Re: Model Y spotting
Postat: 13 mar 2020 22:20
Noterbart att det verkar vara lika stora bromsar på Performance och övriga.
Jo, det är säkert så att det kommer krok senare, som med 3:an. Det jag inte fattar är varför de gör så. På X:en så kom det ju i princip från början och även i USA. Tycker det borde vara samma princip med Y.taliz skrev:Samtidigt står det på ett annat ställe: "Note: Vehicles equipped with a hitch receiver cannot be pulled from the rear tow eye. Use the tow bar or hitch receiver only to pull the vehicle to a safe location, such as onto a flatbed truck"Jerker skrev:Sidan 189: Model Y is not equipped with towing.
Precis som S blev iskall när X kom då menar du?HelectriC skrev:Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).taliz skrev:Precis som S blev iskall när X kom då menar du?HelectriC skrev:Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.HelectriC skrev:Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).taliz skrev:Precis som S blev iskall när X kom då menar du?HelectriC skrev:Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
Tror som du att Y kommer ta en stor del av X och inte Model 3 som är en annan typ av bil.LarsL skrev:Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag tror att det var väldigt klokt att inte Y fick falkvingedörrar som Elon ursprungligen sa.LarsL skrev:Det är ju ganska stor skillnad mellan en Model 3 och en Model Y så de slåss ju inte riktigt om samma marknad (om man bortser från ”oss” som ska ha allt från Tesla). Det blir lite samma förhållande som mellan Model X och S, det är olika biltyper.
Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomplicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
En X är väl 7-sitsig på riktigt? För vuxna?LarsL skrev:Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.LarsL skrev:Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?Svenssons skrev:Jag var aldrig intresserad av Model Y och lade aldrig någon beställning på bilen. Det gjorde jag dock på Model 3. För mig passar Model X bättre och falkvingedörrarna är en stor bidragande orsak till detta. De har aldrig krånglat för mig. På vilket sätt är Model X överkomplicerad? Tycker det är hur smidigt som helst att dörrarna öppnas och stängs automatiskt, att falkvingedörrarna finns för att smidigt kunna ladda i och ur barn och sätena i andra raden som är på monoposter är grymt sköna. Det jag saknar är möjligheten att få ett längre utrymme när man fäller stolarna men det finns ju på nyare Modell X men då får går man miste om monopoststolarna.LarsL skrev:Däremot borde Model Y ta ganska mycket av marknaden för Model X. Varför köpa en överkomlicerad bil när det går att köpa en enkel (problemfri?) bil som är i princip lika stor för mindre pengar?
Ja, men med väldigt liten öppning, som många andra mellanstora sedaner och därför en av anledningen till att den typen bil inte är särskilt populär i vår del av världen. Därför tror jag många köpte M3 som en stor kompromiss eftersom det inte fanns någon annan överkomlig elbil (eNiro har ju varit i stort sett omöjlig att få tag på och är väl i ärlighetens namn inte så jättekul varken exteriört eller interiört). Nu finns Y, då tror jag väldigt många hellre väljer den. Men vi får se, jag är inget orakel, bara spekulerar och drar in idéer jag hört från många runt omkring mig.taliz skrev:3an är fortfarande en bil med lagom stort bagage även efter att Y kom.HelectriC skrev:Nja, känns som MS attraherar andra än M3 gör, dels för att S är betydligt dyrare, men även för att S i grunden är mer praktisk än 3 är. S är ju fortfarande en bil med stort och smart bagage även efter att X kom. 3 har ju aldrig helt haft den fördelen, men nu finns en 3 som har det (dvs Y).taliz skrev:Precis som S blev iskall när X kom då menar du?HelectriC skrev:Undrar om M3 blir iskall på ny- och begmarknaden nu? Innan den kom så var det ju knappt någon som köpte kompakta sedaner i Sverige. Men man valde den pga drivlina nu finns MY och känns som den tar typ alla kunder från M3.
X har större bagage än S, precis som Y har större än 3an.
Alla har olika behov och de attraherar olika kunder helt enkelt.
Men troligen kommer Y på sikt sälja mer än 3an, det är ju därför de undersålt den hittills. X hade nog också sålt mer än S(vilket den väl iofs gör på vissa marknader) om den varit snyggare, och inte så dyr(väldigt högt förmånsvärde i Sverige tex).
Elbilarna jämförs väl med motsvarande fossilbil när de får förmånsvärde? Är inte XC60 då ett väldigt bra exempel när Skatteverket ska sätta priset? Jag vet inte hur dyr den är, men är väl knappast megadyr som tjänstebil?RagWal skrev:Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Eftersom S bara är några hundralappar mer i förmånsvärdet än 3 så lär Y bli högre än S.RagWal skrev:Jag tror Y får avsevärt högre förmånsvärde än 3 eftersom den är ett mer än ett litet snäpp större. Möjligen högre än S.
Men de kommer fortsätta att köpa Model 3 för Y blir ju inte särskilt överkomlig heller. Däremot kommer jag tex som länge spanade på en Model X nu istället vända blicken emot Model Y.kallekula skrev:Vet flera som köpt Model 3 som normalt aldrig skulle köpt en sedan, helt enkelt för att det var enda överkomliga Tesla. De hade valt Y alla dagar i veckan.
Dessutom sker ett allmänt skifte mot SUVar. Så nog kommer Y sno kunder från 3. Men det är inget konstigt med det.
Vad för problem är det som X drabbas av men som inte finns på S enligt CR? Har vi sett några större problem med Model X bland forumets medlemmar?vigge50 skrev:Jag säger inte att alla Model X ägare har problem men det är väll inte helt utan anledning att CR i USA rekommenderar Model S och Model 3 men samtidigt flera år sagt att Model X är en av de sämsta bilarna på den amerikanska marknaden när det kommer till problem som ägarna har?
”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”Stevvee skrev:Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.Jonny skrev:Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar
Fast så är det ju inte... mitten sektion är ju mycket bredare.Stevvee skrev:”The second-row seat is the same width as the Model 3’s”Stevvee skrev:Fast titta på ex Isofix fästena istället för baksätet så är den ju inte mycket bredare.Jonny skrev:Ser onekligen större ut. Bådar gott då jag ska in med tre tonåringar