Tack Henrik!Henrik skrev:Du har säkert helt rättTeslan klarar INTE snöstorm. Så är det bara. Den som säger det har inte vart med i en snöstorm.![]()
Men eftersom de marknadsför att den ska klara alla väder - Så bör den ju göra det?
Du är säkerligen inte den enda - Ska se till att framföra det!
Snöstorm med Teslan..
Moderator: Redaktion
Re: Snöstorm med Teslan..
Säg åt Peter att även blåsen till sidorutorna är ett skämt.Henrik skrev:Du har säkert helt rättTeslan klarar INTE snöstorm. Så är det bara. Den som säger det har inte vart med i en snöstorm.![]()
Men eftersom de marknadsför att den ska klara alla väder - Så bör den ju göra det?
Du är säkerligen inte den enda - Ska se till att framföra det!
Iaf för en bil närmare miljonklassen..
Cold Winter Performance - Chris Porrit.
Chris Porrit ger 9/10 i vinterväglag med Teslan.
https://www.youtube.com/watch?v=GS9uDJGi52A
Beserat på din upplevelse gissar jag att du ger 2/10 ?
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Oj det var skarp kritik. Var själv ute och körde i Stockholmstrakten när det snöade som värst och hade inga större problem. Har dock noterat att PDC fungerar sämre med mycket snö.
Det jag kan störa mig på avseende torkarna är att jag tycker de lämnar ett för stort utrymme i rutans vänsterkant vilket gör att smuts och snö där har en tendens att försämra sikten.
Det jag kan störa mig på avseende torkarna är att jag tycker de lämnar ett för stort utrymme i rutans vänsterkant vilket gör att smuts och snö där har en tendens att försämra sikten.
Den där filmen är egentligen helt värdelös..Henrik skrev:Cold Winter Performance - Chris Porrit.
1 för att det är en Tesla och 1 för att du ändå kunde komma fram?
Uppfattat!Säg åt Peter att även blåsen till sidorutorna är ett skämt.
Iaf för en bil närmare miljonklassen..
Den lyser inte upp Teslas problem för fem öre! Vilken skitbil som helst med activehandling klarar dom där testerna.
MEN! Vilka bilar klarar att åka igenom ett riktigt snöoväder? Som vi faktiskt har i Sverige?
Inte Tesla i alla fall. Tyvärr så är det så att jag väljer hellre att gå till fots i snöstorm än att köra en Tesla. Så jäkla DÅLIG är den faktiskt.
I dagsläget ångrar jag faktiskt att jag köpte en Tesla, kanske hade vart bättre att vänta några år tills den är mer utvecklad. Just nu är den då inte det.
Tyvärr..
Så ett tips till den som reser mkt på vintern och bara har en bil. KÖP INTE EN TESLA!
- Teslaspolen
- Teslaägare
Var ute och åkte i snöstormen idag med, fick stanna flera gånger och rensa torkbladen, skrapa framruta och fastnade till och med en gång med fyrhjulsdrift.
Detta var inte i en Tesla, utan annan onämd stor bil i samma prisklass. Tror inte det är ett specifikt problem med Tesla, bara riktigt svårt väder.
Detta var inte i en Tesla, utan annan onämd stor bil i samma prisklass. Tror inte det är ett specifikt problem med Tesla, bara riktigt svårt väder.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Nä, det är ju det jag säger. Det är väl bara jag som har dom här problemens med en TeslaTeslaspolen skrev:Var ute och åkte i snöstormen idag med, fick stanna flera gånger och rensa torkbladen, skrapa framruta och fastnade till och med en gång med fyrhjulsdrift.

Hade jag haft en annan bil hade det vart helt ok

Hur det än är så är Tesla helt VÄRDELÖS som vinter bil NÄR det SNÖAR!!
Kom ihåg det alla ni som funderar på en Tesla som den enda bilen i hushållet.
Hmm. Aldrig upplevt de problemen. Men heller inte det snöfallet med Teslan.
Generellt. 5 personer i bilen. Att de skapar värme har ju inget med saken att göra (skulle ju i så fall vara positivt då det minskar relativa fuktigheten), men de skapar fukt. Kollade du att AC gick så att den avfuktade? Den gör den nämligen inte alltid per automatik. Lite beroende av inställning.
-3 och snö. Då är det väl rent negativt att ha värme på fönsterrutan. Då kladdar ju allt fast och kanar ner som du beskriver. Men nu är det inte lätt att styra detta i Teslan. Och är det imma som du säger kör man ju fullt blås och då blir vindrutan varmare och mer snö smälter. Så bättre avfuktad kupe och mindre värme på framrutan är ju en variant där.
Det optimala är ju om snön inte fastnar alls på vindrutan, men det blir ju alltid svårare at undvika ju närmare nollstrecket man kommer.
Men synd att bara använda bilen på sommaren för att den inte klarar 1 dm snö på en timme, något som inte ens sker varje år
. Då hade jag fått abstinens.
Generellt. 5 personer i bilen. Att de skapar värme har ju inget med saken att göra (skulle ju i så fall vara positivt då det minskar relativa fuktigheten), men de skapar fukt. Kollade du att AC gick så att den avfuktade? Den gör den nämligen inte alltid per automatik. Lite beroende av inställning.
-3 och snö. Då är det väl rent negativt att ha värme på fönsterrutan. Då kladdar ju allt fast och kanar ner som du beskriver. Men nu är det inte lätt att styra detta i Teslan. Och är det imma som du säger kör man ju fullt blås och då blir vindrutan varmare och mer snö smälter. Så bättre avfuktad kupe och mindre värme på framrutan är ju en variant där.
Det optimala är ju om snön inte fastnar alls på vindrutan, men det blir ju alltid svårare at undvika ju närmare nollstrecket man kommer.
Men synd att bara använda bilen på sommaren för att den inte klarar 1 dm snö på en timme, något som inte ens sker varje år

Ah, fel exempel...Den där filmen är egentligen helt värdelös.
https://www.youtube.com/watch?v=6HuE3cMC3cU
TESLA Model S | P85+
Vanligtvis när jag kör bil så sätter jag på ca 21 grader på klimatanläggningen och kanske 50% på fläkten och möjligen värme på bakrutan. Sen är det inga problem!sondell skrev:Hmm. Aldrig upplevt de problemen. Men heller inte det snöfallet med Teslan.
Men synd att bara använda bilen på sommaren för att den inte klarar 1 dm snö på en timme, något som inte ens sker varje år. Då hade jag fått abstinens.
I Teslan däremot, så har jag full fläkt på framrutan och delar den med sidomunstyckena. Allt för att få bort imma..
MEN det funkar inte.
Det har gjort det hittills, men nu när det kom monstersnö så mäktade inte Teslan med att fixa problemet.
Och det tycker jag är ett stort problem.
Har som sagt haft Tyska bilar innan och har det även fortfarande, och det är mer som en säkerhet. För jag var lite orolig hur Teslan skulle klara en riktig vinter.
Och nu vet jag.
Tog föresten BMWn till affären nu efter att vi kommit hem, och det va fan i mig en ren fröjd att köra den

bara ren njutning!
Nån som vill köpa min tesla? Den har gått ca 350 mil,
Ok. Inte för att vara otrevlig men vad har den där filmen att göra med en snö storm?Henrik skrev:Ah, fel exempel...Den där filmen är egentligen helt värdelös.
https://www.youtube.com/watch?v=6HuE3cMC3cU
Är väl inga problem att köra runt i dagsljus med några snöflingor som far igenom skyn?
Problemen börjar när det hårdsnöar åt alla håll och det är kolsvart ute. Har Teslamotors Testat det också i Arvidsjaur?
Skulle inte tro det.
Mvh R
Ja, sökte på snöstorm på youtube och inkluderade ordet Tesla.Ok. Inte för att vara otrevlig men vad har den där filmen att göra med en snö storm?
Kollade inte igenom videon utan antog att det faktiskt skulle vara en seriös snöstorm med i videon.
Hade fel..
Men du får ta det som att jag försöker muntra upp dig.
Jag rekommenderar dig att ringa Tesla i infracity och beskriva ditt problem på Måndag. Jag kommer sedan under tiden framföra detta till Chris Porrit och Peter. Så mycket mer än så kan jag tyvärr inte göra.

TESLA Model S | P85+
Tack igen Henrik!Henrik skrev:Ja, sökte på snöstorm på youtube och inkluderade ordet Tesla.Ok. Inte för att vara otrevlig men vad har den där filmen att göra med en snö storm?
Kollade inte igenom videon utan antog att det faktiskt skulle vara en seriös snöstorm med i videon.
Hade fel..
Men du får ta det som att jag försöker muntra upp dig.
Jag rekommenderar dig att ringa Tesla i infracity och beskriva ditt problem på Måndag. Jag kommer sedan under tiden framföra detta till Chris Porrit och Peter. Så mycket mer än så kan jag tyvärr inte göra.
Det skall jag göra.
Och även annonsera ut min bil. Tesla är inget för mig känns det som.
Mvh R
Vad va det för fabrikat då om man får fråga?Teslaspolen skrev:Var ute och åkte i snöstormen idag med, fick stanna flera gånger och rensa torkbladen, skrapa framruta och fastnade till och med en gång med fyrhjulsdrift.
- Teslaspolen
- Teslaägare
En stor Lexus (ej ladd) hybrid. Icke min bil så du får ursäkta min okunnighet, intresset för fossilbilar är noll hos migRich-hard skrev:Vad va det för fabrikat då om man får fråga?Teslaspolen skrev:Var ute och åkte i snöstormen idag med, fick stanna flera gånger och rensa torkbladen, skrapa framruta och fastnade till och med en gång med fyrhjulsdrift.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Under en snöstorm ett par vintrar sen hade jag likadana problem som Rich-hard, i en Mercedes.Teslaspolen skrev:En stor Lexus (ej ladd) hybrid. Icke min bil så du får ursäkta min okunnighet, intresset för fossilbilar är noll hos migRich-hard skrev:Vad va det för fabrikat då om man får fråga?Teslaspolen skrev:Var ute och åkte i snöstormen idag med, fick stanna flera gånger och rensa torkbladen, skrapa framruta och fastnade till och med en gång med fyrhjulsdrift.
Detta var inte i en Tesla, utan annan onämd stor bil i samma prisklass. Tror inte det är ett specifikt problem med Tesla, bara riktigt svårt väder.Men den har gått väldigt bra och forcerat sig fram alla vintrar tidigare.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nu förstår jag att problemet kan vara svårlöst ifall det samlas en massa snö på ett för litet ställe men på TMC klagas det en del på original-torkarbladen och det tipsas om bättre varianter från Bosch istället. Givetvis är det så att de flesta där mest har erfarenhet från en varmare period men ett par bättre blad kanske ändå gör skillnad här?
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... or-Model-S
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... or-Model-S
Driver sajten Car.info
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag förstod det som att det samlades upp snöslask nedanför? Då är det ju som jag skrev rent negativt med denna uppvärmningen som är till för att tina torkarbladen. Men för att reducera uppsamling av snö så ska det ju inte vara varmt där fram för då klabbar det ju bara fast.Svenssons skrev:Norge bör väl få sin beskärda del av snöstormar (antagligen mer än i Sverige) och där finns det ett antal fler Tesla-bilar än här. Har inte kollat på de norska forumen men det bör finnas tipps där.
Rich-hard: Har du vinterpaketet till din bil? Där finns ju värme till vindrutetorkarna och det borde hjälpa till att smälta snön som samlades.
Rich-hard: som du beskriver dina inställningar så var nog inte AC på. Dubbelkolla det nästa gång. Bör hjälpa på imma och sen bör det i detta tillfälle hjälpa med mindre värme på framrutan. Skillnaden mot en fossilbil är ju att de har en varm motorhuv och massa spillvärme där fram som kan hjälpa till att smälta snö. Med Tesla måste man ju tänka om lite så då hjälper det inte så mycket att säga att jag brukar göra så här och så här. Känns inte som man är typen av early adopter som köper en Tesla då. Men antar att du bara var lite gôbbgrinig

Har du problem med byten av spårval också? För att bilen är bredare än spåren eller för att du har breda däck? Aldrig märkt detta heller, står bara på jag

Det är jätteviktigt att det finns de som är kritiska också och inte bara de som ser allt i rosenrött. Det är ju trevligt att få positiv feedback men det är på det negativa du lär dig något.
- lator
- Teslaägare
Om det inte är en...sondell skrev:Så köp en Landrover, en bil jag aldrig skulle satt min fot i dock...
http://www.compasscayman.com/observer/2 ... roduction/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, funderade på det också..Vad bidde det av denna? Verkar som Tesla inte är lika dåliga som konkurrenterna med att vara sena med nya bilar..
Artikeln skrevs 2010 och bilen skulle komma ut i slutet av det året.
Har försökt ta reda på om den finns idag eller om de har en ny på gång - Har inte hittat något än..
TESLA Model S | P85+
Körde runt lite under den värsta snön. Körde i very high och tog mig fram trots att snöröjningen inte hunnit med och där de höll på var det vallar. No problem . Järngrepp med Hakka 8 så kul att gasa på. Körde med avisning av torkarbladen och såg hur snön smälte längs ned. Nu körde jag inte toklångt men fungerade utmärkt. Jag kommer från BMW X5 med stark diesel och dubb. Den bilen var sinnessjukt bra på vintern. Men Teslan fungerar verkligen kanon med brasklapp att jag inte kört i toksnöstorm med den ännu. Det toksnöade men inte storm...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Inga problem med imma... AC på... Lär dig bilen
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.