Sida 11 av 46
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 09:45
av Zalman3
Stevvee skrev:Zalman3 skrev:Från tidigare i denna tråd.
Hva med prisen?
Skoda Vision iV ligger lenger ut i løypa enn VW ID.3. Vi har derfor ikke fått noen klare holdepunkter på hva en Vision iV vil koste, men det er ved en anledning sagt fra høyere hold at prisen vil ligge rundt 10 prosent høyere enn Superb i Tyskland.
En Skoda Superb kostar från 349.100kr i Sverige.
Lägg på 10% och du hamnar på 384.010kr.
Om då Skoda Enyaq iV60 börjar på 384.010kr i Sverige.
Då kanske en iV80X 4wd kostar 460.812kr i Sverige.
Frågan är bara om detta är priser med eller utan elbilsstöd.
Frågan är ju, vilken superb? Och som alltid, vad som skrivs i NOK eller EUR spelar ju ingen roll i Sverige. Det har vi ju diskuterat flera flera gånger.
Min Skodahandlare tror att priserna hamnar runt 400.000 till 450.000kr.
Dock kan det ju vara så att de gör som VW med ID3, börjar sälja de dyraste modellerna.
EDIT:
Skoda är ju ett märke för dom med begränsad budget.
Kommer MG till Sverige i september och gör samma succé som i Norge, snabbt hamna i topp fem i försäljningstatistiken.
Om MG ZS EV och MG5 kombi med 750kg drag hamnar på runt 300.000kr innan elbilsstöd.
Då måste VW koncernen agera!
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 10:14
av Stevvee
Zalman3 skrev:Stevvee skrev:Zalman3 skrev:Från tidigare i denna tråd.
Hva med prisen?
Skoda Vision iV ligger lenger ut i løypa enn VW ID.3. Vi har derfor ikke fått noen klare holdepunkter på hva en Vision iV vil koste, men det er ved en anledning sagt fra høyere hold at prisen vil ligge rundt 10 prosent høyere enn Superb i Tyskland.
En Skoda Superb kostar från 349.100kr i Sverige.
Lägg på 10% och du hamnar på 384.010kr.
Om då Skoda Enyaq iV60 börjar på 384.010kr i Sverige.
Då kanske en iV80X 4wd kostar 460.812kr i Sverige.
Frågan är bara om detta är priser med eller utan elbilsstöd.
Frågan är ju, vilken superb? Och som alltid, vad som skrivs i NOK eller EUR spelar ju ingen roll i Sverige. Det har vi ju diskuterat flera flera gånger.
Min Skodahandlare tror att priserna hamnar runt 400.000 till 450.000kr.
Dock kan det ju vara så att de gör som VW med ID3, börjar sälja de dyraste modellerna.
EDIT:
Skoda är ju ett märke för dom med begränsad budget.
Kommer MG till Sverige i september och gör samma succé som i Norge, snabbt hamna i topp fem i försäljningstatistiken.
Om MG ZS EV och MG5 kombi med 750kg drag hamnar på runt 300.000kr innan elbilsstöd.
Då måste VW koncernen agera!
Dessa gissar ju lika mycket. 450 efter rabatt på billigaste så kanske vi är hemma.
Sen är det ju som så att bara för att det är en drivlina som är elektrifierad så går inte folk bananas och handlar utan att bry sig om märket. Norge är inte Sverige, tror inte MG kommer vara något större hot på marknaden. Kanske till en början men inte i det långa loppet.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 10:31
av Zalman3
Sen är det ju som så att bara för att det är en drivlina som är elektrifierad så går inte folk bananas och handlar utan att bry sig om märket. Norge är inte Sverige, tror inte MG kommer vara något större hot på marknaden. Kanske till en början men inte i det långa loppet.
Tror att priserna snabbt pressas neråt.
MG har ju mycket luft i sina priser.
Nu när norska kronan minskat rejält i värde senaste halvåret så försökte Nissan i början ha samma pris som MG på ca 240.000Nok för sin Leaf 40kWh.
Men de har tvingats att höja till 279.900Nok.
Men MG tuffar på med ett pris på kr 239.890Nok.
Dessutom Billån från Santander: 0,9 % ränta.
Månadskostnad från 2220,-. Nok.
Så Nissan har tappat försäljning till MG.
Så MG har bra bilar till lågt pris och har snabba leveranser.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 11:40
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Tror att priserna snabbt pressas neråt.
Har du inte trott det i rätt många år? Själv tror jag inte på några snabba förändringar och att vi kommer att få räkna med att bilar aldrig mer kommer säljas för några små summor.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 21:14
av PapaD
Varför skulle priserna sjunka? Så länge räntorna är låga kommer folk ha råd med (för) dyra bilar och då kommer tillverkarna tillverka dyra bilar. Om de ska göra billiga bilar, med påtfälgar baslack och ingen elektronik så finns det inget kvar för dem att utveckla. Vem tror att det kommer ske? Vill vi ens det?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 22:32
av Zalman3
PapaD skrev:Varför skulle priserna sjunka? Så länge räntorna är låga kommer folk ha råd med (för) dyra bilar och då kommer tillverkarna tillverka dyra bilar. Om de ska göra billiga bilar, med påtfälgar baslack och ingen elektronik så finns det inget kvar för dem att utveckla. Vem tror att det kommer ske? Vill vi ens det?
Kineserna kommer ju med billiga bilar.
Och försäljningssuccen i Norge visar ju att många vill ha en billig bil.
Elbilar MÅSTE komma ner under 300.000kr i pris för att den stora massan ska köpa en elbil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 23:01
av Credde
Zalman3 skrev:
Sen är det ju som så att bara för att det är en drivlina som är elektrifierad så går inte folk bananas och handlar utan att bry sig om märket. Norge är inte Sverige, tror inte MG kommer vara något större hot på marknaden. Kanske till en början men inte i det långa loppet.
Tror att priserna snabbt pressas neråt.
MG har ju mycket luft i sina priser.
Nu när norska kronan minskat rejält i värde senaste halvåret så försökte Nissan i början ha samma pris som MG på ca 240.000Nok för sin Leaf 40kWh.
Men de har tvingats att höja till 279.900Nok.
Men MG tuffar på med ett pris på kr 239.890Nok.
Dessutom Billån från Santander: 0,9 % ränta.
Månadskostnad från 2220,-. Nok.
Så Nissan har tappat försäljning till MG.
Så MG har bra bilar till lågt pris och har snabba leveranser.
Har du aktier i MG sånt som du reklamerar för dom?
Det såldes/säljas ju många VW Golf fast en Dacia till det halva löser samma uppgift. Finns säkert ganska många som inte vill röra MG speciellt också när ingen vet hur märket håller värdet över tid.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 23:11
av Zalman3
Credde skrev:Zalman3 skrev:
Sen är det ju som så att bara för att det är en drivlina som är elektrifierad så går inte folk bananas och handlar utan att bry sig om märket. Norge är inte Sverige, tror inte MG kommer vara något större hot på marknaden. Kanske till en början men inte i det långa loppet.
Tror att priserna snabbt pressas neråt.
MG har ju mycket luft i sina priser.
Nu när norska kronan minskat rejält i värde senaste halvåret så försökte Nissan i början ha samma pris som MG på ca 240.000Nok för sin Leaf 40kWh.
Men de har tvingats att höja till 279.900Nok.
Men MG tuffar på med ett pris på kr 239.890Nok.
Dessutom Billån från Santander: 0,9 % ränta.
Månadskostnad från 2220,-. Nok.
Så Nissan har tappat försäljning till MG.
Så MG har bra bilar till lågt pris och har snabba leveranser.
Har du aktier i MG sånt som du reklamerar för dom?
Det såldes/säljas ju många VW Golf fast en Dacia till det halva löser samma uppgift. Finns säkert ganska många som inte vill röra MG speciellt också när ingen vet hur märket håller värdet över tid.
Jag tycker MG gör ett bra jobb som prispressare.
Du behöver inte köpa en MG.
Men alla elbilsköpare tjänar på att det finns nån som går före och ser till att priserna sänks rejält!
Fossilbils tillverkares bortförklaringar att elbilar är dyra håller inte längre. Eller att det är svårt att få tag på batterier.
Antingen så säljer man billiga och bra elbilar.
Med kort leveranstid.
Eller så blir man utkonkurrerad.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 14 aug 2020 23:40
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Fossilbils tillverkares bortförklaringar att elbilar är dyra håller inte längre. Eller att det är svårt att få tag på batterier.
Antingen så säljer man billiga och bra elbilar.
Med kort leveranstid.
Eller så blir man utkonkurrerad.
Så tesla blir också utkonkurrerad då eller ? Både dyra och saknar massa flashiga utrusningar som man vill ha.... fotöppning på bakluckan, head up, dynamiska led, pålitlig farthållare som fungerar i solljus.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 08:26
av Laban
Sittpositionen är hög och jag får en hel del mpv-vibbar på grund av de sluttande A-stolparna och det faktum att "motorhuven" inte syns. Det känns alltså inte som en fyrkantig robust suv.
Högbyggd, kort huv. Vad är det om inte en MPV ?
Model Y är väl inte direkt en SUV formmässigt, inte heller en kombi. MPV ?
Elbilarna blir MPV’s återkomst till rampljuset

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 08:38
av Leo
Har i alla tider funnits ”billiga fossilbilar” i Kina utan att dem automatiskt slagit igenom i Europa bara för det.
När de byggs ”billigt” så saknas det oftast andra parametrar som värdesätts av köpare oavsett drivlinan. Kvalitet, säkerhet, komfort, servicenät, utseende, image eller annat.
Så visst kan ”billiga elbilar” från Kina komma att slå igenom i Europa men andra egenskaper påverkar många kunder också. Annars skulle t ex Dacia varit ett betydligt större märke idag och varför skulle då BMW, MB, Audi, Volvo, VW sälja så bra när det finns ”billiga” Dacia osv.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 08:49
av Zalman3
Stevvee skrev:Zalman3 skrev:
Fossilbils tillverkares bortförklaringar att elbilar är dyra håller inte längre. Eller att det är svårt att få tag på batterier.
Antingen så säljer man billiga och bra elbilar.
Med kort leveranstid.
Eller så blir man utkonkurrerad.
Så tesla blir också utkonkurrerad då eller ? Både dyra och saknar massa flashiga utrusningar som man vill ha.... fotöppning på bakluckan, head up, dynamiska led, pålitlig farthållare som fungerar i solljus.
I prisklassen under 250.000kr tror jag inte alls att Tesla kommer vara ett alternativ de närmsta 3 åren.
Däremot kommer det en flodvåg med billiga kinesiska elbilar till Europa nu.
20 modeller bara från DFSK och SERES.
Med DFSK og SERES vil vi kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, forteller Holmedal.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 08:57
av Stevvee
Zalman3 skrev:Stevvee skrev:Zalman3 skrev:
Fossilbils tillverkares bortförklaringar att elbilar är dyra håller inte längre. Eller att det är svårt att få tag på batterier.
Antingen så säljer man billiga och bra elbilar.
Med kort leveranstid.
Eller så blir man utkonkurrerad.
Så tesla blir också utkonkurrerad då eller ? Både dyra och saknar massa flashiga utrusningar som man vill ha.... fotöppning på bakluckan, head up, dynamiska led, pålitlig farthållare som fungerar i solljus.
I prisklassen under 250.000kr tror jag inte alls att Tesla kommer vara ett alternativ de närmsta 3 åren.
Däremot kommer det en flodvåg med billiga kinesiska elbilar till Europa nu.
20 modeller bara från DFSK och SERES.
Med DFSK og SERES vil vi kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, forteller Holmedal.
Du skriver ju själv att man är utkonkurrerad om man inte säljer billiga elbilar.
Som det har sagts många gånger, bara för att en bil blir ”billig” och har drivlina på el så kommer den inte krossa allt motstånd.
Du överskattar verkligen detta.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 09:15
av Fredrik j
Det har ju alltid funnits billiga bilar på marknaden och trots det har det gått rätt bra att sälja dyra.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 10:27
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Elbilar MÅSTE komma ner under 300.000kr i pris för att den stora massan ska köpa en elbil.
Vad händer om de aldrig gör det och de billigaste avgasbilarna försvinner så att minimipriset går uppåt 300kkr för en bil?
Allt större krav på säkerhet och funktioner på bilar gör att de grundpriset går uppåt. Priset på avgasbilar kommer gå att gå upp om inte annat pga malus så för att allt färre kommer att produceras.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 11:17
av backe
Jag tror och hoppas att miljöbonus(även rabatt på förmånsvärdet) kommer att knytas till ett maxpris på kanske 500k kr, då kommer priserna definitivt pressas nedåt på en bil som tjänstebilisterna känner är ok. Då kommer automatiskt de billiga små elbilarna pressas nedåt i pris enligt vad jag tror.
Det här är nåt som redan har börjat tillämpas(bonus med pristak alltså) i andra länder.
Egentligen ganska sjukt att man ska få ett bidrag för att köpa en sportbil eller liknande för flera miljoner kronor bara för att den går på el, men under en övergångsperiod har det väl varit ok.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 11:20
av Mickep
Kan verifiera att priserna på bilar är på väg uppåt. Tror runt 300 000 är en rimlig mötsepunkt där elbilar och vanliga bilar gör att den senare försvinner.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 12:04
av backe
Mickep skrev:Kan verifiera att priserna på bilar är på väg uppåt. Tror runt 300 000 är en rimlig mötsepunkt där elbilar och vanliga bilar gör att den senare försvinner.
Kan verifiera att priset på bilar har gått upp i alla tider.

(Med undantag för några bilar som Model S och X t.ex.)
Eller finns det någon kurva där man kan se ett snitt på icke el/hybrid där inköpspris går upp något extra mycket nu? Vi har iofs mer pengar över att konsumera nu med ränteläget som är så viss uppgång kanske finns? Finns den här statistiken för hela Europa?
För med de rabatter som man får nu på miljöbil så förstår jag att snittpriset går upp om man räknar in miljöbil i snittet, min hybrid för 600k+ är billigare för mig per månad än min förra diesel som kostade under 400k, svårt att motivera att inte byta då. Därför jag skrev innan att det är rimligt att sätta ett tak på dessa incitament.
Däremot så får vi erbjudanden regelbundet på kontoret på fina ICE-bilar som enligt mitt minne är lägre än några år sedan, troligen beroende på svårigheter att sälja p.g.a. malus och ekonomiska incitament på miljöbil, det är åtminstone vad jag tror?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 15 aug 2020 13:54
av LarsL
Elon Musk snackar ju om priser på en bit över miljonen för en bil när de blir självkörande.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 02:13
av Zalman3
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 07:34
av PapaD
Ser praktisk ut, förutom jättehuven. Ser ut som en fossilbil.. Dålig fantasi hos designteamet kanske.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 08:40
av kikat
PapaD skrev:Ser praktisk ut, förutom jättehuven. Ser ut som en fossilbil.. Dålig fantasi hos designteamet kanske.
Handlar nog inte dålig fantasi utan i så fall rädsla för att misslyckas. Just att den ser ut som en fossilare tror jag kan göra att den tilltalar många som vill ta steget till eldrift.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 08:49
av backe
PapaD skrev:Ser praktisk ut, förutom jättehuven. Ser ut som en fossilbil.. Dålig fantasi hos designteamet kanske.
Tycker inte den huven ser så lång ut, troligen betydligt kortare än både Model S och Model X, troligen inte längre än Model 3 heller.
Men du kanske inkluderar Tesla i dom som har dålig fantasi hos designteamet?
Det man kanske ska tänka på är att många märken har ett design-dna som man vill försöka behålla, så att dom som vill ha en Skoda ska känna att det är en Skoda dom köpt.
Sen ska man såklart anpassa sig och nyttja de förutsättningar som ges med t.ex. en elbil. Men som sagt, jag ser inte att just den här bilen har någon särskilt lång huv?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 08:51
av Laban
vs Skoda Octavia
Jag skulle säga att det är mer kombi än SUV över utseendet. Ganska tråkig bil designmässigt men kanske precis vad marknaden behöver ? Speciellt Sverige, Norge.. Dessutom finns alltid ID.4 som ser lite mer modern ut för den som så önskar.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 aug 2020 10:23
av Kolbackx
När jag först såg den gula Vision IV så väcktes ett ordentligt ha-begär.

Men tyvärr, nu ser jag bara en vanlig, tråkig, helt intetsägande Skoda. Synd.