Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Fredrik j »

Men jag kör ju inte alltid efter WLTP-cykeln.
Men jag fattar. Räckvidden går inte att optimera. Det handlar bara om faktorer som inte går att påverka.

Innerutrymmen i model3 räcker bra. Jag har inget behov av en större bil men accepterar också att en bil är större om jag gillar den. S90 är en stor bil och jag tror nästan det är en förutsättning för ett bra utseende. Tror aldrig jag sett en snygg liten bil (förutom sportbilar då).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

[quote="Fredrik j"]Men jag kör ju inte alltid efter WLTP-cykeln.
Men jag fattar. Räckvidden går inte att optimera. Det handlar bara om faktorer som inte går att påverka.
[/quote]

De traditionella tillverkarna har ju något som hindrar dig från att köra snabbare, tex ECO mode på Leaf. Men det går ju åstadkomma samma sak med högerfoten.

Utseende är en smakfråga och jag kan ha viss förståelse för att man tycker om en bil och inte en annan utseende mässigt. Jag kan inte minnas att jag köpt någon bil för att jag tycker den är snygg. Undantaget är i så fall Cybertruck, även om snygg inte är rätt ord.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Missuppfattar snarare men jag misstänker att det är medvetet. Det går att optimera, det är dock inte direkt kopplat till effekten som det är på avgasmotorer. Elmotor som kan leverera mer effekt väger visserligen lite mer men det är marginellt. Verkningsgraden kan dock vara den samma, påverkas inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.
Verkningsgraden är så hög.
Men visst skulle man kunna optimera för räckvidd framför prestanda? En elbil drar ju rimligen mer energi vid kraftig acceleration än vid långsammare.
Så länge du använder WLTP körcykeln så kommer det inte skilja mellan en tråkig 100 kW elbil och en rolig 400 kW elbil. I körcykeln är acceleration och hastighet förutbestämd så bilens prestanda har ingen betydelse. För en fossilbil däremot har en stor motor betydelse då den kommer som dra mer soppa även om en körcykel används. Naturligtvis kommer räckvidden påverkas även i en elbil om du använder prestandan, vilket du kan styra med högerpedalen.

Jag tänkte precis som dig för 4-5 år sedan när jag satt i Mercedesen, tänk om den här bilen hade varit eldriven. Men det kommer sällan vara den bästa lösningen.
Tycker du ska titta ordentligt på en Model 3. Den är storleksmäsissigt likvärdig med Mercedes E-klass när det gäller pack- och passagerarutrymme. Om jag inte sett fel så är S90 rätt lik en E-klass så det borde bara ungefär som en Model 3 då.
Läste någonstans att Model S är inspirerad av Mercedes CLS.

Tesla samarbetade med Mercedes, spakar tex kommer ju från Mercedes.
Eller Aston Martin ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Model S har en design som jag i grunden gillar. Svepande taklinje. Ganska stor bil.
S90 har en liknande taklinje även om den är en sedan. Min förra bil är en opel insignia och den valde jag framför audi a5 och passat cc. Det föll på att dom två var fyrsitsiga. Jag har tre barn.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Missuppfattar snarare men jag misstänker att det är medvetet. Det går att optimera, det är dock inte direkt kopplat till effekten som det är på avgasmotorer. Elmotor som kan leverera mer effekt väger visserligen lite mer men det är marginellt. Verkningsgraden kan dock vara den samma, påverkas inte.
Vad menar du att jag missuppfattar medvetet?
Grimlos
elbilist

Inlägg av Grimlos »

Men återigen handlar mycket av snacket om batteristorlek snarare än laddning. Jag hävdar att fokus behöver vara bättre laddinfrastruktur från destinations- och/eller långsamladdning så att man förekommer trängsel. Och även laddhybriderna tjänar ju på detta.

Hellre Tre 30 kWh-fordon än ett 100 kWh, men självklart finns efterfrågan för båda typer.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar