I så fall kan det nog stämma, får det till ca $60 000 om man räknar med 15% tull.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 13:54
av Mickep
Tycker bilen verkar helt ok.
Tesla fanboys har tidigare kunnat säga, nej tack avstår, för att de saknade panoramaglas, OTA update, stortbatteri, tillgång till snabbladdnätverk, ren interiör (dvs stor skärm). Nu har de fått allting och då blir argumenten istället att polestar kopierar. (tala om ängslighet). Jag tycker det är bra att volvo/polestar tar intryck och tar bra ideer och gör det till sina egna.
Det enda som är fel med den vilket också är bristen hos samtliga elbilar är att prislappen ännu är allför hög.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:11
av Jeppe_E
Mickep skrev:
Tycker bilen verkar helt ok.
Tesla fanboys har tidigare kunnat säga, nej tack avstår, för att de saknade panoramaglas, OTA update, stortbatteri, tillgång till snabbladdnätverk, ren interiör (dvs stor skärm). Nu har de fått allting och då blir argumenten istället att polestar kopierar. (tala om ängslighet). Jag tycker det är bra att volvo/polestar tar intryck och tar bra ideer och gör det till sina egna.
Det enda som är fel med den vilket också är bristen hos samtliga elbilar är att prislappen ännu är allför hög.
Jo, det hade väl varit önskvärt med en billigare modell, men detta är ju precis i linje med vad alla andra gör. Alltså den dyra modellen först. Anledningen är ju enkel, de tjänar mer på att sälja fullutrustade bilar.
Så för typ 630.000 kr så får du en maxutrustad PS2, dvs det är ljudsystem från HK, det är Pilot Assist, pluspaket, adaptiv farthållare, 19" och hela tjotafräset. Eftersom den ändå nu då anges som en Model 3 utmanare, så får man ju lägga på AP på teslan, samt 19" hjul och då hamnar Teslan på 732.000 kr. Om nu priset står sig, så är den ju bra mycket billigare än en jämförbar Model 3. Sen är ändå Model 3 intressantare när det gäller hela självkörningsteknologin och EAP. Där ligger de fortfarande långt framme. SuC är ju också något som gör att Tesla sticker ut. Ja, om man nu använder sig av det.
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:22
av hooked
Mickep skrev:
Tycker bilen verkar helt ok.
Tesla fanboys har tidigare kunnat säga, nej tack avstår, för att de saknade panoramaglas, OTA update, stortbatteri, tillgång till snabbladdnätverk, ren interiör (dvs stor skärm). Nu har de fått allting och då blir argumenten istället att polestar kopierar. (tala om ängslighet). Jag tycker det är bra att volvo/polestar tar intryck och tar bra ideer och gör det till sina egna.
Det enda som är fel med den vilket också är bristen hos samtliga elbilar är att prislappen ännu är allför hög.
Tycker du det klädsamt att använda uttrycket Tesla fanboys på det sättet på ett Teslaforum? Jag är seriöst nyfiken hur du tänker när du postar ett sådant inlägg. Jag äger inte själv en Tesla (än), men tycker de flesta teslaägare här på forumet är mycket balanserade i vad de skriver. Det du just skrev tycker jag personligen är mycket värre.
Äger man inte en Tesla och ändå tillbringar tid på det här forumet får man nog ha visst överseende med att folk gillar sina bilar. Den här typen av slagord tycker jag är väldigt trist att läsa och i mångt och mycket en sådan här typ av kommentar som just gör att polariseringen eskalerar och det blir dålig stämning i vissa trådar.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:27
av Mickep
Man skall inte ta fan boy som något negativt utan hur de som betecknar sig så utttrycker sig. Det spelar ingen roll hur bra de andra tillverkarna blir utan tesla är och förblir nr ett. det finns samma tendens hos apple. (även hos andra märken) Det är ett löjligt beteende och förtjänar att få sig ett tjuvnyp. Jag gillar tesla, men också andra och tar deras för och nackdel för vad de är. Ett beteende gör inte någon till mer eller mindre värd. det finns samma bias i politiken. och är ett välkänt faktum.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:31
av ellerstrom
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Tycker bilen verkar helt ok.
Tesla fanboys har tidigare kunnat säga, nej tack avstår, för att de saknade panoramaglas, OTA update, stortbatteri, tillgång till snabbladdnätverk, ren interiör (dvs stor skärm). Nu har de fått allting och då blir argumenten istället att polestar kopierar. (tala om ängslighet). Jag tycker det är bra att volvo/polestar tar intryck och tar bra ideer och gör det till sina egna.
Det enda som är fel med den vilket också är bristen hos samtliga elbilar är att prislappen ännu är allför hög.
Jo, det hade väl varit önskvärt med en billigare modell, men detta är ju precis i linje med vad alla andra gör. Alltså den dyra modellen först. Anledningen är ju enkel, de tjänar mer på att sälja fullutrustade bilar.
Så för typ 630.000 kr så får du en maxutrustad PS2, dvs det är ljudsystem från HK, det är Pilot Assist, pluspaket, adaptiv farthållare, 19" och hela tjotafräset. Eftersom den ändå nu då anges som en Model 3 utmanare, så får man ju lägga på AP på teslan, samt 19" hjul och då hamnar Teslan på 732.000 kr. Om nu priset står sig, så är den ju bra mycket billigare än en jämförbar Model 3. Sen är ändå Model 3 intressantare när det gäller hela självkörningsteknologin och EAP. Där ligger de fortfarande långt framme. SuC är ju också något som gör att Tesla sticker ut. Ja, om man nu använder sig av det.
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Måste säga att jag gillade bilen, och då är jag absolut inte volvo-frälst. Tycker att de är bra att de inspirerats en del av Tesla och Model 3 och plockat en del bra saker därifrån. Tror att denna kan bli riktigt bra, hoppas bara att de kan få upp volymerna tillräckligt för efterfrågan lär finnas.
En sak som jag inte blir riktigt klok på är dock priset. Nu har jag inte lekt särskilt mycket med konfiguratorn, men stämmer det att oavsett vilka tillval jag gör är priset satt till 59.000€? I så fall känns det ju som ett utgångspris på deras long range modell och att tillvalen kostar extra, men hur mycket? Eller har jag fått något om bakfoten?
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:38
av frippe
Jeppe_E skrev:
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Rent generellt ser Polestar 2 intressant ut, jag gillar t.ex. kombikupé före sedan. Men, vet vi verkligen att det är en "fin" bil? Vi har sett flertalet andra traditionella biltillverkare som försökt bygga elbilar och som stöter på rejäla problem, Jaguar, Audi m.m.
Det verkar inte vara så superlätt att gå från fossilbils- till elbilstillverkning som vissa gör gällande. Först när Polestar 2 finns i produktion och gått på vägarna ett par månader, vet vi om det verkligen är en "fin" bil. Mer än till utseendet.
Model 3, har trotsallt den fördelen att den redan är ute på vägarna och där vet vi ganska väl hur den uppträder, både körmässigt som förbrukningsmässigt.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 14:53
av Ric
ellerstrom skrev:
En sak som jag inte blir riktigt klok på är dock priset. Nu har jag inte lekt särskilt mycket med konfiguratorn, men stämmer det att oavsett vilka tillval jag gör är priset satt till 59.000€? I så fall känns det ju som ett utgångspris på deras long range modell och att tillvalen kostar extra, men hur mycket? Eller har jag fått något om bakfoten?
Priset är 59 900 euro inklusive moms på den tyska marknaden. Gissningsvis så har de inte lagt in några priser för metallic och tillval.
I så fall kan det nog stämma, får det till ca $60 000 om man räknar med 15% tull.
Hur är det med tull till EU från Kina? Jag kollade på Tullverket och det verkar vara tio procent för privatimport, är det samma för biltillverkare?
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 15:19
av hooked
-
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 15:20
av Jeppe_E
ellerstrom skrev:
En sak som jag inte blir riktigt klok på är dock priset. Nu har jag inte lekt särskilt mycket med konfiguratorn, men stämmer det att oavsett vilka tillval jag gör är priset satt till 59.000€? I så fall känns det ju som ett utgångspris på deras long range modell och att tillvalen kostar extra, men hur mycket? Eller har jag fått något om bakfoten?
Ja, priset är ju satt, som jag förstod det efter en maxutrustad bil. Jag ska höra på presentationen igen i kväll. Samtidigt, så är det ju bara en prisindikation, så jag förutsätter att Metalliclack och 20" hjul kostar extra. Kanske inte Tesla-extra, utan mer Volvo-extra. Men utrustning som Premium ljud (HK), Pilot Assist, Adaptiv farthållare, 19" hjul är "standard" i lanseringsversionen. De olika valen i konfiguratorn påverkar inte priset, helt enkelt för att de inte ens är där idag med tillbehörsvalen. Dessa kommer förstås att komma ut när det börjar närma sig beställning.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 15:25
av ellerstrom
Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:
En sak som jag inte blir riktigt klok på är dock priset. Nu har jag inte lekt särskilt mycket med konfiguratorn, men stämmer det att oavsett vilka tillval jag gör är priset satt till 59.000€? I så fall känns det ju som ett utgångspris på deras long range modell och att tillvalen kostar extra, men hur mycket? Eller har jag fått något om bakfoten?
Ja, priset är ju satt, som jag förstod det efter en maxutrustad bil. Jag ska höra på presentationen igen i kväll. Samtidigt, så är det ju bara en prisindikation, så jag förutsätter att Metalliclack och 20" hjul kostar extra. Kanske inte Tesla-extra, utan mer Volvo-extra. Men utrustning som Premium ljud (HK), Pilot Assist, Adaptiv farthållare, 19" hjul är "standard" i lanseringsversionen. De olika valen i konfiguratorn påverkar inte priset, helt enkelt för att de inte ens är där idag med tillbehörsvalen. Dessa kommer förstås att komma ut när det börjar närma sig beställning.
OK, då är jag med! Gissade också på det, men ville bara dubbelkolla så att jag förstått allt korrekt
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 15:25
av Jeppe_E
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Rent generellt ser Polestar 2 intressant ut, jag gillar t.ex. kombikupé före sedan. Men, vet vi verkligen att det är en "fin" bil? Vi har sett flertalet andra traditionella biltillverkare som försökt bygga elbilar och som stöter på rejäla problem, Jaguar, Audi m.m.
Det verkar inte vara så superlätt att gå från fossilbils- till elbilstillverkning som vissa gör gällande. Först när Polestar 2 finns i produktion och gått på vägarna ett par månader, vet vi om det verkligen är en "fin" bil. Mer än till utseendet.
Model 3, har trotsallt den fördelen att den redan är ute på vägarna och där vet vi ganska väl hur den uppträder, både körmässigt som förbrukningsmässigt.
Nej vi vet ju inte hur drivlinan är. Jag är dock helt övertygad om att byggkvalitén är på topp. Där har volvo lång erfarenhet och min egen upplevelse (som förstås kan skilja sig från andras) är att det är välbyggda bilar. Bilar byggda för det nordiska klimatet. Jag hoppas att drivlinan kan leverera enligt plan. Det är ju inte en SUV och Volvo har klart för sig att vindmotståndet och vikt är elbilens största fiende. 11kW ombordladdare och 150kW snabbladdning tyder ju på att de förstått. Sen kan jag inte svara på teknologin med batterierna, vad som är för eller nackdelar jämfört med Tesla.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 15:36
av Jeppe_E
Om det råder tveksamheter huruvida man bokat en Polestar eller en Volvo
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 16:03
av OfarligTesla
Försöker bestämma mig för om jag skall boka en eller ej. Å ena sidan är det ju en cool bil och det är ju aldrig fel att ha valet öppet, å andra sidan är det osannolikt att jag skulle byta in min S mot den bilen så jag lär inte köpa den ändå.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 16:11
av Mickep
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 16:25
av Jeppe_E
Mickep skrev:
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Håller med dig, fattar inte riktigt nyttan med helljuset. Killgissar att folk kommer att blinka pga att de upplever att de blir bländade. Men funktionen är väl inte avsedd för att man ska ha helljuset på hela tiden? Utan mer på mörka landsvägar.
Presentationen var inte speciellt bra. Jag försökte lyssna mer på vad han sa än hur han sa det. Det var en hel del som sades som inte passarade mitt BS-filter Gissar att publiken bestod av Polestar-anställda och möjligen några från motorpressen. Tyckte de visade upp bilen alldeles för lite, precis som om de inte riktigt ville visa den live. Men den skall ju ut på turné nu. Så det är bara att hoppas att den kommer att visas nära där man bor.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 16:29
av Verdi
Mickep skrev:
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Såg inte presentationen men det borde väl vara nåt i stil med Mercedes ILS eller Audis Matrix?
När man kör i stan så stänger man med fördel av helljuset och den funktionen och har enbart halvljus.
Jag hade ett sånt system på min BMW 330d från 2013 så det är ju inget nytt direkt och något som jag absolut saknar på Teslan.
Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 16:40
av taliz
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Rent generellt ser Polestar 2 intressant ut, jag gillar t.ex. kombikupé före sedan. Men, vet vi verkligen att det är en "fin" bil? Vi har sett flertalet andra traditionella biltillverkare som försökt bygga elbilar och som stöter på rejäla problem, Jaguar, Audi m.m.
Det verkar inte vara så superlätt att gå från fossilbils- till elbilstillverkning som vissa gör gällande. Först när Polestar 2 finns i produktion och gått på vägarna ett par månader, vet vi om det verkligen är en "fin" bil. Mer än till utseendet.
Model 3, har trotsallt den fördelen att den redan är ute på vägarna och där vet vi ganska väl hur den uppträder, både körmässigt som förbrukningsmässigt.
Nej vi vet ju inte hur drivlinan är. Jag är dock helt övertygad om att byggkvalitén är på topp. Där har volvo lång erfarenhet och min egen upplevelse (som förstås kan skilja sig från andras) är att det är välbyggda bilar. Bilar byggda för det nordiska klimatet. Jag hoppas att drivlinan kan leverera enligt plan. Det är ju inte en SUV och Volvo har klart för sig att vindmotståndet och vikt är elbilens största fiende. 11kW ombordladdare och 150kW snabbladdning tyder ju på att de förstått. Sen kan jag inte svara på teknologin med batterierna, vad som är för eller nackdelar jämfört med Tesla.
Det var många som ”visste” att Chevrolet Bolt skulle bli mycket bättre än Model 3 också. Hur blev utfallet? Bolt är så gott som bortglömd.
Många sa också att iPace minsann skulle bli myycket bättre än Tesla, Jaguar kan ju bygga bilar!
Hur blev det? Försäljningen dalar och den är också bortglömd om något år.
Men Audi då? eTron såg ju så bra ut på pappret?
Hur blev det? Fortfarande inga kundbilar levererade, så vem vet... men det blir troligen ungefär som med iPace. Relativt låg volym och bortglömd om ett par år.
Den enda konstanten är Tesla, de fortsätter växa explosivt och har majoriteten av marknaden av en anledning. Konkurrenterna satsar inte helhjärtat och lyckas därför inte fullt ut.
Folk underskattar gång på gång enormt hur svårt det är att förändra stora företag.
Alla bjässar skrattade åt iPhone, och sa att de kunde ju kopiera den om inte annat. Det var bara en liten telefon, men dåtidens jättar Nokia, Ericsson, Sony är numera historia på mobilfronten pga iPhone....
Med det sagt kan PS2 bli en bra bil, med betong på KAN. Vi VET inte än.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 17:00
av Stevvee
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Håller med dig, fattar inte riktigt nyttan med helljuset. Killgissar att folk kommer att blinka pga att de upplever att de blir bländade. Men funktionen är väl inte avsedd för att man ska ha helljuset på hela tiden? Utan mer på mörka landsvägar.
Presentationen var inte speciellt bra. Jag försökte lyssna mer på vad han sa än hur han sa det. Det var en hel del som sades som inte passarade mitt BS-filter Gissar att publiken bestod av Polestar-anställda och möjligen några från motorpressen. Tyckte de visade upp bilen alldeles för lite, precis som om de inte riktigt ville visa den live. Men den skall ju ut på turné nu. Så det är bara att hoppas att den kommer att visas nära där man bor.
Märks att ni inte kört bil med aktiva ledljus.
Nej du åker inte hela tiden och skulle den möta mer bilar än den klarar av så mörkar den ett större fält eller slår av.
Fungerar precis som på volvobilarna idag eller för den del många andra märken också med den funktionen. Fast idag klarar man bara av att mörka två fält samtidigt. Helljuset slår av så fort det kommer gatlampor.
Och detta är något jag aldrig skulle vilja gå ifrån, det är en så grym funktion och helt fantastiskt när du ligger bakom en bil och själv har fullt ljus vid sidorna om den bilen och utanför vägen (nej du bländar inte bilen framför heller för vid den är det svart och något som syns)
När man möter någon har man också full belysning tills den inte klarar av mer då slocknar den för en sekund sen på igen, du tappar alltså sikt på den sidan för en sekund (om du nu inte möter fler bilar såklart)
Helt enkelt riktigt grymt ur säkerhetssynpunkt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 17:07
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Rent generellt ser Polestar 2 intressant ut, jag gillar t.ex. kombikupé före sedan. Men, vet vi verkligen att det är en "fin" bil? Vi har sett flertalet andra traditionella biltillverkare som försökt bygga elbilar och som stöter på rejäla problem, Jaguar, Audi m.m.
Det verkar inte vara så superlätt att gå från fossilbils- till elbilstillverkning som vissa gör gällande. Först när Polestar 2 finns i produktion och gått på vägarna ett par månader, vet vi om det verkligen är en "fin" bil. Mer än till utseendet.
Model 3, har trotsallt den fördelen att den redan är ute på vägarna och där vet vi ganska väl hur den uppträder, både körmässigt som förbrukningsmässigt.
Nej vi vet ju inte hur drivlinan är. Jag är dock helt övertygad om att byggkvalitén är på topp. Där har volvo lång erfarenhet och min egen upplevelse (som förstås kan skilja sig från andras) är att det är välbyggda bilar. Bilar byggda för det nordiska klimatet. Jag hoppas att drivlinan kan leverera enligt plan. Det är ju inte en SUV och Volvo har klart för sig att vindmotståndet och vikt är elbilens största fiende. 11kW ombordladdare och 150kW snabbladdning tyder ju på att de förstått. Sen kan jag inte svara på teknologin med batterierna, vad som är för eller nackdelar jämfört med Tesla.
Det var många som ”visste” att Chevrolet Bolt skulle bli mycket bättre än Model 3 också. Hur blev utfallet? Bolt är så gott som bortglömd.
Många sa också att iPace minsann skulle bli myycket bättre än Tesla, Jaguar kan ju bygga bilar!
Hur blev det? Försäljningen dalar och den är också bortglömd om något år.
Men Audi då? eTron såg ju så bra ut på pappret?
Hur blev det? Fortfarande inga kundbilar levererade, så vem vet... men det blir troligen ungefär som med iPace. Relativt låg volym och bortglömd om ett par år.
Den enda konstanten är Tesla, de fortsätter växa explosivt och har majoriteten av marknaden av en anledning. Konkurrenterna satsar inte helhjärtat och lyckas därför inte fullt ut.
Folk underskattar gång på gång enormt hur svårt det är att förändra stora företag.
Alla bjässar skrattade åt iPhone, och sa att de kunde ju kopiera den om inte annat. Det var bara en liten telefon, men dåtidens jättar Nokia, Ericsson, Sony är numera historia på mobilfronten pga iPhone....
Med det sagt kan PS2 bli en bra bil, med betong på KAN. Vi VET inte än.
Hmmm.. Har du verkligen underbyggda fakta på det du häver ur dig?
Alltså det tog mig 5 minuter att googla fram, så lite mer faktakontroll och realitycheck kanske man bör ha (vilket ibland även jag har). Kritisera skall man, men då skall man ha torrt på fötterna.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 17:10
av Jeppe_E
Stevvee skrev:
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Håller med dig, fattar inte riktigt nyttan med helljuset. Killgissar att folk kommer att blinka pga att de upplever att de blir bländade. Men funktionen är väl inte avsedd för att man ska ha helljuset på hela tiden? Utan mer på mörka landsvägar.
Presentationen var inte speciellt bra. Jag försökte lyssna mer på vad han sa än hur han sa det. Det var en hel del som sades som inte passarade mitt BS-filter Gissar att publiken bestod av Polestar-anställda och möjligen några från motorpressen. Tyckte de visade upp bilen alldeles för lite, precis som om de inte riktigt ville visa den live. Men den skall ju ut på turné nu. Så det är bara att hoppas att den kommer att visas nära där man bor.
Märks att ni inte kört bil med aktiva ledljus.
Nej du åker inte hela tiden och skulle den möta mer bilar än den klarar av så mörkar den ett större fält eller slår av.
Fungerar precis som på volvobilarna idag eller för den del många andra märken också med den funktionen. Fast idag klarar man bara av att mörka två fält samtidigt. Helljuset slår av så fort det kommer gatlampor.
Och detta är något jag aldrig skulle vilja gå ifrån, det är en så grym funktion och helt fantastiskt när du ligger bakom en bil och själv har fullt ljus vid sidorna om den bilen och utanför vägen (nej du bländar inte bilen framför heller för vid den är det svart och något som syns)
När man möter någon har man också full belysning tills den inte klarar av mer då slocknar den för en sekund sen på igen, du tappar alltså sikt på den sidan för en sekund (om du nu inte möter fler bilar såklart)
Helt enkelt riktigt grymt ur säkerhetssynpunkt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej jag har bara aktiva kurvljus på min bil, vilket är riktigt bra. Om det fungerar så bra som det är tänkt och att folk inte blir irriterade över att de tycker att man har helljuset tänt så är det ju en framgång.
Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 17:21
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Kort och gott kan man nog säga att båda två är fina bilar som är bra på lite olika saker, allt beroende på vilka preferenser man har.
Rent generellt ser Polestar 2 intressant ut, jag gillar t.ex. kombikupé före sedan. Men, vet vi verkligen att det är en "fin" bil? Vi har sett flertalet andra traditionella biltillverkare som försökt bygga elbilar och som stöter på rejäla problem, Jaguar, Audi m.m.
Det verkar inte vara så superlätt att gå från fossilbils- till elbilstillverkning som vissa gör gällande. Först när Polestar 2 finns i produktion och gått på vägarna ett par månader, vet vi om det verkligen är en "fin" bil. Mer än till utseendet.
Model 3, har trotsallt den fördelen att den redan är ute på vägarna och där vet vi ganska väl hur den uppträder, både körmässigt som förbrukningsmässigt.
Nej vi vet ju inte hur drivlinan är. Jag är dock helt övertygad om att byggkvalitén är på topp. Där har volvo lång erfarenhet och min egen upplevelse (som förstås kan skilja sig från andras) är att det är välbyggda bilar. Bilar byggda för det nordiska klimatet. Jag hoppas att drivlinan kan leverera enligt plan. Det är ju inte en SUV och Volvo har klart för sig att vindmotståndet och vikt är elbilens största fiende. 11kW ombordladdare och 150kW snabbladdning tyder ju på att de förstått. Sen kan jag inte svara på teknologin med batterierna, vad som är för eller nackdelar jämfört med Tesla.
Det var många som ”visste” att Chevrolet Bolt skulle bli mycket bättre än Model 3 också. Hur blev utfallet? Bolt är så gott som bortglömd.
Många sa också att iPace minsann skulle bli myycket bättre än Tesla, Jaguar kan ju bygga bilar!
Hur blev det? Försäljningen dalar och den är också bortglömd om något år.
Men Audi då? eTron såg ju så bra ut på pappret?
Hur blev det? Fortfarande inga kundbilar levererade, så vem vet... men det blir troligen ungefär som med iPace. Relativt låg volym och bortglömd om ett par år.
Den enda konstanten är Tesla, de fortsätter växa explosivt och har majoriteten av marknaden av en anledning. Konkurrenterna satsar inte helhjärtat och lyckas därför inte fullt ut.
Folk underskattar gång på gång enormt hur svårt det är att förändra stora företag.
Alla bjässar skrattade åt iPhone, och sa att de kunde ju kopiera den om inte annat. Det var bara en liten telefon, men dåtidens jättar Nokia, Ericsson, Sony är numera historia på mobilfronten pga iPhone....
Med det sagt kan PS2 bli en bra bil, med betong på KAN. Vi VET inte än.
Hmmm.. Har du verkligen underbyggda fakta på det du häver ur dig?
Alltså det tog mig 5 minuter att googla fram, så lite mer faktakontroll och realitycheck kanske man bör ha (vilket ibland även jag har). Kritisera skall man, men då skall man ha torrt på fötterna.
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 17:30
av Stevvee
Jeppe_E skrev:
Stevvee skrev:
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
OK, Nu har vi hyllat denna skapelse tillräckligt. Dags att gå in på lite kritik (utan att dyka i FUD träsket) Ideen med att köra med helljusen på HELA tiden tycker jag inte är helt 100. Systemet klarar av 5 st mötande bilar. Med den "begränsningen" tycker jag inte man skall köra i stan med helljusen på. Och ofta möter man fler än 5 bilar. och tänk om dessa också är en polestar2 så kommer folk bli bländade hur man än gör.
Sen har jag bara lite påpekanden om presentation, som var bra, dock lite väl lik apples (och tack och lov inget "one more thing" för annars hade de varit riktigt illa ute) lite stel publik men några tjoande (antar att det var redan insatta). Det är en konservativ bil, inget som riktigt var "tappa hakan". men de hade några saker som den gula klämman som skyddar passagerarna och batteriet. presentationen var bättre än model3 presentationen men det är svårt att slå roadster2 showen. (där hade jag hakan i golvet)
Håller med dig, fattar inte riktigt nyttan med helljuset. Killgissar att folk kommer att blinka pga att de upplever att de blir bländade. Men funktionen är väl inte avsedd för att man ska ha helljuset på hela tiden? Utan mer på mörka landsvägar.
Presentationen var inte speciellt bra. Jag försökte lyssna mer på vad han sa än hur han sa det. Det var en hel del som sades som inte passarade mitt BS-filter Gissar att publiken bestod av Polestar-anställda och möjligen några från motorpressen. Tyckte de visade upp bilen alldeles för lite, precis som om de inte riktigt ville visa den live. Men den skall ju ut på turné nu. Så det är bara att hoppas att den kommer att visas nära där man bor.
Märks att ni inte kört bil med aktiva ledljus.
Nej du åker inte hela tiden och skulle den möta mer bilar än den klarar av så mörkar den ett större fält eller slår av.
Fungerar precis som på volvobilarna idag eller för den del många andra märken också med den funktionen. Fast idag klarar man bara av att mörka två fält samtidigt. Helljuset slår av så fort det kommer gatlampor.
Och detta är något jag aldrig skulle vilja gå ifrån, det är en så grym funktion och helt fantastiskt när du ligger bakom en bil och själv har fullt ljus vid sidorna om den bilen och utanför vägen (nej du bländar inte bilen framför heller för vid den är det svart och något som syns)
När man möter någon har man också full belysning tills den inte klarar av mer då slocknar den för en sekund sen på igen, du tappar alltså sikt på den sidan för en sekund (om du nu inte möter fler bilar såklart)
Helt enkelt riktigt grymt ur säkerhetssynpunkt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej jag har bara aktiva kurvljus på min bil, vilket är riktigt bra. Om det fungerar så bra som det är tänkt och att folk inte blir irriterade över att de tycker att man har helljuset tänt så är det ju en framgång.
Har haft det på mina 4 senaste bilar och fungerar som sagt ypperligt. Prova och man vill inte välja bort det tillvalet vid nästa beställning.
Det mäktigaste är just att se hur det blir svarta fält runt bilarna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 18:38
av Model3LR
Det aktiva helljuset på nya volvobilar är grymt! Funkar däremot inte på motorvägen. Då blinkar alla lastbilar. Men det gäller alla bilar med liknande ljus.