Precis. Jag har till och med startat eget för att kunna ta del av de förmånliga villkoren. Utan denna möjlighet hade jag troligen inte haft elbil idag. Och annars är det för mig inte särskilt fördelaktigt att vara egenföretagare, det är i mitt fall bättre att jobba som anställd. Men då får jag ju ingen förmåns(el)bil, och privat har jag inte råd. Det är ju just dessa förmåner som har det ändå gjort attraktivt att vara egenföretagare. Skulle detta försämras framöver så är det kanske värt en funderare om det är bättre att söka jobb som anställd igen.mans71 skrev:Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Fast i Sverige kör den stora massan ofta stora kombibilar. Det är den funktionaliteten jag vill åt. Jag vill inte heller känna mig alltför hindrad av att jag har en elbil. En Tesla kan man köra nästan lika obehindrat runt om i Sverige och Europa som en fossilt.backe skrev:Verdi skrev:
När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.
Men jag håller med. Det är lyxkonsumtion på sätt och vis. Men ta bort det nedsatta förmånsvärdet så väljer jag en begagnad fossilbil över en billigare/mindre/sämre elbil. Vad skulle vi annars skaffa? En gammal begagnad Model S med nerfat batteri som laddar långsamt?
ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?Jag köper detta, men då kanske inte elbil är rätt för din familj i dagsläget om ni har behov som inte täcks av t.ex. en Skoda Enyaq eller liknande och ni inte vill lägga pengarna som en Model S utan subventioner kostar? Tittar man historiskt så har förmånsbil varit någorlunda prisvärt upp tll 400-500 tusen, sedan har förmånsvärdet skenat så även om jag ville ha en BMW X5 tidigare och den hade passat min familj(2 vuxna och 3 barn) bra så kostade den mer än vi vill lägga på en bil så jag fick välja något annat.När jag skaffade min Model S fanns det inga alternativ. Nu när jag tänker efter finns det fortfarande inga alternativ som erbjuder vår familj det vi vill ha från en eldriven familjebil. Och i den mån det finns alternativ så är de i samma prisklass.
Om man ser detta ut ett miljöperspektiv så är det väl inte specialfallen som ska lösas utan det är den stora massan, och jag personligen tror att omställningen kommer kunna gå snabbare om man sätter press på bilproducenterna så att priserna går ner.
Klart man kan och det är väl inget som hindrar det även om du tar bort skattelättnaderna och bidraget?ps. Varför skulle man inte kunna använda en Taycan som tjänstebil?
Klart folk kan. Men färre kommer göra det. Dock är förmånsvärdet på just Taycan snorhögt ändå trots att den går på el...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag håller med dig 100%, men jag tror vi är där ganska snart och att vi t.o.m. snabbar på utvecklingen om vi sätter någon slags gräns. Själv kollar jag på Enyaq nu trots att den är i minsta laget för min familj(2 vuxna och 3 barn), men kanske det kan bli en Model Y istället om den kommer i rimlig tid?Fast i Sverige kör den stora massan ofta stora kombibilar. Det är den funktionaliteten jag vill åt. Jag vill inte heller känna mig alltför hindrad av att jag har en elbil. En Tesla kan man köra nästan lika obehindrat runt om i Sverige och Europa som en fossilt.
Sen som jag skrev också, jag är glad att man kunnat ha dessa bilar förmånligt under en tid, men jag tror och tycker att tiden är mogen nu om man ändå gör om att göra det så att man sätter press på biltillverkarna. Dom har alltid justerat priserna mot tjänstebilisterna tidigare och jag tror dom kommer göra det den här gången också. Sen vet jag inte exakt var beloppet ska ligga, men jag tror det bör ligga ett tak.
Det här är nog ingen större förlust för miljön, jag vet en som har en Taycan här(på företaget) där jag bor, han har dock både den, en 911 och ett antal andra ICE-bilar, så någon stor miljövän är han inte och råd att betala den oavsett har hanKlart folk kan. Men färre kommer göra det. Dock är förmånsvärdet på just Taycan snorhögt ändå trots att den går på el...

Re: Tjänstebilsregler 2021
fth skrev:Instämmer helt, jag hade aldrig ens funderat på att lägga lika mycket pengar på en fossilbil, subventionerad eller ej, som jag har lagt på min X de senaste åren.mans71 skrev:Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
I mitt fall har staten fått in i runda slängar tre ggr så mycket pengar som dom hade fått annars.
/fth
Lite nyfiken hur din beräkning ser ut i runda slängar?
För det är sällan som alla blir vinnare i en sån här uppgörelse? Staten vinner(300%), bilfabrikanten vinner(kanske 300%?) och du också?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag trycker det är positivt om skillnaden mellan privatköp av elbil och förmånselbil minskar. Vi vet ju alla att det mest effektiva systemet är det Norska där de helt enkelt slopat momsen och vilket gynnar alla, plus att de missgynnar fossiler. En bra kompromiss hade ju kunnat vara att göra om elbilsstödet till ett årligt skatteavdrag under 3 eller 5 år. Effekten för förmånsbilstagaren och privatbilisten skulle bli ungefär samma, men alla med en inkomst skulle få samma förmån. Alternativet till det vore att instifta en lag om att arbetsgivare inte kan neka anställda förmånselbil... men det vore lite sjukt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Flera inlägg som antyder att det är ett problem att nybilsförsäljningen skulle minska. Några problem ser väl jag också, som sämre trafiksäkerhet. Men minskad biltillverkning är antagligen globalt sett en fördel, även om det kan slå en del mot Volvo om försäljningen går ner just i Sverige.
Teorin att nya bilar som ersätter utsläppande äldre bilar ger en miljöfördel, stämmer verkligen den, annat än lokalt om det är minskade utsläpp just där den gamla bilen kör omkring? Skrotas fungerande bilar oftare för att fler nya bilar säljs?
Som jag ser det är det viktiga att om man nu ändå ska bygga en bil så ska det vara en säker elbil, men jag gissar att världen mår bättre att bilen inte byggs alls.
Teorin att nya bilar som ersätter utsläppande äldre bilar ger en miljöfördel, stämmer verkligen den, annat än lokalt om det är minskade utsläpp just där den gamla bilen kör omkring? Skrotas fungerande bilar oftare för att fler nya bilar säljs?
Som jag ser det är det viktiga att om man nu ändå ska bygga en bil så ska det vara en säker elbil, men jag gissar att världen mår bättre att bilen inte byggs alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tjänstebilsregler 2021
bylund skrev:Flera inlägg som antyder att det är ett problem att nybilsförsäljningen skulle minska. Några problem ser väl jag också, som sämre trafiksäkerhet. Men minskad biltillverkning är antagligen globalt sett en fördel, även om det kan slå en del mot Volvo om försäljningen går ner just i Sverige.
Teorin att nya bilar som ersätter utsläppande äldre bilar ger en miljöfördel, stämmer verkligen den, annat än lokalt om det är minskade utsläpp just där den gamla bilen kör omkring? Skrotas fungerande bilar oftare för att fler nya bilar säljs?
Som jag ser det är det viktiga att om man nu ändå ska bygga en bil så ska det vara en säker elbil, men jag gissar att världen mår bättre att bilen inte byggs alls.
Lägre nybilsförsäljning = färre elbilar. Men för mig är det väl ok. Mindre trängsel på SuC.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om vi växlar över bilköpet från företag till privatpersoner så behöver inte nybilsförsäljningen minska. Optimalt så skulle ju alla som inte använder bilen regelbundet i tjänsten köpa sin egen bil och förmånsbilar skulle vara reserverad till de som har som yrke att köra mycket bil, tex säljare.bylund skrev:Flera inlägg som antyder att det är ett problem att nybilsförsäljningen skulle minska. Några problem ser väl jag också, som sämre trafiksäkerhet. Men minskad biltillverkning är antagligen globalt sett en fördel, även om det kan slå en del mot Volvo om försäljningen går ner just i Sverige.
Nej, om det byggs en elbil istället för att en fossilbil fortsätter att köra så är det bättre både lokalt och globalt.Teorin att nya bilar som ersätter utsläppande äldre bilar ger en miljöfördel, stämmer verkligen den, annat än lokalt om det är minskade utsläpp just där den gamla bilen kör omkring? Skrotas fungerande bilar oftare för att fler nya bilar säljs?
Som jag ser det är det viktiga att om man nu ändå ska bygga en bil så ska det vara en säker elbil, men jag gissar att världen mår bättre att bilen inte byggs alls.
Lyssna på ”Kan jag behålla min gamla bil?”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7348243
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag vinner inte, iaf inte ekonomiskt, och jag har inte gjort någon egentlig beräkning, jag höftade baserat på att min X kostade nästan 5ggr mer än min förra bil (som jag också köpte ny).backe skrev:fth skrev:Instämmer helt, jag hade aldrig ens funderat på att lägga lika mycket pengar på en fossilbil, subventionerad eller ej, som jag har lagt på min X de senaste åren.mans71 skrev:Fast det här med ”lyxkonsumption” är ju ett feltänk. Jag hade ALDRIG köpt så här dyr (el)bil om det inte hade varit förmånligt och att jag kunde göra det via firman. Så staten har inte förlorat en enda krona, däremot har dom fått in en massa skattekronor eftersom jag blev lockad att köpa/leasa elbil istället för att åka vidare i min gamla Hilux från 96. Visst ger det lite guldkant på tillvaron, och det är väl det som sticker i ögonen på folk kan jag tro. Om enda alternativet hade varit en statligt godkänd el-Trabant för 400k hade jag nog inte varit intresserad utan rullat vidare i gamla bilen.
I mitt fall har staten fått in i runda slängar tre ggr så mycket pengar som dom hade fått annars.
/fth
Lite nyfiken hur din beräkning ser ut i runda slängar?
För det är sällan som alla blir vinnare i en sån här uppgörelse? Staten vinner(300%), bilfabrikanten vinner(kanske 300%?) och du också?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tjänstebilsregler 2021
Hade gärna se att privatlöneslavar kunde få samma villkor som företagare.
Men vill inte vara missunsam och säga att det är bra att skilnaden minskar. skulle också att se att skillnaden minskar, men jag vinner ju inget på att andra får det sämre!
Men vill inte vara missunsam och säga att det är bra att skilnaden minskar. skulle också att se att skillnaden minskar, men jag vinner ju inget på att andra får det sämre!
Re: Tjänstebilsregler 2021
Preics, minskad skillnad är bra. Men inte åt fel håll. Framförallt inte när det gäller elbilar.Mickep skrev:Hade gärna se att privatlöneslavar kunde få samma villkor som företagare.
Men vill inte vara missunsam och säga att det är bra att skilnaden minskar. skulle också att se att skillnaden minskar, men jag vinner ju inget på att andra får det sämre!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Pga av höjda skatter och ev hårdare regler på förmånsbilar så funderar jag att köpa loss alla transportbilar och inte köpa några nya på ett par år, risken är att man får höga verkstadskostnader men det vet man inte helt säkert, det man vet helt säkert är de dyrare kostnader som höga skatter osv.
Gällande min förmånsbil så blir det också billigare att köpa loss den efter leasing, alltså jag privat och hyra ut den till firman när jag använder den i tjänsten.
Dessa regler och skatter börjar bli löjliga tyvärr. Vi har flera olika skatter för bilförarare som heter olika saker och olika procentensatser.
Varför kan man bara inte införa en skatt som alla måste betala för att landet ska gå runt och sluta straffa alla medborgare? Kan inte någon säga, vi behöver 45% (tex) skatt på allas löner och sedan ta bort alla andra skatter som bilskatt, moms, fastighetsskatt (som dom funderar på att införa igen) osv.
Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Gällande min förmånsbil så blir det också billigare att köpa loss den efter leasing, alltså jag privat och hyra ut den till firman när jag använder den i tjänsten.
Dessa regler och skatter börjar bli löjliga tyvärr. Vi har flera olika skatter för bilförarare som heter olika saker och olika procentensatser.
Varför kan man bara inte införa en skatt som alla måste betala för att landet ska gå runt och sluta straffa alla medborgare? Kan inte någon säga, vi behöver 45% (tex) skatt på allas löner och sedan ta bort alla andra skatter som bilskatt, moms, fastighetsskatt (som dom funderar på att införa igen) osv.
Sent from my SM-G9810 using Tapatalk
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag ifrågasätter att det är 25% billigare med förmånsbil idag. När jag räknat på fossilbilar i mitt kalkylark har det nästan gått på ett ut. Men jag kanske räknar fel...LarsL skrev:Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Enda som är förmånligt är att man inte behöver lägga in 20% kontant. Det pengarna kan man få ränta på ränta effekten. Kanske det alla är så bittra över ?Verdi skrev:Jag ifrågasätter att det är 25% billigare med förmånsbil idag. När jag räknat på fossilbilar i mitt kalkylark har det nästan gått på ett ut. Men jag kanske räknar fel...LarsL skrev:Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Håller med. Det som faktiskt kan vara mycket billigare är en förmånselbil. I alla fall hittills. Men för avgasbilar kan jag ärligt talat inte se hur det skulle bli så vansinnigt mycket billigare. Lite förmånligare är det visserligen, också pga att man kan betala löpande kostnader som service och däck med företagspengar. Men 25%? Var har de hittat den siffran? Det känns lite som att man bara hittar på nånting för att rättfärdiga en rejäl skattehöjning.Verdi skrev:Jag ifrågasätter att det är 25% billigare med förmånsbil idag. När jag räknat på fossilbilar i mitt kalkylark har det nästan gått på ett ut. Men jag kanske räknar fel...LarsL skrev:Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Skatter styr beteende, punktskatter på alkohol, bensin och tobak är bra exempel. Min åsikt är att skatt på konsumtion och kapital bör öka märkbart vilket inkluderar arvskatt och fastighetsskatt. Skatt på arbete bör minska markant. Beteendet vi borde försöka skapa är att få pengar i omlopp. Sen styr man beteendet mot miljövänligare alternativ, t.ex elbilar.PhR34k skrev:Dessa regler och skatter börjar bli löjliga tyvärr. Vi har flera olika skatter för bilförarare som heter olika saker och olika procentensatser.
Varför kan man bara inte införa en skatt som alla måste betala för att landet ska gå runt och sluta straffa alla medborgare? Kan inte någon säga, vi behöver 45% (tex) skatt på allas löner och sedan ta bort alla andra skatter som bilskatt, moms, fastighetsskatt (som dom funderar på att införa igen) osv.
Jag hade aldrig haft två teslor om det inte varit så fördelaktigt att köpa bilarna på firman, det vi bör fundera över är hur vi får privata köpare dit också.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag tror inte jag skrivit 25% någonstans när det gäller elbilar som förmånsbil.mati skrev:Håller med. Det som faktiskt kan vara mycket billigare är en förmånselbil. I alla fall hittills. Men för avgasbilar kan jag ärligt talat inte se hur det skulle bli så vansinnigt mycket billigare. Lite förmånligare är det visserligen, också pga att man kan betala löpande kostnader som service och däck med företagspengar. Men 25%? Var har de hittat den siffran? Det känns lite som att man bara hittar på nånting för att rättfärdiga en rejäl skattehöjning.Verdi skrev:Jag ifrågasätter att det är 25% billigare med förmånsbil idag. När jag räknat på fossilbilar i mitt kalkylark har det nästan gått på ett ut. Men jag kanske räknar fel...LarsL skrev:Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
Men kollar jag på teslakalkylen så ser det ut att skilja rejält mycket, 7873kr/mån mot 4733kr/mån. Är detta fel?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Skillnaden är lika stor som kontant insatsen ungefär, alltså 120 000kr. Stödet till förmånsbilarna är alltså 180 000kr för förmånsbilarna emot 60 000kr för privatpersonen. Det hade ju varit klädsamt med en lite utjämning där.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tjänstebilsregler 2021
Båda utan kontantinsats så blir det i princip samma kostnad ser det ut som...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tjänstebilsregler 2021
Du kan ju inte räkna bort kontantinsatsen. Hur tänker du i så fall?Esterox skrev:Enda som är förmånligt är att man inte behöver lägga in 20% kontant. Det pengarna kan man få ränta på ränta effekten. Kanske det alla är så bittra över ?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tjänstebilsregler 2021
Men kontantinsatsen får du tillbaka när du säljer bilen? Den är inte 0 värd efter x antal år?LarsL skrev:Jag tror inte jag skrivit 25% någonstans när det gäller elbilar som förmånsbil.mati skrev:Håller med. Det som faktiskt kan vara mycket billigare är en förmånselbil. I alla fall hittills. Men för avgasbilar kan jag ärligt talat inte se hur det skulle bli så vansinnigt mycket billigare. Lite förmånligare är det visserligen, också pga att man kan betala löpande kostnader som service och däck med företagspengar. Men 25%? Var har de hittat den siffran? Det känns lite som att man bara hittar på nånting för att rättfärdiga en rejäl skattehöjning.Verdi skrev:Jag ifrågasätter att det är 25% billigare med förmånsbil idag. När jag räknat på fossilbilar i mitt kalkylark har det nästan gått på ett ut. Men jag kanske räknar fel...LarsL skrev:Ja, vi borde ha liknande skatt för alla. Det är ju också därför förmånsbilsbeskattningen ska reformeras. Systemet borde finnas för att förenkla för dem som måste ha bilen i jobbet. Det vore orimligt att själv behöva stå för den investeringen åt företaget. Men det ska inte vara så förmånligt så att folk som bara kör 100 mil i tjänsten väljer förmånsbil bara för att slippa undan skatt.
Men kollar jag på teslakalkylen så ser det ut att skilja rejält mycket, 7873kr/mån mot 4733kr/mån. Är detta fel?
Stora skillnaden som jag ser det är vem som tar risken ved värdeminskningen, du som privatperson, eller firman?
Eller är jag helt fel på det?
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Tjänstebilsregler 2021
Du får knappast en Model 3 SR+ som personalbil hos tex Volvofinans (CarPay Fleet) för 4733:-/månad.
Efter 36 månader ska dessutom personalbilen lämnas tillbaka, kanske med vissa extra kostnader för stenskott och annat.
Vad en privatägd bil kostat per månad vet man ju inte förens den är såld.
Efter 36 månader ska dessutom personalbilen lämnas tillbaka, kanske med vissa extra kostnader för stenskott och annat.
Vad en privatägd bil kostat per månad vet man ju inte förens den är såld.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, precis och då blir det ju som att få 120 000kr i bidrag. Totalt bidrag som nästan motsvarar momsen. Det hade ju varit mer rättvist om alla fick det bidraget eller hur? Av vilken anledning skulle staten så kraftigt gynna en grupp?Bjelke skrev:Båda utan kontantinsats så blir det i princip samma kostnad ser det ut som...