SuC öppnar för andra märken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC öppnar för andra märken!
Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker det känns så redan idag, man laddar när man stannar för att gå på toa eller äta. I en Model S LR+ är frågan om man ens behöver ladda alla gånger man stannar.Mickep skrev:Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
På många fossilbilar frågar navigatorn (om bilen har en inbyggd) om den ska ”navigera” mot närmste mack när tanken kommer på reserv - vilket fortfarande ger en 6-8 mil körning. Har man ingen navigator i bilen är det en annan sak, men det gör sig väl gällande för elbilar utan navigator med (om sånna finnasOfarligTesla skrev:I en Tesla tar datorn hand om det och vet var laddarna finns osv och beräknar utifrån det i fossilbil en får man hålla koll på det själv. Enda gångerna jag varit orolig att få slut på bränsle är i bensinbilar när man fastnat i t.ex. tyska vägarbeten och omledningar osv. Då får man själv sitta med telefonen och räkna på om man faktiskt kommer fram istället för att enkelt se om det är lugnt eller ifall man måste leta annat.nek0 skrev:Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Så tycker jag faktiskt att det väldigt ofta är redan nuMickep skrev:Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.

åkte till Frankrike tex, och det var med en S85a

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det verkar som att det är du som inte läser vad som skrivs. Jag behöver varken telefonens eller färddatorns information om när eller var jag ska tanka. För mig räcker det med bränslemätarens information. Har skrivit flera gånger att jag tankar när halva tanken är förbrukad och då passar jag på att ta rast eller mat och tanka. Eftersom jag då har ca 50 mil kvar i tanken kan jag välja en bensinmack där det inte är kö. Det var därför jag frågade vad det är som är enklare med elbilen än med en diesel Skoda.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.nek0 skrev:Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Sedan vad det gäller dieselbil rekommenderar inte jag heller någon att köpa men den här tråden handlar inte om det.

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Intressant intervju från 5 december som jag hade missat, där Elon bl.a upprepar samma sak om öppnandet SuC.We're going to be making our supercharger network available to other companies, we're going to offer licensing of autopilot.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ble-energy
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options