Stort tack för att du delar med dig! Jag uppskattar det verkligen.
Första gången jag såg den i verkligheten var på Nationella Vindkraftkonferensen i Kalmar. Då bestämde jag mig direkt att min nästa bil skulle bli en Tesla.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 28 jun 2017 21:35
av mammamimmi
Här är det: Tesla Rodster S som kör Dragracing i Lindesberg mot en Nordisk specialvagn.
Tesla Rodster S mot Tesla Rodster även detta Lindesberg.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 01:27
av jonasl
Grottade lite med sökfunktionen på car.info -
Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.
Sen är ju frågan om det finns någon som inte är inreggad på samma sätt som de andra, inte omöjligt misstänker jag.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 09:46
av Gustafsson
Min har ännu inte importerats, utnyttjar möjligheten att köra den med utländsk registrering i upp till ett år.
Edit: Skälet är huvudsakligen att jag inte vill riskera att bilen inte får köras nu när det är cab-säsong pga väntan på besiktning, skyltar byråkrati mm. Byråkratin kan få jobbas med efter sommaren.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 10:43
av bylund
Det är upp till sju dagar dock om du äger den och bor i Sverige. Du kan ju kryssa i att du vill ha tillfällig registrering när du gör ansökan om ursprungskontroll så får du röda importskyltar att köra på tills byråkratin är klar.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 12:28
av f0x
jonasl skrev:
Grottade lite med sökfunktionen på car.info -
Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.
Ja antalet stämmer
Ingen av bilarna i Sverige har dock version 1.5. Den versionen såldes bara i USA, ca 500 st. Jag tror att car.info har missuppfattat... De första 4 bilarna till Sverige har version 2.0 och ser utvändigt ut som version 1.5 men har skärmen i mittkonsolen och knappar för att välja PDNR medan 1.5 har "växelspak". Under 2010 började version 2.5 levereras, det finns alltså både version 2.0 och 2.5 från det året.
Under utvecklingen av Roadstern tänkte Tesla att bilarna skulle vara 2 växlade, därför blev det en växelspak, men det skippade man senare.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 17:17
av Gustafsson
Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 30 jun 2017 21:20
av bylund
Gustafsson skrev:
Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.
Just det, norsk-, dansk- och finskregistrerade fordon får användas i Sverige upp till ett år.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 01 jul 2017 14:47
av f0x
car.info var snabba på att svara, och vill åtgärda versionsnummer mm så att det blir rätt
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 jul 2017 17:14
av jonasl
#8 såg jag igår vid Nimis. Tredje roadstern jag ser i Sverige tror jag.
På parkeringen stod jag även en elclio och en vanlig Model S, började fundera på om det var elbilsträff!
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 jul 2017 18:10
av HelectriC
Hur funkar det egentligen med service på Roadster idag? Görs den via de vanliga SC eller vill dom inte ta i bilarna av någon udda anledning?
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 jul 2017 18:17
av Elektrisk
De servar på SC. Sist var min och en silvrig Roadster Sport inne samtidigt i Upplands-Väsby.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 jul 2017 19:01
av bullen
Dock inte i Göteborg
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 19 jul 2017 01:36
av Gustafsson
I Göteborg har de en duktig Roadstermekaniker sägs det, men inga verktyg för bilen...
Jag servar snart min i Oslo.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 19 jul 2017 09:15
av bullen
Rätt man på fel plats...
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 13:20
av tehjimos
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 14:07
av gellerstam
Bullens är blå med liknande fälgar.
Men kommer inte ihåg hans reg. nummer.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 15:30
av Surfaren
tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Ägdes iaf tidigare av min kollegas sambos förra chef. Stod även på SC när jag tog leverans av min S.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 17:00
av f0x
tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Det där är # 3.
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 17:14
av Stefan T
låter vettig att det #3
då det är en 2.0 och nummer skylten är inte ny
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 17 aug 2017 20:02
av bullen
Det är ju min med andra skyltar... eller phu... den står kvar på uppfarten
Snyggt spottat Gellerstam!
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 aug 2017 16:12
av tehjimos
Uppdatera med bild på #3 då
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 aug 2017 18:01
av bullen
Förresten har jag nog hittat "min" personliga skylt till Roadstern
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 18 aug 2017 20:57
av Alexander
Nu hade jag turen att få syn på denna Roadster som kördes av Jessica denna fredagskväll.
"#10 Importerad 2014 av models4karl, en grön 2.5 sport från 2010 som finns i Stockholm." Familjen äger även en väldigt tidig Tesla Model S P85+
Re: Roadsters i Sverige
Postat: 29 jul 2019 01:04
av Leo
Har en bekännelse att göra...är sen någon vecka ny ägare till Roadster nr #4 i listan
Har ju sen februari 2015 hunnit ha både P85 och X100D men inget riktigt sug har infunnit sig efter en Model 3. Trots att jag faktiskt gjorde min reservation redan 10min innan lanseringseventet sändes live.
Snurrar numera till vardags runt i en ganska intetsägande Kia e-Niro som gör vardagsförflyttningarna med bravur. Men kan ju inte påstå att den känns speciellt kul direkt...
Garaget har också ekat tomt och stått öde sen i juni och uppfodrande velat se ny hästar i stallet där.
Den här är enligt registreringsbeviset registrerad 11 juni 2010 på 1:a ägaren (Som jag alltså köpte bilen av)
Är en 2.0 EU Signature Sport nr 120/250. Årsmodell 2010 och färgen kallas Fusion Red, Svart/röda Lädersäten, kolfiberutförande både utanpå och inuti, samt även kolfiber Hard-Top. Svarta fälgar mm. Flera olika laddare. Helt original och all dokumentation finns kvar sen ny. Även olika försäljningsbroschyrer och annat material.
97% kapacitet i orginalbatteriet efter drygt 9år är fantastiskt!!! Drog ut log-filer från bilen som jag inför köpet skickade till experter i USA (Gruberpower.com). För att få hjälp med en statusbedömning av de ”vitala delarna”.
De kunde bekräfta att allt såg superbra ut enligt log-filerna och CAC värdet (anses korrelera med batteriets kapacitet) är 155.5. Splitter nytt låg de ofta på ca 160. Å andra sidan har den bara rullat 1130mil. Så förra ägaren har lyckats med konststycket att bevara batteriet i toppform på en lågmilare i sitt garage. (Där många istället lyckats förstöra =”brickat” batteriet på de lågmilare som mest står obevakat i garage. Då tex laddkablar havererat osv)
Har också kollat så att Tesla i Stockholm kan serva och laga Roadsters. Det visar sig att min ”favoritmekaniker” där är den som också får/kan skruva med Roadsters där. Så det känns tryggt.
Har bara hunnit köra några korta svängar ännu men **ATAN I GATAN vad kul den är att köra! Känns som en förvuxen Go-Cart. Superliten ratt och ingen servo men ändå väldigt lättstyrd och följsam & smidig att köra.
Samtidigt är den förvånansvärt komfortabel i både fjädring (ställbar) och säten (knappt ställbara). Kräver bara lite övning att kliva NER i sätet på ett värdigt sätt. Den är trots allt bara 114cm hög och man sitter bokstavligt talat nästan på golvet... Man kan ju också säga att ”fartkänslan” ökas då man sitter så lågt!
Sen är det på något sätt väldigt kul att äga och köra ”Ur-Teslan” som startade Teslas framgångssaga. Väldigt få som känner till den. Även om ett exemplar numera svävar omkring ute i rymden. Det blir på något sätt liksom ”Tillbaka till Framtiden”
Helförsäkring kostar för övrigt 4264kr/ÅR hos IF!
Förutom att köra mer funderas det nu på app-styrning (OVMS), lackbehandling och att fixa tillbehör från USA för att kunna ladda på typ-2.
Kommer gärna på någon ”Roadsterträff” någonstans i Sverige om det går att få till. Bor ju själv strax söder om Stockholm men kan nog ta mig en bit om det behövs.
Lägger med några bilder.
Angående listan så har den röda #11 som Stefan T först importerat som bekant olycksaligt ”gått hädan” då den stod i en ladugård som förstördes. Där han har ersatt den med en vit 2.5 som han importerat efter det. (För mer info se annan tråd)