Sida 2 av 3

Re: Med eller utan D

Postat: 07 aug 2017 22:24
av Leo
Ja, hmm Model S har sjukt dålig "svängvinkel" på framhjulen. Så får man (skapar...) en sladd och styr emot så slår man tyvärr i ändläget snabbt.

Re: Med eller utan D

Postat: 07 aug 2017 22:51
av Verdi
Så dubbfria är inte riktigt ett fullgott alternativ ändå? Var lite sugen på det men det får väl bli dubbade trots allt.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 00:27
av bjelkeman
Verdi skrev:
Så dubbfria är inte riktigt ett fullgott alternativ ändå? Var lite sugen på det men det får väl bli dubbade trots allt.
Jag tycker det beror helt på vad man är van vid och hur man kör. Jag har kört dubbfritt i 13 år på Saaben, och nu en vinter på min AWD. Tycker det gick jättebra. Och jag bor bara 50 km söder om dig.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 08:26
av Toja
D är överlägset på vintern.
Dessutom äter RWD bakdäck vilket inte AWD gör.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 08:32
av Kilowatt
Toja skrev:
D är överlägset på vintern.
Dessutom äter RWD bakdäck vilket inte AWD gör.
+1

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 08:34
av Plutric
Toja skrev:
D är överlägset på vintern.
Dessutom äter RWD bakdäck vilket inte AWD gör.
Det är ju helt rätt! Men AWD har ju "bulimi" de äter ju 4st! :lol:

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 09:09
av Verdi
bjelkeman skrev:
Verdi skrev:
Så dubbfria är inte riktigt ett fullgott alternativ ändå? Var lite sugen på det men det får väl bli dubbade trots allt.
Jag tycker det beror helt på vad man är van vid och hur man kör. Jag har kört dubbfritt i 13 år på Saaben, och nu en vinter på min AWD. Tycker det gick jättebra. Och jag bor bara 50 km söder om dig.
Jag kör en hel del på små landsvägar genom skogen upp till en "elproducentanläggning" i nordöstra Uppland. Vägen är bitvis extremt kurvig och det är mycket vilt i skogarna.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 09:53
av e5m1r
RWD kan vara farlig om man inte är van
Det samma gäller även AWD då den förmedlar falsk trygghet
Både AWD och RWD bilar bromsar med alla 4 hjul
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag
Ta frugan till Tesla och prova båda bilar gärna när det är blött ute så man kan få lite släpp på hjulen

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 09:55
av Verdi
e5m1r skrev:
RWD kan vara farlig om man inte är van
Det samma gäller även AWD då den förmedlar falsk trygghet
Både AWD och RWD bilar bromsar med alla 4 hjul
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag Bild
Ta frugan till Tesla och prova båda bilar gärna när det är blött ute så man kan få lite släpp på hjulen
Farlig? Har den inte antisladd och antispinn? Jag körde 16 mil om dagen i en RWD BMW under de två strängaste vintrarna vi haft under senare tid. 2009-2011. Inga som helst problem annat än usel acceleration när det var halt.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 11:03
av e5m1r
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
RWD kan vara farlig om man inte är van
Det samma gäller även AWD då den förmedlar falsk trygghet
Både AWD och RWD bilar bromsar med alla 4 hjul
Konstigt nog brukar AWD bilar köra fortare i dålig väglag Bild
Ta frugan till Tesla och prova båda bilar gärna när det är blött ute så man kan få lite släpp på hjulen
Farlig? Har den inte antisladd och antispinn? Jag körde 16 mil om dagen i en RWD BMW under de två strängaste vintrarna vi haft under senare tid. 2009-2011. Inga som helst problem annat än usel acceleration när det var halt.
Jag har i hela mitt liv kört RWD bilar ( förutom X5 ) så jag tycker inte det men nån som är van vid FWD tycker nog att RWD är farlig Bild

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 11:10
av jonas
Jag är helnöjd med min RWD. Om jag skulle skaffa FWD skulle det vara av prestandaskäl. Men då blir också förmånen högre, bilen dyrare och mer ljud från frontmotorn. Så Nä jag fortsätter nog med RWD på nästa bil också.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 12:20
av Verdi
Fick inbytespris på min. Ja herre jävlar. Bilen har tappat 25% på tre månader. De säljer en begagnad på hemsidan för 970 tkr som är identisk med min i stort sett men har gått dubbelt så långt. För min vill de betala 750 tkr. Är det på sånt här Tesla tjänar sina pengar?

Är lite av en känslomässig bergodalbana att köra Tesla. Var förberedd på ett uselt bud men tänkte att det åtminstone skulle börja på en 8. Vill de inte ha återkommande kunder?

Hon som ringde sa att jag borde sälja den på blocket istället. Och visst. Men köpa en till bil av Tesla när jag vet att man blir lämnad i sticket om man skulle ångra sig/få andra behov innan leasingtiden går ut känns inte så kul. Budet jag fick var ju ett "vi vill inte köpa in din bil så vi ger dig ett bud som inte du kan acceptera"-bud. Troligen har de för många bilar i lager som inte går att sälja då deras utpriser är för höga.

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 13:23
av Bjelke
Det lät ju obra ju :( man får hoppas att du har i att dom har lite för många inne osv... För såna marginaler brukar dom väl
inte ligga på iaf... Eller?

Re: Med eller utan D

Postat: 08 aug 2017 13:24
av Gustafsson
Det var lite trevligare när dollarn var på väg upp !

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 01:13
av improwise
SolnaGnagarn skrev:
Funderar på en S som andrabil till frugan. Har varit helt inställd på fyrkrafs. Men hur funkar den på vintern med enbart bakhjulspelle? Lär väl finnas några här som kör RWD och som kanske vill dela med sig av sina upplevelser.
Är det dubb som gäller då?
Jag försöker hålla ner priset lite.


Model XP90DL
Om frugan ska ha en S som andrabil så blir iaf jag nyfiken på vad hon har som förstabil? :D

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 01:58
av joel80
Den här killen snackar ner RWD rejält.


Jag blir lite bestört över att han gnäller på RWD och säkerheten för sin familj, men likt förbannat kört ner bakdäck till slitbanan!

Han verkar haft lite otur med antispinnen som varit ut funktion och tog lång tid innan Tesla kunde fixa så det åt däck, men då får man väl ta smällen och byta däck! Inte skylla på drivningen? Eller är det ett problem med så kraftfull bil?

Att man sladdar med sommardäck på snö blir jag inte heller så överraskad över.. Speciellt om man kör med typ slicks.

Ligger det något i det han säger?

Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 07:44
av mati
Han kan antingen inte köra bil eller så har han otur med finmotoriken i högerfoten. Visst, en P85 går att få spinn på, framförallt när den är fulladdad och vägen är våt. Men som jag skrev tidigare så är den otroligt stabil även på blankis. Men det underlättar såklart om man vet hur man kör bil.
De slutsatserna han drar, och att han måste byta bil pga bristande säkerhet, är totalt idiotiska. Jag rekommenderar honom starkt att överväga införskaffadet av ett busskort.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 11:12
av MangeT
Jag har en D men skick på däck är mycket viktigare för säkerheten än fyrhjulsdrift.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 11:32
av tehjimos
kört en S85 några tusen mil i blandad norrländsk vinter och stockholms vinter även någon vända till fjällen.

Vi hade Hakka 8 på 19". Grymt fin i snö! Går väldigt bra, det går absolut få den att släppa om man vill, men kör man normalt så går den lika bra som vilken AWD somhelst.

Bakhjulsdrifts nackdelar; har svårt i isfyllda backar, om du kört länge och sedan parkerar i snö så tinar snön under och då sitter du fast, tar man kurvor hårt så släpper det därbak men det är inget problem då teslas antispinn slår in hårt.

Bakhjuldsdrift i snö= Ha alltid med en spade, en påse / låda kattsand / sand/grus, bogserlina för att dra ut dig ifall du fastnar någonstans.

bara körning i Stockholm? Kommer ALDRIG vara ett problem med bakhjulsdrivet! bara köra på!

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 12:00
av Wilson
joel80 skrev:
Ligger det något i det han säger?

Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
Har inte sett klippet än, men mina erfarenheter av BMW i3 är att den käkar rejält med bakdäck. Först tänkte jag att det bara hänger ihop med mitt körsätt (är oftast först i väg från rödljusen), men sedan kom jag på att bakhjulen även får ta hand om i princip all bromsning via regenerering. Bromspedalen använder jag inte annat än i undantagsfall. I en AWD bromsar man ju med alla fyra hjul, så slitaget borde fördelas bättre.

Vad säger ni som hunnit med både RWD och AWD Teslor. Har ni märkt av någon skillnad i däckslitage?

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 12:03
av tehjimos
AWD sliter mer jämnt, RWD sliter bakdäck, men beror ju definitivt på hur du kör.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 12:09
av e5m1r
Alla bilar sliter mer på däck som sitter på drivande axel inget konstigt med detta

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 12:14
av Leo
Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!

Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 14:33
av Bjelke
Leo skrev:
Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!

Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Japp luftfjädring är najs när det är som jävligast med snö :)
Visst skulle det vara ännu bättre med 4wd men hittills har jag klarat mig bra med rwd :)

Re: Med eller utan D

Postat: 13 aug 2017 15:53
av improwise
Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.