Sida 2 av 2

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 16:30
av halipte
Då borde det innebära att den är helt mjukvarubaserad? Intressant..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 17:23
av antonliljen
Japp. Den kommer säkert på äldre D modeller i sinom tid också. :)

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 17:50
av Jensa
Intressant skulle vara att veta hur långt tillbaka det går att uppgradera mjukvaran...

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 19:21
av chpaulin
antonliljen skrev:
Blev kontaktad av service idag som förklarade att jag inte hade nya accelerationen men ska snart få. Uppdateringen var påväg till mig och skulle komma till bilen inom några dagar. Riktigt gött. Snart är monstret ännu snabbare :lol: Tack för hjälpsamma svar i denna post!
Spännande :)

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 19:47
av halipte
Kanske ändå förutsätter viss HW

@antonliljen, kan du kolla vad det står på ditt batteri?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: S75D

Postat: 07 aug 2017 19:48
av dstr
antonliljen skrev:
Blev kontaktad av service idag som förklarade att jag inte hade nya accelerationen men ska snart få. Uppdateringen var påväg till mig och skulle komma till bilen inom några dagar. Riktigt gött. Snart är monstret ännu snabbare :lol: Tack för hjälpsamma svar i denna post!
Det var vad dom först sa om min självstängande laddlucka också.

S75D

Postat: 09 aug 2017 02:38
av improwise
Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: S75D

Postat: 09 aug 2017 09:40
av dstr
improwise skrev:
Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det dom egentligen menar är 6-60mph. Googla tesla one foot roll out så hittar du en hel del.

Perfekt knep att ta till när man behöver frissera siffror i efterhand.

Undanflykten dök upp när Elon sa att P85D tangerade McLaren F1's 0-60mph tid men så visade det sig att det inte riktigt var så. McLaren mäter enbart med stående start.

Re: S75D

Postat: 09 aug 2017 09:44
av +46
improwise skrev:
Hur har man en rullande start i 0 km/t? Annars kan det knappast vara 0-100 väl? Om man rullar i 99 km/t går det rimligtvis ännu snabbare till 100 km/t :
Så här motiverar Motor Trends varför de använder rullande start när de mäter accelerationstider: "We run from zero to the maximum practical speed increment above the quarter mile. We subtract a one-foot rollout from the launch to simulate dragstrip performance (dragstrip runs started the whole quarter-mile acceleration craze and remain the only practical way for most owners to test their own cars, so we want our numbers to match those acquired in this way)."

Att Tesla valt denna mätmetod är på sätt och vis mer rättvisande än att förlita sig på biltillverkarnas egna uppgivna accelerationstider som oftast inte är repetitiva för gemene man.
Problemet för Tesla är att de tidigare mätte accelerationen 0-100 med stående start. Accelerationstider som även i vekligheten lätt gick att upprepa (och till och med överträffa), ända fram till lanseringen av P85D....

Re: S75D

Postat: 09 aug 2017 09:48
av Leo
Tur man själv har en P85 med äkta 0-100 tid då!

Sen har jag för mig att "Europa" (tillverkare/tidningar) jobbar med stillastående start. USA =dragracingens hemland jobbar mer med "roll out".