Sida 11 av 15

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 08:48
av dstr
bylund skrev:
Det ska nog läsas som 183 km/h efter en kvarts engelsk mil (402 m).
Precis. Det som skulle höjas var väl bilens topphastighet, från 210km/h till 250km/h.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 10:20
av Kilowatt
dstr skrev:
18650 skrev:
402m är ett rätt bra mått på prestanda. Slutfarten säger effekten, typ oavsett hur bra start du gör eller inte. Sluttiden säger hur bra start du gjorde.

P85D verkar gå kring 183km/h i slutfart. Det är inte några 700hk. Där emot går den väldigt bra 60-fot tider och det är lätt 700hk, i synnerhet på en så pass tung bil. Sen som de flesta vet så kan man inte jämföra en bensinmotor med elmotor rakt av utan bara konstatera att bilen studsar av linjen som om hade den betydligt mer än 700hk, men går över mållinjen som om hade den betydligt mindre än 700hk. Detta kan ses i div rejs mot lamborghinis etc.
Min A 45 AMG med 360hk gjorde 12.68/181km/h på strippen. Nog för att den hade dubbelkopplingsväxellåda, men en liten förlust för växlingarna finns ändå att beakta.

Teslan verkar helt klart vara optimerad för 0-100 sprinten men något säger mig att det även finns tillräcklig effekt för "säkra omkörningar". Låt mig återkomma kring det efter helgen. :)

edit: A45'an är specad till 4.6 på 0-100 tiden, så skillnaden verkar helt klart ligga där.
A45:an väger däremot ca ett ton mindre...

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 11:55
av johani
Hur är det med laddningslocket, stängs det automatiskt?
Läste om någon tysk kund som var besviken över att den utlovade automatiska stängningen inte var tillgänglig i europeiska modeller.
Tesla har inte kommunicerat detta så det känns lite dåligt om man för veta det först vid leverans...

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 12:17
av thebishop
Tror en norrman kommenterade detsamma på TM forums. Lät som att det Europeiska laddningslocket inte hade den funktionen ännu tyvärr...

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 12:58
av Segelflygaren
Jag kan bekräfta att den funktionen inte finns på min bil som levererades igår.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 13:40
av Feddan
Segelflygaren skrev:
Jag kan bekräfta att den funktionen inte finns på min bil som levererades igår.
Bara att lämna tillbaka direkt. :p

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 16:10
av hybris
Såg en grå P85D med gråa 21", next gen i svart idag på Tesla. Tror den skulle levereras idag! Någon här? :-) konstaterade att den gråa är skitsnygg med gråa 21" och vinge! Hade inte sett den konfigen live ännu men nu är jag lugn. Och next gen är klart snygga.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 16:13
av hybris
Gällande prestanda så har ingen kört ifrån mig på motorvägen om man gasar från tex 110 km/h i min P85+. Tycker den har klart bra drag i alla hastigheter men från noll är det givetvis mest påtagligt pgr av den tunga bilen som rör sig iväg så snabbt...

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 16:49
av apkungen
En elbil har ju sitt vrid från start. En förbränningsmotorbil brukar i praktiken ge ifrån sig maxeffekt vid klart högre hastigheter.

Formeln för rörelseenergi vet säkert många från gymnasiet är: mv^2/2. Pga exponenten "^2" krävs mer energi att öka hastigheten 10km/h från t.ex. 90km/h till 100km/h än exempelvis 20km/h till 30km/h, nästan 3ggr så mycket energi!
Vad innebär det? Jo, att det krävs mer effekt för att få samma acceleration/g-kraft vid höga hastigheter som låga. En Tesla levererar maxeffekt först efter cirka 60km/h även om det är upp till 60km/h som accelerationen/g-kraften är som starkast.

Bild

Jag gissar att den nya p85d har liknande effekt/momentkurva. Vad tror ni?

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 18:28
av dstr
hybris skrev:
Såg en grå P85D med gråa 21", next gen i svart idag på Tesla. Tror den skulle levereras idag! Någon här? :-) konstaterade att den gråa är skitsnygg med gråa 21" och vinge! Hade inte sett den konfigen live ännu men nu är jag lugn. Och next gen är klart snygga.
Det låter som min.

Helt insane. Ska samla mig lite och försöka skriva ner lite intryck.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 18:33
av hybris
Du måste hämtat den idag på em? Den stod och laddade i leveranshallen när jag var i infracity idag för att kolla en sak. Klart snyggt med grå! Glad att jag valde den. Vart lite orolig när Niclas mummlade om blå. Men han har ju fel som oftast... :-)

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 18:41
av dstr
hybris skrev:
Du måste hämtat den idag på em? Den stod och laddade i leveranshallen när jag var i infracity idag för att kolla en sak. Klart snyggt med grå! Glad att jag valde den. Vart lite orolig när Niclas mummlade om blå. Men han har ju fel som oftast... :-)
Ja, 15.56 klev jag över tröskeln. Sedan dess är allt lite suddigt. :)

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 18:47
av Niclas
Nya steel grey är klart snyggare än den gamla dolphin, men tycker blå har varit snyggare IRL.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 18:47
av hybris
Yepp första silen tar bra... ;-)

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 19:15
av hybris
Dstr: vore kul med lite tankar... ;-)

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:01
av TiborBlomhall
Jag hade nöjet att få testköra P85+ och P85D idag och jämföra.
Reportage kommer på måndag ;)

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:20
av Segelflygaren
hybris skrev:
Segelflygaren: några fler reflektioner om vad som är förbättrat?
Såg nu i mörkret att jag fått den invändiga ledbelysningen trots att jag avbeställt det förstklassiga interiörpaketet.

Frunkens stängningsmekanism är uppgraderad.

Väghållningen är rejält uppdaterad, så till den grad att bilen nästan blir för förlåtande.

Det är numera även kolfiberdekor mellan stolarna fram trots att jag ej valt till detta (i stället för textilmatta).
Eftersom textilmattan är svår att hålla ren, så ser jag detta som en klar förbättring.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:39
av hybris
Glider inte saker omkring på carbon istället för tyg?

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:43
av Segelflygaren
hybris skrev:
Glider inte saker omkring på carbon istället för tyg?
Jag har inte testat än. Det går inte att ha saker löst i bilen överhuvudtaget, för allt flyger när man drar på :D.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:46
av Segelflygaren
Jag har haft Insaneläget på sedan jag fick bilen. Är det någon som har koll på om det finns något skäl att ändra till Sportläge?

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:49
av Niclas
Enda gången man ska byta till sport är när man ska köra med range mode, det funkar bara i sport. Annars ser jag ingen anledning till att inte köra i insane.
Segelflygaren, vad menar du med att väghållningen är FÖR förlåtande?

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 20:53
av hybris
Dualdrive verkar inte släppa alls... Dvs inget släng eller antispinn... Eller?

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 21:05
av Segelflygaren
hybris skrev:
Dualdrive verkar inte släppa alls... Dvs inget släng eller antispinn... Eller?
Exakt så.

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 21:16
av hybris
P85 = slänga baken och lite vingel
p85+ = stabil och mycket bra väghållning. Bra grepp för det mesta. Typ regn eller max gas i rondell.,dvs kräver provocerande eller DSC OFF
P85D = nya strykjärnet, sjukt grepp och släpper aldrig

Typ så kanske det ser ut numera... Inte kört den sista än själv...

Re: Vem får sin P85D först?

Postat: 13 mar 2015 21:46
av lator
Segelflygaren skrev:
Jag har haft Insaneläget på sedan jag fick bilen. Är det någon som har koll på om det finns något skäl att ändra till Sportläge?
Klart lämpligt om man mot förmodan får för sig att låta någon provköra... :twisted: :lol: :lol: :lol: