När AP1 lanserades för snart 3 år sedan så skulle bilen kunna släppa av mig vid dörren och sen åka och parkera sig i garaget.
Den skulle även vara synkad mot min kalender och köra fram sig vid rätt tid på morgonen, med rätt radiokanal igång och rätt temperatur i kupen.
Utöver det skulle alla D-modeller ha självstängande laddlucka.
Det är några av de saker jag betalat för, men ännu inte fått.
Idag, 2.5 år efter leverans, så rycker Tesla på axlarna och säger åt mig att köpa en ny bil om jag vill ha de sakerna.
På samma sätt lär Tesla lansera något halvdant på AP2 och hänvisa till AP3 för full autonom körning.
Dom är extremt skickliga på att sälja grisen i säcken.
Det är sådana här historier som gör en orolig. Det finns ju inte heller specat vad som ingår i autopilot paketet, på ordern eller fakturan. Men i mans71 fall, så har han specat fullautonomi, vilket borde hjälpa i påtryckningssyfte.
Själv har jag också köpt för att kunna få funktioner som automatisk framkörning t.ex. Men det är inget som är specat, så kanske man aldrig kommer att se röken av detta, och då har jag ju inget direkt att sätta emot. Detsamma gäller ju autopiloten, det finns ju inget specat vad som ingår i detta begreppet.
För mig ska autopiloten kunna köra mig till jobbet, utan minimal insats ifrån mig. D.v.s. att jag inte behöver göra mer än att övervaka under en normal färd.
Ang laddluckan så står det fortfarande i första pressreleasen efter eventet att alla d-modeller skulle få det. I svenska översättningen, som kom många månader senare (långt efter min beställning) så har den meningen trillat bort.
1) I ärlighetens namn så säger han ju faktiskt "then, going one step further" innan han går in på saker som AP1 inte får... Fram till dess stämmer ju allt... Så i någon värld var kanske AP2 planerad redan då
2) Just de självstängande laddluckorna var väl bara ett tillfälligt problem i Europa? Något om att kontakten var för stor så inte motorer fick plats... Tyvärr så skrev du ju bort möjligheten att klaga på detta i samband med leverans; där skriver man under på att man fått den bil man beställt...
Jag sitter fortfarande på mina rosa moln, fast nu ridandes på en av de regnbågsfärgade enhörningarna när jag ser en mycket tydligare bild/beskrivning av vad de planerat leverera med AP2-paketen jag köpt
Hur långt har Tesla kommit med full självkörning?
Funger något av detta i Sverige ännu och om inte när tror ni funktionerna kommer?
Jag ser fram mot full självkörning med blandade känslor. Jag upplever AP1 som mindre användbar på vanliga vägar redan nu. AP1 håller ju fartgränsera numera och jag blir en bromskloss i trafiken med AP1. Här kommer jag med "värdens bästa bil" och ligger och bromsar all sköns trafik under ideala trafikförhållanden. Visserligen behöver jag inte hålla koll på fartkameror längre. Bilen fixar ju det själv men....
När alla kommer med samma förutsättningar blir det väl skillnad men för ögonblicket är det inte lockande med autonomi! Självkörning skapar en helt annan trafikmiljö, säkrare och behagligare men innan vi har tillräcklig många självkörande enheter kan det bli påfrestande. Gamla "muskelfossiler" med överladdade förare som vill tvinga sig fram i en annan hastighetsnivå än den skyltade och autonoma normhastigheten! Jag fick en försmak av detta igår på E20 mellan Mariestad och Vårgårda! Det fick till slut bli AP1 "Off"!
Jag fick en försmak av detta igår på E20 mellan Mariestad och Vårgårda! Det fick till slut bli AP1 "Off"!
Jag får köra just där på måndag när min bil ska till SC. Jag vet inte om AP2 öht fungerar på den sträckan numera, men om den gör det så kommer det bli seeeeeeeegt med alla 80- och 60-skyltar på en för övrigt hyfsat tom europaväg. Troligen blir det vanlig farthållare istället. Annars blir man omkörd av traktorer. Jag brukar inte köra för fort i vanliga fall, men APs nitiska inbromsningar vid varje skylt är inte roliga. Det är ju inte så folk kör. Alla bakomliggande bilar blir ju totalt vansinniga.
Ett annat problem är när det står en fartkamera precis efter skylten. Bilen hinner inte komma ner i rätt hastighet innan man passerar kameran. Jag ser ju skylten och kameran långt innan jag passerar den. Bilen gör inte det. Har f ö märkt att AP2 inte läser skyltarna ännu. Den passerar tillfälliga skyltar utan att reagera minsta lilla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I början var jag rätt entusiastisk och trodde på att utveckling mot autonom körning skulle gå rätt fort med nu är jag tveksam. Det kommer nog att dröja. Därför är jag också tveksam till att betala för detta till min 3:a. Men så dags har vi förmodligen bättre indikationer på hur Teslas AP fungerar och hur utvecklingen går.
Visst skulle jag - om jag hade råd - kunnat tänka mig att betala för det för att driva på utvecklingen, men uppåt 100.000 har jag inte råd med att lägga ut på nåt sånt, tyvärr.
Hur långt har Tesla kommit med full självkörning?
Funger något av detta i Sverige ännu och om inte när tror ni funktionerna kommer?
Jag ser fram mot full självkörning med blandade känslor. Jag upplever AP1 som mindre användbar på vanliga vägar redan nu. AP1 håller ju fartgränsera numera och jag blir en bromskloss i trafiken med AP1. Här kommer jag med "värdens bästa bil" och ligger och bromsar all sköns trafik under ideala trafikförhållanden. Visserligen behöver jag inte hålla koll på fartkameror längre. Bilen fixar ju det själv men....
När alla kommer med samma förutsättningar blir det väl skillnad men för ögonblicket är det inte lockande med autonomi! Självkörning skapar en helt annan trafikmiljö, säkrare och behagligare men innan vi har tillräcklig många självkörande enheter kan det bli påfrestande. Gamla "muskelfossiler" med överladdade förare som vill tvinga sig fram i en annan hastighetsnivå än den skyltade och autonoma normhastigheten! Jag fick en försmak av detta igår på E20 mellan Mariestad och Vårgårda! Det fick till slut bli AP1 "Off"!
Du vet väl att du kan ställa in Offset så att du ligger upp till 10km/h över gränsen?
Just E20 mellan Mariestad och Vårgårda är en vägsträcka som jag tycker är otäck att köra. Jag har aldrig upplevt att den vägsträckan har haft lite trafik. Inte de senaste 10åren i alla fall. Det vimlar av racerförare, eller de tror att de är det, som måste om oavsett om det är möte, skymdkurva elller ett krön. Det vore helt fantastiskt om alla dessa bilar kunde komma överens om en hastighet.
Vafals!?! Saktar ni inte ner vid korsningar och samhällen? Jag kan köra fort ibland, främst på motorvägar så klart, men jag saktar alltid ner när det skyltas ner för korsningar och samhällen. Dels naturligtvis för att det ofta står fartkameror där men framför allt för att det är lätt att någon blir dödad.
Jag hoppas verkligen att alla andra får självkörande funktioner så fort som möjligt
1) I ärlighetens namn så säger han ju faktiskt "then, going one step further" innan han går in på saker som AP1 inte får... Fram till dess stämmer ju allt... Så i någon värld var kanske AP2 planerad redan då
The release of Tesla Version 7.1 software continues our improvements to self-driving technology. This release expands Autopilot functionality and introduces the first iteration of Summon.
Using Summon, once you arrive home and exit Model S or Model X, you can prompt it to do the rest: open your garage door, enter your garage, park itself, and shut down. In the morning, you wake up, walk out the front door, and summon your car. It will open the garage door and come to greet you. More broadly, Summon also eliminates the burden of having to squeeze in and out of tight parking spots. During this Beta stage of Summon, we would like customers to become familiar with it on private property. Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.
Vafals!?! Saktar ni inte ner vid korsningar och samhällen? Jag kan köra fort ibland, främst på motorvägar så klart, men jag saktar alltid ner när det skyltas ner för korsningar och samhällen. Dels naturligtvis för att det ofta står fartkameror där men framför allt för att det är lätt att någon blir dödad.
Jo det är klart man saktar ner. Självklart. Och jag brukar hålla hastighetsgränserna. Det jag upplever som riktigt jobbigt och snudd på trafikfarligt är att AP bokstavligen tvärnitar precis vid skylten. Kör man t.ex. på en 90-väg och kommer till en 60-sträcka så byter bilen hastighet i samma ögonblick som man passerar skylten. Med max regen, vilket kan liknas vid en ganska kraftig inbromsning. Men den är inte alls lika pigg på att accelerera när man passerar en skylt med högre hastighet. Först får man alltså vara rädd att man blir påkörd bakifrån, sen blir man omkörd när man inte kommer upp i rätt hastighet lika snabbat som alla andra. Hade jag hamnat bakom en som kör på det viset hade jag gått bananas. Samtidigt hade samtliga fördomar radats upp i mitt huvud om vilka människor det är som kör sådär. Nähä, det var ingen gammal gubbe med hatt, och ingen ovan nybörjare heller....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo det är klart man saktar ner. Självklart. Och jag brukar hålla hastighetsgränserna. Det jag upplever som riktigt jobbigt och snudd på trafikfarligt är att AP bokstavligen tvärnitar precis vid skylten. Kör man t.ex. på en 90-väg och kommer till en 60-sträcka så byter bilen hastighet i samma ögonblick som man passerar skylten. Med max regen, vilket kan liknas vid en ganska kraftig inbromsning. Men den är inte alls lika pigg på att accelerera när man passerar en skylt med högre hastighet. Först får man alltså vara rädd att man blir påkörd bakifrån, sen blir man omkörd när man inte kommer upp i rätt hastighet lika snabbat som alla andra. Hade jag hamnat bakom en som kör på det viset hade jag gått bananas. Samtidigt hade samtliga fördomar radats upp i mitt huvud om vilka människor det är som kör sådär. Nähä, det var ingen gammal gubbe med hatt, och ingen ovan nybörjare heller....
Det var detta jag upplevde igår i dina hemtrakter! . Folk bakom gick bananas! Till slut genomgick gubben en föryngringskur och blev 18 år. Inte bättre kanske men så blev det! AP off.
The release of Tesla Version 7.1 software continues our improvements to self-driving technology. This release expands Autopilot functionality and introduces the first iteration of Summon.
Using Summon, once you arrive home and exit Model S or Model X, you can prompt it to do the rest: open your garage door, enter your garage, park itself, and shut down. In the morning, you wake up, walk out the front door, and summon your car. It will open the garage door and come to greet you. More broadly, Summon also eliminates the burden of having to squeeze in and out of tight parking spots. During this Beta stage of Summon, we would like customers to become familiar with it on private property. Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.
Ja, och vad är problemet?
Allt det där fungerar, om än bara "rakt in", men det fungerar... Jag förstår inte vad du gnäller om
Sedan kommer en likadan framtidsvision i "Eventually your Tesla...", men det är ju inte nödvändigtvis samma fysiska bil som idag; dom berättar där bara vad som komma skall i deras lineup
- detta är vad dag tolkar deras redan medvetna plan mot AP2... Även om de inte kände sig klara med hårdvaran visste de är vilket håll de strävade...
Jag kan hålla hastighetsgränser, med eller utan Ap.
Man kan köra som en blådåre genom att köra helt manuellt. Om detta gynnar trafiksäkerheten kan diskuteras. Jag tror att köra som en biltjuv är farligare för medtrafikanterna än att hålla hastighetsgränserna. Om man tycker att dessa är obefogade så är väl alla som har bestämt dem idioter.
Jag håller hastighetsgränserna i regel och vil någon köra om så är det upp till hen. Man behöver inte visa i alla situationer att man äger en bil som gör från 0 till 100 under 6 sekunder.
Att man skyller på trafikrytm genom att avvika från satta hastighetsgränser håller väl inte när det gäller fortkörningsböter.
Jag tror om man skulle kunna stressa av litet gran i trafiken så skulle alla tjäna på.
Allt det där fungerar, om än bara "rakt in", men det fungerar... Jag förstår inte vad du gnäller om
Sedan kommer en likadan framtidsvision i "Eventually your Tesla...", men det är ju inte nödvändigtvis samma fysiska bil som idag; dom berättar där bara vad som komma skall i deras lineup
- detta är vad dag tolkar deras redan medvetna plan mot AP2... Även om de inte kände sig klara med hårdvaran visste de är vilket håll de strävade...
Det står ju att den ska komma till mig och det sa även Elon att det inte behöver betyda att jag står rakt framför bilen. Den ska komma till min dörr och det gör den inte.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det står ju att den ska komma till mig och det sa även Elon att det inte behöver betyda att jag står rakt framför bilen. Den ska komma till min dörr och det gör den inte.
Att söka sig fram till personen var steg 2, det var tydligt i videopresentationen.
I texten ovan anges inget om sned inkörning i garage... Allt som står passar utmärkt på en dörr till huset med rak inkörning i garaget åt sidan från dörren
- Tesla / Elon kan inte hållas ansvariga för er fantasi
Jag tror om man skulle kunna stressa av litet gran i trafiken så skulle alla tjäna på.
Jag håller med dig. Att låta bilen sköta hastigheten och ta det lugnt är absolut någonting jag skriver under på. När det fungerar på rätt sätt. Annars kvittar det.
Grejen är ju att AP rent krasst inte håller hastighetsgränserna när den tvärnitar precis vid skylten. Står det en kamera precis efter skylten, vilket det ofta gör, så åker man dit. Trots att bilen bromsar som en galning och på det viset riskerar att bli påkörd bakifrån så hinner den ju inte komma ner i rätt hastighet om skillnaden mellan den gamla och den nya hastigheten är för stor. En människa sänker ju hastigheten naturligtvis långt tidigare när man ser att det kommer en skylt eller ett samhälle.
Detta innebär bl a att man i praktiken kör utan AP eller att man sköter hastigheten på farthållaren helt manuellt i den mån bilen tillåter det.
Alltså, jag har sett den här tråden hela dan och klickat på den många gånger, så plötsligt inser jag var trådrubriken kan tolkas som och öppnar för att skriva detta och då har du precis hunnit före!
Hick.... Sorry för la in denna tråd.. Är ständigt onykter..
Det jag var intresserad av var om man skulle punga ut med 40K extra på en S75D för detta, har beställt en sådan
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---