Precis. Det som skulle höjas var väl bilens topphastighet, från 210km/h till 250km/h.bylund skrev:Det ska nog läsas som 183 km/h efter en kvarts engelsk mil (402 m).
Vem får sin P85D först?
Moderator: Redaktion
Re: Vem får sin P85D först?
Re: Vem får sin P85D först?
A45:an väger däremot ca ett ton mindre...dstr skrev:Min A 45 AMG med 360hk gjorde 12.68/181km/h på strippen. Nog för att den hade dubbelkopplingsväxellåda, men en liten förlust för växlingarna finns ändå att beakta.18650 skrev:402m är ett rätt bra mått på prestanda. Slutfarten säger effekten, typ oavsett hur bra start du gör eller inte. Sluttiden säger hur bra start du gjorde.
P85D verkar gå kring 183km/h i slutfart. Det är inte några 700hk. Där emot går den väldigt bra 60-fot tider och det är lätt 700hk, i synnerhet på en så pass tung bil. Sen som de flesta vet så kan man inte jämföra en bensinmotor med elmotor rakt av utan bara konstatera att bilen studsar av linjen som om hade den betydligt mer än 700hk, men går över mållinjen som om hade den betydligt mindre än 700hk. Detta kan ses i div rejs mot lamborghinis etc.
Teslan verkar helt klart vara optimerad för 0-100 sprinten men något säger mig att det även finns tillräcklig effekt för "säkra omkörningar". Låt mig återkomma kring det efter helgen.
edit: A45'an är specad till 4.6 på 0-100 tiden, så skillnaden verkar helt klart ligga där.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Vem får sin P85D först?
Hur är det med laddningslocket, stängs det automatiskt?
Läste om någon tysk kund som var besviken över att den utlovade automatiska stängningen inte var tillgänglig i europeiska modeller.
Tesla har inte kommunicerat detta så det känns lite dåligt om man för veta det först vid leverans...
Läste om någon tysk kund som var besviken över att den utlovade automatiska stängningen inte var tillgänglig i europeiska modeller.
Tesla har inte kommunicerat detta så det känns lite dåligt om man för veta det först vid leverans...
Re: Vem får sin P85D först?
Tror en norrman kommenterade detsamma på TM forums. Lät som att det Europeiska laddningslocket inte hade den funktionen ännu tyvärr...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem får sin P85D först?
Jag kan bekräfta att den funktionen inte finns på min bil som levererades igår.
Re: Vem får sin P85D först?
Bara att lämna tillbaka direkt. :pSegelflygaren skrev:Jag kan bekräfta att den funktionen inte finns på min bil som levererades igår.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Vem får sin P85D först?
Såg en grå P85D med gråa 21", next gen i svart idag på Tesla. Tror den skulle levereras idag! Någon här?
konstaterade att den gråa är skitsnygg med gråa 21" och vinge! Hade inte sett den konfigen live ännu men nu är jag lugn. Och next gen är klart snygga.

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vem får sin P85D först?
Gällande prestanda så har ingen kört ifrån mig på motorvägen om man gasar från tex 110 km/h i min P85+. Tycker den har klart bra drag i alla hastigheter men från noll är det givetvis mest påtagligt pgr av den tunga bilen som rör sig iväg så snabbt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vem får sin P85D först?
En elbil har ju sitt vrid från start. En förbränningsmotorbil brukar i praktiken ge ifrån sig maxeffekt vid klart högre hastigheter.
Formeln för rörelseenergi vet säkert många från gymnasiet är: mv^2/2. Pga exponenten "^2" krävs mer energi att öka hastigheten 10km/h från t.ex. 90km/h till 100km/h än exempelvis 20km/h till 30km/h, nästan 3ggr så mycket energi!
Vad innebär det? Jo, att det krävs mer effekt för att få samma acceleration/g-kraft vid höga hastigheter som låga. En Tesla levererar maxeffekt först efter cirka 60km/h även om det är upp till 60km/h som accelerationen/g-kraften är som starkast.

Jag gissar att den nya p85d har liknande effekt/momentkurva. Vad tror ni?
Formeln för rörelseenergi vet säkert många från gymnasiet är: mv^2/2. Pga exponenten "^2" krävs mer energi att öka hastigheten 10km/h från t.ex. 90km/h till 100km/h än exempelvis 20km/h till 30km/h, nästan 3ggr så mycket energi!
Vad innebär det? Jo, att det krävs mer effekt för att få samma acceleration/g-kraft vid höga hastigheter som låga. En Tesla levererar maxeffekt först efter cirka 60km/h även om det är upp till 60km/h som accelerationen/g-kraften är som starkast.

Jag gissar att den nya p85d har liknande effekt/momentkurva. Vad tror ni?
Re: Vem får sin P85D först?
Det låter som min.hybris skrev:Såg en grå P85D med gråa 21", next gen i svart idag på Tesla. Tror den skulle levereras idag! Någon här?konstaterade att den gråa är skitsnygg med gråa 21" och vinge! Hade inte sett den konfigen live ännu men nu är jag lugn. Och next gen är klart snygga.
Helt insane. Ska samla mig lite och försöka skriva ner lite intryck.
Re: Vem får sin P85D först?
Du måste hämtat den idag på em? Den stod och laddade i leveranshallen när jag var i infracity idag för att kolla en sak. Klart snyggt med grå! Glad att jag valde den. Vart lite orolig när Niclas mummlade om blå. Men han har ju fel som oftast... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vem får sin P85D först?
Ja, 15.56 klev jag över tröskeln. Sedan dess är allt lite suddigt.hybris skrev:Du måste hämtat den idag på em? Den stod och laddade i leveranshallen när jag var i infracity idag för att kolla en sak. Klart snyggt med grå! Glad att jag valde den. Vart lite orolig när Niclas mummlade om blå. Men han har ju fel som oftast...

Re: Vem får sin P85D först?
Nya steel grey är klart snyggare än den gamla dolphin, men tycker blå har varit snyggare IRL.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Vem får sin P85D först?
Yepp första silen tar bra... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vem får sin P85D först?
Dstr: vore kul med lite tankar... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vem får sin P85D först?
Jag hade nöjet att få testköra P85+ och P85D idag och jämföra.
Reportage kommer på måndag
Reportage kommer på måndag

- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem får sin P85D först?
Såg nu i mörkret att jag fått den invändiga ledbelysningen trots att jag avbeställt det förstklassiga interiörpaketet.hybris skrev:Segelflygaren: några fler reflektioner om vad som är förbättrat?
Frunkens stängningsmekanism är uppgraderad.
Väghållningen är rejält uppdaterad, så till den grad att bilen nästan blir för förlåtande.
Det är numera även kolfiberdekor mellan stolarna fram trots att jag ej valt till detta (i stället för textilmatta).
Eftersom textilmattan är svår att hålla ren, så ser jag detta som en klar förbättring.
Re: Vem får sin P85D först?
Glider inte saker omkring på carbon istället för tyg?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem får sin P85D först?
Jag har inte testat än. Det går inte att ha saker löst i bilen överhuvudtaget, för allt flyger när man drar påhybris skrev:Glider inte saker omkring på carbon istället för tyg?

- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem får sin P85D först?
Jag har haft Insaneläget på sedan jag fick bilen. Är det någon som har koll på om det finns något skäl att ändra till Sportläge?
Re: Vem får sin P85D först?
Enda gången man ska byta till sport är när man ska köra med range mode, det funkar bara i sport. Annars ser jag ingen anledning till att inte köra i insane.
Segelflygaren, vad menar du med att väghållningen är FÖR förlåtande?
Segelflygaren, vad menar du med att väghållningen är FÖR förlåtande?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Vem får sin P85D först?
Dualdrive verkar inte släppa alls... Dvs inget släng eller antispinn... Eller?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Vem får sin P85D först?
Exakt så.hybris skrev:Dualdrive verkar inte släppa alls... Dvs inget släng eller antispinn... Eller?
Re: Vem får sin P85D först?
P85 = slänga baken och lite vingel
p85+ = stabil och mycket bra väghållning. Bra grepp för det mesta. Typ regn eller max gas i rondell.,dvs kräver provocerande eller DSC OFF
P85D = nya strykjärnet, sjukt grepp och släpper aldrig
Typ så kanske det ser ut numera... Inte kört den sista än själv...
p85+ = stabil och mycket bra väghållning. Bra grepp för det mesta. Typ regn eller max gas i rondell.,dvs kräver provocerande eller DSC OFF
P85D = nya strykjärnet, sjukt grepp och släpper aldrig
Typ så kanske det ser ut numera... Inte kört den sista än själv...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vem får sin P85D först?
Klart lämpligt om man mot förmodan får för sig att låta någon provköra...Segelflygaren skrev:Jag har haft Insaneläget på sedan jag fick bilen. Är det någon som har koll på om det finns något skäl att ändra till Sportläge?




Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
