Sida 11 av 11

Re: Servicehelvetet

Postat: 25 aug 2021 00:15
av alma83
Tesla-service alltså…

När elhissen pajade fick jag komma samma dag, på en klämdag och de bytte på något timme. Och det kostade inte ens skjortan.

När mina drivaxlarna gick sönder byttes de gratis trots att garantin hade gått. Till råga på det sköt de upp min bokade tid två gånger för att jag istället skulle få den nya versionen av drivknutarna.

Vad håller de på med egentligen?

Re: Servicehelvetet

Postat: 25 aug 2021 08:05
av HX100
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.

Re: Servicehelvetet

Postat: 25 aug 2021 08:22
av Fredrik j
HX100 skrev:
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Vad menar du med "stora majoriteten av elbilar"?

Re: Servicehelvetet

Postat: 25 aug 2021 08:57
av HX100
Fredrik j skrev:
HX100 skrev:
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Vad menar du med "stora majoriteten av elbilar"?
Ja det är väl ingen hemlighet att Norge har legat i tredje plats i bilförsäljning för Tesla så jag trodde I min enkelhet att de skulle ha hunnit byggt upp en stabil och stark service verksamhet men det är inte den känslan jag får när jag har 3 gånger försökt påtala att 2 punkter i service ordern redan är åtgärdade men ändå skickar de samma jäkla service order om och om igen. Kommunikation = noll

Re: Servicehelvetet

Postat: 25 aug 2021 09:37
av Fredrik j
HX100 skrev:
Fredrik j skrev:
HX100 skrev:
Jag har varit ganska nöjd med Tesla i Sverige, nu har närmsta SC i trondheim öppnat upp och jag försöker driva igenom ett garantiärende som ska finnas som en öppen order. Jag tänkte att jag skulle ligga ut i god tid och förbereda de för att det måste bokas skadeverkstad. En månad av messande har gått och jag har behövt avböja 4 serviceförslag än så länge för de verkar inte fatta vad fan jag säger.
Jag trodde att SC i Norge måste vara bättre pga stora majoriten av elbilar och all erfarenhet men de verkar istället helt underbemannade.
Funderar på att ta smällen och boka i Sverige istället och åka 40 mil extra.
Vad menar du med "stora majoriteten av elbilar"?
Ja det är väl ingen hemlighet att Norge har legat i tredje plats i bilförsäljning för Tesla så jag trodde I min enkelhet att de skulle ha hunnit byggt upp en stabil och stark service verksamhet men det är inte den känslan jag får när jag har 3 gånger försökt påtala att 2 punkter i service ordern redan är åtgärdade men ändå skickar de samma jäkla service order om och om igen. Kommunikation = noll
Ok. Jag förstår. Du menar en stor del av teslas försäljning är i norge.
Problem i eftermarknadsledet brukar ju uppstå när försäljningen ökar snabbare än supportorganisationen.

Det faktum att Tesla inte kräver någon obligatorisk service gör ju att verkstadsnätet ju blir helt fokuserat på reparationer som ju kan variera kraftigt över tid.

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 09:55
av OfarligTesla
Tesla verkar gå all out denna gången, fick tillbaka bilen nu efter nästan 2 månaders väntan. Då hade de fått för sig att skicka den på helrekond hos någon budgetfirma för den var smutsig, så min Opti-Coat verkar ha polerats bort och ersatts med något okänt (gissningsvis något billigt mög). Så nu måste jag tillbaka till Johan på Rosenbergs Inpol så han får kika på den men det lutar åt att han måste polera bort vad de nu lagt på och göra om jobbet så får Tesla betala. Hur man ens får för sig att helrekonda en bil som gått ca 10 mil sedan den polerades sist bara för den är smutsig vet jag inte, hur en rekondfirma inte kan märka att den är behandlad så fort vattnet träffar den vet jag inte heller (man får väl vad man betalar för).

Och för att göra saken bättre så var det fullt med smutsfläckar i taket på insidan så de hade inte ens tagit bort smutsen…

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 10:20
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Tesla verkar gå all out denna gången, fick tillbaka bilen nu efter nästan 2 månaders väntan. Då hade de fått för sig att skicka den på helrekond hos någon budgetfirma för den var smutsig, så min Opti-Coat verkar ha polerats bort och ersatts med något okänt (gissningsvis något billigt mög). Så nu måste jag tillbaka till Johan på Rosenbergs Inpol så han får kika på den men det lutar åt att han måste polera bort vad de nu lagt på och göra om jobbet så får Tesla betala. Hur man ens får för sig att helrekonda en bil som gått ca 10 mil sedan den polerades sist bara för den är smutsig vet jag inte, hur en rekondfirma inte kan märka att den är behandlad så fort vattnet träffar den vet jag inte heller (man får väl vad man betalar för).

Och för att göra saken bättre så var det fullt med smutsfläckar i taket på insidan så de hade inte ens tagit bort smutsen…
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 10:45
av mikebike
Jag har tid på tisdag. Undrar om de lyckas fixa något denna gång?
De skall "flasha om modemet" för att förbättra mottagningen. Ofta när jag kommer ut till bilen är mottagningssymbolen överstryken och ibland när jag kör dyker det upp vita eller svarta fält på kartan. Dessutom går det nästan aldrig att kontakta bilen med appen.
20210905_130018.jpg

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 11:19
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…
Det verkade inte helt klart nej, att den är polerad är i var fall utrett, däremot hävdar firman att de “polerade lätt” så inget bör ha försvunnit vilket ju såklart är bullshit. På deras hemsida står det att de lägger på vax och sedan något keramiskt ovanpå vaxet som del i helrekonden men det låter ju helt bakvänt så det vet jag inte om jag tror på. Har dessutom stenskottsfolie längs halva dörrarna och trösklar så det är uppenbart att något är gjort, vet inte hur de gjort med poleringen/vaxningen där osv. Kanske måste stenskottsfolien göras om också eftersom jag antar att man inte kan polera bort deras behandling från den bara sådär?

Oavsett är det ju knasigt av Tesla att skicka den på helrekond, bilen hade gått ca 50 mil när den gick sönder för 2 månader sedan så även om jag inte hade gjort någon behandling så är det ju inte omöjligt att jag ville foilera bilen och då hade rekondfirmans behandling kunnat förstöra den planen.

Men men, så länge de tar ansvar och betalar alla kostnader som uppstår pga detta för att jag skall få bilen tillbaka till samma skick som jag lämnade in den i så är jag inte arg eller missnöjd. Visst kostar det mig lite tid att lösa allt det här men det var ju något de gjorde i välmening oavsett om det var dumt gjort eller inte.

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 13:21
av jpetters
OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Går det att få bekräftat av denna firma exakt vad dom gjort? Det är ju du som äger bilen liksom tänker jag…
Det verkade inte helt klart nej, att den är polerad är i var fall utrett, däremot hävdar firman att de “polerade lätt” så inget bör ha försvunnit vilket ju såklart är bullshit. På deras hemsida står det att de lägger på vax och sedan något keramiskt ovanpå vaxet som del i helrekonden men det låter ju helt bakvänt så det vet jag inte om jag tror på. Har dessutom stenskottsfolie längs halva dörrarna och trösklar så det är uppenbart att något är gjort, vet inte hur de gjort med poleringen/vaxningen där osv. Kanske måste stenskottsfolien göras om också eftersom jag antar att man inte kan polera bort deras behandling från den bara sådär?

Oavsett är det ju knasigt av Tesla att skicka den på helrekond, bilen hade gått ca 50 mil när den gick sönder för 2 månader sedan så även om jag inte hade gjort någon behandling så är det ju inte omöjligt att jag ville foilera bilen och då hade rekondfirmans behandling kunnat förstöra den planen.

Men men, så länge de tar ansvar och betalar alla kostnader som uppstår pga detta för att jag skall få bilen tillbaka till samma skick som jag lämnade in den i så är jag inte arg eller missnöjd. Visst kostar det mig lite tid att lösa allt det här men det var ju något de gjorde i välmening oavsett om det var dumt gjort eller inte.
Konstigt att det ska vara så svårt att fråga kunden. "Vill du att vi gör en helrekond innan du får tillbaka bilen?"... Per email kan det inte ta många sekunder. Borde ju vara hur enkelt som helst.

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 13:27
av LarsL
Om de har gjort en rekond så kan man ju ge sig på att de smutsat ner bilen ordentligt innan. Kommer ihåg att farsan berättade att han fick en fläck på ett säte engång när han lagade en bil. Han tog fram rengöringsmedel men då blev ju det sätet mycket renare än de andra så det slutade med att han fick rengöra hela bilen inuti.

Re: Servicehelvetet

Postat: 12 sep 2021 13:59
av OfarligTesla
jpetters skrev:
Konstigt att det ska vara så svårt att fråga kunden. "Vill du att vi gör en helrekond innan du får tillbaka bilen?"... Per email kan det inte ta många sekunder. Borde ju vara hur enkelt som helst.
Det roliga är att de dagen innan sagt att det bara var att komma och hämta den nästa morgon, precis innan jag skulle åka och hämta den på morgonen sa de att den skickades “till rekond”. Då frågade jag om det bara var för den var smutsig eller om det var något som hänt varpå de svarade att den bara var dammig. Det tolkade jag ju såklart som att de skulle tvätta den och städa inredningen annars hade jag sagt något till dem, hade inte en tanke på att de skulle polera en bil som bara var dammig…