Model Y från Giga Shanghai till Europa i december 2020? Kanske inte.
Kanske inte nej. Ser ingen logik i att Giga Shanghai ska leverera Model Y till Europa istället för Kina några få månader innan Giga Berlin börjar producera Model Y. Finns ingen logisk anledning till detta. Enligt Elon Musk så kommer Model Y för Europa komma från Giga Berlin, jag lägger inte något värde på vad denna anonym person säger till en bloggare.
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.
Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 07 okt 2020 22:13
av Svenssons
Laban skrev:
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.
Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Vad skulle det vara för risk?
Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 07 okt 2020 22:24
av LarsL
Risken handlar om att man inte kommer få snurr på tillverkningen med helt nya tekniker inom några områden.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 00:32
av Svenssons
LarsL skrev:
Risken handlar om att man inte kommer få snurr på tillverkningen med helt nya tekniker inom några områden.
Det samma gäller väl Kina och talar väl inte för att man väljer att transportera bilarna i veckor istället för att sälja dem på plats?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 06:38
av Laban
Elon sa att Shanghai och Freemont skulle gå över till 4680 om ~2 år då tekniken var väl beprövad. Mindre risk produktionsmässigt då med 2170 celler.
Men bara för att det finns en potentiell logisk förklaring betyder det inte att det är sannolikt. Som redan nämnts så kan man sälja alla Kina Model Y i Kina. Sen tror jag att man vill att Model Y i Europa ska vara tillverkad här. För kunderna samt för egen del med tanke på att det kommer skilja lite mellan bilarna beroende på var de producerats.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 10:17
av Svenssons
Laban skrev:
Elon sa att Shanghai och Freemont skulle gå över till 4680 om ~2 år då tekniken var väl beprövad. Mindre risk produktionsmässigt då med 2170 celler.
Men bara för att det finns en potentiell logisk förklaring betyder det inte att det är sannolikt. Som redan nämnts så kan man sälja alla Kina Model Y i Kina. Sen tror jag att man vill att Model Y i Europa ska vara tillverkad här. För kunderna samt för egen del med tanke på att det kommer skilja lite mellan bilarna beroende på var de producerats.
Ja, det kommer råda brist på 4680-batterier om samtliga fabriker och modeller går över till dem samtidigt. Lite tråkigt att det kommer skilja mer mellan samma modell från olika fabriker.
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 15:05
av mikebike
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon sa att Shanghai och Freemont skulle gå över till 4680 om ~2 år då tekniken var väl beprövad. Mindre risk produktionsmässigt då med 2170 celler.
Men bara för att det finns en potentiell logisk förklaring betyder det inte att det är sannolikt. Som redan nämnts så kan man sälja alla Kina Model Y i Kina. Sen tror jag att man vill att Model Y i Europa ska vara tillverkad här. För kunderna samt för egen del med tanke på att det kommer skilja lite mellan bilarna beroende på var de producerats.
Ja, det kommer råda brist på 4680-batterier om samtliga fabriker och modeller går över till dem samtidigt. Lite tråkigt att det kommer skilja mer mellan samma modell från olika fabriker.
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
Dessutom lär det krävas två olika certifieringar om bilarna är (alltför) olika...
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 20:51
av Bjelke
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon sa att Shanghai och Freemont skulle gå över till 4680 om ~2 år då tekniken var väl beprövad. Mindre risk produktionsmässigt då med 2170 celler.
Men bara för att det finns en potentiell logisk förklaring betyder det inte att det är sannolikt. Som redan nämnts så kan man sälja alla Kina Model Y i Kina. Sen tror jag att man vill att Model Y i Europa ska vara tillverkad här. För kunderna samt för egen del med tanke på att det kommer skilja lite mellan bilarna beroende på var de producerats.
Ja, det kommer råda brist på 4680-batterier om samtliga fabriker och modeller går över till dem samtidigt. Lite tråkigt att det kommer skilja mer mellan samma modell från olika fabriker.
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
Frågan är väl hur stor kapacitet dom har nu på 4680-linorna, och hur säkert det är att dom har en helt färdig process
för massproduktion redan till nästa sommar (i en helt ny fabrik dessutom, men dom kanske skickar celler/packar
till Berlin i början också, som backup)...
Jag tolkar det som den största risken ur dagens perspektiv... dom vill ju såklart få upp volymerna mycket snabbt i
den Europeiska fabriken eftersom Y garanterat har ett rejält uppdämt behov på marknaden, och då vill man inte att
batterierna ska vara flaskhals.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 21:43
av Svenssons
Bjelke skrev:
Frågan är väl hur stor kapacitet dom har nu på 4680-linorna, och hur säkert det är att dom har en helt färdig process
för massproduktion redan till nästa sommar (i en helt ny fabrik dessutom, men dom kanske skickar celler/packar
till Berlin i början också, som backup)...
Jag tolkar det som den största risken ur dagens perspektiv... dom vill ju såklart få upp volymerna mycket snabbt i
den Europeiska fabriken eftersom Y garanterat har ett rejält uppdämt behov på marknaden, och då vill man inte att
batterierna ska vara flaskhals.
Kapaciteten på 4680 är naturligtvis intressant men säger inget om i port från Kina eller ej.
Nu har de producerat 4680-batterier sedan i maj. Man ser ju delar av produktionen på videoklippen från Battery Day. Det är troligen så att produktion av Model Y kommer gå långsamt i början för Giga Berlin. Ny fabrik, nya tillverkningsmetoder för modellen, nya batterier. Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 08 okt 2020 21:48
av hakon18
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon sa att Shanghai och Freemont skulle gå över till 4680 om ~2 år då tekniken var väl beprövad. Mindre risk produktionsmässigt då med 2170 celler.
Men bara för att det finns en potentiell logisk förklaring betyder det inte att det är sannolikt. Som redan nämnts så kan man sälja alla Kina Model Y i Kina. Sen tror jag att man vill att Model Y i Europa ska vara tillverkad här. För kunderna samt för egen del med tanke på att det kommer skilja lite mellan bilarna beroende på var de producerats.
Ja, det kommer råda brist på 4680-batterier om samtliga fabriker och modeller går över till dem samtidigt. Lite tråkigt att det kommer skilja mer mellan samma modell från olika fabriker.
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
Frågan är väl hur stor kapacitet dom har nu på 4680-linorna, och hur säkert det är att dom har en helt färdig process
för massproduktion redan till nästa sommar (i en helt ny fabrik dessutom, men dom kanske skickar celler/packar
till Berlin i början också, som backup)...
Jag tolkar det som den största risken ur dagens perspektiv... dom vill ju såklart få upp volymerna mycket snabbt i
den Europeiska fabriken eftersom Y garanterat har ett rejält uppdämt behov på marknaden, och då vill man inte att
batterierna ska vara flaskhals.
Precis. Först färdigställa fabriken, sen labba med 4680-cellerna, sen börja bygga bilarna. Känns som att det blir ytterligare ett moment som skulle kunna försena leveranserna en aning.
Men kan man som plåster på såren få lite längre räckvidd och ett lite lägre pris, eller åtminstone ett av dem, tack vare 4680-cellerna hade det kanske varit värt det.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 09 okt 2020 06:19
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Frågan är väl hur stor kapacitet dom har nu på 4680-linorna, och hur säkert det är att dom har en helt färdig process
för massproduktion redan till nästa sommar (i en helt ny fabrik dessutom, men dom kanske skickar celler/packar
till Berlin i början också, som backup)...
Jag tolkar det som den största risken ur dagens perspektiv... dom vill ju såklart få upp volymerna mycket snabbt i
den Europeiska fabriken eftersom Y garanterat har ett rejält uppdämt behov på marknaden, och då vill man inte att
batterierna ska vara flaskhals.
Kapaciteten på 4680 är naturligtvis intressant men säger inget om i port från Kina eller ej.
Nu har de producerat 4680-batterier sedan i maj. Man ser ju delar av produktionen på videoklippen från Battery Day. Det är troligen så att produktion av Model Y kommer gå långsamt i början för Giga Berlin. Ny fabrik, nya tillverkningsmetoder för modellen, nya batterier. Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
Håller med, import från Kina känns långsökt och hänger inte ihop med 4680 direkt...
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 09 okt 2020 07:20
av Laban
Svenssons skrev:
Nu har de producerat 4680-batterier sedan i maj. Man ser ju delar av produktionen på videoklippen från Battery Day. Det är troligen så att produktion av Model Y kommer gå långsamt i början för Giga Berlin. Ny fabrik, nya tillverkningsmetoder för modellen, nya batterier. Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
Om inte Tesla har varit väldigt öppna med vad de håller på med med sina partners (Catl, LG Chem, ..) så känns det tveksamt med 3:e parts 4680 celler till Giga Berlin öppnar. Men pilotfabriken skulle väl kunna tillverka 10 GWh/år när den var i full produktion vilket blir 100k 100 kWh Model Y/år.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 18:19
av Tomas L
Efter beskedet att Tesla kommer att exportera M3 SR från Kina till europa så kan man konstatera att ingen med säkerhet kan säga att samma sak inte kommer att hända med MY. Många av argumenten som använts mot kinesiska MY till Europa gäller i ännu högre grad kinesiska M3 SR.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:12
av markuswesterberg
Tomas L skrev:
Efter beskedet att Tesla kommer att exportera M3 SR från Kina till europa så kan man konstatera att ingen med säkerhet kan säga att samma sak inte kommer att hända med MY. Många av argumenten som använts mot kinesiska MY till Europa gäller i ännu högre grad kinesiska M3 SR.
Har hela tiden trott att export av MY kommer att ske till Europa från Amerikat eller Kinaland om det krävs för att inte tappa försäljning till konkurrenter. Om ID.4 börjar levereras efter nyår vilket känns troligt så låter det inte orimligt att Tesla skulle börja leverera MY ungefär samtidigt. ID.3 säljer som smör och det kommer även ID.4 att göra. Dröjer MY för länge och ID.4 med AWD kommer före så är chansen stor att många (jag inkluderad) överväger att avboka MY.
Sen hade nog de flesta velat ha en EU-byggd Tesla-kärra egentligen men om alternativet är ingen alls, på flera månader, så kommer vissa att göra en avvägning.
Jag är liiiiiite rädd att Tesla kommer få det kämpigt mot VW de kommande åren. Tesla är såååååå mycket bättre men VW är sååååå mycket större och har sååååå stor kundbas jämfört med Tesla som fortfarande måste locka sina kunder att våga byta ut det vanliga till förmån för det nya. Det är inte lätt. Och nej, argumentet ”elbil är ju ändå helt nytt för både VW och kunderna” håller tyvärr inte. Människor fungerar inte så. Inte den stora massan iaf. Tror jag.
Bara lite tankar och reflektioner.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:22
av BrooklynS
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.
Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:26
av markuswesterberg
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.
Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:30
av martinot
Höjer de dessutom kvaliteten på inredning och HMI i ID4 (vilket de troligen gör jämfört med ID3), så kan VW ha en grymt farlig och potentiellt mycket stark konkurrent till M3, MY och PS2.
Spännande utveckling på elbilsmarknaden just nu!
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:37
av BrooklynS
markuswesterberg skrev:
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.
Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
Tja, vi får väl se...
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:39
av Svenssons
Tomas L skrev:
Efter beskedet att Tesla kommer att exportera M3 SR från Kina till europa så kan man konstatera att ingen med säkerhet kan säga att samma sak inte kommer att hända med MY. Många av argumenten som använts mot kinesiska MY till Europa gäller i ännu högre grad kinesiska M3 SR.
De flesta om inte alla argument mot kinesisk Model Y gäller ju oavsett.
Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid.
Giga Shanghai producerar inga Model Y idag och har en stor inhemsk orderkö att fylla innan dessa är aktuella för export.
Jag ser fortfarande inga argument varför Model Y kommer att exporteras från Kina i närtid. Visst kan det bli så att en Model Y SR skulle kunna exporteras från Kina om ett antal år men denna bil går inte att beställa idag och Tesla har alltid valt att exportera premium-bilar till en början för nya modeller. SR verkar inte vara aktuellt:
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:53
av vigge50
markuswesterberg skrev:
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.
Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
När Tesla Model 3 levererade i volymer som aldrig tidigare hade skett för elbilar i mars 2019 så var många snabba att påpeka att kunder hade väntat i år på modellen och att det därför inte gick att dra några slutsatser.
Volkswagen har producerat ID3 sen november förra året och har pratat om den sen 2016. Att då dra slutsatser om efterfrågan på ID3 blir minst lika snedvridet.
ID3 är i en lägre prisklass än Model 3 och Model Y så den kan mycket väl göra bättre ifrån sig men jag skulle påstå att det är alldeles för tidiga att dra några slutsatser om hur bra den säljer.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 19:58
av markuswesterberg
vigge50 skrev:
markuswesterberg skrev:
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.
Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
När Tesla Model 3 levererade i volymer som aldrig tidigare hade skett för elbilar i mars 2019 så var många snabba att påpeka att kunder hade väntat i år på modellen och att det därför inte gick att dra några slutsatser.
Volkswagen har producerat ID3 sen november förra året och har pratat om den sen 2016. Att då dra slutsatser om efterfrågan på ID3 blir minst lika snedvridet.
ID3 är i en lägre prisklass än Model 3 och Model Y så den kan mycket väl göra bättre ifrån sig men jag skulle påstå att det är alldeles för tidiga att dra några slutsatser om hur bra den säljer.
Absolut det har du helt rätt i. Tror dock ändå att VW snart är om och förbi volymmässigt. Men jag hoppas jag har fel!
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 20:06
av SwedishAdvocate
Svenssons skrev:
.../ Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid. /...
Vad är källan på det här?
Jag har sökt men hittar ingenting.
Enligt Wikipediaartikeln för "Giga Berlin" kommer såväl 3 som Y byggas...
Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 20 okt 2020 20:11
av Svenssons
SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
.../ Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid. /...
Vad är källan på det här?
Jag har sökt men hittar ingenting.
Enligt Wikipediaartikeln för "Giga Berlin" kommer såväl 3 som Y byggas...
Med tiden så ska Model 3 också byggas men Elon Musk har sagt att Giga Berlin initialt ska bygga Model Y.
Bland annat sas nog detta vid hans besök vid fabriken, finns ett antal nyhetsartiklar om detta:
The clean energy company is preparing itself for the nearing completion of the Gigafactory, which is only months away from now. The mid-sized SUV, Tesla Model Y, will be the first production vehicle of the plant, retrofitted with the new power cell that the company and its CEO boasts.