika många kronor i månaden).
Högt vägljud tycker några i familjen, beror troligtvis på däcken.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 10:51
av Ken1
Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 10:54
av MWall
Ken1 skrev:Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 11:07
av Jonatand
MWall skrev:Ken1 skrev:Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Mjuk? Tycker den stora huvuen och sportiga bakljusen får ID4 att se maffig ut.
Enyaqen ser väl ändå lite för gammal/minibussig ut och tillbaks till skodarötterna där Octavian uppenbarligen var ett sidospår där Skoda fick till en riktigt snygg bil. Men Enyaqen hade kunnat släppts för 5 år och då hade den varit helt ok men nu står den sig kort mot mach e, id4 och kommande q4. Framför allt är det dess proportioner och märkligt fula bakljusen. Känns som VW group sa till Skoda att skippa den första konceptbilen och medvetet göra Enyaqen fulare.....
Lite besviken över detta då jag lutade åt Enyaqen pga större storleken men kan fan inte åka runt i den

Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 11:21
av jonasl
martinot skrev:jonasl skrev:Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?
Låter annars som mycket bra pris.
Minnet var inte helt korrekt, 3395 hos Fordonsmäklarna är det
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 4/94740723
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 11:38
av MWall
Jonatand skrev:MWall skrev:Ken1 skrev:Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Mjuk? Tycker den stora huvuen och sportiga bakljusen får ID4 att se maffig ut.
Enyaqen ser väl ändå lite för gammal/minibussig ut och tillbaks till skodarötterna där Octavian uppenbarligen var ett sidospår där Skoda fick till en riktigt snygg bil. Men Enyaqen hade kunnat släppts för 5 år och då hade den varit helt ok men nu står den sig kort mot mach e, id4 och kommande q4. Framför allt är det dess proportioner och märkligt fula bakljusen. Känns som VW group sa till Skoda att skippa den första konceptbilen och medvetet göra Enyaqen fulare.....
Lite besviken över detta då jag lutade åt Enyaqen pga större storleken men kan fan inte åka runt i den

Jag gillar nog Enyaq eftersom den påminner om en BMW. Både fronten och proportionerna som ser mer dynamiska ut. ID.4 har lite mer böljande uttryck. Lite mesigare. Lite mer "VAG-form" helt enkelt.
Att folk tycker Mach-E är snygg är helt oförklarligt. Jag kommer inte förbi "noskonen" alls. Den förstör hela bilen, tillsammans med vetskapen om att det är en amerikansk bil med alla nackdelar det medför.

Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 11:56
av Jonatand
MWall skrev:Jonatand skrev:MWall skrev:Ken1 skrev:Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Mjuk? Tycker den stora huvuen och sportiga bakljusen får ID4 att se maffig ut.
Enyaqen ser väl ändå lite för gammal/minibussig ut och tillbaks till skodarötterna där Octavian uppenbarligen var ett sidospår där Skoda fick till en riktigt snygg bil. Men Enyaqen hade kunnat släppts för 5 år och då hade den varit helt ok men nu står den sig kort mot mach e, id4 och kommande q4. Framför allt är det dess proportioner och märkligt fula bakljusen. Känns som VW group sa till Skoda att skippa den första konceptbilen och medvetet göra Enyaqen fulare.....
Lite besviken över detta då jag lutade åt Enyaqen pga större storleken men kan fan inte åka runt i den

Jag gillar nog Enyaq eftersom den påminner om en BMW. Både fronten och proportionerna som ser mer dynamiska ut. ID.4 har lite mer böljande uttryck. Lite mesigare. Lite mer "VAG-form" helt enkelt.
Att folk tycker Mach-E är snygg är helt oförklarligt. Jag kommer inte förbi "noskonen" alls. Den förstör hela bilen, tillsammans med vetskapen om att det är en amerikansk bil med alla nackdelar det medför.

Jag vet inte om du menar BMW iX men tycker Enyaqen är betydligt snyggare än den som jag inte är särskilt stort fan av.
Helt sant att ID4 är rundare men det ger elegans och anledning till att jag gillar Merca, Audi före BMW/Volvo i designspråk. Lika förtjust i Q4an men föredrar jag faktiskt ID4 motorhuv före Q4, då den ser maffigare ut - allt annat drar nog Q4 strået.
Tror en facelift på Enyaq kan göra den betydligt snyggare - framför allt ljuseena och grillen som alla ser ut som de glömdes bort av Skodas designavdelning. Lite mer åt octaviahållet.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 12:16
av HelectriC
Jag tycker Enyaq ser betydligt tuffare ut än Id.4, som ser lite mesig ut.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 12:24
av MWall
Jonatand skrev:
Jag vet inte om du menar BMW iX men tycker Enyaqen är betydligt snyggare än den som jag inte är särskilt stort fan av.
Helt sant att ID4 är rundare men det ger elegans och anledning till att jag gillar Merca, Audi före BMW/Volvo i designspråk. Lika förtjust i Q4an men föredrar jag faktiskt ID4 motorhuv före Q4, då den ser maffigare ut - allt annat drar nog Q4 strået.
Tror en facelift på Enyaq kan göra den betydligt snyggare - framför allt ljuseena och grillen som alla ser ut som de glömdes bort av Skodas designavdelning. Lite mer åt octaviahållet.
Nej jag menar klassisk BMW-design. Och ja, jag gillar BMW och Volvo före de andra.
Typ:

Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 12:29
av Jonatand
MWall skrev:Jonatand skrev:
Jag vet inte om du menar BMW iX men tycker Enyaqen är betydligt snyggare än den som jag inte är särskilt stort fan av.
Helt sant att ID4 är rundare men det ger elegans och anledning till att jag gillar Merca, Audi före BMW/Volvo i designspråk. Lika förtjust i Q4an men föredrar jag faktiskt ID4 motorhuv före Q4, då den ser maffigare ut - allt annat drar nog Q4 strået.
Tror en facelift på Enyaq kan göra den betydligt snyggare - framför allt ljuseena och grillen som alla ser ut som de glömdes bort av Skodas designavdelning. Lite mer åt octaviahållet.
Nej jag menar klassisk BMW-design. Och ja, jag gillar BMW och Volvo före de andra.
Typ:

Ahh, ja dom är lika. Även skoda octavia påminner om 3-5-serien.
Men ser mindre likheter med X-serien som anammar en rundare form. Kanske Enyaq görs sig bäst att jämföras med kombibilar?
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 12:31
av MWall
Jonatand skrev:
Men ser mindre likheter med X-serien som anammar en rundare form. Kanske Enyaq görs sig bäst att jämföras med kombibilar?
Jag bytte den röda bilen mot en mindre bild. Ta bort den i ditt inlägg också. Det förstör formen på tråden lite med för stora bilder.

Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 12:50
av Tellus
MWall skrev:Jonatand skrev:
Jag vet inte om du menar BMW iX men tycker Enyaqen är betydligt snyggare än den som jag inte är särskilt stort fan av.
Helt sant att ID4 är rundare men det ger elegans och anledning till att jag gillar Merca, Audi före BMW/Volvo i designspråk. Lika förtjust i Q4an men föredrar jag faktiskt ID4 motorhuv före Q4, då den ser maffigare ut - allt annat drar nog Q4 strået.
Tror en facelift på Enyaq kan göra den betydligt snyggare - framför allt ljuseena och grillen som alla ser ut som de glömdes bort av Skodas designavdelning. Lite mer åt octaviahållet.
Nej jag menar klassisk BMW-design. Och ja, jag gillar BMW och Volvo före de andra.
Typ:

Vilken hemsk bil, man ser inte om det är årsmodell 2000 eller 2020, oavsett så blir man illamående.
Inredningen törs jag inte tänka på
Vi gillar olika
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 13:13
av MWall
Tellus skrev:
Vilken hemsk bil, man ser inte om det är årsmodell 2000 eller 2020, oavsett så blir man illamående.
Inredningen törs jag inte tänka på
Vi gillar olika
F31 finns som årsmodell -13 till -19 och är en lyckad design enligt mig. Har själv haft 2 stycken. Väldigt allround bil med utrymmen, körglädje och komfort. Med skinnklädd instrumentbräda blir inredningen väldigt fin. Funktionell och stilren.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 13:26
av jonasl
Perpendicular skrev:martinot skrev:
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.
Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/
Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Haha, det stämmer. Jag har till och med sålt en bil via Fordonsmäklarna så jag borde ha lite bättre koll.
Vet du vad övermil kostar?
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 13:35
av martinot
Ken1 skrev:Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti.

Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden
I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.
Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.
Exteriört så tycker jag de lyckats väldigt väl med ID4. Känns modern och snygg, utan att sticka ut på något sätt. Känns som de träffat rätt där.
Interiört så tycker jag dock inte alls om ID3/4, men med reservation att jag inte sett på de i verkligheten (ID3 har jag sett en passera mig i verkligheten här om dagen). På iaf. bilder så ser Enyaq ut som mycket mer premium. Tycker all plast runt ratt och instrumentering ser billig ut i ID3/ID4, och även den märkliga färgsättningen av sätena beige/brun, är verkligen inte något som tilltalar mig. Tycker även det känns som en missmatch med gammaldags färger på sätena, och den moderna (men billiga) ljusa plasten på ratt och instrumentering.
Re: VW ID.4
Postat: 09 apr 2021 13:37
av martinot
Inga problem, tack!
