Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Postat: 17 jun 2017 08:08
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Exakt. Fel av det slaget kan ju uppstå i ett batteripaket precis som i vilken annan komponent som heslt i en bil, oavsett om det är en BEV, FCV eller ICE.Leo skrev:Flera som fått byta batteri-PACK.
Observera att batteri-packetet innehåller mycket mer än bara själva cellerna som kan strula. Anslutningar, elkomponenter, kretskort, förbindningar mellan cellerna osv. Dessutom kan ju ev defekta sektioner av batteripaketet bytas ut om t ex en cell är dålig.
Vad jag hört har det alltid varit byte pga strul med främst elektronik och komponenter. Inte pga någon "allmän degradering på alla celler"
Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......mati skrev:Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
e5m1r skrev:2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......mati skrev:Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Om vi nu läser dec 2015 då. Jag tror den stora förändringen var hösten 2015. D.v.s. du hade redan en bättre firmware från början.e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.vigge50 skrev:Då ett 85 kWh batteri från Tesla endast har 77,5 kWh användbara och en total kapacitet på 81,5 kWh så tror jag inte dina siffror stämmer.Pontus skrev:Min är också ifrån juni 2015 men då räknade man med 200 eller 205 Wh/km i typical range och nu räknar man med 190 Wh/km. För dig så innebär det att ny så hade du 205x413=84665 Wh och nu 190x417=79230 Wh. Allt är inte som det ser ut. Men det är ändå lågt med 6,5% degradering tycker jag.Plinder skrev:Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...Janka skrev:Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
Står det någonstans vad bilen hade för rated range som ny om man glömde att kolla i bilen?
Här är en tabell som jag brukar använda, men i den finns ingen differentiering mellan äldre och nyare 85or:Pontus skrev:Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.