Re: Huvudet på spiken!
Postat: 24 jul 2017 19:01

+1 riktigt bra!Teslaspolen skrev:En elbil är som en SSD, när du väl börjat använda den går du aldrig tillbaka. (Till fossilt/traditionell hårddisk)
Ah! Den hade jag glömt! Ur "Samlade dikter 1967-1967".bladh skrev:Får mot att tänka på lyrik från Tage Danielsson:Jerker skrev:
Eller hur?
Häromdagen mötte jag ett pubertetsmissfoster till bil som måste vara olaglig ur flera aspekter. Den hade ett kort (10 cm) avgasrör som stack upp motorhuven mitt framför vindrutan. Ur detta bolmade det svartrök som måste ha skymt det mesta av förarens sikt!
Rättvis tanke av primitiv kajakjägare
Bilarna borde ha avgasrören
inte i aktern, utan i fören.
Då blir det ju den som kör
som dör.
Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!LarsL skrev:Jodå, det finns människor med konstiga idéer. Har en arbetskamrat som varvar sin bil brevid mig... jaha?!? Vad ville du säga med det? Gissar att tanken är att jag ska irritera mig på att han slösar bort allt miljöarbete jag offrat mig för att skapa. Det är alltså som vanligt att de inte har begripit varför jag har en elbil.
Ledsen men jag vill ju bara titta på den, vill verkligen ha en men man måste klara de ekonomisk ocksåTjell skrev:Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag måste hålla med din brors kompis lite grann även om jag är fööör elbilar och emooot fossilabilar, för att motorljud, rök och lukt o smutsiga händer o motorer är en del av charmen..MEN det betyder inte att alla bilar ska vara fossildrivna, däremot en o annan racingbil kan vara det. Tänk t.e.x på klassiska och raggarbilar, dem är inte på något sätt bättre prestandamässigt än elbilar eller moderna fossilbilar MEN dem har en charm! en charm som en elbil skulle aldrig kunna erbjuda.dhogborg skrev:Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...
Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.
Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall.
Ja, det händer hela tiden. Typ dagligen skulle jag vilja påstå. De ska om med mycket brum-brum och puff-puff. Och sen kan de berätta för sina oljedränkta fossilkompissar att en Tesla inte är nåt att ha, för den är ju såååå långsam.Tjell skrev:Många ICE-åkare har prestigeångest: de bara MÅSTE köra om när de ser att de har en Tesla (som de egentligen allra helst vill ha men där de alltså får hybris för att de valde fel!) framför sig!LarsL skrev:Jodå, det finns människor med konstiga idéer. Har en arbetskamrat som varvar sin bil brevid mig... jaha?!? Vad ville du säga med det? Gissar att tanken är att jag ska irritera mig på att han slösar bort allt miljöarbete jag offrat mig för att skapa. Det är alltså som vanligt att de inte har begripit varför jag har en elbil.
dhogborg skrev:Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...
Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.
Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall.
Jerker skrev:Jag längtar efter en Tesla att köra i när jag kör långkörningar! Zoen är ju inte så bra till det. Man måste ligga och krypa i 80 för att få optimal tidsfördelningen mellan körning, laddning och räckvidd och då tänker jag ofta att det är dålig reklam för elbilar...
Längtar verkligen till gasbussarna blir utbytta till elbussar i stan. Alltså gasbussar, Vilka monster till att låta.mati skrev:Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
Eller en sån här. Låter underbart. Vilken fossilbil som helst skulle bli grön av avund.Bjorn skrev:Om man gillar ljudet från kolvar kan man ju lyssna en stund på tryckluftskompressorn. Den är ju eldriven, men med ett vansinnigt oljud.
En rak sexa eller en V12 går mycket jämnare med mindre vibrationer osv. Olika cylinderkonfigurationer och tändsekvenser ger också helt olika ljudkulisser. Den amerikanska V8:an ger t ex ett skönt gurglande ljud.mati skrev:Det där med att bilar ska låta och väsnas, förlåt Verdi, med jag har aldrig fattat det och jag kommer nog aldrig att fatta det heller. Det är ju totalt ointressant om det är 2, 8, 12 eller 42 kolvar som studsar upp och ner eller fram och tillbaka. Det väsnas förfärligt, det gör ont i öronen, och det finns i min uppfattning inget skönt eller fint i det ljudet. Det är och har alltid varit irriterande för mig. Jag ser fram emot den dagen när sista förbränningsmotorn tas ur bruk och lämnar den tysthet efter sig som rådde innan det blev status med vrålande motorer. Jag hoppas att jag får uppleva det.
Och alla som tycker det är häftigt med vrålande motorer, sätt på er hörlurar och lyssna på inspelat motorljud. Då stör det iaf inte oss andra som vill ha det tyst runt omkring sig.
Håller med. Model S är en bruksbil. Ska man ha en sportbil är det Roadster som gällerVerdi skrev:dhogborg skrev:Tesla är kanske inte det man tänker på när man pratar race, men accelererar snabbt gör de. Så när min yngre brors kompis hävdade att motorljudet är en del av upplevelsen kläckte jag ur mig...
Häftigt motorljud är bara misslyckad acceleration.
Tesla-säljaren som satt med under provkörningen skrattade gott i alla fall.
Din brors kompis har rätt. Ett bra motor och avgasljud är underbart. När jag körde Ferrari 458 så fick jag banne mig ståpäls vid fullgas. Till och med min BMW M2 lät förjäkla fint. Var underbart att dra på lite extra i tunnlar och sånt.
Det är härligt att Tesla byggt snabba elbilar men 0-100 siffran är missvisande. 0-100 används som jämförelsetal mellan bilar. Men eftersom en Tesla bara har en växel och begränsat effektuttag över tid så säger den inte samma sak. 0-100 på 2,7 sekunder är givetvis imponerande i sig men en fossilbil som gör 0-100 på samma tid är fullständigt överlägsen när man brukar bilen som en sportbil. Teslan kommer tappa ordentligt vid högre hastigheter och får även problem med överhettning och minskad räckvidd.
Kort sagt, Tesla är en fantastisk och snabb bruksbil men det är ingen sportbil. Det här får jag säga eftersom det står en Model S här utanför på uppfarten.Dock önskar jag att det stod en Ferrari jämte den. Olika bilar för olika ändamål.
bullen skrev:Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul alls
Ett brinnande intresse sa mordbrännarenbullen skrev:Och jag tänder på tjejer som låter. Tänk om hon var knäpptyst och jättesnabb. Inge kul alls