Sida 11 av 15

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:20
av taliz
Noterbart att det verkar vara lika stora bromsar på Performance och övriga.

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:20
av jonasl
"Insynsskyddet" är väl minst lika mycket ett skydd så att last inte flyger runt i hela bilen vid en olycka? Vår sjusitsiga VW Touran har rullgardin från det vanliga baksätet.

Den har dessutom plats för tre isofixsstolar i bredd bak, ett av skälen till att vi valde den, och är smalare än MY. Hoppas att det är nästan lika bra plats i Teslan ändå.

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:20
av Jerker
taliz skrev:
Jerker skrev:
Sidan 189: Model Y is not equipped with towing.
Samtidigt står det på ett annat ställe: "Note: Vehicles equipped with a hitch receiver cannot be pulled from the rear tow eye. Use the tow bar or hitch receiver only to pull the vehicle to a safe location, such as onto a flatbed truck"
Jo, det är säkert så att det kommer krok senare, som med 3:an. Det jag inte fattar är varför de gör så. På X:en så kom det ju i princip från början och även i USA. Tycker det borde vara samma princip med Y.

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:36
av taliz
18cm högre än Model 3.
16,7cm markfrigång vs Model 3s 14cm.

Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:38
av taliz
10cm mer benutrymme bak, 5cm mer huvudutrymme, men "hip room" och "shoulder room" är samma eller tom lite mindre.

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:50
av HelectriC
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 22:52
av taliz
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 23:35
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).

Re: Model Y spotting

Postat: 13 mar 2020 23:51
av pejvic

Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 00:03
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).
3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.
X har större bagage än S, precis som Y har större än 3an.
Alla har olika behov och de attraherar olika kunder helt enkelt.

Men troligen kommer Y på sikt sälja mer än 3an, det är ju därför de undersålt den hittills. X hade nog också sålt mer än S(vilket den väl iofs gör på vissa marknader) om den varit snyggare, och inte så dyr(väldigt högt förmånsvärde i Sverige tex).

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 02:03
av LarsL
Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 07:32
av TeslaM3
LarsL skrev:
Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Tror som du att Y kommer ta en stor del av X och inte Model 3 som är en annan typ av bil.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 07:46
av Jerker
LarsL skrev:
Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.

Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomplicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag tror att det var väldigt klokt att inte Y fick falkvingedörrar som Elon ursprungligen sa.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 07:56
av kallekula
Vet flera som köpt Model 3 som normalt aldrig skulle köpt en sedan, helt enkelt för att det var enda överkomliga Tesla. De hade valt Y alla dagar i veckan.

Dessutom sker ett allmänt skifte mot SUVar. Så nog kommer Y sno kunder från 3. Men det är inget konstigt med det.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 07:58
av Fredrik j
LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
En X är väl 7-sitsig på riktigt? För vuxna?
Är det mycket problem med X?

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 07:59
av Svenssons
LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 08:17
av vigge50
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.
Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 08:22
av RagWal
Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 08:27
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).
3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.
X har större bagage än S, precis som Y har större än 3an.
Alla har olika behov och de attraherar olika kunder helt enkelt.

Men troligen kommer Y på sikt sälja mer än 3an, det är ju därför de undersålt den hittills. X hade nog också sålt mer än S(vilket den väl iofs gör på vissa marknader) om den varit snyggare, och inte så dyr(väldigt högt förmånsvärde i Sverige tex).
Ja, men med väldigt liten öppning, som många andra mellanstora sedaner och därför en av anledningen till att den typen bil inte är särskilt populär i vår del av världen. Därför tror jag många köpte M3 som en stor kompromiss eftersom det inte fanns någon annan överkomlig elbil (eNiro har ju varit i stort sett omöjlig att få tag på och är väl i ärlighetens namn inte så jättekul varken exteriört eller interiört). Nu finns Y, då tror jag väldigt många hellre väljer den. Men vi får se, jag är inget orakel, bara spekulerar och drar in idéer jag hört från många runt omkring mig.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 08:30
av HelectriC
RagWal skrev:
Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Elbilarna jämförs väl med motsvarande fossilbil när de får förmånsvärde? Är inte XC60 då ett väldigt bra exempel när Skatteverket ska sätta priset? Jag vet inte hur dyr den är, men är väl knappast megadyr som tjänstebil?

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 09:10
av Pontus
RagWal skrev:
Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Eftersom S bara är några hundralappar mer i förmånsvärdet än 3 så lär Y bli högre än S.
S är väl en bil med extremt lågt förmånsvärde som bara blivit lägre med åren.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 09:18
av LarsL
kallekula skrev:
Vet flera som köpt Model 3 som normalt aldrig skulle köpt en sedan, helt enkelt för att det var enda överkomliga Tesla. De hade valt Y alla dagar i veckan.

Dessutom sker ett allmänt skifte mot SUVar. Så nog kommer Y sno kunder från 3. Men det är inget konstigt med det.
Men de kommer fortsätta att köpa Model 3 för Y blir ju inte särskilt överkomlig heller. Däremot kommer jag tex som länge spanade på en Model X nu istället vända blicken emot Model Y.

Re: Model Y spotting

Postat: 14 mar 2020 09:25
av Svenssons
vigge50 skrev:
Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?
Vad för problem är det som X drabbas av men som inte finns på S enligt CR? Har vi sett några större problem med Model X bland forumets medlemmar?

Jag kan bara prata ur egna erfarenheter efter knappt 4 år med bilen och där har det inte varit några större bekymmer. Problemen som jag har haft är följande:

Slitage på lack vid stängning av dörrar. -> Konstruktionsfel på tidiga Model X som är åtgärdat på min och nyare bilar.

Vibrationer i framvagnen -> Orsak till detta är kraftig acceleration vid högt läge på luftfjädringen. Dels har mjukvaran anpassats så att den inte accelererar lika kraftigt längre ifall läget är satt till High eller Very High och dels verkar det som att konstruktion uppdaterats. Detta problem finns även på Model S om än inte i samma utsträckning eftersom bilen inte går att sätta lika högt som på Model X.

Frunken går inte att öppna - Vajer som gått av. Exakt samma som på Model S och delvis samma som på Model 3.

Tredje radens säte går inte att fälla. -Vajer som gått av. Gissar att exakt samma konstruktion finns på Model Y om inte både Model X och Model Y har uppdaterats från 2016.

Enda problemet som är specifikt Model X åtgärdades av Tesla för flera år sedan och är inte ett problem på bilarna idag. Jag misstänker att Model S hade fler problem på första årets bilar än vad Model X hade. Dock så producerades mycket färre Model S under dess första år jämfört med Model X och Tesla hade säkerligen ännu snabbare kommunikation med kunderna då så därför skrevs det inte så mycket om dessa problem.

Model Y ärver nu erfarenheterna från samtliga tidigare bilar och dess olika tekniska lösningar. Det introduceras dock en del ny teknik vilket kommer leda till nya problem i början. Värmepumpen är en, eldragningen är en annan. Problemen är förhoppningsvis små och lösbara precis som man löst problemen på de tidigare modellerna.

Re: Model Y spotting

Postat: 15 mar 2020 17:59
av Stevvee
Stevvee skrev:
Jonny skrev:
Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar :)
Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.
”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”

Re: Model Y spotting

Postat: 15 mar 2020 18:35
av LarsL
Stevvee skrev:
Stevvee skrev:
Jonny skrev:
Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar :)
Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.
”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”
Fast så är det ju inte... mitten sektion är ju mycket bredare.