Sida 2 av 2

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 13 jul 2017 22:20
av Svenssons
Fick jag välja mellan dubbla räckvidden eller dubbla laddhastigheten så skulle jag alla dagar välja laddhastigheten. 30 mil är fullt tillräckligt för alla mina resor även ifall det var lite på håret i Polen pga inga laddstolpar för bilar alls mellan Gdansk och Warszawa. Att kunna ladda i 50kWh på en kvart vore dock grymt.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 13 jul 2017 22:32
av Jerka
En Model X 75D kommer knappt 14 mil med husvagn enligt Bjørn Nylands tester. Det blir till att stanna oftare än varannan timme och ladda. Kom inte och säg att det inte är någon nackdel.

Nej, jag håller med Svenssons. Det jag tror måste hända, förutom fler snabbladdare, är snabbare snabbladdare på 350 kW eller så. Stanna i en kvart varannan timme kan jag göra, men att stanna i en timme varannan timme skulle jag inte palla.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 13 jul 2017 23:42
av rightnow
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 00:33
av Svenssons
rightnow skrev:
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 08:36
av LarsL
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 08:36
av Laban
Svenssons skrev:
rightnow skrev:
Vet att man just nu håller på o testar med batterier i husvagnarna som drar husvagnens vikt så att säga. Mer kan jag inte säga.
Finns dock problem med att husvagnen eller släpet blir motordrivet fordon då och slutar vara en släpvagn eller husvagn... Byråkratin är nog ett större problem än tekniska problem.
Det behöver väl inte betyda att husvagnen/släpet har egen drivning, bara att batteriet motsvarar den extra förbrukning den orsakar. När priserna ut till kund ligger på < 100$/kWh kan man kanske tänka sig ett 30-50 kWh pack i en husvagn. Kan man campa var som helst, bara fälla upp lite solceller när man stannar så är allt klart. Samt då kopplas till nätet/huset när man kommer hem, dvs agera Powerwall.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 11:44
av Svenssons
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 12:22
av HelectriC
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 13:14
av Svenssons
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 13:57
av Andreasson
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 15:09
av HelectriC
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ah, det är så vi löser dragkroks problemet, vi har ett autonomt fordon som följer efter oss. Det borde gå att lösa ganska snart att en husvagn eller släpkärra skulle kunna följa efter bilen så att den funkar som ett släpp fast utan fysisk förbindelse.
Jag brukar försöka undvika att ha släpp efter mig, blir så otrevligt snabbt ;)
Inga problem med Model X och bioweapon defence mode! Har testat det själv!
:D

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 18:54
av Svenssons
Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 20:33
av Andreasson
Svenssons skrev:
Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
Batteribackup I husvagn vore grymt som jag skrivit om förut. Dagens bilar kan dock inte nyttja denna backup under drift. Sätter man en elmotor till husvagnen kommer nog Transportstyrelsen opponera även ifall den den aldrig driver fram husvagnen.
Husvagnens batteri kan väl bara agera extra batteri!?! En tjock kabel till bilen istället för en tunn som nu? Som levererar kapacitet till bilen under färd?
Inte i dagens bilar. Dels finns ingen smidig möjlighet att koppla in laddningen till bilen och kopplar du den till ladduttaget så kan du inte köra bilen med dagens mjukvara eftersom de inte kan laddas under färd (förutom genom generativ laddning vid inbromsning).
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 20:40
av Jerker
Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Det enklaste är väl bara att ha en separat kabel för matningen från husvagnsbatteriet till bilbatteriet för att inte ställa till det med standarder osv.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 21:00
av Svenssons
Andreasson skrev:
Nej självklart! Hela mitt resonemang bygger på framtida dröm. Men redan idag kopplar vi ju in en elkabel från husvagnen till bilen. Men vilken tjocklek den kabeln har och i vilken typ av kontakt vi använder kan ju framtiden utvisa...
Visst vore det grymt att ha en stor batteribackup i husvagnen, både för laddning av bilen och för att ha tillgång till el i husvagnen. Har skrivit om detta tidigare. Detta funkar dock inte i dagens bilar under drift som jag skrev i första inlägget. Ingen bil på marknaden har någon möjlighet att ta emot laddning under drift och ingen standard för detta finns idag. Vore dock grymt om det fanns en standard.

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 21:31
av LarsL
... hotell är inte heller så dyrt. :D

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 21:57
av Svenssons
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 14 jul 2017 22:00
av Andreasson
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 15 jul 2017 07:00
av Smutt
Andreasson skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
... hotell är inte heller så dyrt. :D
Att vara hemma är ännu billigare och då behöver man inte bry sig om laddning heller...
Men husvagn är mysigare... 8-)
Tält är mysigast!

Re: Elbilsspecifikation

Postat: 15 jul 2017 08:32
av jonasl
En powerwall eller två i husvagnen kanske?