Menar du att man aldrig ska ligga i vänsterfilen? Han kanske har legat där i 2 mil och nu går filerna ihop och det finns en lucka 4 bilar fram samtidigt som det inte funnits en lucka på flera kilometer tidigare. Att blinka brukar ibland bara göra bilisterna bredvid en till att vilja minska luckorna än mer. Jag håller med om att det finns tillfällen ibland där det är bra att kunna gasa på lite. Tänk på att det även är olagligt att inte släppa in medtrafikanter i sin egen fil samt att ligga kvar i vänsterfilen för att bromsa andra.
Nej, jag menar bara att när det finns 2st. filer, så är den vänstra till "säkra omkörningar". Inte till att ligga o jäsa i 2mil. Visst om du ligger 15-30 km över hastighetsbegränsningen hela tiden, så måste du kanske ligga i den vänstra. Enda gången som jag har upplevt att folk vill minska luckan när någon blinkar för att komma in i den högra filen, är när hen som ska in har "kört om" en stilladtående kö för att sen tränga sig in.
Är det kö skall båda filerna användas. Det går snabbare för alla då.
Nej det är direkt felaktigt. På 2+1 vägen norr om Gävle stängs vänsterfilen av när det väntas mycket trafik. Det är när folk från vänsterfilen ska in i högerfilen igen som köer skapas. Ligger alla i höger hela tiden blir det mycket jämnare och trafiken flyter bättre.
Menar du att man aldrig ska ligga i vänsterfilen? Han kanske har legat där i 2 mil och nu går filerna ihop och det finns en lucka 4 bilar fram samtidigt som det inte funnits en lucka på flera kilometer tidigare. Att blinka brukar ibland bara göra bilisterna bredvid en till att vilja minska luckorna än mer. Jag håller med om att det finns tillfällen ibland där det är bra att kunna gasa på lite. Tänk på att det även är olagligt att inte släppa in medtrafikanter i sin egen fil samt att ligga kvar i vänsterfilen för att bromsa andra.
Nej, jag menar bara att när det finns 2st. filer, så är den vänstra till "säkra omkörningar". Inte till att ligga o jäsa i 2mil. Visst om du ligger 15-30 km över hastighetsbegränsningen hela tiden, så måste du kanske ligga i den vänstra. Enda gången som jag har upplevt att folk vill minska luckan när någon blinkar för att komma in i den högra filen, är när hen som ska in har "kört om" en stilladtående kö för att sen tränga sig in.
Nej det är direkt felaktigt. På 2+1 vägen norr om Gävle stängs vänsterfilen av när det väntas mycket trafik. Det är när folk från vänsterfilen ska in i högerfilen igen som köer skapas. Ligger alla i höger hela tiden blir det mycket jämnare och trafiken flyter bättre.
Nej det är självklart bättre att använda 2 filer så länge som möjligt vid kö.
Håller fullständigt med! Det är helt vansinnigt att man ska köa upp i en fil, ibland i flera kilometer, och Gud nåde den som inte lyder den oskrivna regeln och genast tar sig in till höger! Så enkelt Trafikverket hade löst det här problemet med en tillägsskylt som löd "Använd båda filerna"
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
15-30km/h över? Det är ju att söla
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Dessutom kan ju knappast alla nuvarande teslaägare komma från 50000-kronors bilklassen utan många är ju (och inget fel i det!) före detta audi/bmw/merscheders etc prestandabilsägare. Så klart att visst körsätt kan sitta i trots bilbyte till tesla. Har själv sett minst en st grå tesla framföras på ofint sätt.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Inte om filerna går ihop till en längre fram. Blir ju alltid stopp där och sen släpper det när det blir enfiligt.
Det är flaskhalsen som sätter genomströmningshastigheten. Inte de sträckor där det finns två filer. Och det går fortare vid flaskhalsen om det inte är typ krig mellan de olika filerna.
Inte om filerna går ihop till en längre fram. Blir ju alltid stopp där och sen släpper det när det blir enfiligt.
Det är flaskhalsen som sätter genomströmningshastigheten. Inte de sträckor där det finns två filer. Och det går fortare vid flaskhalsen om det inte är typ krig mellan de olika filerna.
Blixtlåsprincipen känner alla till men utöver det finns egofaktorn som tydligen kör över blixtlåsandet.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Polisen har fel. En lastbilschaufför friades för några år sedan i Hovrätten just för att ha blockerat vänsterfilen i samband med ett vägarbete där två filer gick ihop till en. Ett avgörande skäl för domen var att trafiksimuleringar visade att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som vägarbetet innebar”.
Nej, är det så mycket trafik att det är kö genom hela 2-filsdelarna till filerna åter går ihop, d v s om det samtliga bilars fart hålls tillbaka av bilen framför är det mycket sämre om folk försöker tränga sig förbi i vänsterfilen när det tillfälligt blir tvåfiligt, eftersom de då saktar ner alla bakom sig när de går ihop. Alltså när det är återkommande flaskhalsar där det blir enfiligt.
Dina länkar handlar om något annat, d v s motorvägar som går ihop till en fil vid vägarbete. I det fallet är det bättre att köa i båda filerna ända till punkten då filerna går ihop, och de som går in för tidigt pajar detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.
Om man har lyckats undvika flera olyckor enbart för att man har en Tesla bör man nog fundera på hur man kör. Det är ju inte så att alla de som inte kör en bil med Teslans brutala direktacceleration krockar ett par gånger om året…
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nej, är det så mycket trafik att det är kö genom hela 2-filsdelarna till filerna åter går ihop, d v s om det samtliga bilars fart hålls tillbaka av bilen framför är det mycket sämre om folk försöker tränga sig förbi i vänsterfilen när det tillfälligt blir tvåfiligt, eftersom de då saktar ner alla bakom sig när de går ihop. Alltså när det är återkommande flaskhalsar där det blir enfiligt.
Dina länkar handlar om något annat, d v s motorvägar som går ihop till en fil vid vägarbete. I det fallet är det bättre att köa i båda filerna ända till punkten då filerna går ihop, och de som går in för tidigt pajar detta.
En smågalen lastbilschaufför som blockerar trafiken medvetet som heter Sven-Åke Åke
Du fokuserar på helt fel sak. Det intressanta är de trafiksimuleringar som Hovrätten förlitade sig på som visade att ”hans handlande fått till konsekvens att trafiken som helhet kunnat flyta lättare förbi det hinder som vägarbetet innebar”. Men jag förstår, ibland är det svårt att sålla bland och rangordna betydelsen av information och källor.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Enligt hovrätten så gynnade beteendet trafikflödet totalt sett.
Egoistisk körning kanske gör att en person kommer fram något fortare men alla andra förlorar på det. Är tillräckligt många egoistiska så stannar trafiken för alla.
Blixtlåstekniken är det man har lärt sig att använda från körskolan, lika så hur man kör i rondeller.
Alla andra som avviker från detta har antingen lärt sig fel, alt fått sitt körkort via ett flingpaket.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Mittfilsmaffiametoder missade jag att nämna. Det är inte ok. Det är därför det är så himla mycket köer i Sthlm.
Jag trodde att det var för det var så många bilar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Egoistisk körning kanske gör att en person kommer fram något fortare men alla andra förlorar på det. Är tillräckligt många egoistiska så stannar trafiken för alla.
Äntligen en bra beskrivning av grundorsaken till problemet med de som tänker att just bara jag ska smita förbi lite i kön!
Äntligen en bra beskrivning av grundorsaken till problemet med de som tänker att just bara jag ska smita förbi lite i kön!
Glöm inte de som envisas med att köra 10 under gällande hastighet
Jag är sällan sur på den som kör förbi i 150 på motorvägen
Däremot på de som ligger i knappt 110 och ska köra om massor med lastbilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
hohoho.
Många här som anser att dyra bilar skall köra snabbt och farten är något som man använder för att ta sig ur de situationer man själv orsakat.
man gissar att dessa är också personer som tar en omkörning som en personlig förolämpning.
jag själv kan fara max 10 km över fartbegränsningen med någorlunda gott samvete (fast alla som tagit körkort vet att det är sänka hastigheten som tutas i var och varenda och istället starta tidigare som gäller) och gillar inte när man (i undantagsfall) pressas till 150 vid omkörning.(ser inte det som något positivt på något plan) har ännu inte hamnat på något familjefoto hos vägverket iallafall, och anser inte att man behöver fara fortare än 120-130 på vägarna.(det finns tåg och flyg för sådant om man vill avverka sträckor på kort tid)
Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.
Om man har lyckats undvika flera olyckor enbart för att man har en Tesla bör man nog fundera på hur man kör. Det är ju inte så att alla de som inte kör en bil med Teslans brutala direktacceleration krockar ett par gånger om året…
Folk svänger ut kors o tvärs utan att blinka, kollar inte i döda vinkeln. I en vanlig bil hade jag använt bromsen och då behövt lita på att föraren bakom mig håller avstånd...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Lite kul att läsa att det är så många som har rätt och kan så mycket mer än alla andra. Lika många som har fel också
Och detta trots att det bara är jag som har helt rätt
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.