Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Tyvärt har ni nog rätt. Kommer nog vara typ 90% hybrider
En mildhybrid klarar väl inte ens av att öht driva bilen framåt alls på enbart el? Den ger väl bara förbränningsmotorn en "mild" knuff vid acceleration, för att få ner förbrukningen. En vanlig hybrid (tänk Prius), har betydligt kraftigare doningar.Bjelke skrev:Det skit som Volvo säljer redan nu typ?bylund skrev:"Mildhybrid" är en 90-talshybrid a la Prius?
Men de kanske drabbas av samma fenomen som Hyundai med Ionic. Folk vill inte ha hybriden, bara batteribilen...
- Teslaspolen
- Teslaägare
Detta är vart samtliga tillverkare borde varit på hugget med direkt när den första Priusen kom på 90-talet, inte 30 år senare...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Så kan det mkt väl bliJerker skrev:Men de kanske drabbas av samma fenomen som Hyundai med Ionic. Folk vill inte ha hybriden, bara batteribilen...

Kan vi ju hoppas på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Film om satsningen (på bitvis rätt underhållande svengelska) finns här:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -electric1
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -electric1
- Datordoktorn
- Teslaägare
Jag begriper mig inte riktigt på folk som köper nya bilar men är så ointresserade av att sätta sig in i vart tekniken är på väg att de lyssnar och litar på bilförsäljarna.
Känner folk som hoppat mellan olika utdöende tekniker hela tiden istället för att höja blicken och titta mot framtiden. Tänker på folk som köpt etanolbil, dieselbil och nu då hybrider. Alltihop är bara desperata små hopp i sidled istället för att ta ett tekniksprång framåt.
Själv har jag gått via Prius (2006), Leaf (2012) och Tesla (2014). Helt tiden framåt, aldrig åt sidan eller bakåt.
När första Priusen debuterade 1997 så var det helt rätt tänkt. En elmotor som skarvar i kraft i den del av registret där fossilmotorn är rätt kass. Tänker då på att komma igång ifrån stillastående när fossilmotorn drar mycket bränsle men det mesta blir värme och brumbrum medan elmotorn har full kraft direkt. Smart tänkt och då, för 20 år sedan, var det ju den låga energitätheten i batterierna som bromsade utvecklingen.
Sen schabblade ju Toyota bort hela sitt teknikförsprång genom att utveckla Priusen i fel riktning, på alla punkter.
Nu, när batterierna blivit så mycket bättre, varför svamlar biltillverkarna om hybrider då? Det är ju minst 10 år för sent.
Nä, skriver igen som jag skrev i inlägget ovan. De vill krama ur de sista slantarna ur fossiltekniken, inget annat.
Känner folk som hoppat mellan olika utdöende tekniker hela tiden istället för att höja blicken och titta mot framtiden. Tänker på folk som köpt etanolbil, dieselbil och nu då hybrider. Alltihop är bara desperata små hopp i sidled istället för att ta ett tekniksprång framåt.
Själv har jag gått via Prius (2006), Leaf (2012) och Tesla (2014). Helt tiden framåt, aldrig åt sidan eller bakåt.
När första Priusen debuterade 1997 så var det helt rätt tänkt. En elmotor som skarvar i kraft i den del av registret där fossilmotorn är rätt kass. Tänker då på att komma igång ifrån stillastående när fossilmotorn drar mycket bränsle men det mesta blir värme och brumbrum medan elmotorn har full kraft direkt. Smart tänkt och då, för 20 år sedan, var det ju den låga energitätheten i batterierna som bromsade utvecklingen.
Sen schabblade ju Toyota bort hela sitt teknikförsprång genom att utveckla Priusen i fel riktning, på alla punkter.
Nu, när batterierna blivit så mycket bättre, varför svamlar biltillverkarna om hybrider då? Det är ju minst 10 år för sent.
Nä, skriver igen som jag skrev i inlägget ovan. De vill krama ur de sista slantarna ur fossiltekniken, inget annat.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Ligger nog mycket i det resonemanget!Datordoktorn skrev:Jag begriper mig inte riktigt på folk som köper nya bilar men är så ointresserade av att sätta sig in i vart tekniken är på väg att de lyssnar och litar på bilförsäljarna.
Jag tänker på hur pass snabbt Volvo svängt i frågan, från att hela ledningen basunerade ut att dom inte tror på elbilar, till att dom nu bestämt att prestandamärket Polestar endast ska bygga rena elbilar och att Volvo under eget märke inte ska bygga några rena fossilbilar från 2019. Jag föreställer mig att när vi väl kommer till året 2019 så finns det inte mycket kvar i Volvos planer som *inte* är rena elbilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Han kommer nog att vrid uttalandet till att det här är vad han alltid har sagt..bonath skrev:Robert Collin!
Vi vill höra din kommentar!
Det går att vrida allt. Enligt Lasse Swärd på DN blir nu Volvo världsledande på elbilar.
"Tar Volvo täten i och med detta?
– Ja, bland de traditionella tillverkarna finns nog ingen som gått så långt som att besluta om att elektrifiera samtliga modeller."
Han nämner inte att det finns massor av företag som ligger långt före Volvo! Allt går att vrida, så det passar sina uppdragsgivare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Datordoktorn
- Teslaägare
Och apropå att Polestar bara ska tillverka elbilar.....
Jag är inget proffs på företag och koncerner men det är väl bara ett sätt att lägga "risken" i ett eget bolag, med egen ekonomi? Att liksom inte börja stödja bolaget för tidigt på "elbilsbenet"?
Går det i stöpet (mot all förmodan) så belastar inte det resultatet Volvos resultat, om det blir en hejdundrande succé så integrerar man bara Polestar i moderbolaget och aktiekursen skuttar uppåt så blir alla cheferna glada.
Eller tänker jag fel? Här finns ju gott om folk som kan mycket om företagande och hur man bygger bolag med underbolag och jox.
Jag är inget proffs på företag och koncerner men det är väl bara ett sätt att lägga "risken" i ett eget bolag, med egen ekonomi? Att liksom inte börja stödja bolaget för tidigt på "elbilsbenet"?
Går det i stöpet (mot all förmodan) så belastar inte det resultatet Volvos resultat, om det blir en hejdundrande succé så integrerar man bara Polestar i moderbolaget och aktiekursen skuttar uppåt så blir alla cheferna glada.
Eller tänker jag fel? Här finns ju gott om folk som kan mycket om företagande och hur man bygger bolag med underbolag och jox.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
De där 48V mildhybriderna är bara en scam som i perfekta förhållanden och i labb minskar bensinförbrukningen med några procent. Låt mig gissa att den största delen av alla bilarna 2019 som Volvo kommer att sälja är mildhybrider. Perfekt trix för att kunna gå ut i media och säga att alla bilar är elektrifierade. För att få kalla att alla bilar blir elektrifierade 2019 borde kravet vara att de åtminstone går att plugga in och ladda. Det här med milhybrid är bara lite bättre än auto start/stop och coasting som vi alla vet är mest ett spel för gallerierna. Finns redan flera bilar med 48v teknik som rullar på vägarna. Audi SQ7 är ett exempel och enligt oberoende tester drar den rejält med sås och 48v ger inte någon märkbar skillnad när den används i verkligheten.
Fantastiskt kul att dom verkar vara seriösa med satsningen på elektriskt! 
Jag hoppas att det blir flest laddbara och att folk inte bara väljer det billigaste vid köptillfället.

Jag hoppas att det blir flest laddbara och att folk inte bara väljer det billigaste vid köptillfället.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Känns som greenwashing av en fossilbilstillverkare som försovit sig till elbilskalaset för mig. Svensk media verkar dock väldigt välsinnad till Volvo, inga kritiska motfrågor. Sväljer press release med hull och hår.
Inte alls.. Det är en satsning som jag tror kommer sluta i att vi får betydligt fler riktiga elbilar i landet också.
Samtidigt som att dom säger att alla ICEs kommer ha en elmotor också så säger dom att alla kommande modeller kommer gå att välja med enbart elmotor också.
Det är en väldigt bra start och av vad jag kan se är det av de traditionella tillverkarna den som nu har de starkaste målen mot elektrifiering.
Det här kommer troligen också göra mycket för infrastrukturen och den allmänna bilden av elbilar i Sverige. När Volvo gör så här kan t.o.m den grinigaste gubben i bostadsrättstyrelsen vekna för laddare på parkeringen!
Samtidigt som att dom säger att alla ICEs kommer ha en elmotor också så säger dom att alla kommande modeller kommer gå att välja med enbart elmotor också.
Det är en väldigt bra start och av vad jag kan se är det av de traditionella tillverkarna den som nu har de starkaste målen mot elektrifiering.
Det här kommer troligen också göra mycket för infrastrukturen och den allmänna bilden av elbilar i Sverige. När Volvo gör så här kan t.o.m den grinigaste gubben i bostadsrättstyrelsen vekna för laddare på parkeringen!

Om aktiekursen har du fel i nuläget eftersom Volvo Cars inte handlas på någon börs.Datordoktorn skrev:Och apropå att Polestar bara ska tillverka elbilar.....
- Silversound
- elbilist
Jag tänkte direkt på samma sak när jag läste detta. Volvo själva lär ju också vilja lobba för ökad utbyggnad av laddinfrastruktur nu och om det visar sig att det huvudsakligen blir hybrider med små batterier, så det blir det ju faktiskt ännu viktigare att folk kan ladda överallt.joel80 skrev:Det här kommer troligen också göra mycket för infrastrukturen och den allmänna bilden av elbilar i Sverige. När Volvo gör så här kan t.o.m den grinigaste gubben i bostadsrättstyrelsen vekna för laddare på parkeringen!
Hyundai Ioniq -18
Vi ska nog se det som "till en början".
Att man börjar med att gå över till att alla bilar ska vara minst hybrider är nog det mesta man kan göra nu för att inte tappa större delen av sina kunder. Alla är inte beredda att byta till elbil än. Dels p.g.a att priset ännu inte är riktigt rätt, men främst tror jag p.g.a att dom ser svårigheter i att ladda bilen där dom bor.
Att alla kommande modeller går att få med el tycker jag är stort nog. Då har man en valfrihet vid köp man tidigare inte haft.. Att först kunna välja bil efter tycke, smak och behov och sen ta den drivlina man vill ha i den bilen.
Att man börjar med att gå över till att alla bilar ska vara minst hybrider är nog det mesta man kan göra nu för att inte tappa större delen av sina kunder. Alla är inte beredda att byta till elbil än. Dels p.g.a att priset ännu inte är riktigt rätt, men främst tror jag p.g.a att dom ser svårigheter i att ladda bilen där dom bor.
Att alla kommande modeller går att få med el tycker jag är stort nog. Då har man en valfrihet vid köp man tidigare inte haft.. Att först kunna välja bil efter tycke, smak och behov och sen ta den drivlina man vill ha i den bilen.
Näee, det sa dom väl inte?joel80 skrev:Samtidigt som att dom säger att alla ICEs kommer ha en elmotor också så säger dom att alla kommande modeller kommer gå att välja med enbart elmotor också.
Elektrifierad betyder ju inte 100% eldriven.Volvo skrev:Nu kan du välja en elektrifierad version av din favoritmodell från Volvo.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
- Fikonhjul
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jan6948
Kul! Jag brukar säga att jag hade önskat att min Tesla var en Volvo, och faktiskt mena det (missförstå mig inte; jag är jätteglad i Teslan, som givetvis är mer spjutspets på många områden än en Volvo kanske hade kunnat vara, men det hade varit roligt om Tesla inte var så ensamma).
Model S-ägare sedan 2015.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja är det så att alla modeller kan väljas med endast elmotor och batteri så är det ju ett väldigt positivt steg frammåt!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
En mildhybrid är en rent fossildriven bil.
En hybrid är en rent fossildriven bil.
Laddhybrider och elbilar är de enda som borde räknas som elektrifierade.
En hybrid är en rent fossildriven bil.
Laddhybrider och elbilar är de enda som borde räknas som elektrifierade.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan inte låta bli att tänka på en viss batterifabrik som är på G i Sverige oxo, om tex Volvo skulle bli kund där så
kan man ju få hoppas lite på att Volvo har en säker källa till batterier och därmed inte behöver begränsas av det och
då kan dom gasa på rejält om efterfrågan blir stor (helst på rena elbilar men även laddhybrider med stora batterier)
Ingen högoddsare att dom pratar med varandra mer än vi får veta iaf
Synd bara att det tar en jäkla tid att bygga en sån fabrik, vilket å andra sidan antagligen passar Volvo rätt bra tidsmässigt...
kan man ju få hoppas lite på att Volvo har en säker källa till batterier och därmed inte behöver begränsas av det och
då kan dom gasa på rejält om efterfrågan blir stor (helst på rena elbilar men även laddhybrider med stora batterier)

Ingen högoddsare att dom pratar med varandra mer än vi får veta iaf

Synd bara att det tar en jäkla tid att bygga en sån fabrik, vilket å andra sidan antagligen passar Volvo rätt bra tidsmässigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tycker också att vi skall glädjas. Volvos röst har nog ett stort inflytande på många människor. Effekten av deras utspel kan bara vara positiv för elbilens utveckling i Sverige.joel80 skrev:
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Jag tolkar den här bilden samtidigt som dom säger dom orden som att alla kommande modeller (från 2019) kommer gå att välja som rena elbilar.
Dom hinner inte få ut mer än 5 nya modeller till 2021! (3st "vanliga" och 2st Polestar-modeller)
Att dom också säger att dom ska lansera 5st enbart eldrivna mellan 2019 - 2021 tyder ju också starkt på det. Dom hinner inte få ut mer än 5 nya modeller till 2021! (3st "vanliga" och 2st Polestar-modeller)