Sida 2 av 6
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 19 aug 2017 13:43
av Franz
Som vanligt har Tibor gjort researchen åt oss.
http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 19 aug 2017 13:58
av Satellite65
tr1 skrev:Green_Line skrev:Har bara haft min X sedan i juni men förutom fokus på räckvidd så om du vill ha något negativt så skulle jag fråga om hur falcondörrarna beter sig när det är kallt och med mycket snö på taket alt om det snöar och blåser.
Skulle också fråga om strålkastarna är tillräckligt bra samt om hur vindrutetorkarna fungerar när det är slask och runt nollan.
Antagligen inga problem men intressant att höra.
Jag hade problem med FWD i vintras, de stängde inte helt så jag fick köra med varningssignal som tyckte att dörr var öppen. Jag fick samma dag ny mjukvara som fixade problemet. Vid kyla blir gummilister hårdare och den nya mjukvara ökade kraft vid stängning så därefter funkade det perfa igen!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur kallt var det då? Minns du?
Var det slask och modd som frös runt listerna eller var det bara kylan som ställde till det?
MVH
Norrland
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 19 aug 2017 20:44
av mati
Clayman76 skrev:Hejsan alla! Är ny här och har reserverat en 3a. Angående vinterkörning, så undrar jag om ni kör med dubbat eller odubbat? Kommer välja den bakhjulsdrivna varianten. Ni som kör med dubbat...blir man inte galen på ljudet från däcken isf?
Odubbade Hakka R2 på min förra RWD. Kanonnöjd. Och jo, man blir nog galen av smattrandet annars. Framförallt när man kör mestadels på bar asfalt.
(Nu kommer det säkert en del invändningar om att dubbdäck är överlägset bäst och så, men jag kommer hålla mig till odubbade däck även i fortsättningen.)
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 19 aug 2017 21:02
av bullen
+1
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 19 aug 2017 22:39
av EnTraktor
Jag har kört odubbat 2 vintrar. Hur bra grepp som helst.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 06:41
av Remuz
Kör odubbad pirelli. Det var en dag på hela säsongen jag önskade dubbar och det var i april efter jag bytt till sommardäck. Underkylt regn plus snöfall gjorde det rejält halt.
Jag bor i Stockholm och de dagar man får köra på is här kan räknas på ens stortån i princip
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 19:38
av joel80
Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 20:06
av Bjelke
joel80 skrev:Själv kör jag dubbade Hakkapeliitta 8 och vill aldrig mer köra en vinter med dubbfritt. Pendlar ganska mkt motorväg upp vid Gävle och det är skapligt ofta det är isigt på motorvägen. Sträckan Gävle-Uppsala tycker jag det är extra ofta... Speciellt vid Uppsalaslätterna där vinden troligen hjälper till mkt.
Känns nästan som om den här delen av landet är typ värst numera alltså, speciellt dom senaste tre vintrarna...
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 21:14
av EnTraktor
Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 22:39
av Verdi
EnTraktor skrev:Från Uppsala och halvvägs upp till Gävle är det väl betong istället för asfalt? Vet inte om det påverkar på nått sätt?
Inte länge till. Det har slitits mycket snabbare än tänkt. Höll bara 10 år ist för 40 år. Så nu ska det asfalteras istället.
Jag är kluven. Vill helst slippa dubb men om det är som ni säger så har jag inget val. Säkerheten går främst.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 20 aug 2017 22:50
av Tars
Bilen är tung. Nu har jag visserligen inte kört så mycket på just blankis, men tillräckligt för att lita på dubbfritt.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 21 aug 2017 17:23
av Satellite65
Skulle gärna köra dubbfritt pga komforten och ljudet, men det är inte ett alternativ för mig.
Midvintertid så tror jag det skulle gå bra men på hösten och våren när det är blank-is då vill jag ha mina dubbar, har tidigare kört både Hakka och Pirelli och båda har varit fina på andra bilar jag haft.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 21 aug 2017 20:22
av Daf
Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 08:09
av Kylbalsam
Kör dubbat Hakka 8. Men oj vad det låter...

Förra vintern var ganska snöfri i södra Sverige, så mycket bar asfalt.
Dock efter alla dessa år med erfarenheter från isiga vägar och sett många avåkningar...så blir det fortfarande dubb. Sett flera åka av på samma väg som jag. Visst var det halt, men man hör verkligen hur dubbarna jobbar!
Körde för första gången en Svensson-Diesel-Passat med odubbat från Malmö till Sthlm förra året...snömodd, is och regn...allt på samma resa. Har aldrig varit så rädd. Den mest nyckfulla väghållning jag varit med om! :O Tilläggas ska att de odubbade däcken var nya. Hur som helst. Det var en annan bil än Tesla.
Men! Oljudet från dubbarna när det är barmark är inte kul.

Har flera ggr önskat man hade odubbat.
Men men...Safety first...
När våren kommer, så kommer också den fullständiga tystnaden.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 08:09
av e5m1r
Daf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måste

Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året

Ni ser var jag går med detta .............
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 08:12
av Kylbalsam
e5m1r skrev:Daf skrev:Alla är medvetna om blankis och dubbar, men det finns ett annat underlag som jag tom tycker är ännu angelägnare för dubbdäck. Det är snömodd. Då får man "slaskplaning" vid i princip alla farter och det som räddar en är just dubb, de klöser igenom modden. Naturlig modd eller saltad snö har ingen betydelse, utan dubb är fästet obetydligt. Planerar dubbdäck. Här uppe kommer det varje vinter finnas ett stort antal dagar när torr is och kall packad snö är underlag man hade önskat sig.
Asså man undrar att de ens kör bil annanstans då dubb är ett måste

Vi kanske kan dra paralleller till ICE ?
Dubb bullrar är obekväm sämre bromssträcka på asfalt orsakar partiklar osv osv, den ger dock bättre grepp på blankis den där gången om året

Ni ser var jag går med detta .............
Så sant. Skiten som dubbarna skapar sägs inte vara bra.
Kanske man ska sänka hastighetsbegränsningen när det är vinter och tvinga alla köra dubbfritt? Varför inte.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 08:38
av joel80
För mig handlar det inte om enstaka gånger per år. Mer ett par gånger i veckan under vintermånaderna.
Sen är jämförelsen med räckvidden lite skev då det här handlar om säkerhet och en förhöjd risk att köra av vägen.
Jag har full förståelse för att många klarar sig med dubbfritt, speciellt om man ofta kör vägar där dom är snabba på att salta. (fy faan för salt för övrigt.. men det är en helt ny tråd!)

Men jag anser inte att jag gör det. Allt för många isiga motorvägsmil. Att det är sjukt trist med smattret från dubben håller jag med om. Att man inte kommit längre med däckutveckling!? Det borde ju gå att utveckla dubbdäck där dubben drar in sig ordentligt när det är några plusgrader. Eller att det är kopplat till ABS/DSCT och bara kommer ut då de behövs. Lite som haldex-AWD.
Sänkta hastigheter blir det ändå under vintern på många vägar, men problemet är att det är rätt ofta då man inte riktigt ser att det är halt och många blåser på som vanligt. Är det snöigt och syns att det är halt tar nästan alla det lugnt, men fläckvis isig väg kan vara lurig, när jag kör på sånna är jag ibland glad att jag har dubbdäck.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 08:59
av Daf
Om vinterväg för er är blöt, snö- och isfri saltad asfalt köper jag argumenten. För mig är det som regel torr kall is eller i bästa fall packad snö, 5 1/2 månad. De underlagen kan dubbfritt hjälpligt hantera. Nästan alla kör dubbat och snön är ren apropå vad om rivs upp. Sedan har vi de här sämre dagarna med blöt is och snömodd, kanske 30-40 dagar per år, när odubbat eller sommardäck är ganska ekvivalent. Sedan saltas många vägar och där är snömodden mycket vanligare. På saltade vägar ser snön ut som miljöfarligt avfall, det är inte händelsevis saltning + dubb som river upp skadliga ämnen?
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 09:24
av Satellite65
Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 09:32
av Verdi
Många myter här ser jag. Om man med dubbfria menar nordiska dubbfria som t ex Hakka R2 så gäller följande.
Dubben klöser inte genom modd. De sticker knappt ut alls. Modd dödar dubbens fördel. Där är nog dubbfria bättre med sina mjuka klackar och sajpningar.
Dubbdäck är BÄTTRE på asfalt. Både blöt och torr. Lite hårdare gummiblandning och annat mönster gör skillnad för stabilitet och bromssträcka
Dubbfria är usla när det är väldigt blött. De evakuerar vatten väldigt dåligt och är känsliga för vattenplaning.
Det finns även dubbfria för kontinenten. Såna man använder i t ex Tyskland. De är mycket hårdare och stabilare och liknar sommardäck mycket mer. Dessa är dock direkt farliga på is och snö.
Dubbdäck är alltså bäst på nästan allt förutom komfort och att man numera inte får köra överallt. Miljöhänsynen struntar jag faktiskt i då min familjs liv är mer värt än en högst obetydlig och tveksam miljönytta. Sägs att partiklarna från dubbslitage är för stora för att vara riktigt farliga.
Jag är trots allt detta ändå sugen på Hakka R2. Främst för att slippa ljudet och så att jag inte riskerar böter på vissa gator.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 09:38
av Svenssons
Satellite65 skrev:Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 09:40
av 12man
batterier tar laddning dåligt då det är kallt, så ladda direkt du kommer hem om bilen står ute,
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 14:29
av Foluke
Svenssons skrev:Satellite65 skrev:Denna tråd har utvecklats till en dubbdäck vs. dubbfritt tråd som förmodligen kan pågå i evighet utan att innehålla något specifikt gällande Model X i vinterklimat.
Alla erfarenheter är som sagt bra men informationen jag sökte var information ang. hur en modelX klarar sig i arktiskt klimat.
Ha en fin dag!
Mina egna erfarenheter är att Model X klarar sig alldeles utmärkt i vinterklimat. Största problemet vid körning på vintern med bilen är väggreppen, därmed faller det naturligt att det är däcken som det pratas om. Ser inga andra problem med bilen på vintern men då förvärmer jag bilen i princip varje gång samt tar bort snön på taket som lagen kräver.
"Arktiskt" klimat! Det utesluter väl de flesta Teslaägare men jag har haft S två vintrar på sydsvenska höglandet.
Alltid snöfritt när jag startar värmen vi appen. Rutorna alltså. Den värmer kupén 4-5 grader per minut. Alltid behaglig temperatur. Om det är 15 grader kallare ute hos dig än här nere startar man värmen 3 minuter tidigare. Är bilen kopplad till el får du dessutom lite förvärmning till batteriet utan räckvidden påverkas.
Köregenskaperna på halt underlag är nog långt över snittet för fyrhjulsdrivna bilar.
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 20:33
av PerH
Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader
Postat: 22 aug 2017 20:52
av Verdi
PerH skrev:Tesla i vinter
Värmen är 100 bättre än BMW X5 och Volvo XC60
Körning på oplogad väg fyrhjulsladd mkt bättre än X5 men sämre än XC60
Förbrukning i vinter blandad körning 20% mer energi ungefär som dom flesta bränslebilar
Så vad är frågan?
All relation är med X
Så du lyckades sladda med en Volvo? Tyckte min XC70 bara ville rakt fram och mest kändes framhjulsdriven.
Fast det är väl kanske det som känns bäst på oplogad väg? En framtung bil som vill åka rakt fram...