Sida 2 av 2

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 08:08
av e5m1r
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 08:20
av Niklas Z
Leo skrev:
Flera som fått byta batteri-PACK.

Observera att batteri-packetet innehåller mycket mer än bara själva cellerna som kan strula. Anslutningar, elkomponenter, kretskort, förbindningar mellan cellerna osv. Dessutom kan ju ev defekta sektioner av batteripaketet bytas ut om t ex en cell är dålig.

Vad jag hört har det alltid varit byte pga strul med främst elektronik och komponenter. Inte pga någon "allmän degradering på alla celler"
Exakt. Fel av det slaget kan ju uppstå i ett batteripaket precis som i vilken annan komponent som heslt i en bil, oavsett om det är en BEV, FCV eller ICE.
Nu har ju Teslor runt om i världen körts väldigt många mil och om det vore så att batteridegradering är ett kännbart problem så kan man tycka att några sådana fall, som lett till batteribyte, borde blivit kända vid det här laget.
Man brukar ju säga att avsaknad av bevis inte är något bevis, men nog säger det en del att det verkar svårt att hitta exempel på Teslor som behövt nytt batteri på grund av degradering.

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 08:26
av mati
e5m1r skrev:
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset? ;)

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 09:11
av e5m1r
mati skrev:
e5m1r skrev:
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset? ;)
2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 17:06
av Bjelke
e5m1r skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset? ;)
2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......
:lol: så det kan bli...

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 17:28
av Franz
e5m1r skrev:
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Om vi nu läser dec 2015 då. Jag tror den stora förändringen var hösten 2015. D.v.s. du hade redan en bättre firmware från början.

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 17 jun 2017 19:44
av Pontus
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Plinder skrev:
Janka skrev:
Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
Står det någonstans vad bilen hade för rated range som ny om man glömde att kolla i bilen?
Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...
Min är också ifrån juni 2015 men då räknade man med 200 eller 205 Wh/km i typical range och nu räknar man med 190 Wh/km. För dig så innebär det att ny så hade du 205x413=84665 Wh och nu 190x417=79230 Wh. Allt är inte som det ser ut. Men det är ändå lågt med 6,5% degradering tycker jag.
Då ett 85 kWh batteri från Tesla endast har 77,5 kWh användbara och en total kapacitet på 81,5 kWh så tror jag inte dina siffror stämmer.
Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 04 jul 2017 10:49
av Guldis-54
Vet inte om detta inlägg hamnar helt rätt, men igår så pratade jag med en taxichaufför om Uppsala Taxis Tesla.
Han uppgav att de var jättenöjda med den, inga fel under 30 000mil och man hade nyligen kontrollerat batteriet och det hade i princip inte förlorat något i kapacitet under dessa mil. Vet inte vilken storlek, men har för mig att det är en 85:a
Detta låter ju bra.

Re: Batteridegradering efter 13300 mil

Postat: 04 jul 2017 12:24
av Legato
Pontus skrev:
Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.
Här är en tabell som jag brukar använda, men i den finns ingen differentiering mellan äldre och nyare 85or:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/