Re: Onödiga tillval
Postat: 14 jan 2015 23:59
Finns det ens några bilar med superbilsprestanda och dragkrok idag? Som dessutom har vridet direkt... Jag gissar på ett dragläge...
hybris skrev:Det finns inga tillval då allt bör kryssas i. Resten är kompromisser... Och för de som önskar de kunde gå P85D men måste leva med bonntyget, fula bakluckan utan spoiler, osnygga bromsok och rnassa andra trista undantag och sedan förklara varför de inte vill ha det samtidigt som de sitter och gråter i sin S85a...
Folk köper inte Tesla för att man inte har råd med en Ferrari, jag menar att TMS primärt är en bruksbil och superprestandan en glad bonus.hybris skrev:Finns det ens några bilar med superbilsprestanda och dragkrok idag?
Man kanske inte ska väga Ultra mot vanliga ljudanläggningen. I stället så tänkte jag vanliga + 25 tkr på extern uppgradering. Vet inte om det blir bättre men jag fick den känslan efter att ha läst lite på amerikanska forumet, sedan är många där (lite som du) att allt dom själva har valt är det bästa. För min del återstår bara att vänta och se.hybris skrev:Det du märker direkt är den dåliga basen utan ultra... Sedan är ljudet mer optimerat plus två ytterligare högtalare. Så det du får är: bra sub, två ytterligsre högtalare, codecs som är optimerade för bilen tex taklucka etc. Att säga att ljudet är sämre med ultra är bara nonsens. För mig ett helt givet val. Det var Ultra som vann över Audi RS7s referensanläggning när AMS testade. I grunden är det samma stereo men ultra är utökad så när någon säger att ljudet är bättre utsn ultra vet du att de pratar nonsens. Frågan för dig är vilken budget du har för bilen och om detta tillval ör viktigare för dig än något annat...Simon skrev:Är det någon som kan säga hur skillnaden mellan Ultra Hi-Fi-paketet och vanliga högtalare upplevs?
Sitter du och gråter i din Tesla för att du inte valde ett garage med plats för 20+ bilar och fyllde det med Koenigsegg m.fl. som står start klara beroende på vilken som passar bäst och känns bäst för dagen? Sedan antar jag att du sitter i din lilla privatjet och gråter över att du inte valde en maxutrustad 747?hybris skrev:Det finns inga tillval då allt bör kryssas i. Resten är kompromisser... Och för de som önskar de kunde gå P85D men måste leva med bonntyget, fula bakluckan utan spoiler, osnygga bromsok och rnassa andra trista undantag och sedan förklara varför de inte vill ha det samtidigt som de sitter och gråter i sin S85a...
Håller med att det finns onödiga tillval eller tillval som inte faller alla i smaken. Maxat är inte alltid bäst enligt allas smak. Ett annat exempel på det är att den mest maxade (dyraste) färgen inte är den snyggaste och mest självklara valet för alla ens om det var helt oberoende alla "kompromisser".olarsson skrev:Om man haft något att kompensera grät man kanske en skvätt i sin p85+ när p85d presenterades och man inte är värst längre.
Vi andra är trygga med att inte ängsligt maxa och kryssa allt utan uppskattar möjligheten till anpassning till den egna smaken som tillval erbjuder.
Det behövs nog inget läge som optimerar bilen för dragkrok utan kanske, hos vissa, ett läge som optimerar chaufförens hjärna för kontrollen av höger foten... Jag antar att de som har dragkrok på sina bilar är medveten om de förändrade köregenskaper i sitt ekipage. De som inte har det skulle helst lämna in sina körkort, oberoende av vilket bilmärke de råkar välja.hybris skrev:Jo men med 700hk och 1100 nm behövs ett läge som optimerar bilen för dragkrok. Kan bli enorm påfrestanda på bilen annars. Sett prestandabilar med drag som fått sprickor i hjulupphängining etc. Tex Alpina har haft problem...korkade förare kanske men... Typ ett läge som går i automatiskt nör man kopplar drag vore smart... Skulle även kunna optimera Dualdrive för dra...LarsL skrev:Model X och S är nog förträffliga dragbilar. Bra vridmoment och tyngd, dessutom finns ju nu fyrhjulsdrift också.hybris skrev:Är det vettigt med dragkrok på en bil med 700hk? Det är väl inga andra bilar med liknande prestanda som man slänger på drag på eller? Kanske funkar om de introducerar ett "dragkroksläge". Typ Insane, standard, superlimp mode...
Jag hade beställt en vanlig Model S 85, men när D lanserades bestämde jag mig för att ändra beställningen för att få fyrhjulsdrift. Hade det gått att få 85D i februari hade jag nog beställt en sådan istället för P85D.LarsL skrev:Jag tror faktiskt att S85D med 19" hjul är den bästa bilen. Det är också den varianten som listas med längst range.
Självklart är P85D häftig och på det sättet ett korrekt val och kanske det jag skulle göra... Men jag tror faktiskt jag blir nöjdare med en S85D.
Då väljer man S. Har aldrig känt behov av mer effekt ellet något annat som P(+) ger över S. D ser jag inget behov av för min egen del heller men det är väl lite en smaksak. Nu fanns inte D när jag köpte min, men skulle jag köpa en nu så skulle det fortfarande bli en S85 med tech och vinter som enda (ja enda) tillval.Teslaspolen skrev:Ja det är något jag funderat över, som en vanlig bilförare som inte alls är bilintresserad i övrigt, varför ska man då välja P över S? Jag förstår om man är entusiast och älskar att köra bara för att, men i övrigt...?
Ja. Jag har det inte, och har inga fästen för takräcke.Simon skrev:Ny fråga: Är det sant att det bara är modell S med panoramatakfönster som kan ha takräcke?
Det beror väldigt mycket på underlaget vad som är att föredra när det gäller regenerativ broms. På torr asfalt är det givetvis att föredra framhjulsbroms men kommer du på is/hårdpackad snö och släpper gasen i en kurva när den regenerativa effekten påverkar framhjulen så går det väldigt fort rakt fram och eftersom det inte går så enkelt att "frikoppla" så måste man då moderera med "gaspedalen" vilket kan erfordra en del erfarenhet... Om bromskraften istället ligger bak så blir risken att man får ett bakvagnssläpp vilket givetvis också kan vara otrevligt men vanligen att föredra för en något aktiv förare. Vad gäller Tesla Model S/P85 D så blir det ju ännu mera spännande när hela bilen plötsligt släpper i en kurva när man överraskad släpper gasen i en kurva. Nu antar jag att bilens "antisystem" fungerar lika bra vid bromsning som acceleration men har inte sett några direkta tester på den regenerativa delen. Någon frivillig? Annars ska jag till Åre och testa lite vinteregenskaper på Model S i början på februari och då får jag väl passa på att testa lite avancerad bromsning också... Jag efterfrågar också flera lägen på regenerativa effekten. I Nissan Leaf kan man med en snabb knyck på riktningsväljaren ändra mellan D och B som det kallas, VW har ett system med flera lägen om man vickar på spaken. Att börja leta på mittdisplayen i Model S tar för lång tid och för mycket uppmärksamhet för att låta sig göras. Här finns plats för vidareutveckling anser jag.LarsL skrev:Hur som helst så måste det vara bättre att bromsa med framhjulen än med bakhjulen bara. Om MA då dessutom kan balansera mellan bak och fram så borde ju bilen funka bättre.
Samma gäller ju för acceleration där det borde ge mindre slitage om alla hjul hjälps åt.
Stämmer. Jag skaffade det samtidigt som bilen. (För skidor och cyckelställ.)Simon skrev:Ny fråga: Är det sant att det bara är modell S med panoramatakfönster som kan ha takräcke?
Skriv gärna nån rad om vad du får för förbrukning med hojen på taket.pegs skrev:Cyckelstället kommer väl fram närmare sommaren. Men jag misstänker att det kan kräva mer planering vid långresor.
(pga höjd förbrukning)