Sida 2 av 4
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 05 jul 2017 14:11
av HelectriC
Jag skulle föreslå att du ringer till dom, verkar mycket märkligt med 2000kr, men om det är förbetalning så använder man ju snabbt upp det beloppet iofs iaf om man rör sig nära Oslo, Bergen eller Stavanger om man inte har elbil dvs, så det hjälper ju inte dig

Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 05 jul 2017 14:16
av Jensa
Det där måste ju gälla förbetalning och hur mycket rabatt du får vid varje passering. Vilket inte är aktuellt med Tesla. Kan du inte beställa bricka från ett annat bomsellskap? Gäller ändå hela Norge.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 05 jul 2017 14:22
av JonasPersson
Jensa skrev:Det där måste ju gälla förbetalning och hur mycket rabatt du får vid varje passering. Vilket inte är aktuellt med Tesla. Kan du inte beställa bricka från ett annat bomsellskap? Gäller ändå hela Norge.
Mycket skumt... Jag testade en annan förening nu och där var det ännu dyrare. Jag satsar nog på ett BroBizz istället men då kommer jag till frågan var jag ska vända mig för att få "undantag" att passera gratis. Jag kommer ju då inte ha något avtal med någon förening i Norge.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 05 jul 2017 14:26
av Jensa
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 05 jul 2017 14:45
av JonasPersson
Tack! Jag beställde en bricka därifrån nu

Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 06 jul 2017 22:52
av Gustafsson
Fjellinjen har oftast brickor i tullen som man kan hämta om man är sent ute. Sen måste dessa registreras via deras hemsida eller via telefon för att knyta brickan till din bil. Ta ett foto av regbeviset så kan du maila in detta som bilaga för att få gratis passager för elbil. Du ska inte betala förskottspengar, detta gäller nog för fossilerna. Upp till 10 kontorsdagar tar det att få hem en bricka. Den är inte nödvändig för att få gratis passage, det viktiga är att du registrerat ett avtal.
Du behöver inte välja fjellinjen, gå in på autopass hemsida, där finns alla bomsällskapen listade. Själv har jag E6 Gardemoen Moelv, men de är just nu seeeega att besvara mail.
Kom ihåg att transpondern inte funkar överallt i framrutan. Th bredvid backspegelfästet mot taket finns en zon på rutan som inte är metalliserad där det funkar bra.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 13 jul 2017 15:35
av okjhum
Just hemkommen efter en riktig supersemester med Tesla i Norge. Vilken dramatisk och närmast osannolik natur!!!
AutoPass förbereddes i god tid och verkar ha fungerat bra. Gratis bompeng. Det kändes särkilt bra när jag hade missförstått navigatorn i en underjordisk rondell och av misstag körde över en lång och dyr bro (över 700 kr för avgasbilar) och blev tvungen att vända tillbaka över den direkt igen.
Vi hade också förberett med ladebrikker, ladenykkel och extra laddkabel typ 2, men behövde aldrig använda dem. Det räckte med Superchargersarna.
Vilken härlig känsla det är att glida uppför branta serpentinvägar ljudlöst på batteri, och sedan regenerera energi i nerförsbackarna! T.ex. nerför Trollstigen fick vi över en mil "tillbaka"!
Trevlig resa!
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 13 jul 2017 16:29
av Jensa
700 spänn för en bro!?

var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 13 jul 2017 17:03
av HelectriC
Jensa skrev:700 spänn för en bro!?

var har ni varit? Tur att man inte pendlar över den varje dag (med fossil)
Ja, vilken bro var det??
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 jul 2017 13:02
av okjhum
Det var Hardangerbrua, Norges längsta hängbro och världens 8:e längsta hängbro. Spannet är längre än på Golden Gate.
På denna sajt finns flera fina videor med hisnande vyer över både byggarbetet och den färdiga bron:
http://www.dofaq.com/no/hardangerbrua
Den går över Eidsfjorden, som är en gren av Hardangerfjorden, mellan två läskigt höga och läskigt stupbranta bergssidor som störtar rakt ner i fjorden. Man kommer till bron genom bergen i långa tunnelsystem som inkluderar rondeller på var sida! Bara det kändes och lite läskigt!

Se särskilt byggvideon, när de just har öppnat tunnelöppningen och står och balanserar med en till synes pytteliten grävmaskin på stupkanten! Huvva!
Men mitt skärrade minne hade nog trissat upp bompengen en hel del.

150 kr för personbilar och 600 kr över 3,5 ton.
Det roligaste var att vi fick åka över bron hela tre (3) gånger!

Först av misstag, sedan tillbaka, och den tredje gången när vårt tilltänkta hotell i Eidfjord visade sig vara fullt och vi fick åka vidare till ett hotell i Ulvik på andra sidan!
Men det gjorde ingenting. Bron var en fantastisk upplevelse (liksom hela Norge i övrigt!)! Och hotellet i Ulvik (Hardanger Gjestehus) kan jag verkligen rekommendera! Det sköttes av två unga, begåvade bröder från Rumänien, Comi och Mihail, som förutom rumänska och engelska även behärskade både norska, turkiska och arabiska betydligt bättre än jag.

Hotellfrukosten var ögonbedövande! Vackert upplagd och välsmakande, bättre än på det värsta lyxhhotell!
Dessutom var Comi riktigt duktig musiker och vi spelade tillsammans till långt in på natten, och han slog oss alla i pingpong också. Visst är det kul att resa! Och
med Teslan har det ju öppnat upp sig för att göra billiga långresor!
Om någon av er tar in på det hotellet, hälsa från Olle (munspel), Ragnvi (fiol) och Hampus (flöjter).
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 15 jul 2017 12:09
av 12man
körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 15 jul 2017 12:28
av bylund
12man skrev:körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.
Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 15 jul 2017 15:27
av Bjelke
bylund skrev:12man skrev:körde med fjelllinjen och 200:- kostnaden kom med första fakturan för passager(dansk bro) så därför jag trodde det var gratis då
Samma här, och den fakturan kom c:a ett halvår efter passage av Stora Bältbron.
Protip: Vill man köra på Öresundsbron kan man använda samma dosa, och registrera den med Öresundsbrokonsortiet om man vill ha abonnemang där, och då betalar man de passagerna direkt till dem.
Vad kostar det förresten att köra över bron nuförtiden?
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 14:08
av lennart
Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge? Tesla säger att bäst att köp från tesla service i Norge
Men jag är ju i Sverige och mina besök i Norge är långt från någon norsk SC
Bor i stockholm
Lennart
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 14:48
av okjhum
lennart skrev:Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 18:15
av Teslaspolen
okjhum skrev:lennart skrev:Hur får man 220V sladd som fungerar i NOrge?
Du behöver ingen. Det finns Superchargers så det räcker! Vi behövde aldrig ens använda vår Type 2-kabel, alldeles nyinköpt för denna resa.
Man kan visst råka ut för att behöva en. Vi som åker och fiskar vid norska kusten i en veckas tid får kämpa lite med laddningen då det är långt till närmaste SuC, och närmaste typ-2 ligger ett par mil bort...
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 22:55
av DSV
Innan hänvisade svenska tesla till norska SC men sen någon gång i våras så går det beställa en norsk umc till svenskt SC.
Skaffar man abonnemang på grön kontakt och fortum så öppnas ytterligare en värld av ladmöjligheter i norge.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 22:59
av bullen
Fortum behöver inget abb. Du bara går in på appen o reggar kreditkortet. Sen kan du starta o stoppa från appen
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 16 jul 2017 23:07
av DSV
Ja abonnemang blev missvisande. Är samma sak med grön kontakt. Man registrerar sitt kort och får en bricka men inga månadsavgiftet.
Tycker fortum är lite meckiga med app/hemsida och har onödigt hårda krav på lösenordskomplexitet så jag måste alltid börja varje session med att åtetställa lösenordet... Brickan löser en del strul.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 13:33
av Remuz
Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 13:52
av Svenssons
Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 13:56
av beef
Svenssons skrev:Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 13:57
av Svenssons
beef skrev:Svenssons skrev:Remuz skrev:Skulle man inte kunna använda en Tesla WC med IT-inställning för att klara sig i Norge? Dvs låta WC vara en UMC (en tuuuuung UMC).
Skulle säkert funka. Jag har varianten med 7 meters kabel plus ytterligare 2,5 meter till trefaskontakten men det var inga problem att släpa runt på i Polen...
WC Polen.JPG
Kan du stänga bakluckan utan att klämma kablarna?
Det går naturligtvis inte men då gör man så här:
WC2.JPG
Jag har min WC på en 32A-kontakt så om man vill ladda från Schuko eller 16A trefasuttag så behövs naturligtvis säkrade adaptrar.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 15:33
av Remuz
Adapter behöves ju inte åt det hållet.
Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
Re: Med svensk Tesla i Norge
Postat: 14 aug 2017 15:53
av Svenssons
Remuz skrev:Adapter behöves ju inte åt det hållet.
Jag har bara 16A laddare på min så jag har satt en 16A trefas på den. Sedan har jag en schuko och en blå CEE för adaptering
Det bör vara en nedsäkrad övergång från 32A till 16A liknande denna:
http://www.grunda.se/products/wc1030831 ... 16a-grunda
Om det redan är en 16A CEE-kontakt på din så kanske det inte är lika viktigt. Schuko kan ju vara upp till 16A även ifall det kanske inte alltid är det och Tesla valt att aldrig dra mer än 13A när det gäller UMC:n.